Material Design je volně dostupný design systém z dílny Google, pomocí kterého vznikají uživatelsky vyladěné produkty. Zdroj: https://m3.material.io/
Co je design systém v praxi a jak ovlivňuje UX?
Design systémy v sobě zahrnují tři úrovně:
- principy (barvy, typografie, tonalita, styl prvků),
- komponenty (předpřipravené vizuální prvky, některé s již naprogramovaným chováním),
- a dokumentaci (detailní informace o komponentách io tom, jak je správně i nesprávně používat).
Jejich propojením vzniká sada, pomocí které se vytváří uživatelské rozhraní (UI – user interface) nebo jiná, vizuální část produktu. V rámci něj osoba interaguje se systémem. Například návštěvník webu, uživatel aplikace nebo klidně i obyvatel města využívající hromadnou dopravu.
Na základě interakce s produktem nabývá návštěvník webu (nebo cestující v metru) určité dojmy, jinak řečeno uživatelskou zkušenost (UX – user experience). Ta může být pozitivní (na webu snadno vyřeší svůj problém nebo poptávku, jeho cesta metrem je bezproblémová apod.) nebo negativní, kde je předpokladem například odchod ke konkurenci nebo využití jiné formy dopravy.
5 důvodů, proč mít design systém
Existuje několik možností, v jakém rozsahu design systém vytvářet nebo přizpůsobit takzvaný otevřený design systém (volně dostupný systém, v jehož rámci si přizpůsobíte styl, typografii apod.). V ui42 máme za sebou úspěšnou tvorbu komplet nových design systémů (klient Asseco), rozšíření stávajících nebo implementaci externích design systémů v kombinaci s vytvářením nových prvků na míru (klient Essential Data). Jaké benefity našim klientům přinášejí?
Design systém vytváří konzistentnost
Díky design systému působí produkt, značka či společnost jednotně. A to i napříč různými kanály (viz příklad výše). Zákazník se tak dokáže snáze ztotožnit se známými prvky a vnímat brand právě díky rozpoznávání prvků. Konzistentnost v různých prostředích (web, aplikace apod.) pomáhá zákazníkovi zorientovat se a pohybovat se ve známém prostředí intuitivně, což přispívá k lepší zákaznické zkušenosti.
Znásobte konverzní poměr na e-shopu díky AI (Andrej Kajan, ui42)
Efektivnější procesy díky design systému
S design systémem se velké množství procesů řeší efektivněji. Příkladem je tvorba webstránky, propagačních tiskovin, nadesignování kamenné prodejny a podobně. Pokud se například každý vizuál opírá o stejný základ, kde je přesně definován každý prvek, šetří to obvyklý čas věnovaný grafickým návrhům. Obdobně je to iv online. Prvek, který má přesně zadefinované parametry a dokonce i chování či vzájemné vztahy, odlehčuje designéra webstránky, který by jinak řešil návrh od piky. Vzniká tak prostor pro jiné důležité úkoly a zvyšuje se produktivita.
Jednodušší aktualizace
S bodem výše souvisí i to, jak efektivně se řeší změny nebo aktualizace v jednotlivých prostředích, platformách nebo vizuálech. Pokud fungují v rámci design systému a jsou implementovány správně, postačí změna na jednom místě, která se projeví všude, kde je potřeba.
Design systém roste spolu s vámi
Design systém není uzavřen. Pokud potřebuje značka nebo produkt růst, přirozeně vznikají nové prvky, které vytvářejí stále větší množinu. Nové části, funkcionalita nebo komponenty, které vycházejí ze stejného základu, se dokonce snáze implementují a také vnímají ve směru od zákazníka.
Díky design systému je spolupráce jednodušší
Na tvorbě prostředí, ať už digitálních nebo fyzických, se podílí velké množství vývojářů, odborníků a také těch, kteří s nimi nakonec pracují. Pokud prostředí vzniká na základě design systému, o kterém vědí všichni zúčastnění, výsledkem je efektivnější spolupráce (například mezi webdesignérem, programátorem, marketérem či dokonce i externími pracovníky) bez zbytečné ztráty času a zvýšených nákladů.
Výhody design systému jsou neoddiskutovatelné. Chcete-li i vy pracovat efektivněji, vystupovat konzistentně a zlepšit zákaznickou zkušenost, která vede k většímu počtu nákupů a objednávek, začněte správně již od začátku – kvalitním design systémem.