Ano, nejčastější automatizace spočívají v propojení s ERP nebo externími nástroji. Na toto téma jsem již napsal jeden kratší článek na Ecommerce Bridge s několika základními informacemi. Propojením jsem se podrobněji věnoval v knize „55 tipů a návodů pro úspěšný e-shop“, kde doporučuji kapitolu „Jak lze e-shop automatizovat a co můžete automatizovat?“. V tomto článku se pokusím rozšířit vaše obzory jiným směrem a společně se podíváme na alternativní automatizace na straně e-shopu.
Často se setkávám s tím, že majitelé e-shopů nebo jejich manažeři netuší, co všechno lze naprogramovat a automatizovat. Právě tato představa omezuje a brzdí technologický pokrok e-shopů na vyšší úroveň. Proto klientům velmi rád poradím, aby snili nahlas s myšlenkou, že neexistují žádná pravidla a omezení a vše se dá opravdu naprogramovat. To je z velké části klíčem ke skvělým nápadům a inovacím! Podívejme se na některé z nich:
Automatizované zpracování objednávek
Představte si, že byste mohli definovat automatické změny stavu objednávek na základě různých pravidel a parametrů objednávky. Zákazníci by tak nemuseli čekat na ruční změny stavu prováděné operátory. Pokud jsou například všechny produkty v objednávce skladem a objednávka byla zaplacena kreditní kartou, může e-shop zákazníka okamžitě informovat, že objednávka byla přesunuta k expedici s předpokládaným datem dodání.
Pokud se zákazník rozhodl pro platbu bankovním převodem, může okamžitě obdržet informaci s QR kódem pro platbu a případným tlačítkem pro rychlejší platbu kartou. Pokud však objednávka obsahuje produkt s delší dodací lhůtou, může zákazník okamžitě obdržet informaci, že vyřízení objednávky bude trvat déle. Co s objednávkami, které nebyly úspěšně zaplaceny kartou?
E-shop může po uplynutí stanovené doby zaslat e-mail s pokyny pro platbu převodem prostřednictvím QR kódu nebo tlačítka pro platební metody. Vaší fantazii se meze nekladou!
Administrace e-shopu od CREATIVE sites
Doporučení dalších produktů k nákupu
Pokud máte v e-shopu tisíce nebo desetitisíce produktů, je definování vazeb mezi produkty časově velmi náročné. V tomto případě můžete použít údaje z již zpracovaných objednávek. Chytrý algoritmus dokáže najít produkty, které se nejčastěji nakupují společně, a propojit je mezi sebou. E-shop pak může tyto produkty zobrazit v detailech produktu, při přidávání produktu do košíku nebo v samotném košíku. Tímto způsobem můžete zákazníkům nabídnout produkty, které mohou zvýšit průměrnou hodnotu objednávky.
PDF poukazy ihned po nákupu
Poukázky jsou jedním z nejčastějších dárků na poslední chvíli. Snažte se proto odstranit všechny překážky, které zákazníkům při nákupu brání, a celý proces maximálně automatizujte. Zákazník může chtít poukaz online ihned zaslat poštou, proto mu tuto možnost nabídněte při dokončení nákupu a nezapomeňte tuto možnost i kvalitně vykomunikovat.
Po odeslání objednávky může e-shop automaticky vygenerovat jedinečný kód voucheru v definované hodnotě, vytvořit šablonu PDF s tímto kódem a zaslat ji zákazníkovi na jeho e-mail ve stanoveném čase. Výběr šablony a věnování jsou jen třešničkou na dortu!
Automatizované vnitřní prolinkování pro SEO
Kvalitní vnitřní prolinkování je velmi důležité. Místo pracné správy obsahu můžete použít automatické generování odkazů. Například pokud máte v detailu produktu uvedeny parametry produktu, může e-shop vygenerovat odkazy pro jednotlivé hodnoty parametrů na konkrétní kategorii produktů a s filtrem nastaveným na konkrétní hodnotu parametru.
Případně je možné v detailu produktu vygenerovat odkazy na všechny kategorie, ve kterých se konkrétní produkt nachází. Pokud píšete články na blog, doporučuji propojit produkty s články na blogu a v detailu produktu zobrazit odkazy na články o konkrétním produktu a naopak.
V neposlední řadě je také zajímavé vytvořit slovníček pojmů, kde můžete vytvářet obsah pro konkrétní klíčová slova a e-shop pak může tato slova vyhledávat v popisech produktů a vytvářet automatické odkazy na tento slovníček pojmů. Možností je opravdu hodně.
Generování bannerů v kategoriích
Máte jedinečné výhody, kterými se chcete pochlubit? Využijte prostoru mezi produkty v kategoriích produktů! V e-shopu můžete procházet produkty v kategoriích a vytvořit tak prostor, kde můžete sdělovat informace prostřednictvím bannerů s odkazy. Výhody pouze na hlavní stránce nestačí. Vaši zákazníci je potřebují vidět i při prohlížení vašich produktů. V automatizaci můžete definovat počet bannerů, jejich obsah a pravidla, na jejichž základě se budou generovat v kategoriích.
Rychlá a efektivní expanze – překlady
V současné době existuje řada externích nástrojů, které dokáží automatizovaně a relativně kvalitně překládat velké množství textu do různých jazyků. Pokud již máte krásné a jedinečné popisy produktů v češtině, urychlete svou expanzi na další trhy pomocí těchto externích překladatelských nástrojů. Svůj e-shop s nimi můžete propojit např. přes API a poté si můžete nechat přeložit obsah do libovolného jazyka na několik kliknutí.
Administrace e-shopu od CREATIVE sites
Jak jste si mohli přečíst výše, fantazii se při vývoji opravdu meze nekladou. Odstraňte své zažité názory a snažte se co nejvíce zefektivnit práci s e-shopem a usnadnit ji svým zákazníkům.