9min. doba čtení

6 tipů, jak vybrat správnou prodejní platformu pro prodej přes internet

Prodej přes internet patří v dnešní době mezi nejpohodlnější způsoby prodeje. Nemusíte mít kamenný obchod, za který platíte pronájem. Stačí si jen vybrat vhodnou prodejní platformu, která bude odpovídat vašemu produktu, technickým zkušenostem a finančním možnostem. Taková platforma vám výrazně zjednoduší celý proces prodeje. Jak prodávat přes internet co nejjednodušeji?

Martin Semerád Martin Semerád
Marketing SimpleShop
6 tipů, jak vybrat správnou prodejní platformu pro prodej přes internet
Zdroj: Depositphotos

1. Mějte představu o tom, co chcete

Při výběru nejvhodnější prodejní platformy se nejdříve pečlivě zamyslete nad tím, co potřebujete. Vybraná platforma by totiž měla odpovídat vašim představám a očekáváním, ale zároveň by měla být schopná se přizpůsobit vývoji vašeho budoucího podnikání.

Před výběrem konkrétní platformy si odpovězte na tyto otázky:

  • Co prodáváte – je to fyzické zboží, digitální produkt, nebo oboje?
  • Kdo je vaše cílová skupina – věk, pohlaví, vzdělání, digitální gramotnost atd.?
  • Kde budete svůj produkt propagovat – zvolíte sociální sítě, e-mailing marketing, své stránky či blog apod.?
  • Kolik produktů nebo služeb budete prodávat?
  • Potřebujete propojení s platebními bránami?
  • Bude potřeba prodejní platformu spárovat s nástroji pro tvorbu webu?
  • Budete chtít sledovat marketingové údaje o svých zákaznících?
  • Budete chtít platformu propojit s fakturačním programem?

Jakmile si uděláte představu, co od prodejní platformy očekáváte, bude pro vás její výběr mnohem snazší.

2. Zaměřte se na klíčové funkce

Druhý bod úzce souvisí s prvním bodem. Při pročítání specifikací platforem narazíte na různé funkce, které nabízí. Tyto funkce nejsou pouhými doplňky. Jsou základním kamenem pro úspěšné podnikání. Mezi základní funkce, které platforma nabízí, by měly patřit:

  • Propojení s platebními bránami – nechte své zákazníky, ať si vyberou takový způsob platby, který je pro ně nejpohodlnější. Umožněte jim platit převodem na účet, QR kódem, online platební kartou, virtuální peněženkou PayPal atd.
  • Napojení na váš účetní systém – díky spárování budete mít přehled o nákladech a výdajích, o obratu, o vystavování a zasílání plateb, o hlídání plateb atd.
  • Propojení s marketingovými nástroji – prodejní platforma by měla podporovat propojení s marketingovými nástroji, díky kterým získáváte přehled například o chování vašich zákazníků nebo o analytických datech. Měla by podporovat také nástroje pro měření konverzí, napojení na e-mailingový systém, software CRM apod.
  • Podpora redakčních systémů – prodejní platforma by měla být schopná komunikovat s redakčním systémem, na kterém běží vaše webové stránky.
  • Grafické přizpůsobení – grafické zpracování prodejní platformy by mělo odpovídat vizuální identitě vašeho brandu nebo produktu. Měli byste být schopní na platformě tvořit atraktivní vizuální obsah.

Pokud hledáte prodejní platformu, která má všechny tyto základní funkce, ale zároveň toho nabízí ještě mnohem více, třeba automatické upomínky a maximální podporu uživatelům, vyzkoušejte SimpleShop.

3. Prozkoumejte základní typy platforem

Existuje celá řada možností, jak můžete prodávat na internetu. Při výběru určitě narazíte na konkrétní prodejní platformy. Než si ale jednu vyberte, měli byste vědět, do jaké kategorie spadají a jaké výhody a nevýhody se s nimi pojí.

Prodej přes marketplace

Marketplace jsou online tržiště. Jde o platformy, které na jednom místě sdružují produkty různých obchodníků. Online tržiště jsou něco jako obchodní domy, ve kterých své zboží prodávají různí obchodníci (značky). Marketplace zboží nenakupuje a nepřeprodává. Pouze obchodníkům umožní, aby zde mohli mít svůj „obchod“. Zjednodušeně řečeno zprostředkovává kontakt mezi nakupujícími a prodávajícími.

Výhody prodeje přes marketplace:

  • Tyto platformy se postarají o váš marketing a zviditelnění.
  • Nemusíte řešit vlastní e-shop, takže šetříte náklady.
  • Oslovíte větší počet potenciální zákazníků.
  • Marketplace drží krok s dobou a vědí, co dnešní zákazníci chtějí, takže to nemusíte řešit vy.

Nevýhody tohoto způsobu prodeje:

  • Platíte poplatky a provize za provoz a zpracování produktů.
  • Musíte dodržovat nastavená pravidla, což omezuje vaše možnosti z hlediska kontroly a flexibility.
  • Čelíte velké konkurenci, která přes marketplace prodává stejně jako vy.
  • Jste závislí na aktuálním dění vybraného online tržiště.

Prodej přes nástroj All-in-One

Jako All-in-One se označují nástroje, které prodejcům poskytnou kompletní podporu při prodeji zboží online. Jde o pohodlné řešení zejména v okamžicích, kdy startujete svoje podnikání. Nemusíte řešit nic navíc. Vše máte na jednom místě.

Výhody prodeje s All-in-One nástroji:

  • Kombinace několika potřebných prostředků pro online prodej v jednom nástroji.
  • Usnadnění správy a provozování obchodu.
  • Začnete rychle prodávat.
  • Neztrácíte čas učením a poznáváním nejrůznějších prodejních systémů.
  • Šetříte svůj čas, protože nemusíte vyhledávat jednotlivé nástroje, které pro prodej potřebujete.
  • Data o vašem obchodu, objednávkách, zásobách i zákaznících máte na jednom místě, což vám usnadňuje jejich správu a analýzu.

Nevýhody prodeje s All-in-One nástroji:

  • Kombinace předvybraných nástrojů vás může omezovat v přizpůsobení designu a funkcí, které odpovídají vašim potřebám.
  • Celková cena za kompletní řešení může být vyšší, než kdybyste si za jednotlivé nástroje zaplatili zvlášť.
  • Některé All-in-One nástroje mohou omezovat váš přístup k datům o zákaznících, což vám může komplikovat budování vlastní databáze a analýzu vašich zákazníků.
  • Marketing a propagaci si musíte zajistit sami, což může být výhoda i nevýhoda. Výhodou je, že za tuto službu neplatíte žádné poplatky. Nevýhodou, že se v oboru propagace budete muset naučit chodit.

Prodej přes formuláře s vlastním hostingem

Jestliže chcete mít větší kontrolu nad grafickým zpracováním i chováním svého obchodu, vsaďte na prodej přes prodejní formuláře. Formulář jednoduše integrujete do svých webových stránek, takže máte nad svým obchodem a nad procesy prodeje maximální kontrolu. Mezi oblíbené prodejní formuláře patří například SimpleShop, který:

  • podporuje nejpoužívanější metody placení,
  • spolupracuje s účetními programy,
  • podporuje redakční rozhraní WordPress, Wix a MioWeb,
  • je kompatibilní s řadou marketingových a e-mailingových nástrojů,
  • můžete jej integrovat do účetního programu,
  • po platbě se postará o automatické odeslání digitálního produktu,
  • automaticky vystavuje a odesílá faktury,
  • vede evidenci faktur,
  • upozorní vás na neproplacené faktury,
  • můžete přes něj na svých webových stránkách zřídit členské sekce atd.,
  • za použití formuláře platíte, jen když prodáváte.

Jak takový prodej funguje v praxi? Na svůj web nebo do svého prodejního formuláře si nahrajete produkty, které prodáváte (prodej knih online, prodej e-booků, videí, kurzů, dokumentů, fyzického zboží atd.) a následně si na své webové stránky vložíte prodejní formulář. Přes prodejní formulář si zákazníci vyberou zboží nebo službu, zadají své údaje a zaplatí.

Hodí se vědět, že prodejní formuláře se nejlépe hodí pro prodej digitálních produktů. Využít je můžete i pro fyzické zboží, například oblečení, ale to spíše v menším množství. Prodejní formuláře totiž obvykle neumí zboží rozdělovat do kategorií, podkategorií, atd.

Nákupní proces přes formulář SimpleShopu vypadá tak, že si zákazník vybere zboží, zaplatí jej a platforma se u digitálních produktů postará o jejich automatické zaslání. U fyzických produktů musíte samozřejmě zaslání na adresu provést sami.

Výhody prodeje přes prodejní formuláře:

  • máte větší kontrolu nad designem,
  • máte větší kontrolu nad funkcemi svých webových stránek,
  • nemusíte se řídit pravidly třetí strany,
  • provize obvykle se zastropovanou částkou platíte pouze, když prodáváte, takže šetříte na nákladech.

Nevýhody prodeje přes formulář:

  • nehodí se pro velký internetový obchod s rozsáhlou nabídkou zboží,
  • pro prodej je potřeba mít vlastní webové stránky, do kterých formulář nahrajete.

4. Vyzkoušejte si jednoduchost používání

Aby pro vás byl prodej co nejpohodlnější a pro vaše zákazníky nákup co nejsnazší, měla by být vybraná prodejní platforma uživatelsky co nejpřívětivější. Vybraná platforma by měla být jednoduchá na ovládání pro začátečníky, ale zároveň by měla nabízet i pokročilé funkce pro náročnější uživatele. Ostatně měla by pružně reagovat na růst vašeho podnikání.

Nejlepší je, pokud platforma nabízí testovací dobu, během které je její používání zdarma. Obvykle se setkáte s měsíčním používáním bez poplatků. Tak máte možnost zjistit, zda vám platforma vyhovuje, nebo bude lepší se poohlédnout jinde.

5. Bezpečný prodej a podpora na dosah ruky

Při prodeji na internetu je potřeba počítat s řadou nástrah, které na vás číhají. Různé kybernetické útoky se snaží získat nejen vaše data, ale také osobní údaje vašich zákazníků, nemluvě o penězích na bankovních účtech.

Při výběru prodejní platformy si zjišťujte, jakou ochranu dat a jakou technickou podporu platforma poskytuje. Zajímejte se o:

  • způsob ochrany vašich dat a dat vašich zákazníků,
  • bezpečnostní politiku,
  • zabezpečení přenosu dat,
  • zabezpečení plateb přes platební brány,
  • pravidelnost aktualizací ochranných systémů platformy,
  • frekvenci výpadků nebo nedostupnosti služeb platformy.

Důležitá je samozřejmě také zákaznická podpora, kterou oceníte zejména v začátcích svého podnikání. Například SimpleShop má zákaznickou podporu dostupnou na e-mailu i telefonu. Navíc má přehledně zpracovaná videa nebo návody, které vám pomohou vyřešit řadu problémů.

6. Zamyslete se nad náklady

Jak se říká, nic není zadarmo. A stejně tak je to i s prodejními platformami. Dobře zvažte nejen počáteční, ale i dlouhodobé náklady. Ceny a poplatky se u různých platforem liší. U některých platíte například měsíční paušální částku bez ohledu na tu, zda prodáváte, nebo ne. Jiné si účtují procentuální platbu, která odpovídá vašim tržbám. Zjistěte si, kolik stojí doplňkové aplikace, na kolik vás vyjde údržba, a dejte si pozor na skryté poplatky.

Poplatky tedy mohou mít dvojí povahu:

  1. Paušální balíček – platformy obvykle nabízí několik balíčků s různými funkcemi. Tomu pak odpovídá i platba za jejich „pronájem“. Platíte tedy za funkce, které aktuálně potřebujete.
  2. Procentuální platba z obratu – prodejní platformě platíte určité procento ze svého obratu nebo tržeb. Tento způsob platby ocení všichni, kteří nechtějí platit fixní částku, ale upřednostňují poplatek, který odpovídá tomu, jak se jim daří. Platba procenty z obratu má maximální zastropovanou částku, kterou za měsíc zaplatíte. Například u SimpleShopu platíte maximálně 5 % z obratu za daný měsíc. A když v konkrétním měsíci nic nevyděláte, nic neplatíte. Výhodou tohoto způsobu placení je to, že do platformy máte přístup v plném rozsahu, ale platíte za ni až v momentě, kdy něco prodáte.

Správně vybraná platforma bude uživatelsky přívětivá nejen pro vás jako obchodníky, ale také pro vaše zákazníky. Navíc bude odpovídat vašim požadavkům na funkce, bude bezpečná a její provoz z vás nebude zbytečně „vytahovat“ peníze.

Sdílet článek
Martin Semerád
Marketing SimpleShop

Pracuji na marketingu systémů SimpleShop a Vyfakturuj.cz a moje velká vášeň je studovat chování lidí hlavně při komunikaci mezi sebou.

SimpleShop
Tento článek ti přináší

SimpleShop

SimpleShop je specialistou pro prodej online produktů, jako jsou e-booky, online kurzy, školení, členství, vstupenky nebo vouchery, na vlastních webových stránkách. SimpleShop nabízí řadu chytrých funkcí a napojení. Jsme napojeni na 12 českých a slovenských bank, 6 e-mailingových systémů, 6 platebních bran, 4 redakční webové systémy. Vývojáři určitě ocení API a možnost upravit si prodejní formulář podle svých představ.

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Data, která vám vydělávají peníze
5min. doba čtení

Data, která vám vydělávají peníze

Jaký význam mají data v moderním marketingu? Data se stala nepostradatelným zdrojem informací pro rozhodování a strategické plánování. Data již nejsou jen souborem čísel, ale spíše kompasem, který marketérům, analytikům a majitelům umožňuje pochopit chování zákazníků, předvídat trendy a optimalizovat marketingové kampaně. Data je proto velmi důležité shromažďovat a analyzovat.

Dominik Hrabčák Dominik Hrabčák
business strategist at dabl.
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+