4 min. doba čtení

Design systémy zlepšují zákaznickou zkušenost

Design systém je sada standardů, kódu a různých komponent, jakými se přistupuje k vytváření a používání designu produktu, značky nebo společnosti. Díky správně zvolenému přístupu dokáže design systém výrazně zlepšit konzistentnost, efektivitu, ale také vnímání brandu a loajalitu ke značce. A to nejdůležitější – používání design systému zlepšuje zákaznickou a uživatelskou zkušenost (UX – user experience). Pokud je zkušenost uživatele pozitivní, výsledkem je konverze – sledovaný cíl. Může to být například vyplnění formuláře, případně kalkulačky nebo získání kontaktního e-mailu. V případě e-shopu hovoříme většinou o objednávce. Více informací v článku od ui42.

Peter Angelov Peter Angelov
UX Consultant
Design systémy zlepšují zákaznickou zkušenost

Material Design je volně dostupný design systém z dílny Google, pomocí kterého vznikají uživatelsky vyladěné produkty. Zdroj: https://m3.material.io/

Co je design systém v praxi a jak ovlivňuje UX?

Design systémy v sobě zahrnují tři úrovně:

  • principy (barvy, typografie, tonalita, styl prvků),
  • komponenty (předpřipravené vizuální prvky, některé s již naprogramovaným chováním),
  • a dokumentaci (detailní informace o komponentách io tom, jak je správně i nesprávně používat).

Jejich propojením vzniká sada, pomocí které se vytváří uživatelské rozhraní (UI – user interface) nebo jiná, vizuální část produktu. V rámci něj osoba interaguje se systémem. Například návštěvník webu, uživatel aplikace nebo klidně i obyvatel města využívající hromadnou dopravu.

Na základě interakce s produktem nabývá návštěvník webu (nebo cestující v metru) určité dojmy, jinak řečeno uživatelskou zkušenost (UX – user experience). Ta může být pozitivní (na webu snadno vyřeší svůj problém nebo poptávku, jeho cesta metrem je bezproblémová apod.) nebo negativní, kde je předpokladem například odchod ke konkurenci nebo využití jiné formy dopravy.

5 důvodů, proč mít design systém

Existuje několik možností, v jakém rozsahu design systém vytvářet nebo přizpůsobit takzvaný otevřený design systém (volně dostupný systém, v jehož rámci si přizpůsobíte styl, typografii apod.). V ui42 máme za sebou úspěšnou tvorbu komplet nových design systémů (klient Asseco), rozšíření stávajících nebo implementaci externích design systémů v kombinaci s vytvářením nových prvků na míru (klient Essential Data). Jaké benefity našim klientům přinášejí?

Design systém vytváří konzistentnost

Díky design systému působí produkt, značka či společnost jednotně. A to i napříč různými kanály (viz příklad výše). Zákazník se tak dokáže snáze ztotožnit se známými prvky a vnímat brand právě díky rozpoznávání prvků. Konzistentnost v různých prostředích (web, aplikace apod.) pomáhá zákazníkovi zorientovat se a pohybovat se ve známém prostředí intuitivně, což přispívá k lepší zákaznické zkušenosti.

|

Znásobte konverzní poměr na e-shopu díky AI (Andrej Kajan, ui42)

Efektivnější procesy díky design systému

S design systémem se velké množství procesů řeší efektivněji. Příkladem je tvorba webstránky, propagačních tiskovin, nadesignování kamenné prodejny a podobně. Pokud se například každý vizuál opírá o stejný základ, kde je přesně definován každý prvek, šetří to obvyklý čas věnovaný grafickým návrhům. Obdobně je to iv online. Prvek, který má přesně zadefinované parametry a dokonce i chování či vzájemné vztahy, odlehčuje designéra webstránky, který by jinak řešil návrh od piky. Vzniká tak prostor pro jiné důležité úkoly a zvyšuje se produktivita.

Jednodušší aktualizace

S bodem výše souvisí i to, jak efektivně se řeší změny nebo aktualizace v jednotlivých prostředích, platformách nebo vizuálech. Pokud fungují v rámci design systému a jsou implementovány správně, postačí změna na jednom místě, která se projeví všude, kde je potřeba.

Design systém roste spolu s vámi

Design systém není uzavřen. Pokud potřebuje značka nebo produkt růst, přirozeně vznikají nové prvky, které vytvářejí stále větší množinu. Nové části, funkcionalita nebo komponenty, které vycházejí ze stejného základu, se dokonce snáze implementují a také vnímají ve směru od zákazníka.

Díky design systému je spolupráce jednodušší

Na tvorbě prostředí, ať už digitálních nebo fyzických, se podílí velké množství vývojářů, odborníků a také těch, kteří s nimi nakonec pracují. Pokud prostředí vzniká na základě design systému, o kterém vědí všichni zúčastnění, výsledkem je efektivnější spolupráce (například mezi webdesignérem, programátorem, marketérem či dokonce i externími pracovníky) bez zbytečné ztráty času a zvýšených nákladů.

Výhody design systému jsou neoddiskutovatelné. Chcete-li i vy pracovat efektivněji, vystupovat konzistentně a zlepšit zákaznickou zkušenost, která vede k většímu počtu nákupů a objednávek, začněte správně již od začátku – kvalitním design systémem.

Sdílet článek
Peter Angelov
UX Consultant

Peter Angelov začal v ui42 pracovat jako projektový manažer a produktový manažer redakčního systému BUXUS od ui42. Momentálně se však naplno věnuje designu uživatelské zkušenosti jako UX Consultant. Tvorbě webů se věnuje už od základní školy a zkušenosti nasbíral roky práce v mezinárodních firmách.

ui42
Tento článek ti přináší

ui42

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Tipy pro e-shopy: Jak zvládnout TOP sezónu?
4 min. doba čtení

Tipy pro e-shopy: Jak zvládnout TOP sezónu?

Než léto skončí, každému marketérovi a majiteli e-shopu začíná v hlavě svítit varovné světlo. Jedeme do sezóny! Poslední kvartál v roce je v e-commerce nejnáročnější. Vánoce a donekonečna skloňovaný Black Friday proto vyžadují pořádnou přípravu. Rádi byste do letošní sezóny šli naplno? V tom případě nezanedbejte těchto pět důležitých bodů.

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director, ui42
Přečíst článek
Co musí splňovat moderní webdesign, který prodává?
6 min. doba čtení

Co musí splňovat moderní webdesign, který prodává?

Říká se, že obal prodává. V online světě je tímto obalem webová stránka, konkrétně její design. Při internetovém prodeji platí naprosto stejná pravidla jako v reálném světě. Kde byste raději nakupovali – ve stylovém, krásně voňavém obchodě, ze kterého už na první pohled srší elegance a luxus? Nebo v ošuntělém obchodě s rozbitou výlohou a […]

Dominika Parajka Dominika Parajka
Content Marketing Specialist at Monkeymedia
Přečíst článek
Nepodceňujte uživatelskou zkušenost v nákupním košíku
3 min. doba čtení

Nepodceňujte uživatelskou zkušenost v nákupním košíku

Máte vymakané webové stránky, dokonalý design, super produkty a ceny, ale zákazníci přesto opouštějí nákupní košík, aniž by dokončili platbu? Pravděpodobně se zasekli v platebním procesu a klikli na konkurenci, která jim nákup zjednodušila. Přečtěte si praktické rady, jak zlepšit nákupní proces i ve vašem e-shopu.    

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Director at Stay Creative
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+