Zajímá mě
16. listopadu 2021

Lukáš Bureš

Founder, CEO a Marketing Manager EVOLUTION MARKETING
16. listopadu 2021

Historie marketingu – aneb jaké si vzít ponaučení?

2 min čtení

Historie marketingu sahá až do dob, kdy lidé začali vyměňovat zboží. Potřeba ukázat, že jsme lepší než ostatní je pak možná ještě staršího data.

Branding je známý již ze starověku, jak je vidět na mnoha keramických nádobách. V antickém Římě existovali profesionální textaři, kteří psali texty obchodního charakteru. Dokonce se předpokládá, že měli vlastní síť písařů, kteří tyto texty psali po zdech.

Je ale něco, co bychom si mohli vzít jako ponaučení z historie? V tomto krátkém článku si ukážeme tři konkrétní věci z historie marketingu a zkusíme se na ně podívat očima dnešního markeťáka.

Hledám otroka!

Za nejstarší známou reklamu je považován pět tisíc let starý inzerát. Pochází z Egypta, je napsán na papyru a nabízí se na něm odměna za nalezení uprchlého otroka.

Zní to poněkud stroze, možná si řeknete – kde je ten marketing? V textu se ovšem uvádí, že za otroka dostanete zlato, pokud ho přivedete do nejlepšího obchodu s nejvkusněji tkanými látkami v celém Egyptě.

Co by na to řekl dnešní marketér? Reklama s virálním potenciálem, skvěle ukazuje prodejní argumenty (USP). A ponaučení? Své USP sdělujte nenápadně, nenuceně. Jako lidé ve starověku.

Brand je to, co vám zůstane, když firma vyhoří…

Od roku 1266 museli podle zákona angličtí pekaři označovat chléb vlastní značkou, aby se dala hlídat správná váha a kvalita pečiva. Přísná opatření ohledně výrobků se tak zdaleka netýkají moderní doby. Pojďme se ale podívat ještě dál do historie.

Když roku 79 našeho letopočtu vybouchl Vesuv, pohřbil město Herculaneum vařícím bahnem a sutí. Archeologové před nedávnou dobou odhalili na tomto místě skoro 2 000 let starou pekárnu. Je zdobena překrásnou mozaikou, aby se zákazníci cítili příjemně. Co je ale ještě zajímavější – našel se zuhelnatělý chléb s vyraženou značkou pekaře.

A co na dva tisíce let staré logo pekaře řekne dnešní markeťák? Odlišit se od konkurence a stanovit jasně značku kvality je jedním ze základních úkolů úspěšného brandu. Ale před katastrofou vás zjevně neochrání.

Influencer marketing před sociálními sítěmi

Příběh značky Hašlerky je v marketingových knihách velice často zmíňován, proto si jej nebudeme dlouze popisovat. Bonbóny se nejprve jmenovaly Caruso (podle zpěváka Enrica Carusa), později Destinky (podle operní pěvkyně Emy Destinové), ale ujal se až název Hašlerky (podle Karla Hašlera). Pan Hašler značku ochotně propagoval. Prvorepublikoví herci si rádi přivydělávali v reklamách, například i Vlasta Burian hrál v reklamách na pneumatiky.

A jak by se na tyto věci díval dnešní brand manager? Spojení značky se známým jménem může rychle o značce rozšířit povědomí. Musíte ale vybrat skutečně dobře, osobnost se musí hodit k produktu a produkt k osobnosti.

Poučení z historie…

Architekti se často kochají starými městy, honosnými budovami a romantickým prostředím. Malíři hledají často inspiraci ve středověkých malbách a politologové prochází spisy a noviny z devaténáctého či počátků dvacátého století.

Hledejme také ponaučení v historii reklamy. Časopisy z dvacátých let často skrývají obrázky, za které by se dnes nestyděl ani špičkový grafik, a texty skvěle popisující produkt a jeho výhody.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Lukáš Bureš

Founder, CEO a Marketing Manager EVOLUTION MARKETING

Lukáš Bureš založil marketingovou agenturu EVOLUTION MARKETING. Věnuje se hlavně marketingovým strategiím a plánům.

Tento článek přináší

EVOLUTION MARKETING je marketingová agentura z Brna. Pro své klienty tvoří marketingové strategie, plány, spravuje PPC reklamy a sociální sítě, pracuje na SEO a zpracovává různé typy analýz a auditů.