4min. doba čtení

Co je PNO a proč je pro nás důležité?

Do jakého momentu se vyplatí investovat do inzerce? Jak zjistit, kdy už jsou náklady natolik vysoké, že se inzerce přestává vyplácet? Rentabilitu kampaní můžeme sledovat i díky metrice sledující podíl nákladů na obratu. Zkratka PNO reflektuje efektivitu reklamní kampaně ve smyslu vynaložených finančních prostředků. Čím menší je podíl nákladů na obratu, tím lepší výsledek a naopak. Pokud není kampaň rentabilní, nemá smysl ji provozovat, ale pokud kampaň rentabilní je, nemá smysl ji omezovat.

Jakub Dubec Jakub Dubec
Marketingový specialista
Co je PNO a proč je pro nás důležité?

“Polovinu peněz, které dávám na reklamu, vyhazuji oknem. Jenže nevím, která polovina to je.”

John Wannamaker, americký podnikatel a pionýr marketingu

Jak se PNO počítá?

V ideálním, jednoduchém světě máte v eshopu produkt za 10 000 Kč. Do nákupu reklamy investujete 1 500 KčPNO je 15%.

PNO vzorec: (Náklady: 1 500 Kč / Tržby: 10 000 Kč) * 100 =  PNO 15%

Jestliže však chcete být ve výpočtu PNO poctiví, je nutné do výpočtu započítat veškeré náklady s reklamní kampaní spojené, nejen ad spend. Počítají se náklady na kreativu, správu kampaně i variabilní náklady typu sleva či doprava zdarma. To však většina reklamních systémů nedělá a dělat nemůže.

 

Jak má být PNO vysoké?

Z výše popsaného je jasné, že PNO je třeba držet při zemi. A jaké PNO je už vysoké? Ani tady není odpověď zcela jednoznačná. Na první pohled by se mohlo zdát, že investice do reklamy nesmí překročit marži, kterou na produktu máte. To je určitě správná úvaha, ale na druhou stranu můžete prodávat produkty (např. kontaktní čočky) a počítat s návratností vynaložené investice až po několika opakovaných nákupech. Obecně tedy platí, že náklady na reklamu vás nesmí vést dlouhodobě do ztráty.

Co může sledování PNO eshopu přinést?

V konečném důsledku jde o peníze. Stejně jako ostatní metriky, i PNO má roli klíčového výkonnostního indikátoru pro sledování zdraví celého podniku, v tomto případě na úrovni marketingových nákladů. Díky monitoringu rentability jednotlivých kampaní je možné vyhodnocovat efektivitu jednotlivých kampaní, vhodně investovat do nejvýnosnějších kampaní a optimalizovat méně výkonné kampaně.

Jak funguje sledování PNO?

Hodnoty PNO lze sledovat například v systému Sklik již od roku 2013. Pro sledování PNO v Google Ads je třeba vytvořit si vlastní metriku. V době omnichannel marketingu a stále obtížně měřitelného ROPO efektu však není sledování PNO tak jednoduché. V reakci na proměnu chování zákazníků se hledají nové způsoby, jak rentabilitu kampaní sledovat. Atribuční modely PPC reklamy mohou být pro laiky poměrně tvrdým oříškem. Interakce se zákazníkem je dnes mnohem intenzivnější než dříve a pokud s tím nastavení analytiky nepočítá, jednotlivé systémy si mezi sebou přetahují konverze a mnohdy se PNO stává zkreslenou metrikou i kvůli tomu, že těžko změříte prodej zboží v kamenné prodejně u vašeho distributora. Pokud tedy nejste Google, který od MasterCard nakoupil data o transakcích a umožnil tak inzerentům v USA vyzkoušet si beta verzi nového nástroje na sledování offline konverzí.

Co bylo dříve dostačující už dnes nefunguje, to je normální. Důležité je přizpůsobovat a modernizovat analytické metody a nástroje, aby výsledky měly vypovídající hodnotu.

Komu se vyplatí PNO sledovat?

Ve světle předchozího odstavce se může zdát, že PNO už vlastně dochází dech a například u výrobců, kteří prodávají za pomoci místních distributorů, se o vypovídající hodnotě PNO dá s úspěchem pochybovat. Není už PNO a ROI za zenitem? Možná stačí jen aktualizovat pohled na věc. Co bylo dříve dostačující už dnes nefunguje, to je normální. Důležité je přizpůsobovat a modernizovat analytické metody a nástroje, aby výsledky měly vypovídající hodnotu. Sledovat PNO se v dlouhodobém horizontu vyplatí jak eshopům s produkty, které jinde nekoupíte, tak například i výrobcům nábytku s vlastním eshopem a sítí distributorů.

Sdílet článek
Jakub Dubec
Marketingový specialista

Specialista na online marketing, který se na svět dívá komplexním pohledem a hledá v něm širší souvislosti. Jsou mu blízká témata společenské odpovědnosti firem a rozvoje podnikatelských příležitostí.

Tento článek ti přináší

optimal-marketing.cz

<span style="font-weight: 400;">Optimal Marketing zvyšuje čistý zisk. Maximalizuje výnosy a krotí náklady.</span>

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
12min. doba čtení

Která sociální síť je pro vás a vaši firmu nejvhodnější? Zjistěte, kde se soustřeďuje vaše publikum

Někdy se můžete snažit sebevíc, ale výsledky stejně nebudou takové, jaké byste očekávali. Pokud váš byznys neroste tak, jak byste si přáli, a to i v případě sponzorovaných nebo nesponzorovaných příspěvků na sociálních sítích, možná publikujete na špatném místě a ve špatný čas. 

Peter Habánek Peter Habánek
Managing Director v Bragama
Přečíst článek
5min. doba čtení

Jak může neuromarketing pomoci vaší firmě?

Obchodníci si lámou hlavu nad tím, jak přesvědčit zákazníky k nákupu. Existuje mnoho případových studií, jak pozitivně ovlivnit chování spotřebitelů. Dokážeme někdy nahlédnout do hlavy zákazníka? Už teď nám může hodně říci neuromarketing.

Přečíst článek
6min. doba čtení

Jak vylepšit výkon Shopping a Performance Max kampaní v Google s pomocí CSS programu

Každý inzerent se vždy snaží optimalizovat rozpočty v kampaních tak, aby dosáhl svých cílů. Tyto cíle se u každého inzerenta liší, ať už jde o určité procento ROAS, větší prodeje, menší PNO atd. Samozřejmě není snadné dosáhnout cílů, a kromě znalostí potřebujete i nástroje, které vám pomohou splnit očekávání. Jedním z těchto nástrojů je CSS […]

Darko Ďurica Darko Ďurica
Global Account Manager
Přečíst článek