4min. doba čtení

Historie marketingu – aneb jaké si vzít ponaučení?

Historie marketingu sahá až do dob, kdy lidé začali vyměňovat zboží. Potřeba ukázat, že jsme lepší než ostatní je pak možná ještě staršího data.

Lukáš Bureš Lukáš Bureš
Founder, CEO a Marketing Manager EVOLUTION MARKETING
Historie marketingu – aneb jaké si vzít ponaučení?

Branding je známý již ze starověku, jak je vidět na mnoha keramických nádobách. V antickém Římě existovali profesionální textaři, kteří psali texty obchodního charakteru. Dokonce se předpokládá, že měli vlastní síť písařů, kteří tyto texty psali po zdech.

Je ale něco, co bychom si mohli vzít jako ponaučení z historie? V tomto krátkém článku si ukážeme tři konkrétní věci z historie marketingu a zkusíme se na ně podívat očima dnešního markeťáka.

Hledám otroka!

Za nejstarší známou reklamu je považován pět tisíc let starý inzerát. Pochází z Egypta, je napsán na papyru a nabízí se na něm odměna za nalezení uprchlého otroka.

Zní to poněkud stroze, možná si řeknete – kde je ten marketing? V textu se ovšem uvádí, že za otroka dostanete zlato, pokud ho přivedete do nejlepšího obchodu s nejvkusněji tkanými látkami v celém Egyptě.

Co by na to řekl dnešní marketér? Reklama s virálním potenciálem, skvěle ukazuje prodejní argumenty (USP). A ponaučení? Své USP sdělujte nenápadně, nenuceně. Jako lidé ve starověku.

Brand je to, co vám zůstane, když firma vyhoří…

Od roku 1266 museli podle zákona angličtí pekaři označovat chléb vlastní značkou, aby se dala hlídat správná váha a kvalita pečiva. Přísná opatření ohledně výrobků se tak zdaleka netýkají moderní doby. Pojďme se ale podívat ještě dál do historie.

Když roku 79 našeho letopočtu vybouchl Vesuv, pohřbil město Herculaneum vařícím bahnem a sutí. Archeologové před nedávnou dobou odhalili na tomto místě skoro 2 000 let starou pekárnu. Je zdobena překrásnou mozaikou, aby se zákazníci cítili příjemně. Co je ale ještě zajímavější – našel se zuhelnatělý chléb s vyraženou značkou pekaře.

A co na dva tisíce let staré logo pekaře řekne dnešní markeťák? Odlišit se od konkurence a stanovit jasně značku kvality je jedním ze základních úkolů úspěšného brandu. Ale před katastrofou vás zjevně neochrání.

Influencer marketing před sociálními sítěmi

Příběh značky Hašlerky je v marketingových knihách velice často zmíňován, proto si jej nebudeme dlouze popisovat. Bonbóny se nejprve jmenovaly Caruso (podle zpěváka Enrica Carusa), později Destinky (podle operní pěvkyně Emy Destinové), ale ujal se až název Hašlerky (podle Karla Hašlera). Pan Hašler značku ochotně propagoval. Prvorepublikoví herci si rádi přivydělávali v reklamách, například i Vlasta Burian hrál v reklamách na pneumatiky.

A jak by se na tyto věci díval dnešní brand manager? Spojení značky se známým jménem může rychle o značce rozšířit povědomí. Musíte ale vybrat skutečně dobře, osobnost se musí hodit k produktu a produkt k osobnosti.

Poučení z historie…

Architekti se často kochají starými městy, honosnými budovami a romantickým prostředím. Malíři hledají často inspiraci ve středověkých malbách a politologové prochází spisy a noviny z devaténáctého či počátků dvacátého století.

Hledejme také ponaučení v historii reklamy. Časopisy z dvacátých let často skrývají obrázky, za které by se dnes nestyděl ani špičkový grafik, a texty skvěle popisující produkt a jeho výhody.

Sdílet článek
Lukáš Bureš
Founder, CEO a Marketing Manager EVOLUTION MARKETING

Lukáš Bureš založil marketingovou agenturu EVOLUTION MARKETING. Věnuje se hlavně marketingovým strategiím a plánům.

Tento článek ti přináší

EVOLUTION MARKETING

EVOLUTION MARKETING je marketingová agentura z Brna. Pro své klienty tvoří marketingové strategie, plány, spravuje PPC reklamy a sociální sítě, pracuje na SEO a zpracovává různé typy analýz a auditů.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
12min. doba čtení

Která sociální síť je pro vás a vaši firmu nejvhodnější? Zjistěte, kde se soustřeďuje vaše publikum

Někdy se můžete snažit sebevíc, ale výsledky stejně nebudou takové, jaké byste očekávali. Pokud váš byznys neroste tak, jak byste si přáli, a to i v případě sponzorovaných nebo nesponzorovaných příspěvků na sociálních sítích, možná publikujete na špatném místě a ve špatný čas. 

Peter Habánek Peter Habánek
Managing Director v Bragama
Přečíst článek
5min. doba čtení

Jak může neuromarketing pomoci vaší firmě?

Obchodníci si lámou hlavu nad tím, jak přesvědčit zákazníky k nákupu. Existuje mnoho případových studií, jak pozitivně ovlivnit chování spotřebitelů. Dokážeme někdy nahlédnout do hlavy zákazníka? Už teď nám může hodně říci neuromarketing.

Přečíst článek
6min. doba čtení

Jak vylepšit výkon Shopping a Performance Max kampaní v Google s pomocí CSS programu

Každý inzerent se vždy snaží optimalizovat rozpočty v kampaních tak, aby dosáhl svých cílů. Tyto cíle se u každého inzerenta liší, ať už jde o určité procento ROAS, větší prodeje, menší PNO atd. Samozřejmě není snadné dosáhnout cílů, a kromě znalostí potřebujete i nástroje, které vám pomohou splnit očekávání. Jedním z těchto nástrojů je CSS […]

Darko Ďurica Darko Ďurica
Global Account Manager
Přečíst článek