3 min. doba čtení

Biometrické platby formují budoucnost. Budeme platit úsměvem?

Bezkontaktní platby nám již několik let šetří čas při placení. Nepotřebujeme dokonce kartu ani peněženku, Apple Pay a Google Pay to vybaví za nás. Snazší to už nemůže být, že? Zdá se, že tuto otázku si karetní společnosti vzali k srdci a slibují posunout hranice ještě dál. Co byste řekli k zaplacení účtu jediným úsměvem? 

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Director at Stay Creative
Biometrické platby formují budoucnost.  Budeme platit úsměvem?

Očekává se, že trh s bezkontaktními biometrickými technologiemi dosáhne v roce 2026 hodnoty 18,6 miliardy dolarů. Rostoucí trend však zaznamenávají i online podvody, které se za poslední desetiletí ztrojnásobily na více než 30 miliard dolarů.

Pro karetní společnosti to samozřejmě představuje značný problém. Pokud chtějí konkurovat elektronickým peněženkám jako Apple Pay a Google Pay, které dokážou riziko online podvodů lépe eliminovat, vývoj plateb musí posunout na vyšší úroveň.   

Nová éra plateb se už testuje

Mastercard nedávno představil nový systém biometrických plateb, který umožňuje zákazníkům zaplatit úsměvem nebo mávnutím ruky nad čtečkou. Po registraci do systému zákazník propojí biometrii obličeje a otisky prstů s platební kartou. Platební terminál tak ke zpracování transakce nepotřebuje kartu ani mobil.

Testovací fáze začala v Brazílii a pokračovat má v Asii a na Blízkém východě. Přestože slibuje dostatečnou úroveň ochrany osobních údajů, jde o kontroverzní téma. Získání informací ohledně struktury obličeje a otisků prstů ohrožuje soukromí spotřebitelů, neboť se jedná o jedinečné a identifikovatelné údaje.

V USA se vůči této novince ohradilo několik států, Mastercard však plánuje se systémem expandovat a získat silné partnery po celém světě.

Jaké (ne)výhody přináší?

Mezi největší přínosy se uvádí jednoduchost a rychlost platebního procesu, což vede ke spokojeným zákazníkům. Podle Mastercard má až 74 % zákazníků pozitivní vztah k biometrickým technologiím. Potenciální komplikace však mohou vést k přesnému opaku.

Ačkoli nejlepší algoritmy pro autentifikaci obličeje vykazují chybu jen na 0,08 %, zatím nelze předpokládat, jak bude systém fungovat v realitě. Problém může způsobit osvětlení nebo i různé úhly snímání. Studie také dokazují, že algoritmy rozpoznání obličeje zákazníků z rasových a etnických menšin vykazovaly méně přesné výsledky.

Proto pokud software nerozpozná zákazníka a neautorizuje mu platbu, spokojen asi nebude. Společnost se však komplikací neobává a má i další plány do blízké budoucnosti.

Dají se hranice posouvat ještě dál?

Mastercard má ambice zdokonalit online platby a prosperovat také v metaverse. Aktuálně pracuje na vývoji VR brýlí, se kterými se bude dát doslova nakupovat očima. Například při nákupu oblečení si před zaplacením zákazník věci virtuálně vyzkouší. Další výhodou je, že jej brýle upozorní, pokud se nachází na nebezpečné webstránce.

Nechme se překvapit, jak daleko nás technologický vývoj posune v nejbližším období.

Sdílet článek
Naďa Csillagová
Marketing Director at Stay Creative

Píši texty, zastřešuji marketing, hraji si s grafickým designem, překládám do angličtiny a organizuji top eventy. Kreativitu naplno slavím pod značkou Stay Creative.

Besteron
Tento článek ti přináší

Besteron

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
TikTok posiluje trh automotive marketingu
4 min. doba čtení

TikTok posiluje trh automotive marketingu

Rostoucí náklady na digitální reklamu a změny v chování spotřebitelů nutí automobilové značky hledat nové způsoby, jak efektivně oslovit kupující. TikTok se proto rozhodl vstoupit do světa automobilové reklamy s TikTok Automotive Ads – novým nástrojem, který má pomoci prodejcům a výrobcům aut spojit se s potenciálními kupujícími. Tento krok naznačuje, že TikTok chce konkurovat […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Firmy s Google Business Profile mohou komunikovat přes WhatsApp a SMS
3 min. doba čtení

Firmy s Google Business Profile mohou komunikovat přes WhatsApp a SMS

Do Google Business Profile přibyla funkce, která umožňuje firmám integrovat WhatsApp a SMS zprávy pro přímou komunikaci se zákazníky. Tato změna může výrazně zjednodušit proces zákaznické podpory, odpovídání na dotazy či správu rezervací, a tím zlepšit celkový zákaznický zážitek.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+