4min. doba čtení

Tipy pro e-shopy: Jak zvládnout TOP sezónu?

Než léto skončí, každému marketérovi a majiteli e-shopu začíná v hlavě svítit varovné světlo. Jedeme do sezóny! Poslední kvartál v roce je v e-commerce nejnáročnější. Vánoce a donekonečna skloňovaný Black Friday proto vyžadují pořádnou přípravu. Rádi byste do letošní sezóny šli naplno? V tom případě nezanedbejte těchto pět důležitých bodů.

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director, ui42
Tipy pro e-shopy: Jak zvládnout TOP sezónu?

Chce to jasný plán

Máte-li neprůstřelný plán, máte eso v rukávu. Nehrozí tak, že vás překvapí problémy jako například nedostatek skladových zásob, problémy s dodavateli, nezvladatelný nápor na stránce nebo nestíhající zákaznická podpora. Abyste získali cenné podklady a důležitá čísla, podívejte se na údaje z loňské sezóny.

Určit si jasný cíl pro tuto sezónu, je více než prozrávající. Může to být například obrat, kterého byste v ideálním scénáři chtěli dosáhnout. Podle něj budete přesně vědět, kolik objednávek očekávat a co všechno je třeba zajistit, abyste je uměli i vyřídit. Tak například:

  • skladové zásoby,
  • personál (manuální exekuce objednávek, administrativa a customer care),
  • přepravní společnosti,
  • marketing (jakým způsobem podpořit byznys),
  • rozpočet.

Posílejte své pozice ve vyhledávání

Zatímco jeden ze způsobů – placené kampaně, mohou v období Vánoc stát značný balíček, v případě neplacených výsledků v organickém vyhledávání to máte bez nákladů na reklamu. Prověřte si tedy, v jakém stavu je váš web. Nejen co se týká rychlosti a indexace, ale také z pohledu klíčových slov.

Vyberte ty nejrelevantnější a zapracujte je podle doporučení SEO, abyste se zobrazovali ve výsledcích co nejvýše. Jelikož se výsledky optimalizace projeví až po určitém období, tento bod si klidně posuňte na začátek TO-DO listu.

Nezapomeňte na přínosný obsah

I v tomto případě platí, že zatímco atraktivní obsah blogu začne z pohledu organiky přinášet ovoce, za dva měsíce už moc vody nenamutíte. Co ovšem pomůže, je jeho distribuce. Pokud napíšete přínosný článek a posílíte ho na sociálních sítích, případně jej rozešlete v rámci newsletteru, není vše ztraceno. Alternativou je vytvořit prémiový e-book s obsahem, který vaši cílovou skupinu zajímá. Pomozte jim vyřešit problém, podělte se o know-how nebo přidejte nápady tipy „jak na…“.

Inu a do třetice jsou zde sociální sítě. Nejrychlejší forma, jak se přiblížit a promluvit svým potenciálním zákazníkům. Postujte zajímavé příspěvky, bavte nebo řaďte. Stačí si vybrat sociální síť, která je pro váš byznys model nejvhodnější, pravidelně vytvářet hodnotný content a komunikovat s lidmi v komentářích.

Neházejte zákazníkům na webu polena pod nohy

Placené kampaně šlapou, jak mají, organika funguje a na web se proklikávají návštěvníci iz neplacených výsledků vyhledávání. No konverze pořád nikde… Aby zákazník nakoupil, v mnoha e-shopech musí projít tak strastiplnou cestu, že to raději vzdá. A odejde ke konkurenci. Konečně, koho by bavilo nefunkční vyhledávání, nelogické kategorie a neustálé vyplňování desítek polí ve formuláři v košíku?

Tyto a mnohé jiné problémy ovlivňují UX – uživatelskou zkušenost (user experience). Jinak řečeno dojem, který uživatel po zkušenosti s webovou stránkou nabude. Pokud je negativní, nenakoupí. Takže zbytečně tlačíte rozpočet do kampaní a jiných nástrojů, jejichž úkolem je lidi na web dostat. Překážky v e-shopu, které vás obírají o konverze, pomůže odhalit testování. Dokonce až 80% z nich.

Automatizujte a využijte umělou inteligenci

Nástroje umělé inteligence vám v této sezóně dokážou výrazně rozvázat ruce. Stačí, když zvolíte ty správné. Chatbot odbřemení zákaznickou podporu a díky propojení CMS a ChatGPT stíháte odstartovat i nový trh.

Vraťme se však o několik kroků zpět, ke konverzím. Věděli jste, jak je dokáže zlepšit právě AI? Automatizovaná doporučení zobrazí uživateli nabídku produktů, o kterou má pravděpodobně zájem. Aniž by se přihlásil a systém měl o něm nějaké údaje. Kromě toho, tento nástroj plně automatizovaně nabídne „podobné produkty“ nebo doplňkový sortiment. V detailu produktu, personalizovaném pop-up okně i v košíku. Výsledkem je zvýšený konverzní poměr a následně i revenue. Ve výsledku přesně toho, čeho by chtěl každý marketér a majitel e-shopu v TOP sezóně roku dosáhnout.

Sdílet článek
Robo Háger
Marketing Director, ui42

Od roku 2016 pracuji v e-commerce agentuře ui42, kde vedu marketingové oddělení. Společně s týmem zastřešujeme komunikační aktivity značky ui42. o ui42: “uičko” je úspěšná e-commerce agentura, která působí na trhu již od roku 1997. Vývoj webů, CX/UX služby, Performance marketing, SEO, Vývoj nových produktů jsou klíčové oblasti, kterým se ui42 věnuje jako one-stop shop agentura. Jsme členem ADMA, SUXA (zároveň spoluzakladatel) a slovensko.digital. o mně: V minulosti jsem pracoval na několika, hlavně marketingových pozicích. Dlouhodobě jsem působil hlavně v telco byznysu a z toho hlavní část na oddělení marketingu v Slovak Telekome. Velmi cenná zkušenost z korporátního prostředí. Jako segmentový manažer jsem měl spolu s týmem na starosti klíčové propozice pro zákazníky fakturovaných a předplacených služeb. Dnes v ui42 plánuji komunikační aktivity, rozpočty, strategie, řídím tým šikovných lidí, spolu píšeme články, vytváříme případové studie, (spolu-)organizujeme akce, posíláme naše řečníky na akce, vzděláváme, zastřešujeme naše sociální sítě, interní marketing atd. atd. atd. Jsem ženatý, mám dvě děti. Mám rád sport. Velmi. Kolo, běh, plavání, turistika. Fandím, sleduji, analyzuji, mudruji…

ui42
Tento článek ti přináší

ui42

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Design systémy zlepšují zákaznickou zkušenost
4min. doba čtení

Design systémy zlepšují zákaznickou zkušenost

Design systém je sada standardů, kódu a různých komponent, jakými se přistupuje k vytváření a používání designu produktu, značky nebo společnosti. Díky správně zvolenému přístupu dokáže design systém výrazně zlepšit konzistentnost, efektivitu, ale také vnímání brandu a loajalitu ke značce. A to nejdůležitější – používání design systému zlepšuje zákaznickou a uživatelskou zkušenost (UX – user […]

Peter Angelov Peter Angelov
UX Consultant
Přečíst článek
Co musí splňovat moderní webdesign, který prodává?
6min. doba čtení

Co musí splňovat moderní webdesign, který prodává?

Říká se, že obal prodává. V online světě je tímto obalem webová stránka, konkrétně její design. Při internetovém prodeji platí naprosto stejná pravidla jako v reálném světě. Kde byste raději nakupovali – ve stylovém, krásně voňavém obchodě, ze kterého už na první pohled srší elegance a luxus? Nebo v ošuntělém obchodě s rozbitou výlohou a […]

Dominika Parajka Dominika Parajka
Content Marketing Specialist at Monkeymedia
Přečíst článek
Nepodceňujte uživatelskou zkušenost v nákupním košíku
3min. doba čtení

Nepodceňujte uživatelskou zkušenost v nákupním košíku

Máte vymakané webové stránky, dokonalý design, super produkty a ceny, ale zákazníci přesto opouštějí nákupní košík, aniž by dokončili platbu? Pravděpodobně se zasekli v platebním procesu a klikli na konkurenci, která jim nákup zjednodušila. Přečtěte si praktické rady, jak zlepšit nákupní proces i ve vašem e-shopu.    

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+