3min. doba čtení

Historie marketingu – aneb jaké si vzít ponaučení?

Historie marketingu sahá až do dob, kdy lidé začali vyměňovat zboží. Potřeba ukázat, že jsme lepší než ostatní je pak možná ještě staršího data.

Lukáš Bureš Lukáš Bureš
Founder, CEO a Marketing Manager EVOLUTION MARKETING
Historie marketingu – aneb jaké si vzít ponaučení?

Branding je známý již ze starověku, jak je vidět na mnoha keramických nádobách. V antickém Římě existovali profesionální textaři, kteří psali texty obchodního charakteru. Dokonce se předpokládá, že měli vlastní síť písařů, kteří tyto texty psali po zdech.

Je ale něco, co bychom si mohli vzít jako ponaučení z historie? V tomto krátkém článku si ukážeme tři konkrétní věci z historie marketingu a zkusíme se na ně podívat očima dnešního markeťáka.

Hledám otroka!

Za nejstarší známou reklamu je považován pět tisíc let starý inzerát. Pochází z Egypta, je napsán na papyru a nabízí se na něm odměna za nalezení uprchlého otroka.

Zní to poněkud stroze, možná si řeknete – kde je ten marketing? V textu se ovšem uvádí, že za otroka dostanete zlato, pokud ho přivedete do nejlepšího obchodu s nejvkusněji tkanými látkami v celém Egyptě.

Co by na to řekl dnešní marketér? Reklama s virálním potenciálem, skvěle ukazuje prodejní argumenty (USP). A ponaučení? Své USP sdělujte nenápadně, nenuceně. Jako lidé ve starověku.

Brand je to, co vám zůstane, když firma vyhoří…

Od roku 1266 museli podle zákona angličtí pekaři označovat chléb vlastní značkou, aby se dala hlídat správná váha a kvalita pečiva. Přísná opatření ohledně výrobků se tak zdaleka netýkají moderní doby. Pojďme se ale podívat ještě dál do historie.

Když roku 79 našeho letopočtu vybouchl Vesuv, pohřbil město Herculaneum vařícím bahnem a sutí. Archeologové před nedávnou dobou odhalili na tomto místě skoro 2 000 let starou pekárnu. Je zdobena překrásnou mozaikou, aby se zákazníci cítili příjemně. Co je ale ještě zajímavější – našel se zuhelnatělý chléb s vyraženou značkou pekaře.

A co na dva tisíce let staré logo pekaře řekne dnešní markeťák? Odlišit se od konkurence a stanovit jasně značku kvality je jedním ze základních úkolů úspěšného brandu. Ale před katastrofou vás zjevně neochrání.

Influencer marketing před sociálními sítěmi

Příběh značky Hašlerky je v marketingových knihách velice často zmíňován, proto si jej nebudeme dlouze popisovat. Bonbóny se nejprve jmenovaly Caruso (podle zpěváka Enrica Carusa), později Destinky (podle operní pěvkyně Emy Destinové), ale ujal se až název Hašlerky (podle Karla Hašlera). Pan Hašler značku ochotně propagoval. Prvorepublikoví herci si rádi přivydělávali v reklamách, například i Vlasta Burian hrál v reklamách na pneumatiky.

A jak by se na tyto věci díval dnešní brand manager? Spojení značky se známým jménem může rychle o značce rozšířit povědomí. Musíte ale vybrat skutečně dobře, osobnost se musí hodit k produktu a produkt k osobnosti.

Poučení z historie…

Architekti se často kochají starými městy, honosnými budovami a romantickým prostředím. Malíři hledají často inspiraci ve středověkých malbách a politologové prochází spisy a noviny z devaténáctého či počátků dvacátého století.

Hledejme také ponaučení v historii reklamy. Časopisy z dvacátých let často skrývají obrázky, za které by se dnes nestyděl ani špičkový grafik, a texty skvěle popisující produkt a jeho výhody.

Sdílet článek
Lukáš Bureš
Founder, CEO a Marketing Manager EVOLUTION MARKETING

Lukáš Bureš založil marketingovou agenturu EVOLUTION MARKETING. Věnuje se hlavně marketingovým strategiím a plánům.

EVOLUTION MARKETING
Tento článek ti přináší

EVOLUTION MARKETING

Viac o tejto spoločnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Proč investovat do produktové fotografie od profesionála?
4min. doba čtení

Proč investovat do produktové fotografie od profesionála?

Myslíte si, že nafotit vaše produkty zvládne bez problémů i některý z vašich zaměstnanců? Určitě zvládne, faktem ovšem je, že výsledné produktové fotografie od laika nikdy nedosáhnou kvality výstupu od profesionála. Produktový fotograf využívá své know-how, zkušenosti a různé triky, aby výsledné fotografie pozvedly vaši značku na vyšší úroveň a podpořily tak vaše prodeje. Mluvíme […]

Dušan Paulovič Dušan Paulovič
Copywriter & UI Designer
Přečíst článek
100 praktických rad pro kreativce a jeho klienta část 4.
5min. doba čtení

100 praktických rad pro kreativce a jeho klienta část 4.

Každá z našich rad je naší osobní zkušeností a trvalo nám dlouho, než jsme to celé pochopili. Odevšad totiž posloucháme jako my, kreativci, musíme být efektivní, rozhledění, draví, ale všeho moc škodí. Berte naše rady jako doporučení a tipy z praxe, abyste nemuseli dělat stejné chyby.

Stanislav Koleštík Stanislav Koleštík
Creative director a CEO Koleštík – Skvelý nápad
Přečíst článek
Obal jako klíčový prvek marketingu
3min. doba čtení

Obal jako klíčový prvek marketingu

Obal je nepostradatelnou součástí každého produktu a plní mnoho funkcí. Základní je, pochopitelně, ochrana zboží pro účely distribuce a skladování. Hned potom ale nastupuje marketing. Primární funkcí obalu je zachování vlastností daného produktu tak, aby se dostal ke koncovým zákazníkům v požadovaném a nepoškozeném stavu. Především u potravin, hygienických produktů, léčiv a podobně je ochranná […]

Tomáš Zadák Tomáš Zadák
CEO at Ler.studio
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+