3 min. doba čtení

Historie marketingu – aneb jaké si vzít ponaučení?

Historie marketingu sahá až do dob, kdy lidé začali vyměňovat zboží. Potřeba ukázat, že jsme lepší než ostatní je pak možná ještě staršího data.

Lukáš Bureš Lukáš Bureš
Founder, CEO a Marketing Manager EVOLUTION MARKETING
Historie marketingu – aneb jaké si vzít ponaučení?

Branding je známý již ze starověku, jak je vidět na mnoha keramických nádobách. V antickém Římě existovali profesionální textaři, kteří psali texty obchodního charakteru. Dokonce se předpokládá, že měli vlastní síť písařů, kteří tyto texty psali po zdech.

Je ale něco, co bychom si mohli vzít jako ponaučení z historie? V tomto krátkém článku si ukážeme tři konkrétní věci z historie marketingu a zkusíme se na ně podívat očima dnešního markeťáka.

Hledám otroka!

Za nejstarší známou reklamu je považován pět tisíc let starý inzerát. Pochází z Egypta, je napsán na papyru a nabízí se na něm odměna za nalezení uprchlého otroka.

Zní to poněkud stroze, možná si řeknete – kde je ten marketing? V textu se ovšem uvádí, že za otroka dostanete zlato, pokud ho přivedete do nejlepšího obchodu s nejvkusněji tkanými látkami v celém Egyptě.

Co by na to řekl dnešní marketér? Reklama s virálním potenciálem, skvěle ukazuje prodejní argumenty (USP). A ponaučení? Své USP sdělujte nenápadně, nenuceně. Jako lidé ve starověku.

Brand je to, co vám zůstane, když firma vyhoří…

Od roku 1266 museli podle zákona angličtí pekaři označovat chléb vlastní značkou, aby se dala hlídat správná váha a kvalita pečiva. Přísná opatření ohledně výrobků se tak zdaleka netýkají moderní doby. Pojďme se ale podívat ještě dál do historie.

Když roku 79 našeho letopočtu vybouchl Vesuv, pohřbil město Herculaneum vařícím bahnem a sutí. Archeologové před nedávnou dobou odhalili na tomto místě skoro 2 000 let starou pekárnu. Je zdobena překrásnou mozaikou, aby se zákazníci cítili příjemně. Co je ale ještě zajímavější – našel se zuhelnatělý chléb s vyraženou značkou pekaře.

A co na dva tisíce let staré logo pekaře řekne dnešní markeťák? Odlišit se od konkurence a stanovit jasně značku kvality je jedním ze základních úkolů úspěšného brandu. Ale před katastrofou vás zjevně neochrání.

Influencer marketing před sociálními sítěmi

Příběh značky Hašlerky je v marketingových knihách velice často zmíňován, proto si jej nebudeme dlouze popisovat. Bonbóny se nejprve jmenovaly Caruso (podle zpěváka Enrica Carusa), později Destinky (podle operní pěvkyně Emy Destinové), ale ujal se až název Hašlerky (podle Karla Hašlera). Pan Hašler značku ochotně propagoval. Prvorepublikoví herci si rádi přivydělávali v reklamách, například i Vlasta Burian hrál v reklamách na pneumatiky.

A jak by se na tyto věci díval dnešní brand manager? Spojení značky se známým jménem může rychle o značce rozšířit povědomí. Musíte ale vybrat skutečně dobře, osobnost se musí hodit k produktu a produkt k osobnosti.

Poučení z historie…

Architekti se často kochají starými městy, honosnými budovami a romantickým prostředím. Malíři hledají často inspiraci ve středověkých malbách a politologové prochází spisy a noviny z devaténáctého či počátků dvacátého století.

Hledejme také ponaučení v historii reklamy. Časopisy z dvacátých let často skrývají obrázky, za které by se dnes nestyděl ani špičkový grafik, a texty skvěle popisující produkt a jeho výhody.

Sdílet článek
Lukáš Bureš
Founder, CEO a Marketing Manager EVOLUTION MARKETING

Lukáš Bureš založil marketingovou agenturu EVOLUTION MARKETING. Věnuje se hlavně marketingovým strategiím a plánům.

EVOLUTION MARKETING
Tento článek ti přináší

EVOLUTION MARKETING

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Od memů po hodnoty: Jak si značky získávají srdce spotřebitelů
5 min. doba čtení

Od memů po hodnoty: Jak si značky získávají srdce spotřebitelů

Když značka vstoupí do online světa, stává se součástí nekonečného toku diskusí, trendů a memů. Některé přirozeně září, jiné se jen nejistě snaží najít své místo. Co však odlišuje ty, které dokážou zasáhnout správnou notu, od těch, které vyvolávají jen rozpaky? Podle studie Cultured je klíčem odvaha připojit se ke kultuře způsobem, který nejen pobaví, […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Jak smysluplnost a jedinečnost formují růst silných značek
2 min. doba čtení

Jak smysluplnost a jedinečnost formují růst silných značek

Podle rozsáhlého výzkumu společnosti Kantar, který analyzoval 20 000 značek v 540 kategoriích a na 54 trzích během deseti let, budování silných značek vyžaduje dva klíčové prvky – smysluplnost a jedinečnost. Výzkum označil diferenciaci značky za klíčový motor růstu, především při oslovování široké skupiny zákazníků.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+