4min. doba čtení

Co je hoax?

V současném kontextu sociálních sítí lidé za hoax považují informace, se kterými se buď neztotožňují, nebo které odporují jejich vidění světa. Svět není černobílý, ty máš svůj názor, já mám svůj názor, pravda je relativní a podobné fráze nás chtějí přesvědčit, že nemůžeme spolehlivě určit pravost a pravdivost informací.

Co je hoax?

Hoax je nepravdivá informace

Hoax je široce propagovaná nepravda, která je vytvořena k tomu, aby vyvolala reflexivní a bezmyšlenkovité přijetí co největším počtem lidí. 

Podvodníci a falzifikátoři vytvářejí svá díla tak, aby obstála i při nejvyšší míře kontroly, což je pro tento obor přirozené. Hoaxéři se právem či neprávem domnívají, že jejich prezentace nebudou podrobeny žádné kontrole.

Takovou jistotu mají proto, že jejich výtvory patří do světa pojmů, které jsou pro názory obětí na realitu zásadní, ale jejichž pravdivost a důležitost přijímají bez argumentů a důkazů, a proto je nikdy nezpochybňují. 

Hoax se často stane virálním

Falešné zprávy se často stávají virálními. Šíření prostřednictvím sociálních sítí se stává nejčastější formou propagace těchto informací. Výzkum zjistil, že nepravdivé politické informace se šíří třikrát rychleji než jiné nepravdivé zprávy. Za šíření hoaxů jsou zodpovědní především lidé.

Tendence lidí šířit nepravdivé informace souvisí s lidským chováním. Výzkumy ukazují, že lidi přitahují události a informace, které jsou překvapivé a nové, a proto v mozku vyvolávají vysoké vzrušení. To brání lidem, aby se zastavili a ověřili si pravost informací. Lidi přitahují senzace. 

V důsledku toho se kolem falešných zpráv vytvářejí rozsáhlé internetové komunity, aniž by si nejprve ověřily fakta nebo pravdivost informací. Na tomto základě pak vznikají další fáze šíření falešných informací, např. konspirační teorie. Malá skupina lidí, kteří sdílejí podobný názor, je přesvědčena, že odhalila zatajované informace a zná skutečnou „exkluzivní“ pravdu. Podpora komunity v nich může vyvolat pocit výjimečnosti a nadřazenosti nad ostatními neinformovanými jedinci.

zdroj: RTVS

Ačkoli falešné zprávy kolovaly v historii vždy, termín „fake news“ byl poprvé použit v 90. letech 19. století, kdy se v novinách začaly objevovat „senzační zprávy“. Dalo by se říct, že to byla obdoba dnešního clickbaitu.

Pomoc při rozpoznávání hoaxů

Mezinárodní federace knihovnických asociací a institucí (IFLA) zveřejnila přehled, který má lidem pomoci při rozpoznávání falešných zpráv:

  • Ověřte si zdroj informací, abyste pochopili jeho poslání a účel.
  • Čtěte víc než jen titulek, abyste pochopili celý příběh.
  • Ověřte si autory, abyste zjistili, zda jsou skuteční a důvěryhodní.
  • Posuďte podpůrné zdroje, abyste se ujistili, že podporují tvrzení.
  • Zkontrolujte datum zveřejnění, abyste zjistili, zda je příběh relevantní a aktuální.
  • Prozkoumejte své vlastní předsudky, abyste zjistili, zda neovlivňují váš úsudek.
  • Ptejte se odborníků, abyste získali potvrzení od nezávislých lidí se znalostmi.

Nikdy v historii nebyli lidé zaplaveni takovým množstvím zpráv jako dnes. Hlavním zdrojem informací se stal internet. Náš mozek se musí vypořádat s obrovským množstvím podnětů a mnozí se někdy přistihnou, jak bezmyšlenkovitě projíždějí obrazovku. Je náročné ověřit každou informaci, která se uchází o naši pozornost. 

Ujistěte se, že používáte nástroj, který chrání vaše data před škodlivým malwarem. Jaký nástroj používáte k ochraně před škodlivými informacemi?

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru
Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
2min. doba čtení

Fotobanka

Fotobanka je místo na internetu, kde najdete tisíce fotografií, obrázků, nebo dokonce krátkých videoklipů. Jde o jeden z nejjednodušších způsobů, jak získat ilustrační obrázek. Dají se využívat pro komerční účely například do článků, na sociální sítě nebo na weby. Odebírejte pravidelný ecommerce newsletter Přihlaste se do denního, nebo týdenního newsletteru, se kterým vám nic neunikne […]

Přečíst článek
2min. doba čtení

Cílová skupina

S pojmem cílová skupina jste se setkali pravděpodobně v marketingu nebo v oblasti reklamy. Jde o velmi důležitý parametr, který by měla znát každá značka či firma. Od něho se následně odvíjí, na koho budete cílit svoje reklamy, příspěvky či výrobky. Odebírejte pravidelný ecommerce newsletter Přihlaste se do denního, nebo týdenního newsletteru, se kterým vám […]

Přečíst článek
2min. doba čtení

Infografika

Zaujmout pozornost lidí je v dnešní době stále těžší. Jedním z účinných prostředků, jak na to, je infografika. Jde o obrázek, ve kterém rozebíráte určité informace. Může jít jednodušší nebo těžší témata, návody, triky či rady. Odebírejte pravidelný ecommerce newsletter Přihlaste se do denního, nebo týdenního newsletteru, se kterým vám nic neunikne 🚀 Denní newsletter […]

Přečíst článek