Pro vizualizaci této taktiky jsme se rozhodli použít newsletter společnosti JAK. V současné době s touto společností nijak nespolupracujeme. Jediné, co máme s touto společností společného, je pár bot, které jsem si u ní nedávno objednal. 🙂
Dvě taktiky pro personalizaci newsletteru
Personalizace komunikace se zákazníky může být poměrně časově náročná. Představme si, že máme dvě skupiny zákazníků, se kterými chceme komunikovat. Muži a ženy. Oběma skupinám můžeme poslat jedinečný newsletter, který bude obsahovat odlišnou grafiku, text nebo samotnou strukturu newsletteru.
Tato forma personalizace může být účinná, ale v podstatě znamená dvojnásobné množství práce pro členy marketingového týmu.
Ne každý marketingový tým může mít na tuto formu personalizace dostatek času.
Proto jsme se rozhodli pro personalizační strategie, které nevyžadují větší množství práce ze strany marketingového týmu. Zde jsou dva příklady, které můžete využít i ve svém e-shopu.
Personalizace 1: K dispozici ve vaší velikosti a oblíbené barvě
Vezměme si následující příklad: předpokládejme, že znám velikost a oblíbenou barvu bot zákazníka (jak efektivně shromažďovat tento typ údajů, popíšu později v článku).
Podívejme se na obrázek níže. Vlevo vidíme standardní newsletter, který jsem nedávno obdržel. Vpravo vidíme stejný newsletter s doporučením bot, které jsou v mé velikosti a oblíbené barvě v horní části newsletteru. Tato část bude viditelná pouze pro zákazníky, u kterých máme informace o jejich velikosti a oblíbené barvě; ostatní zákazníci uvidí verzi vlevo.
Pro úspěšné zavedení této personalizační strategie je zásadní pochopit preference zákazníků, pokud jde o jejich oblíbenou barvu a velikost bot. Můžete zvolit dva přístupy:
1. Předpokládat preference zákazníků
Často doporučujeme vycházet z předpokladu o preferencích zákazníka. Tato metoda nevyžaduje sběr dalších dat, což umožňuje rychlejší nasazení personalizované strategie.
Velikost obuvi a preferovaná barva mohou být odvozeny z historie nákupů nebo chování zákazníka při prohlížení. Pokud si například zákazník koupí tenisky velikosti 43, lze předpokládat, že se jedná o jeho velikost bot. Případně můžete vycházet z předpokladu, že zákazník na webových stránkách nejčastěji vybírá velikost.
Tato metoda však není neomylná. Někteří zákazníci mohou kupovat dárky pro jiné, což vede k nesprávným předpokladům o velikosti jejich nohou. I když tato taktika není dokonalá, je to dobrý způsob, jak začít s personalizací v newsletterech.
2. Přímo se zeptat na preference zákazníků
Upřímně řečeno, nejsem velkým fanouškem dotazníků. Často se stává, že jsou dlouhé a vyplní je jen malá část zákazníků.
Domnívám se však, že je důležité ptát se zákazníků na jejich preference. Domnívám se však, že existují méně “dotěrné” způsoby, jak tyto informace získat. Představte si, že místo rozesílání rozsáhlého dotazníku položíme zákazníkovi pouze jednu otázku, která bude začleněna do designu pravidelného newsletteru. Zde je příklad:
Pod hlavní obrázek newsletteru můžeme začlenit jednu otázku pro zákazníka. Pokud zákazník klikne například na velikost 44 (verze newsletteru uprostřed), bude přesměrován na stránku, která zobrazuje pouze produkty ve velikosti 44.
Sběr preferencí zákazníků je poměrně jednoduchý pomocí nástroje, jako je Bloomreach Engagement (Exponea). Představte si, že si určíme 2 až 5 klíčových otázek, které chceme zákazníkům položit.
Pomocí služby Bloomreach Engagement (Exponea) můžeme odpovědi zákazníka na tyto otázky snadno uložit do jeho profilu.
Následně budeme v pravidelném rozesílání newsletteru zobrazovat pouze dotazy, na které zákazník ještě neodpověděl. Například pokud zákazník již sdělil svou velikost bot, v dalším newsletteru se ho zeptáme na jeho preferovanou barvu.
Newsletter není jediným místem pro shromažďování preferencí zákazníků. Skvělou příležitost představuje také druhý krok sběru e-mailových bannerů. Proč právě druhý krok?
V počáteční fázi, kdy chceme získat souhlas zákazníka se zasíláním newsletterů, doporučujeme položit minimální počet otázek. Ptali bychom se pouze na skutečně nezbytné informace – konkrétně na e-mail zákazníka a jeho souhlas.
Jakmile však tyto údaje získáme, nic nám nebrání zeptat se zákazníka na jeho preference. Zákazník je buď poskytne, čímž nám poskytne cenné informace, nebo banner jednoduše zavře. Ani druhá možnost pro nás nepředstavuje problém, protože zákazník je již přihlášen k odběru našeho newsletteru. Pro ilustraci se podívejme na standardní první krok banneru pro sběr e-mailů na webu JAK.
Po vyplnění e-mailu a kliknutí na tlačítko Odeslat doporučujeme zobrazit druhý krok, kde se zákazníka zeptáme na jeho preference:
V předchozím článku na našem blogu jsme si ukázali, jak může vypadat domovská stránka pro dnešního prvního návštěvníka e-shopu. Tato verze domovské stránky obsahovala také části, ve kterých se zákazníka ptáme na jeho preference.
Na nástroji, jako je Bloomreach Engagement (Exponea), je opravdu zajímavé, že nezáleží na tom, z jakého místa (web, newsletter, pop-up banner) získáme preference zákazníka. Všechny zákaznické preference jsou uloženy v jednom zákaznickém profilu. Tyto informace pak můžeme použít pro personalizaci v jakémkoli kanálu (e-mail, web, placená reklama,…);
Personalizace 2: Nové produkty od vaší poslední návštěvy
Tato taktika je zaměřena na zákazníky, kteří na vašich stránkách již delší dobu nejsou;
Těmto zákazníkům můžeme v horní části newsletteru zobrazit produkty, které jsou nově v nabídce od poslední návštěvy webu.
K realizaci této strategie nepotřebujeme od zákazníka získávat žádné další informace. Potřebujeme vědět pouze dvě věci:
- Datum a čas poslední návštěvy zákazníka.
- Datum a čas zahájení prodeje konkrétních produktů.
Z datového hlediska pak máme vše, co potřebujeme k realizaci řešení;
Pokud pro vás byl tento článek užitečný…
Pokud vám tento článek přišel užitečný, podívejte se prosím na seznam všech našich článků na datacop.substack.com. Všechny články jsou psány v angličtině.