Linkbuilding znamená cílené získávání zpětných odkazů (ať už z textu nebo obrázků) z jiných webových stránek (domén) na tu vaši. Seznam všech zpětných odkazů vedoucích z jiných domén na tu vaši se nazývá odkazový profil.
Zpětné odkazy mohou vznikat s vaším přičiněním, ale i bez něj. Při linkbuildingu se snažíte na svůj web přivést mix kvalitních odkazů a vyhýbat se akvizi těch nekvalitních. Dobrý odkazový profil je různorodý a obsahuje odkazy, které:
- jsou relevantní (obsahem, cílovou skupinou a trhem),
- pocházejí ze stránek s vysokou návštěvností,
- vedou z webů, jejichž doménová autorita je vyšší nebo podobná jako vaše,
- mají různé anchor texty (to je ta část textu, na kterou lze klikat),
- pocházejí ze stránek, které neodkazují na příliš velké množství jiných domén (tzn. že se příliš nedělí tzv. link juice),
- poměr follow a nofollow odkazů je přibližně 80/20.
Odkazový profil jakéhokoli webu si můžete zjistit pomocí nástrojů jako například Ahrefs, Semrush, Majestic či Moz. Níže naleznete příklad, jak zobrazit odkazový profil prostřednictvím nástroje Ahrefs, který využíváme v naší SEO agentuře Glidy:
Odkazový profil SEO agentury Glidy
- Do vyhledávacího pole zadáte doménu.
- V menu si vyberete možnost “Reffering domains”.
- Zobrazí se vám seznam domén, které na vás odkazují.
V odkazovém profilu se však mohou objevit i zpětné odkazy, které jste nevytvořili nebo si jednoduše nepřejete, aby k nim Google přihlížel při vyhodnocování vašeho webu.
Existují totiž dobré vzkazy (ty, které vás táhnou nahoru) a špatné vzkazy (ty, které vám škodí). Zpravidla špatné (toxické) odkazy splňují následující parametry:
- Vedou z nestandardních domén jako .in, .tk, .ru, .ai, .net, .info atd.
- Pocházejí ze stránek, které mají doménovou autoritu 0–10
- Obsah stránek působí na první pohled nedůvěryhodně.
- Obsah stránek obsahuje pochybné reklamy a pop-up okna (např. na obsah pro dospělé, ilegální produkty, zavádějící reklamu, reklamu, která hlásí, že váš počítač je zavirovaný apod.)
- Obsah stránek je v jazyce nebo písmu, který vaše cílová skupina určitě nepoužívá (čínské nebo arabské znaky, azbuka apod.).
- Stránky, které obsahují pouze seznam odkazů (např. internetové katalogy).
- Vykazují error 503, 504 nebo 505.
Jak provést detoxikaci odkazového profilu?
Udělejte si seznam odkazů, které nechcete, aby Google vnímal ve spojitosti s vaší doménou
1. K tomuto kroku budete potřebovat některý z výše uvedených nástrojů (Ahrefs, SEM Rush, Moz, Majestic atd.). Pro české a slovenské webové stránky doporučujeme Ahrefs, protože má obvykle nejaktualizovanější databázi pro naše trhy.
2. Následně vložte svou doménu do vyhledávacího pole, přejděte do kategorie “Reffering domains” a zobrazte si všechny domény.
3. Použití řazení podle DR (Domain rating) od nejmenšího po největší. Většina toxických odkazů má totiž DR od 0 do 10.
4. Projděte si všechny tyto domény a napište si je do tabulky (stačí vám doména např. l2capp-prod.herokuapp.com, nemusí to být konkrétní podstránka). Můžete narazit také na IP adresy. Ty jsou na 99 % spamové, takže do tohoto seznamu nechtěných odkazů patří také.
5. V horním filtru s názvem “TLDs” zaklikněte všechny nestandardní koncovky jako například .in, .tk, .ru, .ai, .net, .info atd. Těch se budete také chtít zbavit (jedině, že byste v dané zemi skutečně podnikali nebo provozovali web. V takovém případě si je ponechte.).
Máte seznam nechtěných domén. Co teď s nimi?
V zásadě máte 2 možnosti:
- Kontaktovat stránku a požádat o odstranění.
Většina takových spamových stránek však nemá žádné kontaktní údaje a pokud ano, pravděpodobně vám nikdo neodpoví. Zůstává vám tedy 2. možnost:
- Distancovat se od odkazů prostřednictvím nástroje Google Disavow Tool.
Tento nástroj je skrytá funkce Google Search Console. Najdete jej tak, že si jej vyhledáte v Google nebo jednoduše kliknete na tento odkaz. Pozor! Než začnete s tímto procesem, musíte ověřit vlastnictví v Google Search Console. Můžete postupovat podle tohoto návodu.
Prosím, berte na vědomí, že v případě neodborné práce s tímto nástrojem dokážete svému webu vážně uškodit! Z toho důvodu je tato funkce běžným uživatelům Google Search Console skryta. Určitě nepokračujte, dokud si nepřečtete instrukce z oficiální nápovědy.
Když jste si přečetli instrukce a ověřili si vlastnictví Google Search Console, tak na stránce Google Disavow Tool si vyberte svou doménu:
Následně vytvořte textový dokument (koncovka .txt) prostřednictvím poznámkového bloku nebo i klasického Wordu, kde na každý řádek napište: “Domain:nechtenadomena.in”. Výsledný dokument může vypadat takto:
Zde si dejte pozor na to, aby:
- byla 1 doména na 1 řádek
- neobsahovala https://, www nebo lomítko na konci
- mezi domain: a samotnou doménou nebyla mezera,
- koncovka dokumentu byla .txt.
Tento dokument si uložte například na plochu počítače. Potom přes tlačítko “Upload Disavow list” vyberte vytvořený textový dokument a nahrajte jej do nástroje.
Pokud byl proces úspěšný, Google Search Console vám vypíše informaci, od kolika domén jste se distancovali:
Tento proces doporučujeme realizovat alespoň 1x za 3 měsíce. U stránek s vyšší návštěvností je vhodné toto zopakovat i každý měsíc.
Zde je však třeba si dát pozor! Pokud pokaždé vytvoříte nový list a nahrajete jej do nástroje, tak starý seznam přestane platit a Google bude tyto odkazy opět vnímat! Proto si vždy stáhněte aktuální seznam a ten jen doplňujte:
Google zpravidla tyto odkazy vyřadí ze svého rankingového systému po 1 až 3 měsících. Pozor, v nástrojích jako Ahrefs apod. se tyto odkazy budou stále zobrazovat, takže nebuďte překvapeni, pokud je tam i po 3 měsících stále uvidíte.