7 min. doba čtení

Dobré a špatné tipy, jak získat fanoušky na Facebooku

Zdá se, že ze získávání fanoušků na Facebooku se stala celá věda. Existují lidé a dokonce i velké firmy, které si na tom založili podnikání. Je to opravdu tak složité?

Dominik Galko Dominik Galko
Konzultant online marketingu a zakladateľ agentúry Reakt
Dobré a špatné tipy, jak získat fanoušky na Facebooku

Je i není. Získávání fanoušků na Facebooku může být velmi složitá problematika, pokud nemáte ty správné informace. A věřím, že po přečtení tohoto článku se vaše obzory rozšíří a práce s vaší fanouškovskou základnou vám půjde více od ruky.

Zásadní informace, kterou byste měli vědět hned na úvod je to, že počet fanoušků na stránce není jediným a dokonce ani nejsilnějším hodnotícím faktorem toho, kolik lidí vaše příspěvky uvidí. Zbytek si řekneme postupně. Tak pojďme na to!

Špatné tipy

Proč v článku o tom, jak získat fanoušky na Facebooku, píšu o praktikách, které vám nepomohou?

Protože na internetu naleznete plno návodů, které vám budou tyto praktiky doporučovat. Buď proto, že jsou napsány x let dozadu a dnes již nejsou aktuální, nebo jen honí návštěvnost a na obsahu jim nezáleží. A když budete tyto praktiky znát, můžete se jim vyhnout a soustředit se na to, co opravdu funguje.

Oklamte Facebook

Začneme tím nejjednodušším. Koupíte si stránku a přejmenujete ji.

Ještě donedávna to byla oblíbená technika v politickém marketingu. Politická strana si nakoupila stránky a přejmenovala si je podle potřeby. A mohli si to dovolit, protože jim nešlo o prokliky, interakci a prodej. Chtěli tak jen ukázat, kolik mají příznivců a působit důvěryhodněji a mocněji.

Postujte raději méně, ale kvalitně.

Facebook ale v roce 2018 přišel s funkcí, která uživatelům umožňuje vidět do historie názvů stránky. A řešení se dočkalo úspěchu. Příspěvky s přejmenovanými stránkami se staly virální a část z těchto stránek skutečně zanikla.

V minulosti tato technika ale opravdu fungovala i v e-commerce. Ještě v dobách, kdy byl pro Facebook počet fanoušků nejdůležitějším faktorem při zařazování příspěvků do feedu. Facebook se však stále přizpůsobuje a vyvíjí, a tak si už koupí a přejmenováním existující stránky nepomůžete.

Nakupte fanoušky

Dalším jednoduchým způsobem, jak získat fanoušky na svou stránku, je nákup. Problém je v tom, že to co nakupujete, jsou většinou falešné profily, které slouží pouze k tomuto účelu. A jak jistě tušíte, tito “lidé” vám nepomohou ani posílit brand, ani zvýšit tržby.

V Rusku jsou v obchodních centrech automaty na nákup lajků. A nakoupení fanoušci na vaší stránce budou mít stejnou hodnotu, jako když si koupíte lajky pod vaši profilovku. Vypadá to lépe, ale v realitě to vůbec nic nezmění.

Při firemní stránce vám může taková aktivita naopak ublížit, ale to by už bylo na samostatný článek.

Nakupte sdílení

Na tyto nabídky natrefíte minimálně stejně často jako na nabídky prodeje fanoušků. Pro laika může nákup sdílení velkými stránkami za pár korun vypadat velmi výhodně.

Foťte vlastní fotky, zveřejňujte informace ze soukromí firmy, nebojte se sdílet vaše know-how.

Pravda je bohužel taková, že není. Stránky, které se živí postovaním cizího obsahu za peníze, mají zpravidla minimální dosah a váš příspěvek v záplavě dalších reklam nepřitáhne žádnou pozornost. Počet fanoušků je v tomto případě irelevantní. A pokud už trochu tušíte, jak funguje algoritmus na doručování příspěvků, víte si domyslet, proč je to tak.

Proste o lajky

Vyzývat fanoušky k akci je dobrý způsob, jak na stránce rozproudit debatu, ale prosby o lajky a sdílení v každém příspěvku jsou otravné a zobrazí se menšímu počtu lidí.

Facebook chce takzvanému “žebrání o lajky” zabránit a tak prosby o lajky a sdílení v příspěvcích rozpoznává a penalizuje je snížením dosahu.

Dobré tipy

Nyní už víte, co raději nezkoušet. Pojďme si tedy představit několik tipů, které vám opravdu mohou s budováním kvalitní fanouškovské základny pomoci.

Pozývání

Skvělá funkce Facebooku, která vám dovolí pozvat na stránku lidi, kterým se líbil váš příspěvek. Kliknete na počet reakcí pod příspěvkem, zobrazí se vám seznam a můžete začít zvát.

Jen kvalitním vlastním obsahem se vám podaří pohnout se z místa.

Výhoda této metody je hlavně v tom, že pokud tvoříte relevantní obsah, získáte relevantní fanoušky.

Facebook samozřejmě nechce, aby byla tato funkce zneužívána. Proto se vám za den podaří pozvat jen určitý počet fanoušků a různé skripty a rozšíření na automatické pozvání vám mohou tuto možnost zablokovat.

Soutěž

Facebooková soutěž je velmi oblíbená technika na získávání fanoušků. A opravdu vám může výrazně pomoci. Na druhou stranu, pokud ji neuděláte správně, může vám pořádně uškodit.

Zaměřte se hlavně na to, aby výhra souvisela s vaším podnikáním. Jen tak totiž získáte fanoušky, kteří se zajímají o vaše produkty. Pokud prodáváte domečky pro panenky, soutěž o Iphone vám sice přivede kopec nových fanoušků, ale v konečném důsledku si produkty nikdo nekoupí.

Odpovídejte na zprávy a komentáře, poděkujte za dobré recenze a snažte se řešit ty špatné.

Dejte si pozor i na to, aby soutěž splňovala podmínky Facebooku. Při studování podmínek se dozvíte třeba i to, že od účastníků nemůžete požadovat sdílení příspěvku, stránky, ani označování sebe nebo přátel.

Tvorba kvalitního kontentu

Lepší cesta opravdu neexistuje. Bez kvalitního obsahu nemá smysl zakládat stránku na Facebooku. A ten musí být originální, užitečný a relevantní.

Postujte raději méně, ale kvalitně. Foťte vlastní fotky, zveřejňujte informace ze soukromí firmy, nebojte se sdílet vaše know-how. Jen kvalitním vlastním obsahem se vám podaří pohnout se z místa.

Sdílené odkazy na cizí weby nebo převzaté obrázky od jiných stránek vám dobrý firemní Facebook s kvalitní fanouškovskou základnou nevybudují.

Propagace příspěvků

Pokud již kvalitní obsah máte, byla by škoda, kdyby ho nikdo neviděl. A propagace příspěvků je dnes jediná opravdu účinná cesta, po níž se váš obsah dostane ke správným lidem. Určitě jste již zaznamenali hromady stížností na pokles organického dosahu. A organický dosah opravdu klesá a bude klesat.

Buďte ten usměvavý prodavač, který své zákazníky zná jménem a je vždy ochoten pomoci.

Na druhou stranu to má i své výhody. Už minimální částky zainvestovány do propagace vás dostanou daleko před konkurenci, která bude stále dokola zkoušet nové podmínky na Facebooku neúspěšně obejít.

A když vás bude nějaký zapálený info-podnikatel zaníceně přesvědčovat o tom, že pomocí jeho metody získáte fanoušky na Facebooku zcela zdarma, můžete se vsadit, že on na prodej své zázračné metody placenou propagaci určitě používá.

Komunikace

Odpovídejte na zprávy a komentáře, poděkujte za dobré recenze a snažte se řešit ty špatné, vyzývejte lidi k akci, podněcujte debatu, poraďte… Podaří se vám tak nejen zvýšit dosah, ale zlepší se i vztah vaší firmy se zákazníky.

Jeden relevantní návštěvník má pro vás mnohonásobně vyšší hodnotu než stovka nerelevantních.

Buďte ten usměvavý prodavač, který své zákazníky zná jménem a je vždy ochoten pomoci. Bude vás to sice stát slušnou dávku trpělivosti a čas navíc, ale lidé si k vám vybudují pozitivní vztah a budou se rádi vracet.

Nejlepší tip

Už jsme si řekli o tom, jakou cestou se při získávání fanoušků raději nevydat. Probrali jsme i to, které metody fungují a stojí za to je vyzkoušet. Co je ale to nejlepší, co můžete pro dobro své stránky udělat?

Přestaňte se zaměřovat na získávání fanoušků na Facebooku

Zaměřte se na jejich relevanci. Jeden relevantní návštěvník má pro vás mnohonásobně vyšší hodnotu než stovka nerelevantních. Pokud budujete svou komunitu poctivě a vytváříte kvalitní obsah, Facebook to dokáže opravdu ocenit.

Proto se běžně stává, že stránky, které mají 200 tisíc fanoušků, mají nižší dosah a engagement, než stránky, které mají fanoušků 2000 (vlastní zkušenost). Pokud jste v minulosti nakoupili fanoušky, nebo máte stránku s tisíci uživatelů, ale žádnou interakci, možná byste se měli zamyslet nad tím, že svou fanouškovskou základnu pročistíte nebo začnete od začátku. Tentokrát bez zkratek a k jasně vytyčenému cíli.

Tak hodně štěstí v budování relevantní fanouškovské základny, která vás bude ráda sledovat, konzumovat váš obsah a hlavně pravidelně nakupovat.

Sdílet článek
Dominik Galko
Konzultant online marketingu a zakladateľ agentúry Reakt

👍 Školím podnikatele 👍 Nastavuji kampaně na sociálních sítích 👍 Bojuji proti marketingovým šarlatánům Po několika letech práce v reklamních agenturách jsem odešel na volnou nohu. Jako freelancer jsem založil skupinu spolupracujících profesionálů, která vyrostla na poctivé práci a skvělých výsledcích – Reakt.

Shockworks
Tento článek ti přináší

Shockworks

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Live shopping v Německu se rozjíždí. I když velmi pomalu
2 min. doba čtení

Live shopping v Německu se rozjíždí. I když velmi pomalu

Nedávný průzkum společnosti ECC Köln ukázal, že živé nakupování v Německu, známé také jako „live shopping“ či „in-stream shopping“, získává na oblibě. Šest z deseti německých spotřebitelů v současnosti rozumí tomuto pojmu, což je dvojnásob více než před třemi lety. Míra přijetí live shoppingu v Německu je však stále nízká.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Google rozšiřuje cílení pro Demand Gen kampaně
2 min. doba čtení

Google rozšiřuje cílení pro Demand Gen kampaně

Google aktualizoval Demand Gen kampaně. Přibyde optimalizované cílení na konkrétní věkové skupiny nebo pohlaví. Nová funkce přinese přesnější kontrolu nad tím, kdo vidí vaše reklamy, což je důležité pro efektivní cílení Googlu na konkrétní demografické segmenty.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+