5 min. doba čtení

Detoxikace odkazového profilu. Jak se zbavit toxických odkazů?

Každý, kdo přišel alespoň do vzdáleného kontaktu se SEO, jistě ví, že zpětné odkazy mají přímý vliv na pozice ve výsledcích vyhledávání a jsou nedílnou součástí každé SEO strategie.

Filip Škultéty Filip Škultéty
CEO v spoločnosti Glidy
Detoxikace odkazového profilu. Jak se zbavit toxických odkazů?

Linkbuilding znamená cílené získávání zpětných odkazů (ať už z textu nebo obrázků) z jiných webových stránek (domén) na tu vaši. Seznam všech zpětných odkazů vedoucích z jiných domén na tu vaši se nazývá odkazový profil.

Zpětné odkazy mohou vznikat s vaším přičiněním, ale i bez něj. Při linkbuildingu se snažíte na svůj web přivést mix kvalitních odkazů a vyhýbat se akvizi těch nekvalitních. Dobrý odkazový profil je různorodý a obsahuje odkazy, které: 

  • jsou relevantní (obsahem, cílovou skupinou a trhem),
  • pocházejí ze stránek s vysokou návštěvností,
  • vedou z webů, jejichž doménová autorita je vyšší nebo podobná jako vaše,
  • mají různé anchor texty (to je ta část textu, na kterou lze klikat),
  • pocházejí ze stránek, které neodkazují na příliš velké množství jiných domén (tzn. že se příliš nedělí tzv. link juice),
  • poměr follow a nofollow odkazů je přibližně 80/20.

Odkazový profil jakéhokoli webu si můžete zjistit pomocí nástrojů jako například Ahrefs, Semrush, Majestic či Moz. Níže naleznete příklad, jak zobrazit odkazový profil prostřednictvím nástroje Ahrefs, který využíváme v naší SEO agentuře Glidy:

Odkazový profil SEO agentury Glidy

  1. Do vyhledávacího pole zadáte doménu.
  2. V menu si vyberete možnost “Reffering domains”.
  3. Zobrazí se vám seznam domén, které na vás odkazují.

V odkazovém profilu se však mohou objevit i zpětné odkazy, které jste nevytvořili nebo si jednoduše nepřejete, aby k nim Google přihlížel při vyhodnocování vašeho webu.

Existují totiž dobré vzkazy (ty, které vás táhnou nahoru) a špatné vzkazy (ty, které vám škodí). Zpravidla špatné (toxické) odkazy splňují následující parametry:

  • Vedou z nestandardních domén jako .in, .tk, .ru, .ai, .net, .info atd.
  • Pocházejí ze stránek, které mají doménovou autoritu 0–10
  • Obsah stránek působí na první pohled nedůvěryhodně.
  • Obsah stránek obsahuje pochybné reklamy a pop-up okna (např. na obsah pro dospělé, ilegální produkty, zavádějící reklamu, reklamu, která hlásí, že váš počítač je zavirovaný apod.)
  • Obsah stránek je v jazyce nebo písmu, který vaše cílová skupina určitě nepoužívá (čínské nebo arabské znaky, azbuka apod.).
  • Stránky, které obsahují pouze seznam odkazů (např. internetové katalogy).
  • Vykazují error 503, 504 nebo 505.

Jak provést detoxikaci odkazového profilu?

Udělejte si seznam odkazů, které nechcete, aby Google vnímal ve spojitosti s vaší doménou

1. K tomuto kroku budete potřebovat některý z výše uvedených nástrojů (Ahrefs, SEM Rush, Moz, Majestic atd.). Pro české a slovenské webové stránky doporučujeme Ahrefs, protože má obvykle nejaktualizovanější databázi pro naše trhy.

2. Následně vložte svou doménu do vyhledávacího pole, přejděte do kategorie “Reffering domains” a zobrazte si všechny domény.

3. Použití řazení podle DR (Domain rating) od nejmenšího po největší. Většina toxických odkazů má totiž DR od 0 do 10.

4. Projděte si všechny tyto domény a napište si je do tabulky (stačí vám doména např. l2capp-prod.herokuapp.com, nemusí to být konkrétní podstránka). Můžete narazit také na IP adresy. Ty jsou na 99 % spamové, takže do tohoto seznamu nechtěných odkazů patří také. 

5. V horním filtru s názvem “TLDs” zaklikněte všechny nestandardní koncovky jako například .in, .tk, .ru, .ai, .net, .info atd. Těch se budete také chtít zbavit (jedině, že byste v dané zemi skutečně podnikali nebo provozovali web. V takovém případě si je ponechte.).

Máte seznam nechtěných domén. Co teď s nimi?

V zásadě máte 2 možnosti:

  • Kontaktovat stránku a požádat o odstranění.

Většina takových spamových stránek však nemá žádné kontaktní údaje a pokud ano, pravděpodobně vám nikdo neodpoví. Zůstává vám tedy 2. možnost:

  • Distancovat se od odkazů prostřednictvím nástroje Google Disavow Tool.

Tento nástroj je skrytá funkce Google Search Console. Najdete jej tak, že si jej vyhledáte v Google nebo jednoduše kliknete na tento odkaz. Pozor! Než začnete s tímto procesem, musíte ověřit vlastnictví v Google Search Console. Můžete postupovat podle tohoto návodu.

Prosím, berte na vědomí, že v případě neodborné práce s tímto nástrojem dokážete svému webu vážně uškodit! Z toho důvodu je tato funkce běžným uživatelům Google Search Console skryta. Určitě nepokračujte, dokud si nepřečtete instrukce z oficiální nápovědy

Když jste si přečetli instrukce a ověřili si vlastnictví Google Search Console, tak na stránce Google Disavow Tool si vyberte svou doménu:

Následně vytvořte textový dokument (koncovka .txt) prostřednictvím poznámkového bloku nebo i klasického Wordu, kde na každý řádek napište: “Domain:nechtenadomena.in”. Výsledný dokument může vypadat takto:

Zde si dejte pozor na to, aby:

  • byla 1 doména na 1 řádek
  • neobsahovala https://, www nebo lomítko na konci
  • mezi domain: a samotnou doménou nebyla mezera,
  • koncovka dokumentu byla .txt.

Tento dokument si uložte například na plochu počítače. Potom přes tlačítko “Upload Disavow list” vyberte vytvořený textový dokument a nahrajte jej do nástroje.

Pokud byl proces úspěšný, Google Search Console vám vypíše informaci, od kolika domén jste se distancovali:

Tento proces doporučujeme realizovat alespoň 1x za 3 měsíce. U stránek s vyšší návštěvností je vhodné toto zopakovat i každý měsíc.

Zde je však třeba si dát pozor! Pokud pokaždé vytvoříte nový list a nahrajete jej do nástroje, tak starý seznam přestane platit a Google bude tyto odkazy opět vnímat! Proto si vždy stáhněte aktuální seznam a ten jen doplňujte:

Google zpravidla tyto odkazy vyřadí ze svého rankingového systému po 1 až 3 měsících. Pozor, v nástrojích jako Ahrefs apod. se tyto odkazy budou stále zobrazovat, takže nebuďte překvapeni, pokud je tam i po 3 měsících stále uvidíte.

Sdílet článek
Filip Škultéty
CEO v spoločnosti Glidy

Založil jsem online marketingovou agenturu Glidy, která se specializuje na SEO a PPC kampaně. V online marketingu se pohybuji od roku 2010. Začínal jsem jako SEO specialista na volné noze, prošel jsem stážemi a juniorskými pozicemi v agenturách a médiích v Bratislavě a Praze a vedle své práce pravidelně přednáším o výkonnostním online marketingu na FMK UCM v Trnavě, FMUK v Bratislavě a jsem také lektorem na Digitální univerzitě. Specializuji se především na SEO a PPC kampaně (spolu to je search engine marketing), digitální strategie a expanzi e-commerce projektů v rámci EU. Kromě toho jsem také jedním ze zakladatelů online srovnávače PZP – FérovéPZP.sk. Mimo práci mě baví vaření a sport 🧑‍🍳.

Glidy
Tento článek ti přináší

Glidy

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Live shopping v Německu se rozjíždí. I když velmi pomalu
2 min. doba čtení

Live shopping v Německu se rozjíždí. I když velmi pomalu

Nedávný průzkum společnosti ECC Köln ukázal, že živé nakupování v Německu, známé také jako „live shopping“ či „in-stream shopping“, získává na oblibě. Šest z deseti německých spotřebitelů v současnosti rozumí tomuto pojmu, což je dvojnásob více než před třemi lety. Míra přijetí live shoppingu v Německu je však stále nízká.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Google rozšiřuje cílení pro Demand Gen kampaně
2 min. doba čtení

Google rozšiřuje cílení pro Demand Gen kampaně

Google aktualizoval Demand Gen kampaně. Přibyde optimalizované cílení na konkrétní věkové skupiny nebo pohlaví. Nová funkce přinese přesnější kontrolu nad tím, kdo vidí vaše reklamy, což je důležité pro efektivní cílení Googlu na konkrétní demografické segmenty.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+