Publisher využije technické řešení affiliate programu inzerenta. Získá jedinečnou, označkovanou adresu na web inzerenta. Tuto adresu různými způsoby propaguje, a když se přes ni proklikne na web inzerenta platící zákazník, publisher má nárok na odměnu – většinou provizi prodeje, který zprostředkoval svojí propagací.
JAKÉ DRUHY PUBLISHERŮ EXISTUJÍ?
Existuje několik druhů publisherů. Dělíme je podle toho, jakou formou propagují inzerenta. V e-commerce affiliate marketingu známe tři skupiny publisherů. Každá skupina je v něčem specifická a také si vyžaduje odlišný přístup.
1. Cashback systémy – nejlepším příkladem je Lyoness, který určitě znáte. Jde o věrnostní programy, které vám vrátí část peněz z hodnoty objednávky. Tyto systémy existují také pro online obchody. Funguje to jednoduše: v affiliate kampani dostanou jako publisheři 20% provizi – 10 % dají uživateli a 10 % si nechají. Jejich výhodou je právě masovost základny a stovek tisíc uživatelů, které dokážou oslovit.
2. Kuponové weby – weby, kde se shromažďují kupony na e-shopy. Stačí se prokliknout na e-shop a sleva se aktivuje. Lidé mají rádi kupony a to platí také u e-shopů. Kuponový web umí ve správném okamžiku ukázat uživateli možnosti a motivovat ho nakoupit víc, nebo ho navést na konkrétní akci. Z košíku v hodnotě 60 € se může snadno stát 150 €.
3. Obsahoví publisheři – publisheři, kteří produkují obsah za účelem získání návštěvníků (většinou z organického vyhledávání). Jsou to magazíny, blogy, katalogy produktů, majitelů skupin na sociálních sítích, nebo recenzní weby. Obsahoví publisheři jsou nejcennější skupinou publisherů. Tvoří nový traffic, který by inzerent jinak nezískal.
VÝHODY AFFILIATE MARKETINGU
Affiliate marketing má více výhod pro obě strany. Hlavní výhodou je to, že na rozdíl od klasických PPC kampaní platí inzerent za tuto formu propagace jen provizí z prodeje. Tedy nemusí vůbec řešit ceny za klik (které ve finále nemusí přinést zisk), imprese, efektivitu nákupu a podobně. Jednoduše platí jen za skutečnou objednávku, kterou mu publisher zprostředkoval.
Inzerent tedy zpřístupní kampaň, ať už v síti, nebo samostatně, nastaví pravidla a publisheři se jimi musí řídit.
Pokud publisher přinese traffic, který zkonvertuje na zákazníka, získá od inzerenta provizi.
Je to opravdu jednoduché.
Kromě platících zákazníků má affiliate také další výhodu. Otevírá dveře k novým zdrojům návštěvnosti. Jako zdroj návštěvnosti e-shopy využívají zejména PPC kampaně nebo sociální sítě, kde se často rychle dostanou na strop efektivity a potřebují hledat alternativní zdroje návštěvnosti – affiliate marketing se pro ně může stát plnohodnotným novým zdrojem návštěv.
Publisheři, kteří využívají affiliate kampaně jako zdroj příjmu, mají často statisícové návštěvnosti na webu. Pokud jim inzerent zpřístupní svůj affiliate program, může získat nový traffic na web i nové objednávky. Tady se vrátíme k první výhodě. Publisher pošle na web inzerenta traffic, ale z každého prokliku nemusí být konverze v podobě platícího zákazníka. Inzerent získá vyšší návštěvnost, ale provizi platí jen za hotové objednávky. Perfektní, ne?
JAKÁ JE VÝŠKA PROVIZE?
Jak určit provizi? Jaká je standardní provize? Na tuto otázku je těžké odpovědět. Neexistuje standardní výška provize. My v síti Dognet máme různé kampaně. Některé mají provizi 0,5 % a některé i 30 %. Výška provize záleží na segmentu, v němž inzerent podniká. U elektra není možné nabídnout tolik jako u výživových doplňků. Výška provize však musí být srovnatelná s jinými kanály – PPC, srovnávače, RTB nebo sociální média.
Affiliate marketing je založený na důvěře mezi lidmi.
Tuto kampaň vytvářejí lidé, ne stroje, kde se dá kampaň „vypnout“ a znovu zapnout jak se to právě hodí. Proto je třeba provize nastavit správně hned na začátku. S tím inzerentům pomůže affiliate manažer nebo síť. Pokud si inzerent řekne, že vyzkoušíme 1 % a uvidíme, ačkoliv umíte dát 5 %, skončí to nezájmem publisherů, a i když zvýšíte provize, kampaň se nerozběhne. Proto když můžete dát 30 %, doporučujeme klidně dát 25 % hned na začátku. Kampaň bude atraktivní pro publishery a správně se rozběhne.
Na co nelze zapomínat při nastavování provizí?
- Pokud jde o e-shop, kam se lidé pravidelně vracejí a nakupují, dají se nastavit jiné provize za nového a jiné za existujícího zákazníka.
- Zvýšit provizi můžete hned, ale při snižování dejte publisherům aspoň 14 dní na to, aby se rozhodli, zda budou propagovat dál, nebo ne.
- Obsahoví publisheři by měli mít zpravidla vyšší provizi než ostatní typy publisherů. Mají s tím větší námahu.
- Existuje možnost dát jiné procento na zlevněné zboží, segmentovat výšku provize podle kategorie nebo značky. Určitě to využijte.
A to nejdůležitější. Při nastavování provize hrajte fér. Publisheři se zpravidla v segmentu orientují. Vědí, jaká je marže v odvětví, a tedy i to, co mají očekávat. Není třeba to přestřelit ani z publisherů dělat hlupáky příliš nízkou provizí.
JAK MŮŽE INZERENT NASTAVIT SVŮJ AFFILIATE PROGRAM?
Inzerent musí dát publisherům do rukou nástroj, kterým bude sledovat, koho do e-shopu přivedli a co konkrétně nakoupil. Jinak nebude umět publishera odměnit provizí. Affiliate program potřebuje vlastní technické řešení tak, jako e-shop samotný.
Inzerent si může naprogramovat vlastní systém, nebo si koupit nějaké krabicové řešení, jako například Post Affiliate PRO nebo Affilbox. Poslední možností je zapojit se do affiliate sítě. Každé řešení má svoje pro i proti.
Co všechno je třeba zajistit při samostatném affiliate programu?
- Helpdesk – Odpovídat na otázky publisherů může být pěkně časově náročné. Je neuvěřitelné, na co se dokážou lidé ptát stále dokola. Odpověď samozřejmě očekávají ihned. Helpdesk za vás zastřeší síť, pokud budete svůj program realizovat přes ni. Při samostatném řešení musíte být ve střehu, vždy připravení odpovídat.
- Vyplácení partnerů – Jakmile partneři požádají o vyplacení, je třeba to zprocesovat, zkontrolovat a vyplatit. Plus to zaúčtovat. Síť za inzerenta vyřeší stovky faktur měsíčně.
- Publisheři – V síti jsou tisíce partnerů. V samostatném programu (nebo krabicovém řešení) není na začátku žádný. Všechny musíte vyhledat, oslovit a získat. Není to nemožné, ale je to velmi časově náročné.
- Kvalita publisherů – Pokud inzerent neví, jak vyhodnocovat kvalitu a relevantnost přínosu publisherů, může se celkem spálit a mít z affiliate velmi špatný dojem. Síť drtivou většinu, jen při drobném náznaku problémů, filtruje.
Samostatný affiliate program zvolte tehdy, když:
- Máte obrovský e-shop typu Alza či Amazon. Velké e-shopy mají v rozpočtu místo na to, aby si udělaly vlastní affiliate systém, a dostatek zaměstnanců na to, aby si ho obhospodařovaly samostatně.
- Máte malý a začínající e-shop. My v síti Dognet pracujeme s revenue share modelem, teda také získáváme jen provizi z prodeje. U malých e-shopů by nám to ale nevyšlo a nevydělali bychom ani „na slanou vodu“. Začátečníkům vždy doporučujeme spíše vlastní, samostatný program.
- Máte dostatek času a chuti se tím vším zabývat. Pokud inzerent vysloveně chce vlastní affiliate a ostatní možnosti technického řešení mu nevyhovují, doporučujeme jít do vlastního systému. Tady si však inzerent musí plně uvědomit náročnost správy kampaně.
- Vlastně všem, kteří si uvědomují časovou i znalostní náročnost provozu affiliate programu. Najít affiliate manažera není jako PPC nebo social media manažera. Na Slovensku je jich možná deset, z toho jich je pět v Dognetu. Je to netradiční zaměření.
Pokud se budete rozhodovat mezi vlastním programem a sítí, hlavní je si uvědomit, že při spolupráci s affiliate sítí většinu práce za vás udělá právě sama síť. Takto inzerent ušetří desítky hodin měsíčně (a spoustu nervů).
Prodejci krabicových řešení affiliate programů mají pravdu, když říkají, že provoz není „až tak složitý“. Je pravda, že se program jednou nastaví a může fungovat. Ale bude opravdu fungovat? To už záleží na inzerentovi a času, který je ochotný systému věnovat.
Jaké jsou výhody vlastního řešení affiliate systému?
- Získáte 100% volnost – každá síť má stanovené svoje hranice, ve kterých se inzerenti i publisheři pohybují. Když máte samostatný program, můžete dělat, co chcete.
- Získáte 100% kontrolu – každá síť má svůj styl spolupráce. Při samostatném programu si můžete nastavit všechno, jak chcete. To však může znamenat i to, že si podmínky nastavíte špatně.
- V budoucnosti ušetříte – je celkem možné, že v budoucnosti ušetříte provize, které se platí síti. Pozor! Vyplatí se to extrémně velkým e-shopům, které si mohou dovolit mít interního affiliate manažera.
- Budete moci mít affiliate program i přesto, že vás síť nechce – může se stát, že z morálního, procesního nebo jiného důvodu vás žádná síť chtít nebude. Tehdy je vlastní řešení affiliate programu jediná cesta.
AFFILIATE SÍŤ
Pokud se inzerent rozhodl zapojit do affiliate sítě, myslíme si, že udělal nejlepší možné rozhodnutí. Zapojením se do sítě získá inzerent hodně výhod a ušetří spoustu času (a nervů). Affiliate síť udělá většinu věcí za inzerenta a to je, samozřejmě, její hlavní výhoda.
Jaké jsou další výhody affiliate sítě?
- Publisheři se už těší – v síti jsou registrované tisíce publisherů. Když se zapne nová kampaň, každý dostane informaci a zasáhne ho to i na sociálních sítích. Pro nové kampaně obvykle v Dognetu děláme i samostatnou akvizici publisherů. Inzerent si tak nemusí nikoho shánět sám.
- Technické řešení – inzerent v síti nemusí vůbec nic řešit. Všechno, co se týká technické stránky affiliate programu, je zajištěné.
- Kontrola publisherů – síť částečně zodpovídá za to, co se v ní děje. V Dognetu kontrolujeme publishery při registraci a následně je prověřujeme také při zapojení do samotné kampaně.
- Síť zajišťuje také vyplácení publisherů – publishery vyplácí síť a inzerentovi přijde jedna faktura měsíčně za celou službu, a ne stovky faktur za každou konverzi. Asi si dokážete představit, kolik to ušetří času.
Jaká je úloha inzerenta?
Inzerent v síti má jen jednu úlohu: musí řešit vyhodnocování konverzí.
O všechno ostatní se postará síť. Aby byla kampaň úspěšná a dlouhodobá, je důležitá komunikace a ochota ze strany inzerenta. Síť má množství nápadů a návrhů na zlepšení a další postup kampaně, na jejich realizaci je ale potřebný souhlas a vzájemná spolupráce.
Jak zvolit affiliate síť?
V rámci Evropy působí několik affiliate sítí. Bohužel, pro většinu TOP evropských sítí, jako Trade Tracker, Trade Doubler, Awin či Admitad, je česko-slovenský trh okrajový a vůbec se na něj nezaměřují. Jediná velká síť, která tu působí, je CJ.com a přesah na Slovensko má několik českých sítí jako eHub nebo AffiliateClub. Právě proto jsme v roce 2013 představili Dognet – jako lokální CEE síť se silným zaměřením na Česko a Slovensko.
Výběr affiliate sítě je nakonec na inzerentovi samotném. Každá síť má svoje hranice, požadavky, ale také poplatky a je jen na zvážení inzerenta, co nejvíc vyhovuje jeho představě. My v Dognetu věříme na win-win systém a inzerent platí síti jen provizi z konverze.
Pokud byste si na něco při výběru sítě měli dávat pozor, jsou to právě nečekané poplatky.
Nebojte se využít sílu affiliate marketingu. Správně nastavená affiliate kampaň vám dokáže otevřít dveře k nové návštěvnosti a často zvýšit prodejnost až o 25 %. Je na vás, zda to chcete zkusit, nebo ne.