6min. doba čtení

Detoxikace odkazového profilu. Jak se zbavit toxických odkazů?

Každý, kdo přišel alespoň do vzdáleného kontaktu se SEO, jistě ví, že zpětné odkazy mají přímý vliv na pozice ve výsledcích vyhledávání a jsou nedílnou součástí každé SEO strategie.

Filip Škultéty Filip Škultéty
CEO ve společnosti Glidy
Detoxikace odkazového profilu. Jak se zbavit toxických odkazů?

Linkbuilding znamená cílené získávání zpětných odkazů (ať už z textu nebo obrázků) z jiných webových stránek (domén) na tu vaši. Seznam všech zpětných odkazů vedoucích z jiných domén na tu vaši se nazývá odkazový profil.

Zpětné odkazy mohou vznikat s vaším přičiněním, ale i bez něj. Při linkbuildingu se snažíte na svůj web přivést mix kvalitních odkazů a vyhýbat se akvizi těch nekvalitních. Dobrý odkazový profil je různorodý a obsahuje odkazy, které: 

  • jsou relevantní (obsahem, cílovou skupinou a trhem),
  • pocházejí ze stránek s vysokou návštěvností,
  • vedou z webů, jejichž doménová autorita je vyšší nebo podobná jako vaše,
  • mají různé anchor texty (to je ta část textu, na kterou lze klikat),
  • pocházejí ze stránek, které neodkazují na příliš velké množství jiných domén (tzn. že se příliš nedělí tzv. link juice),
  • poměr follow a nofollow odkazů je přibližně 80/20.

Odkazový profil jakéhokoli webu si můžete zjistit pomocí nástrojů jako například Ahrefs, Semrush, Majestic či Moz. Níže naleznete příklad, jak zobrazit odkazový profil prostřednictvím nástroje Ahrefs, který využíváme v naší SEO agentuře Glidy:

Odkazový profil SEO agentury Glidy

  1. Do vyhledávacího pole zadáte doménu.
  2. V menu si vyberete možnost “Reffering domains”.
  3. Zobrazí se vám seznam domén, které na vás odkazují.

V odkazovém profilu se však mohou objevit i zpětné odkazy, které jste nevytvořili nebo si jednoduše nepřejete, aby k nim Google přihlížel při vyhodnocování vašeho webu.

Existují totiž dobré vzkazy (ty, které vás táhnou nahoru) a špatné vzkazy (ty, které vám škodí). Zpravidla špatné (toxické) odkazy splňují následující parametry:

  • Vedou z nestandardních domén jako .in, .tk, .ru, .ai, .net, .info atd.
  • Pocházejí ze stránek, které mají doménovou autoritu 0–10
  • Obsah stránek působí na první pohled nedůvěryhodně.
  • Obsah stránek obsahuje pochybné reklamy a pop-up okna (např. na obsah pro dospělé, ilegální produkty, zavádějící reklamu, reklamu, která hlásí, že váš počítač je zavirovaný apod.)
  • Obsah stránek je v jazyce nebo písmu, který vaše cílová skupina určitě nepoužívá (čínské nebo arabské znaky, azbuka apod.).
  • Stránky, které obsahují pouze seznam odkazů (např. internetové katalogy).
  • Vykazují error 503, 504 nebo 505.

Jak provést detoxikaci odkazového profilu?

Udělejte si seznam odkazů, které nechcete, aby Google vnímal ve spojitosti s vaší doménou

1. K tomuto kroku budete potřebovat některý z výše uvedených nástrojů (Ahrefs, SEM Rush, Moz, Majestic atd.). Pro české a slovenské webové stránky doporučujeme Ahrefs, protože má obvykle nejaktualizovanější databázi pro naše trhy.

2. Následně vložte svou doménu do vyhledávacího pole, přejděte do kategorie “Reffering domains” a zobrazte si všechny domény.

3. Použití řazení podle DR (Domain rating) od nejmenšího po největší. Většina toxických odkazů má totiž DR od 0 do 10.

4. Projděte si všechny tyto domény a napište si je do tabulky (stačí vám doména např. l2capp-prod.herokuapp.com, nemusí to být konkrétní podstránka). Můžete narazit také na IP adresy. Ty jsou na 99 % spamové, takže do tohoto seznamu nechtěných odkazů patří také. 

5. V horním filtru s názvem “TLDs” zaklikněte všechny nestandardní koncovky jako například .in, .tk, .ru, .ai, .net, .info atd. Těch se budete také chtít zbavit (jedině, že byste v dané zemi skutečně podnikali nebo provozovali web. V takovém případě si je ponechte.).

Máte seznam nechtěných domén. Co teď s nimi?

V zásadě máte 2 možnosti:

  • Kontaktovat stránku a požádat o odstranění.

Většina takových spamových stránek však nemá žádné kontaktní údaje a pokud ano, pravděpodobně vám nikdo neodpoví. Zůstává vám tedy 2. možnost:

  • Distancovat se od odkazů prostřednictvím nástroje Google Disavow Tool.

Tento nástroj je skrytá funkce Google Search Console. Najdete jej tak, že si jej vyhledáte v Google nebo jednoduše kliknete na tento odkaz. Pozor! Než začnete s tímto procesem, musíte ověřit vlastnictví v Google Search Console. Můžete postupovat podle tohoto návodu.

Prosím, berte na vědomí, že v případě neodborné práce s tímto nástrojem dokážete svému webu vážně uškodit! Z toho důvodu je tato funkce běžným uživatelům Google Search Console skryta. Určitě nepokračujte, dokud si nepřečtete instrukce z oficiální nápovědy

Když jste si přečetli instrukce a ověřili si vlastnictví Google Search Console, tak na stránce Google Disavow Tool si vyberte svou doménu:

Následně vytvořte textový dokument (koncovka .txt) prostřednictvím poznámkového bloku nebo i klasického Wordu, kde na každý řádek napište: “Domain:nechtenadomena.in”. Výsledný dokument může vypadat takto:

Zde si dejte pozor na to, aby:

  • byla 1 doména na 1 řádek
  • neobsahovala https://, www nebo lomítko na konci
  • mezi domain: a samotnou doménou nebyla mezera,
  • koncovka dokumentu byla .txt.

Tento dokument si uložte například na plochu počítače. Potom přes tlačítko “Upload Disavow list” vyberte vytvořený textový dokument a nahrajte jej do nástroje.

Pokud byl proces úspěšný, Google Search Console vám vypíše informaci, od kolika domén jste se distancovali:

Tento proces doporučujeme realizovat alespoň 1x za 3 měsíce. U stránek s vyšší návštěvností je vhodné toto zopakovat i každý měsíc.

Zde je však třeba si dát pozor! Pokud pokaždé vytvoříte nový list a nahrajete jej do nástroje, tak starý seznam přestane platit a Google bude tyto odkazy opět vnímat! Proto si vždy stáhněte aktuální seznam a ten jen doplňujte:

Google zpravidla tyto odkazy vyřadí ze svého rankingového systému po 1 až 3 měsících. Pozor, v nástrojích jako Ahrefs apod. se tyto odkazy budou stále zobrazovat, takže nebuďte překvapeni, pokud je tam i po 3 měsících stále uvidíte.

Sdílet článek
Filip Škultéty
CEO ve společnosti Glidy

Založil jsem online marketingovou agenturu Glidy, která se specializuje na SEO a PPC kampaně. V online marketingu se pohybuji od roku 2010. Začínal jako SEO specialista na volné noze, prošel jsem stážemi a junior pozicemi v agenturách v Bratislavě a Praze a při práci pravidelně přednáším o výkonnostním online marketingu na FMK UCM v Trnavě a FMUK v Bratislavě. Specializuji se zejména na SEO, PPC kampaně, digitální strategii a expanzi commerce projektů v rámci EU.

Tento článek ti přináší

Glidy

Glidy je specializovaná online marketingová agentura zaměřená na marketing ve vyhledávačích jako Google ✓, Seznam ✓ či Bing ✓. Našim klientům pomáháme získat nové zákazníky z internetu právě v momentě, kdy vyhledávají vaše produkty či služby.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
12min. doba čtení

Která sociální síť je pro vás a vaši firmu nejvhodnější? Zjistěte, kde se soustřeďuje vaše publikum

Někdy se můžete snažit sebevíc, ale výsledky stejně nebudou takové, jaké byste očekávali. Pokud váš byznys neroste tak, jak byste si přáli, a to i v případě sponzorovaných nebo nesponzorovaných příspěvků na sociálních sítích, možná publikujete na špatném místě a ve špatný čas. 

Peter Habánek Peter Habánek
Managing Director v Bragama
Přečíst článek
5min. doba čtení

Jak může neuromarketing pomoci vaší firmě?

Obchodníci si lámou hlavu nad tím, jak přesvědčit zákazníky k nákupu. Existuje mnoho případových studií, jak pozitivně ovlivnit chování spotřebitelů. Dokážeme někdy nahlédnout do hlavy zákazníka? Už teď nám může hodně říci neuromarketing.

Přečíst článek
6min. doba čtení

Jak vylepšit výkon Shopping a Performance Max kampaní v Google s pomocí CSS programu

Každý inzerent se vždy snaží optimalizovat rozpočty v kampaních tak, aby dosáhl svých cílů. Tyto cíle se u každého inzerenta liší, ať už jde o určité procento ROAS, větší prodeje, menší PNO atd. Samozřejmě není snadné dosáhnout cílů, a kromě znalostí potřebujete i nástroje, které vám pomohou splnit očekávání. Jedním z těchto nástrojů je CSS […]

Darko Ďurica Darko Ďurica
Global Account Manager
Přečíst článek