3min. doba čtení

Biometrické platby formují budoucnost. Budeme platit úsměvem?

Bezkontaktní platby nám již několik let šetří čas při placení. Nepotřebujeme dokonce kartu ani peněženku, Apple Pay a Google Pay to vybaví za nás. Snazší to už nemůže být, že? Zdá se, že tuto otázku si karetní společnosti vzali k srdci a slibují posunout hranice ještě dál. Co byste řekli k zaplacení účtu jediným úsměvem? 

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Biometrické platby formují budoucnost.  Budeme platit úsměvem?

Očekává se, že trh s bezkontaktními biometrickými technologiemi dosáhne v roce 2026 hodnoty 18,6 miliardy dolarů. Rostoucí trend však zaznamenávají i online podvody, které se za poslední desetiletí ztrojnásobily na více než 30 miliard dolarů.

Pro karetní společnosti to samozřejmě představuje značný problém. Pokud chtějí konkurovat elektronickým peněženkám jako Apple Pay a Google Pay, které dokážou riziko online podvodů lépe eliminovat, vývoj plateb musí posunout na vyšší úroveň.   

Nová éra plateb se už testuje

Mastercard nedávno představil nový systém biometrických plateb, který umožňuje zákazníkům zaplatit úsměvem nebo mávnutím ruky nad čtečkou. Po registraci do systému zákazník propojí biometrii obličeje a otisky prstů s platební kartou. Platební terminál tak ke zpracování transakce nepotřebuje kartu ani mobil.

Testovací fáze začala v Brazílii a pokračovat má v Asii a na Blízkém východě. Přestože slibuje dostatečnou úroveň ochrany osobních údajů, jde o kontroverzní téma. Získání informací ohledně struktury obličeje a otisků prstů ohrožuje soukromí spotřebitelů, neboť se jedná o jedinečné a identifikovatelné údaje.

V USA se vůči této novince ohradilo několik států, Mastercard však plánuje se systémem expandovat a získat silné partnery po celém světě.

Jaké (ne)výhody přináší?

Mezi největší přínosy se uvádí jednoduchost a rychlost platebního procesu, což vede ke spokojeným zákazníkům. Podle Mastercard má až 74 % zákazníků pozitivní vztah k biometrickým technologiím. Potenciální komplikace však mohou vést k přesnému opaku.

Ačkoli nejlepší algoritmy pro autentifikaci obličeje vykazují chybu jen na 0,08 %, zatím nelze předpokládat, jak bude systém fungovat v realitě. Problém může způsobit osvětlení nebo i různé úhly snímání. Studie také dokazují, že algoritmy rozpoznání obličeje zákazníků z rasových a etnických menšin vykazovaly méně přesné výsledky.

Proto pokud software nerozpozná zákazníka a neautorizuje mu platbu, spokojen asi nebude. Společnost se však komplikací neobává a má i další plány do blízké budoucnosti.

Dají se hranice posouvat ještě dál?

Mastercard má ambice zdokonalit online platby a prosperovat také v metaverse. Aktuálně pracuje na vývoji VR brýlí, se kterými se bude dát doslova nakupovat očima. Například při nákupu oblečení si před zaplacením zákazník věci virtuálně vyzkouší. Další výhodou je, že jej brýle upozorní, pokud se nachází na nebezpečné webstránce.

Nechme se překvapit, jak daleko nás technologický vývoj posune v nejbližším období.

Sdílet článek
Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron

Zastřešuji marketing pro platební systémy Besteron. Přes 8 let také působím jako překladatel a kreativní copywriter. Řídím se heslem: „Nikdo nečte reklamy. Lidé čtou to, co je zajímá, což je občas i reklama…“.

Besteron
Tento článek ti přináší

Besteron

S platební bránou Besteron už nemusíte čekat na své peníze. Máte je k dispozici ve stejný den, jako zaplatí zákazník a můžete je znovu investovat do rozvoje svého podnikání.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
4min. doba čtení

Tipy na šikovné online nástroje pro cílení vaší reklamy

Ano, všichni známe a pravděpodobně i řešíme firemní účty na Facebooku, Instagramu a LinkedIn. TikTok je vzhledem k průměrnému věku uživatelů poněkud kontroverznější, ale při rozumném používání je to velmi účinný marketingový nástroj s více než miliardou aktivních uživatelů. Sociální sítě jsou ve světě reklamy neprůstřelnou klasikou, ale nejsou zdaleka jedinou platformou, kde se dá […]

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Přečíst článek
12min. doba čtení

Která sociální síť je pro vás a vaši firmu nejvhodnější? Zjistěte, kde se soustřeďuje vaše publikum

Někdy se můžete snažit sebevíc, ale výsledky stejně nebudou takové, jaké byste očekávali. Pokud váš byznys neroste tak, jak byste si přáli, a to i v případě sponzorovaných nebo nesponzorovaných příspěvků na sociálních sítích, možná publikujete na špatném místě a ve špatný čas. 

Martina Gáherová Martina Gáherová
Social Media Manager
Přečíst článek
5min. doba čtení

Jak může neuromarketing pomoci vaší firmě?

Obchodníci si lámou hlavu nad tím, jak přesvědčit zákazníky k nákupu. Existuje mnoho případových studií, jak pozitivně ovlivnit chování spotřebitelů. Dokážeme někdy nahlédnout do hlavy zákazníka? Už teď nám může hodně říci neuromarketing.

Přečíst článek