6 min. doba čtení

Co musí splňovat moderní webdesign, který prodává?

Říká se, že obal prodává. V online světě je tímto obalem webová stránka, konkrétně její design. Při internetovém prodeji platí naprosto stejná pravidla jako v reálném světě. Kde byste raději nakupovali – ve stylovém, krásně voňavém obchodě, ze kterého už na první pohled srší elegance a luxus? Nebo v ošuntělém obchodě s rozbitou výlohou a opadávající omítkou? Právě proto byste neměli podceňovat vzhled svých webových stránek. Která nejdůležitější pravidla by měla webová stránka splňovat, aby vám dlouhodobě přinášela co nejlepší výsledky?

Dominika Parajka Dominika Parajka
Content Marketing Specialist at Monkeymedia
Co musí splňovat moderní webdesign, který prodává?

Kvalitní webdesign musí v první řadě zaujmout uživatele. Množství času, které jsou lidé ochotni věnovat online obsahu, se každým rokem rapidně snižuje. Pokud se vám nepodaří zaujmout člověka během prvních 5-10 sekund, je velká šance, že odejde a už se nikdy nevrátí.

Jakmile získáte pozornost návštěvníka, musíte v něm rychle vyvolat co nejsilnější emoce a intuitivně ho dovést k požadované konverzi. S tím jde ruku v ruce rozumná architektura stránek a strategické rozložení jednotlivých prvků.

A aby toho nebylo málo, webdesign by měl odrážet hlavní hodnoty vaší značky, být v souladu s brandovou identitou, a co je důležité, odlišit vás od konkurence. Skloubit všechny tyto požadavky do jednoho návrhu není vždy úplně jednoduché. Pokud se však budete držet několika základních pravidel, nebude to až tak náročné.

Dodržujte základní pravidla UX a UI

Základem kvalitního webdesignu je správně navržená kostra, tedy architektura celého webu. Jaké podstránky budete mít v menu? Jak na sebe budou jednotlivé obsahové sekce navazovat? Na co budete v komunikaci klást největší důraz? Správné nastavení těchto atributů je nesmírně důležité. Někdy i malé rozdíly v uspořádání menu mohou zhoršit nebo zlepšit konverzní poměr o více než 1 %.

Praktický tip: Jen málokdy se povede špičkový UX a UI design vytvořit napoprvé. Důležité je otestovat více verzí a vybrat takovou, která bude přinášet nejlepší výsledky. V tomto směru jsou velmi užitečné nástroje jako Hotjar nebo Smartlook. Ty vám umožní přesně vyhodnotit chování uživatelů na vašem webu. Ukážou vám, kde klikají, kde tráví nejvíce času a ve kterých částech se takříkajíc „ztrácejí“. Na základě těchto dat můžete vyladit strukturu a design svých stránek k dokonalosti.

Lidé nečtou, skenují 

Časy, kdy jste na webu mohli mít jeden nekonečný odstavec textu a lidé si ho s radostí přečetli, jsou už dávno pryč. Jakmile člověk přijde na webové stránky, nejprve je během několika sekund letmým pohledem naskenuje. Teprve když ho zaujme, začne text číst.

Vaším úkolem je tedy upoutat jejich pozornost. Z tohoto důvodu je dobré umístit do horních částí webu výraznější grafické prvky a elementy, které upoutají pohled a motivují lidi k dalšímu posouvání a většímu zájmu o vaši nabídku. Zkrátka musíte vytvořit tzv. wow efekt. Toho můžete dosáhnout stylovou vizualizací, krátkým emotivním videem, případně výraznými titulky se zajímavými informacemi či benefity.

Naše rada: S dynamickými prvky na webových stránkách máme velmi dobré zkušenosti. Ať už se jedná o animace mezi jednotlivými částmi obsahu nebo grafické prvky, které se otáčejí, posouvají nebo provádějí jiné pohyby. Tyto prvky povzbuzují návštěvníka, aby scrolloval dál a objevoval, co vlastně nabízíte. 

Týdenní podcast UPdate

Správně zvolte barvy a CTA prvky 

Prostřednictvím barev dokážete v člověku vzbudit různé pocity. Při návrhu designu je důležité vycházet z identity vaší značky, ale zároveň si zkuste pohrát i s psychologií barev. Nastudujte si, jaké emoce vyvolávají jednotlivé odstíny, a pokuste se vybrat ty, které nejlépe reprezentují vaši značku.

Každý rok se objevují nové trendy v barevnosti webu. V současné době jsou například velmi oblíbené výraznější netradiční odstíny, kreslené prvky a jemné pastelové barvy. Oblíbený je také efekt mléčného skla. V neposlední řadě se stále větší oblibě těší tmavý režim, který může být buď fixně nadesignován, nebo si jej může uživatel aktivovat tlačítkem na webu.

Pamatujte: Co se týče barev, je nejlepší kombinovat příbuzné odstíny jedné barvy, které se k sobě dobře hodí a tvoří harmonický celek. Zároveň je nesmírně důležité odlišit CTA  prvky (například tlačítka vyzývající k nákupu nebo kontaktování) od ostatního obsahu výraznější kontrastní barvou.

Dolaďte obsah 

V moderním webdesignu platí staré přísloví „méně je více“. Snažte se omezit obsah na minimum, odstraňte všechny „omáčky“ a zbytečné věty, které jen zabírají místo a nepřinášejí návštěvníkovi žádnou skutečnou hodnotu. Komunikujte co nejjasněji a nejsrozumitelněji.

Jednotlivé texty, grafické prvky a sekce musí mít mezi sebou dostatek prostoru, aby web působil vzdušným a přehledným dojmem. Nesnažte se nacpat příliš mnoho prvků na malou plochu. Uživatel se tak bude zbytečně ztrácet a může přehlédnout důležité informace.

Důležitou roli hrají také fonty. Jasně rozlišujte nadpisy, podnadpisy a samotný text. Zvýrazněte nejdůležitější informace a výhody, aby návštěvníka zaujaly na první pohled. Textový obsah obohacujte obrázky nebo grafickými prvky. Použijte vhodné ikony, které „rozbijí“ souvislý text a přehledněji představí vaše výhody.

Zařaďte do designu dostatek CTA prvků, zejména barevná, výrazná tlačítka, která návštěvníka navedou k provedení požadované akce. Dejte si však pozor, abyste to s jejich počtem nepřehnali. Pokud po člověku budete chtít, aby udělal 5 různých věcí, pravděpodobně neudělá žádnou z nich. Proto je nejlepší primárně komunikovat pouze jednu akci na jedné podstránce – kontaktujte nás, zaregistrujte se, objednejte si termín konzultace, přidejte do košíku apod.

„V dnešní době je online svět zahlcen webovými stránkami, které jsou, jak se říká, všechny na jedno kopyto. Proto je velmi důležité vytvořit design, který je jiný, odlišný, který se vymyká standardům a ve výsledku vytváří wow efekt. Nebo spíše může být pro někoho až šokující. Podstatné je vytvořit design, který je nadčasový a tematický k dané značce, ale jeho prvky mohou mít i hlubší význam.“ Boris Malcev, Creative Director Monkeymedia

Rychlost a responzivita 

Webstránky, které se načtou do jedné sekundy, mají průměrný konverzní poměr až 39 %. Naopak stránky, jejichž načtení trvá 6 sekund, mají průměrný konverzní poměr pouhých 18 %. Alespoň to tvrdí statistika společnosti Portent. Další slova jsou pravděpodobně zbytečná.

Mnohdy se stává, že designéři se při navrhování stránek vyřádí, ale jaksi zapomínají na to, že jejich výtvor v konečném důsledku zásadně zpomaluje rychlost načítání webu. Proto je důležité, aby úzce spolupracovali s web developery a hledali kompromisní řešení, která splní všechny designové požadavky, ale zároveň se budou dát optimalizovat tak, aby se načítaly co nejrychleji.

A v neposlední řadě, design musí být vyladěn s ohledem na všechny nejběžnější typy zařízení. V dnešní době je nezbytné brát ohled zejména na mobilní zařízení, neboť právě z těch přichází ve většině případů nejvíce návštěvníků. Před spuštěním webu a zahájením reklamních kampaní podrobně otestujte, zda se správně zobrazuje v jednotlivých prohlížečích a na zařízeních s nejběžnějšími operačními systémy a rozlišeními, včetně 4K.

Nejnovější z kategorie UX, UI, design
Sdílet článek
Dominika Parajka
Content Marketing Specialist at Monkeymedia

Jeho rukama prochází všechen obsah, který se dostává ke klientům – blogové články, webové texty, newslettery nebo příspěvky na sociální sítě. S kreativitou pracuje každý den a stará se o to, aby byl obsah nejen pěkný, ale i výkonný.

Monkeymedia
Tento článek ti přináší

Monkeymedia

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Tipy pro e-shopy: Jak zvládnout TOP sezónu?
4 min. doba čtení

Tipy pro e-shopy: Jak zvládnout TOP sezónu?

Než léto skončí, každému marketérovi a majiteli e-shopu začíná v hlavě svítit varovné světlo. Jedeme do sezóny! Poslední kvartál v roce je v e-commerce nejnáročnější. Vánoce a donekonečna skloňovaný Black Friday proto vyžadují pořádnou přípravu. Rádi byste do letošní sezóny šli naplno? V tom případě nezanedbejte těchto pět důležitých bodů.

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director, ui42
Přečíst článek
Design systémy zlepšují zákaznickou zkušenost
4 min. doba čtení

Design systémy zlepšují zákaznickou zkušenost

Design systém je sada standardů, kódu a různých komponent, jakými se přistupuje k vytváření a používání designu produktu, značky nebo společnosti. Díky správně zvolenému přístupu dokáže design systém výrazně zlepšit konzistentnost, efektivitu, ale také vnímání brandu a loajalitu ke značce. A to nejdůležitější – používání design systému zlepšuje zákaznickou a uživatelskou zkušenost (UX – user […]

Peter Angelov Peter Angelov
UX Consultant
Přečíst článek
Nepodceňujte uživatelskou zkušenost v nákupním košíku
3 min. doba čtení

Nepodceňujte uživatelskou zkušenost v nákupním košíku

Máte vymakané webové stránky, dokonalý design, super produkty a ceny, ale zákazníci přesto opouštějí nákupní košík, aniž by dokončili platbu? Pravděpodobně se zasekli v platebním procesu a klikli na konkurenci, která jim nákup zjednodušila. Přečtěte si praktické rady, jak zlepšit nákupní proces i ve vašem e-shopu.    

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+