7min. doba čtení

Facebook Debugger a jeho funkce

Sdílení odkazů na Facebooku je běžná věc, například při používání Facebooku v rámci reklamní kampaně. Měli byste však vědět, že první sdílení adresy může proběhnout bez načítání obrázku. Někdy se také stane, že Facebook odmítne vložit odkaz na web nebo vloží na sdílení článku jiný obrázek, než jste chtěli. O řešeních prostřednictvím Facebook Sharing Debuggeru si povíme v našem článku.

Facebook Debugger a jeho funkce

Co je Facebook Sharing Debugger?

Všechno začalo tím, když Facebook zrušil možnost změnit text nadpisu článku, jeho popis, nebo přidání obrázku po vložení URL adresy. Použití META značek pro protokol Open Graph je tak jedinou možností, jak vložený odkaz na Facebook správně sdílet. Elegantním řešením, jak toho dosáhnout, je právě Facebook Sharing Debugger (dále jen „Debugger“).

Debugger představuje online nástroj přímo od Facebooku, který slouží pro zobrazení údajů z dané webstránky – neboli SEO texty spolu s náhledem obrázku. Jeho velkou výhodou je, že umožňuje aktualizování vašich údajů z webstránky, přičemž vám ukáže následující informace:

  • poslední údaje z článku nebo stránky, kterou mu zadáte
  • kolik lidí si kliklo na LIKE, sdílení, a kolik komentářů máte k článku
  • rady a tipy, co byste mohli na své webstránce upravit, aby to bylo pro sdílení v pořádku
  • aktualizuje údaje z webstránky nebo článek, pokud jste je v SEO rozhraní změnili

Význam slova „debugnouť“ všeobecně znamená opravení chybných zobrazení náhledu příspěvku (článku), který chcete sdílet na Facebooku. Avšak pamatujte, že opravit můžete jen takové příspěvky, které jsou publikované na webu, kde máte přístup do jeho administrace. Každou chybu je totiž třeba nejdříve opravit na webu, až potom na Facebooku.

Pokud vyměníte v článku hlavní obrázek, Facebook to nepozná a při jeho sdílení si stále bude pamatovat obrázek původní. Pamatujte také, že první sdílení příspěvku z jeho URL adresy se může uskutečnit bez načtení obrázku. Nemějte ale obavy. Tady přichází na pomoc právě Debugger. Stačí ho jen použít ještě předtím, než budete příspěvek poprvé sdílet.

Základní funkce

Základní funkcí Debuggeru je, že dokáže pomoci ve znovunačtení určité adresy Facebookem, a to v okamžiku aktualizace nebo nápravy chyby. Facebook si totiž sdílené URL adresy pamatuje více než 24 hodin. Ve zkratce se dá vlastně říct, že Debugger umožňuje přinutit Facebook k aktualizaci toho, co si má o webstránce pamatovat.

Problém je hlavně v tom, že Facebook načítá obrázky do své paměti (Facebook cache). Pokud titulní obrázek k článku změníte, i přesto si může stále pamatovat původní a ten vám bude sdílet. Jak to opravit? Řešením je Debugger.

Jeho prostřednictvím si dokážete ověřit, jestli máte v HTML kódo webstránky všechny META značky a jak je bude Facebook vidět.

VĚDĚLI JSTE, ŽE…

…při absenci Open Graph protokolu se může při sdílení článku na Facebooku namísto chtěného obrázku zobrazit logo, případně úplně jiný obrázek, než chcete?

Facebook potřebuje META značky na to, aby správně sdílel URL adresy. Jde o všechny og:type, og:title, og:image nebo og:description, bez kterých se bezchybné sdílení na Facebooku neobejde. Tyto značky spolu tvoří už zmiňovaný Open Graph protokol. Právě v chybných META značkách může být problém v případě, když Facebook odmítá vložit odkaz na web.

Debugger dokáže také zkontrolovat i velikost obrázků, což bývá poměrně častou chybou. Jeho prostřednictvím si můžete také lehce ověřit, proč se právě vaše URL adresa článku sdílí nestandardním způsobem.

Jak funguje?

V první řadě je třeba si uvědomit, že informace, které vám Debugger ukazuje, vycházejí z toho, že Facebook používá protokol Open Graph. Samozřejmě neslouží jen Facebooku, ale i všem ostatním sociálním sítím. META značky v tomto protokolu musí být předem nějakým způsobem definované. Každá chyba v tomto směru způsobí například to, že Facebook odmítne natáhnout obrázek nebo odmítne vložit odkaz.

Používání tohoto nástroje, například v případě změny náhledového obrázku, je přitom velmi jednoduché:

  • Přihlaste se do administrace vaší webstránky.
  • Upravte si nebo změňte náhledový obrázek, který bude určený pro Facebook. Dávejte si přitom pozor na dodržení maximálního rozměru obrázku.
  • Klikněte na tento odkaz.
  • Do řádku napište URL adresu předmětného článku, jehož náhled na Facebooku chcete upravit a stiskněte „Debug“.
  • Ukážou se vám základní informace zmíněné v úvodu tohoto článku a samozřejmě i náhled sdíleného úvodního obrázku.

Pokud nedošlo k žádné změně obrázku, ještě jednou klikněte na „Debug“. V případě, že i přesto bude náhled sdíleného článku stejný, stiskněte tlačítko Scrape Again. Nachází se v části „When and how we last scraped the URL“. Potom jen stačí zajít na webstránku článku a dát sdílet na Facebook. Článek by se vám už měl sdílet správně a s chtěným náhledovým obrázkem.

Z výstupu „debugnutí“ se můžete dozvědět i mnoho cenných informací, které se týkají toho, co všechno z dané URL adresy dokázal Facebook zužitkovat. V části „Based on the raw tags, we constructed the following Open Graph properties“ najdete například všechny údaje z META značek – og: údaje v rámci Open Graphu.

Úplně na konci výstupu jsou další užitečné odkazy. S jejich pomocí si dokážete ověřit, jak vaši webstránku vidí Open Graph Object Debugger, prohlédnout si její zdrojový kód, otevřít Graph Api Explorer a podívat se na ni pomocí API.

Závěr

Pokud chcete, aby se příspěvek nebo článek lajkoval, sdílel a šířil dál, musí byť dostatečně zajímavý, kontroverzní nebo zábavný. Jednoduše, měl by lidem přinést nějakou přidanou hodnotu. To však samo o sobě ještě nestačí, protože i tady jde o vzhled, který zaujme a přímo zavolá po tom, aby si člověk na sdílený článek klikl. O to se vám postará šikovný online nástroj přímo od Facebooku – Facebook Sharing Debugger.

Dokáže vám udělat pořádek v META značkách, správně nastavit meta popis obrázku a opravit chybné náhledové zobrazení. Umí jednoduše přinutit Facebook k aktualizaci toho, co si má o vaší webstránce pamatovat.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
4min. doba čtení

Tipy na šikovné online nástroje pro cílení vaší reklamy

Ano, všichni známe a pravděpodobně i řešíme firemní účty na Facebooku, Instagramu a LinkedIn. TikTok je vzhledem k průměrnému věku uživatelů poněkud kontroverznější, ale při rozumném používání je to velmi účinný marketingový nástroj s více než miliardou aktivních uživatelů. Sociální sítě jsou ve světě reklamy neprůstřelnou klasikou, ale nejsou zdaleka jedinou platformou, kde se dá […]

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Přečíst článek
12min. doba čtení

Která sociální síť je pro vás a vaši firmu nejvhodnější? Zjistěte, kde se soustřeďuje vaše publikum

Někdy se můžete snažit sebevíc, ale výsledky stejně nebudou takové, jaké byste očekávali. Pokud váš byznys neroste tak, jak byste si přáli, a to i v případě sponzorovaných nebo nesponzorovaných příspěvků na sociálních sítích, možná publikujete na špatném místě a ve špatný čas. 

Peter Habánek Peter Habánek
Managing Director v Bragama
Přečíst článek
5min. doba čtení

Jak může neuromarketing pomoci vaší firmě?

Obchodníci si lámou hlavu nad tím, jak přesvědčit zákazníky k nákupu. Existuje mnoho případových studií, jak pozitivně ovlivnit chování spotřebitelů. Dokážeme někdy nahlédnout do hlavy zákazníka? Už teď nám může hodně říci neuromarketing.

Přečíst článek