Základ affiliate marketingu tvoří dvě strany – inzerent a publisher. Inzerent je někdo, kdo nabízí svoje online služby, případně prodává produkty (nejčastěji jde o e-shop), potřebuje se zviditelnit a získat zákazníky. S tím mu pomáhá právě publisher (nebo affiliate partner), který má online prostor, kde může produkty a služby inzerenta odprezentovat.
Publisher využije technické řešení affiliate programu inzerenta. Získá jedinečnou, označkovanou adresu na web inzerenta. Tuto adresu různými způsoby propaguje, a když se přes ni proklikne na web inzerenta platící zákazník, publisher má nárok na odměnu – většinou provizi prodeje, který zprostředkoval svojí propagací.
Existuje několik druhů publisherů. Dělíme je podle toho, jakou formou propagují inzerenta. V e-commerce affiliate marketingu známe tři skupiny publisherů. Každá skupina je v něčem specifická a také si vyžaduje odlišný přístup.
1. Cashback systémy – nejlepším příkladem je Lyoness, který určitě znáte. Jde o věrnostní programy, které vám vrátí část peněz z hodnoty objednávky. Tyto systémy existují také pro online obchody. Funguje to jednoduše: v affiliate kampani dostanou jako publisheři 20% provizi – 10 % dají uživateli a 10 % si nechají. Jejich výhodou je právě masovost základny a stovek tisíc uživatelů, které dokážou oslovit.
2. Kuponové weby – weby, kde se shromažďují kupony na e-shopy. Stačí se prokliknout na e-shop a sleva se aktivuje. Lidé mají rádi kupony a to platí také u e-shopů. Kuponový web umí ve správném okamžiku ukázat uživateli možnosti a motivovat ho nakoupit víc, nebo ho navést na konkrétní akci. Z košíku v hodnotě 60 € se může snadno stát 150 €.
3. Obsahoví publisheři – publisheři, kteří produkují obsah za účelem získání návštěvníků (většinou z organického vyhledávání). Jsou to magazíny, blogy, katalogy produktů, majitelů skupin na sociálních sítích, nebo recenzní weby. Obsahoví publisheři jsou nejcennější skupinou publisherů. Tvoří nový traffic, který by inzerent jinak nezískal.
Affiliate marketing má více výhod pro obě strany. Hlavní výhodou je to, že na rozdíl od klasických PPC kampaní platí inzerent za tuto formu propagace jen provizí z prodeje. Tedy nemusí vůbec řešit ceny za klik (které ve finále nemusí přinést zisk), imprese, efektivitu nákupu a podobně. Jednoduše platí jen za skutečnou objednávku, kterou mu publisher zprostředkoval.
Inzerent tedy zpřístupní kampaň, ať už v síti, nebo samostatně, nastaví pravidla a publisheři se jimi musí řídit.
Pokud publisher přinese traffic, který zkonvertuje na zákazníka, získá od inzerenta provizi.
Je to opravdu jednoduché.
Kromě platících zákazníků má affiliate také další výhodu. Otevírá dveře k novým zdrojům návštěvnosti. Jako zdroj návštěvnosti e-shopy využívají zejména PPC kampaně nebo sociální sítě, kde se často rychle dostanou na strop efektivity a potřebují hledat alternativní zdroje návštěvnosti – affiliate marketing se pro ně může stát plnohodnotným novým zdrojem návštěv.
Publisheři, kteří využívají affiliate kampaně jako zdroj příjmu, mají často statisícové návštěvnosti na webu. Pokud jim inzerent zpřístupní svůj affiliate program, může získat nový traffic na web i nové objednávky. Tady se vrátíme k první výhodě. Publisher pošle na web inzerenta traffic, ale z každého prokliku nemusí být konverze v podobě platícího zákazníka. Inzerent získá vyšší návštěvnost, ale provizi platí jen za hotové objednávky. Perfektní, ne?
Jak určit provizi? Jaká je standardní provize? Na tuto otázku je těžké odpovědět. Neexistuje standardní výška provize. My v síti Dognet máme různé kampaně. Některé mají provizi 0,5 % a některé i 30 %. Výška provize záleží na segmentu, v němž inzerent podniká. U elektra není možné nabídnout tolik jako u výživových doplňků. Výška provize však musí být srovnatelná s jinými kanály – PPC, srovnávače, RTB nebo sociální média.
Affiliate marketing je založený na důvěře mezi lidmi.
Tuto kampaň vytvářejí lidé, ne stroje, kde se dá kampaň „vypnout“ a znovu zapnout jak se to právě hodí. Proto je třeba provize nastavit správně hned na začátku. S tím inzerentům pomůže affiliate manažer nebo síť. Pokud si inzerent řekne, že vyzkoušíme 1 % a uvidíme, ačkoliv umíte dát 5 %, skončí to nezájmem publisherů, a i když zvýšíte provize, kampaň se nerozběhne. Proto když můžete dát 30 %, doporučujeme klidně dát 25 % hned na začátku. Kampaň bude atraktivní pro publishery a správně se rozběhne.
A to nejdůležitější. Při nastavování provize hrajte fér. Publisheři se zpravidla v segmentu orientují. Vědí, jaká je marže v odvětví, a tedy i to, co mají očekávat. Není třeba to přestřelit ani z publisherů dělat hlupáky příliš nízkou provizí.
Inzerent musí dát publisherům do rukou nástroj, kterým bude sledovat, koho do e-shopu přivedli a co konkrétně nakoupil. Jinak nebude umět publishera odměnit provizí. Affiliate program potřebuje vlastní technické řešení tak, jako e-shop samotný.
Inzerent si může naprogramovat vlastní systém, nebo si koupit nějaké krabicové řešení, jako například Post Affiliate PRO nebo Affilbox. Poslední možností je zapojit se do affiliate sítě. Každé řešení má svoje pro i proti.
Pokud se budete rozhodovat mezi vlastním programem a sítí, hlavní je si uvědomit, že při spolupráci s affiliate sítí většinu práce za vás udělá právě sama síť. Takto inzerent ušetří desítky hodin měsíčně (a spoustu nervů).
Prodejci krabicových řešení affiliate programů mají pravdu, když říkají, že provoz není „až tak složitý“. Je pravda, že se program jednou nastaví a může fungovat. Ale bude opravdu fungovat? To už záleží na inzerentovi a času, který je ochotný systému věnovat.
Pokud se inzerent rozhodl zapojit do affiliate sítě, myslíme si, že udělal nejlepší možné rozhodnutí. Zapojením se do sítě získá inzerent hodně výhod a ušetří spoustu času (a nervů). Affiliate síť udělá většinu věcí za inzerenta a to je, samozřejmě, její hlavní výhoda.
Inzerent v síti má jen jednu úlohu: musí řešit vyhodnocování konverzí.
O všechno ostatní se postará síť. Aby byla kampaň úspěšná a dlouhodobá, je důležitá komunikace a ochota ze strany inzerenta. Síť má množství nápadů a návrhů na zlepšení a další postup kampaně, na jejich realizaci je ale potřebný souhlas a vzájemná spolupráce.
V rámci Evropy působí několik affiliate sítí. Bohužel, pro většinu TOP evropských sítí, jako Trade Tracker, Trade Doubler, Awin či Admitad, je česko-slovenský trh okrajový a vůbec se na něj nezaměřují. Jediná velká síť, která tu působí, je CJ.com a přesah na Slovensko má několik českých sítí jako eHub nebo AffiliateClub. Právě proto jsme v roce 2013 představili Dognet – jako lokální CEE síť se silným zaměřením na Česko a Slovensko.
Výběr affiliate sítě je nakonec na inzerentovi samotném. Každá síť má svoje hranice, požadavky, ale také poplatky a je jen na zvážení inzerenta, co nejvíc vyhovuje jeho představě. My v Dognetu věříme na win-win systém a inzerent platí síti jen provizi z konverze.
Pokud byste si na něco při výběru sítě měli dávat pozor, jsou to právě nečekané poplatky.
Nebojte se využít sílu affiliate marketingu. Správně nastavená affiliate kampaň vám dokáže otevřít dveře k nové návštěvnosti a často zvýšit prodejnost až o 25 %. Je na vás, zda to chcete zkusit, nebo ne.
Zakladatel a vedoucí projektu Ecommerce Bridge. Online marketingu se věnuje přes 10 let a kromě Ecommerce Bridge vede i Affiliate síť Dognet.
Pravidelné novinky, rozhovory a stálý obsah pro majitele e-shopů a ecommerce marketéry. To je Ecommerce Bridge.
Pravidlené novinky, rozhovory a dlhobobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.