3 min. doba čtení

11 expertů: Neskončit ve spamové složce bude komplikovanější. Jak ochránit své newslettery?

Počet podvodných e-mailů se zvyšuje a společnost Google chce obnovit důvěru v e-mailovou komunikaci. To však ztíží rozesílání hromadných zásilek. Pojďme se na to podívat s odborníky na e-mail marketing.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
11 expertů: Neskončit ve spamové složce bude komplikovanější. Jak ochránit své newslettery?
Zdroj: Depositphotos

Změny jsou již v pohybu

Odesílatelé hromadných e-mailů nyní musí dbát na ověřování e-mailů, snadné odhlašování a udržování nízké míry spamu.

Společnost Google oznámila změny koncem loňského roku. Od února 2024 mohou hromadní odesílatelé, kteří nesplňují požadavky, obdržet upozornění na chyby a budou vyzváni k úpravám. V dubnu budou podmínky zpřísněny. Odesílatelé, kteří podmínky nesplní, se již nemusí ocitnout ve spamu; Gmail může jednoduše rozhodnout o úplném odmítnutí doručení. Od června by měli být všichni plně vyzbrojeni možností odhlášení jedním kliknutím prostřednictvím hlavičky zprávy. Odesílatelé, kteří tuto podmínku nesplní, nebudou mít podporu při problémech s doručitelností e-mailů.

Že je vše samozřejmé? Je únor 2024 a já jsem dostala komerční newsletter od jedné slovenské společnosti, ze kterého se člověk odhlašuje odpovědí na e-mail. True story.

 

Kde začít?

Je třeba dodat, že každý, kdo za jeden den odešle více než 5 000 e-mailů, je v očích Gmailu a Yahoo považován za odesílatele hromadných zpráv. Změna se dotkne také každého, kdo používá Gmail jako adresu “Od” při odesílání e-mailů prostřednictvím jakéhokoli poskytovatele e-mailových služeb.

  1. První kroky vás nasměrují k ověření domény. E-maily budou mít větší šanci na doručení do správné složky.
  2. Přidání možnosti odhlášení do hlavičky e-mailu. Dosud bylo odhlášení vyžadováno v těle e-mailu, což se nezměnilo. Pro lepší uživatelský komfort se tato možnost rozšiřuje i do hlavičky.

Vcelku podrobného průvodce výše uvedenými kroky sepsala agentura Lemonito.

“Požadavky platí na úrovni domény, což znamená, že se vztahují na všechny e-maily odesílané organizací, která doménu používá, nejen na marketing. To se týká zejména obchodních týmů, zástupců pro rozvoj podnikání a zástupců pro rozvoj prodeje, kteří se často ve velké míře spoléhají na taktiku “cold e-mailingu”. Tyto týmy, vyzbrojené generativními nástroji umělé inteligence a platformami pro zapojení prodejců, jsou schopny generovat skutečně velké množství e-mailů,” vysvětluje MarTech.

Jak nespamovat

Sledujete údaje o tom, kolik lidí vás označilo jako spam? Měli byste. Nyní bude velmi důležité udržet míru spamu na nízké úrovni. Gmail ji však nastavil poměrně přísně – v ideálním případě by se měla udržet na méně než 0,1 %. Rozhodně by však neměla překročit 0,3 %.

Špatné zprávy: Data ze serveru Customers.ai tvrdí, že v mnoha odvětvích B2B je míra nevyžádané pošty vysoko nad 0,1 %. Dokonce překračuje hranici 0,3 %, které by odesílatelé neměli nikdy dosáhnout.

Zdroj: Customers.ai

Nepropadejte panice

Doručování relevantních zásilek zákazníkům může být náročné. Řešení se však dá shrnout do jedné věty: jednoduše řečeno, snažte se vyhnout tomu, aby vás zákazníci označili za spam.

  • Zaměřte se na kvalitní obsah.
  • Raději si promyslete strategii dědictví.
  • Pomohlo by také vyčištění databáze od neaktivních kontaktů.

Koneckonců, Google podniká kroky na svou ochranu již dlouhou dobu. Jedním z nich je rozdělení doručené pošty na karty, které automaticky třídí poštu na primární, reklamní sdílení a zprávy ze sociálních sítí.

Zeptali jsme se naší komunity expertů, co si o změnách myslí a co by poradili místním podnikům při rozesílání hromadných zásilek.

Udržení nízké míry nevyžádané pošty může být někdy komplikované a ovlivněné řadou faktorů, které někdy nemůžeme ovlivnit. Lepší než začít se “opouštět” je však přijmout změnu jako novou příležitost vyniknout a znovu vypilovat svou e-mailovou marketingovou strategii. Striktní pravidlo 0,1 % spamu asi nezměníme, ale co můžeme udělat, je pravidelně aktualizovat kontakty, sledovat jejich chování, správně na ně cílit a ideálně je také přerozdělit do publika, nabízet jim relevantní informace a nezapomínat na pěkný obsah i po vizuální stránce. Záměrem je přece zaujmout, získat co nejvíce otevření a prodat obsah e-mailu – takže čím méně spamu, tím lépe pro obě strany.

Naďa Csillagová
Marketing Director at Stay Creative

Dělejte mailing dobře od základu, pak jsou skvělé konverze a minimum spamu. 1) Jaký je váš mailingový poskytovatel? Lidé často volí nástroje, které mají velké množství kontaktů zdarma. Ty ale využívají spameři a tím zhoršují i vaši reputaci. 2) Máte kvalitní kontakty, které se dobrovolně a vědomě dostaly do vaší databáze? Kvalita mnohonásobně vyhrává nad kvantitou (s tím souvisí lead magnety, double opt-in, spamové pasti). 3) Psychologický efekt mailů: Máte co říct? Je to užitečné pro uživatele (a nejenom pro váš prodej)? Je mail uživatelsky příjemný? Segmentujte, pište aktuálním kontaktům, které mají zájem. 4) Sledujte uživatelský signál – když spam skóre přesáhne 0,01 %, změňte strategii.

Lucie Dědková
marketér, business stratég, mentor pro freelance podnikání

E-mailová adresa se dnes stala hlavním platidlem na sociálních sítích. Za svůj e-mail si stáhnete e-book, dostanete 10% slevu nebo zaručeně zbohatnete. S tímto balastem se e-mailová schránka stává útočištěm pro veškeré (ne)prodejní taktiky. Dodržení přísného pravidla 0,1 % míry spamu tak profiltruje odesilatele, aby do schránek uživatelům propadly pouze ti, kteří to s obsahem myslí vážně. To klade důraz na autenticitu, rozpoznatelnost značky a emoce. A na technicky správné nastavení jako je TXT, DKIM či DMARC. Na druhé straně sedí člověk. A ten chce číst e-maily také od člověka. Cesta k nízké míře spamu je dlážděná maximální zodpovědností člověka, který kliká na tlačítko “Odeslat”.

Tadeáš Melíšek
Digital Marketing / Freelancer

Osobně se na tuto novinku těším. Denně mažu desítky SPAMů i přes různé filtry. Jsem přesvědčen, že nejsem sám a že tato změna bude změnou k lepšímu a trh ji ocení. E-mailová komunikace může být velmi efektivní a toto jí ještě více pomůže. Google a další společnosti stanovily poměrně jasná pravidla, která je třeba dodržovat, aby e-maily neskončily ve spamu. Kdo je dodržuje, vyhrává. Většina e-mailových systémů dokáže splnit technické požadavky. Ti, kteří tyto systémy používají, by se měli podívat na nastavení a upravit vše, co není v pořádku (DMARC, SPF atd.). Neuškodí ani aktualizace databáze a samozřejmě kvalitní a relevantní obsah.

Důmyslnost online podvodů je děsivá a chápu snahu společnosti Google chránit své zákazníky. Ale jako marketér v IT firmě nejsem nadšený. Komplikací je, že se hodnotí celá doména. To je sice logické, ale cloudové společnosti, jako je ta moje, mají další starosti navíc. Náš TULIP je docházkový systém. Uživatelé dostávají denně e-maily ze systému, který má stejnou doménu jako web. Proto musím do technického procesu zabezpečení domény a e-mailů zapojit tým IT, vývojáře TULIP a tým klientské podpory. Doporučuji proto kolegům marketérům z podobných společností, aby se ujistili u ostatních oddělení, zda také splňují vybrané technické požadavky. Mohou mít totiž marketingové newslettery v pořádku, a přesto je Gmail zablokuje.

Soňa Výhonská
Marketing manager v TULIP Solutions

Nové změny pro odesílatele hromadných zpráv budou mít velký dopad na důvěryhodnost e-mailové komunikace. Odesílatelé budou nuceni více zapracovat na kvalitě obsahu a celkové strategii a frekvenci samotné komunikace. Věřím, že se dočkáme kvalitnější a propracovanější pošty a také vyššího zabezpečení. Odesílatelé si možná budou častěji kontrolovat míru nevyžádané pošty, zda e-mailová adresa, ze které komunikace přichází, není uvedena na různých blokačních seznamech nebo zda jejich e-mailová komunikace odpovídá nejnovějším trendům. Ideální je neustále optimalizovat poštovní komunikaci, posílat poštu v menších objemech, sledovat, zda jsou implementovány protokoly jako SPF, DKIM a DMARC.

Zuzana Hasko
CMO @ Trustmatic I Director of Marketing @ Certn

Změny vyplývají z nové evropské legislativy o digitálních trzích, která stanoví kritéria, podle nichž mohou být některé online platformy považovány za “strážce přístupu”. V současné době se jedná o šest velkých technologických společností, které fungují jako jakási “přístupová brána” mezi svými komerčními uživateli a spotřebiteli. To těmto platformám umožňuje stanovovat vlastní pravidla s dopadem na digitální trh. Nové právní předpisy ukládají těmto společnostem povinnosti a zakazují určité formy chování. Jednou z těchto forem je zákaz sledování koncových uživatelů mimo základní služby přístupových bran platforem za účelem cílené reklamy bez souhlasu koncového uživatele.

Katarína Tichá
Právnička a mediátorka

Nová pravidla jsou jistě výzvou pro odesílatele hromadných zpráv. Je to však také skvělá příležitost, jak opět zvýšit hodnotu e-mailového marketingu, zejména pro největší podíl uživatelů služby Gmail. Vzhledem k tomu, že Gmail blokuje více spamu, budou uživatelé méně obtěžováni nevyžádanými zprávami. To může ovlivnit jejich postoj k e-mailové komunikaci v elektronickém obchodě. Čím méně obtěžujícího spamu, tím více spotřebitelé vnímají relevantní obsah a tím menší je jejich nutkání automaticky klikat na odhlášení. Proto vnímám velmi pozitivně také zvýšení bezpečnosti a důvěryhodnosti. Bude chvíli trvat, než se pozitivní dopad změn projeví. Z dlouhodobého hlediska se však rozhodně jedná o krok správným směrem.

Lukáš Mrižo
IT Business analyst ~ Marketing & Sales Automation Specialist ~ CRM Implementation

E-mailová autentifikace je základem pro dobrou doručitelnost již mnoho let. Bohužel tento technický aspekt e-mailové komunikace byl dlouhodobě podceňován jak ze strany IT správců tak ze strany poskytovatelů nástrojů. Krok Googlu a Yahoo tak směřuje právě k tomu, aby tyto požadavky byly splněny aby mohli provozovatelé schránek efektivněji chránit své klienty – vlastníky schránek. Tyto požadavky však také pomáhají chránit vlastníky domén proti jejich zneužití v e-mailové komunikaci. Právě tato ochrana pak brandu umožní mít pevnou reputaci, která je základem dobré doručitelnosti.

Jakub Olexa
CEO, Mailkit/Omnivery

E-mail marketing je skvělým nástrojem pro e-shopaře a naprosto všichni by ho měli dělat. Komunikace se zákazníky musí být konzistentní a opakovaná. Neměla by být zaměřená jenom na prodej. Když zákazníkům dáte ve 4 e-mailech super informace a hodnotu, proč by měli váš e-mail otevřít, tak rádi v 5. e-mailu využijí vaši nabídku (například slevy). Pište zprávy tak, abyste je chtěli číst vy. A nevymýšlejte kolo, přihlaste se do newsletteru konkurence, která to dělá dobře a inspirujte se! Tohle je základ, technicky to musí vyřešit váš nástroj na hromadnou rozesílku.

Jaroslav Janíček
Online podnikatel

Již mnoho let jsem přesvědčen, že kvalitní e-mailový marketing je založen na dobře promyšlené strategii, správném způsobu shromažďování kontaktů a zajímavém/personalizovaném obsahu doručovaném do schránek různých lidí s různými zájmy. Pokud se něco z výše uvedeného nedodrží, objeví se různé problémy, které mohou ohrozit doručitelnost budoucích e-mailů. Při zasílání e-mailů doporučujeme používat domény 3. řádu, které alespoň chrání hlavní doménu. Případně si pro tyto činnosti zaregistrujte samostatnou doménu. Přizpůsobte se změnám. Není nic jednoduššího a e-mailing se stává důležitějším než kdykoli předtím. Vlastnit kvalitní databázi má obrovskou hodnotu.

Štefan Jacák
👨‍💼 CEO a spoluzakladateľ YNK media ➡️ Člen skupiny visibility360.group 📧 E-mail marketingový špecialista
Sdílet článek
Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge

Starám se o obsah na ecommercebridge.sk a ecommercebridge.cz. 💌 Filtruji témata z oblasti e-commerce a marketingu, abyste měli vše na jednom místě a získali přehled o tom, co se děje doma i ve světě.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Každý druhý e-mail na Seznamu je marketingové sdělení
5 min. doba čtení

Každý druhý e-mail na Seznamu je marketingové sdělení

Informační a komunikační technologie se vyvíjejí stále rychlejším tempem. Zatímco v minulých dekádách sloužil e-mail primárně k běžné one-to-one komunikaci, dnes se z něj stává významný obchodní nástroj. Analýza, kterou připravila společnost Ecomail ve spolupráci se Seznamem, ukazuje, že 54 % e-mailů tvoří na Seznamu právě marketingová sdělení.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+