10min. doba čtení

Vytvořte si profesionální newsletter v MailChimpu

E-mail marketing pomocí newsletteru patří mezi nejpoužívanější formy reklamních kampaní. Na vytvoření newsletteru proto existuje množství platforem, ze kterých na Slovensku je velmi populární právě MailChimp. Vytvořit v něm kampaň je poměrně jednoduché a zvládnete to i bez grafických nebo programátorských zručností. V článku si povíme, jak postupovat.

Vytvořte si profesionální newsletter v MailChimpu

Co je to e-mail marketing?

Všeobecně je možné říct, že e-mail marketing je forma přímého marketingu. Jinak řečeno, komunikuje mezi sebou prodávající a potenciální zákazník. Práci v tomto směru vám výrazně usnadňují různé platformy (například MailChimp), které dokážou vytvořit databázi klientů.

Pochopitelně, platí tady základní pravidlo, které říká, že pokud chcete někomu zasílat jakékoliv reklamní e-maily, potřebujete mít v první řadě od potenciálního zákazníka povolení. Znamená to, že se musí dobrovolně přihlásit k odběru vašich novinek (newsletter).

Jaké výhody plynou z databáze e-mailů lidí, kteří se zajímají o vaše služby? Jedna z hlavních výhod je, že nad databází svých klientů (současných i potenciálních) budete mít absolutní kontrolu, a to nezávisle na sociálních sítích, Google vyhledávání či SEO.

Někdy se také může stát, že o svoji návštěvnost postavenou na informačních kanálech (například Google) můžete přijít ze dne na den. Google totiž pravidelně mění svůj algoritmus, což znamená, že pokud se mu vaše stránka nebude líbit, může ji z ničeho nic vyloučit z výsledků vyhledávání. U MailChimpu vám to nehrozí.

Jak si založit účet v MailChimpu?

Je to velmi jednoduché. Prvním krokem je zaregistrování se na tomto odkazu. Po vyplnění vašich základních údajů (e-mail, nickname a heslo) klikněte ve spodní části stránky na tlačítko „Sign Up“. V průběhu pár minut by vám měl přijít aktivační e-mail, na kterém potvrdíte svoji e-mailovou adresu.

Druhým krokem je potvrzení o tom, že jste člověk. Ano, myslíme tím tu otravnou proceduru, kterou známe už z kvanta jiných webstránek.

Následně potvrďte registraci kliknutím na „Confirm Signup“ a po tomto kroku vám už nic nebrání v tom, abyste vyplnili o sobě základní informace – jméno, název firmy (pokud ji máte), adresa, PSČ… Nakonec můžete přidat vaši fotografii a účet v MailChimp máte založený.

Jak propojit MailChimp s administrací e-shopu?

Ještě předtím, než začnete přemýšlet nad propojením s vaším e-shopem, musíte si vytvořit databázi klientů a vytvořit newsletter. MailChimp vás na to hned upozorní a šipkou vás nasměruje na položku „Create list“.

Tady je základem vyplnění názvu newsletteru, jméno a e-mail autora (takže vás). Dále napište také průvodní informaci k rozesílaným e-mailům – připomínka toho, proč lidem přišel od vás e-mail. Pochopitelně e-mail, který tady zadáváte, by měla být e-mailová adresa, která je hostovaná na vaší webstránce.

Znamená to vasemeno@vasastranka.sk namísto vasemeno@gmail.com. Pokud tuto e-mailovou adresu ještě nemáte a neumíte si ji vytvořit, budete se muset obrátit na poskytovatele vašeho webhostingu. Potom už jen stačí odeslat formulář a váš první e-mail list byl právě vytvořený.

Následně můžete přejít k důležitějším věcem a k tomu, na co je MailChimp určený. Vždyť proč získávat zákazníky pouze přes objednávky a nepracovat s nimi dál? Proč namáhavě zjišťovat, zda náhodou mezi zákazníky nemáte i nějaké duplikáty, což potom zkresluje celou vaši statistiku? Toto všechno vám tato platforma pořeší. Jen je třeba ji spojit s vaší webstránkou.

Pokud je e-shop dělaný na míru

V případě, že máte svůj e-shop dělaný na míru, jde o velmi jednoduchou záležitost. Zde je důležitý „Custom website“. Jediné, co je třeba, je vyplnit URL adresu vaší webstránky a zvolit si list, do kterého budou „padat” kontakty z webu. Potom už jen stačí vyžádat si kód.

Kód potom zašlete vašemu programátorovi, který vám dělal webstránku. Ten ho vloží na web a máte po starosti.

TIP: Mailchimp umožňuje vytvářet i různá pop-up okna pro získávání nových kontaktů. Také dokáže posílat automatizované e-maily zákazníkům – poděkování, blahopřání, připomínky na zboží… Pomocí této platformy můžete dokonce vytvářet i retargetingové reklamy.

Lidi do svojí databáze klientů můžete dostat i prostřednictvím vytvoření formuláře na odběr článků v sidebaru. Jde o jednu ze základních strategií, kterou umožňuje právě MailChimp.

Propojení s WordPress

V současnosti máte na výběr z množství různých modulů, které dokážou zájemce o novinky z vašeho e-shopu přidávat do seznamu odběratelů v MailChimpu, a to automaticky. Nejznámější a nejpoužívanější z nich je modul MC4WP pro WordPress.

Výhodou tohoto modulu je, že si prostřednictvím něho můžete vytvořit jednoduchý formulář na přihlášení se k novinkám, který snadno integrujete do vaší webstránky. Takto si celý proces přidávání zájemců zautomatizujete a vy se můžete mezitím věnovat jiným marketingovým záležitostem.

Klíčem k tomuto propojení je API (application programming interface). Co to je? Ve zkratce řečeno jde o rozhraní aplikace, které určuje způsob, jakým budou mezi sebou různé aplikace komunikovat. Vám jako uživateli stačí vědět, že API například umožňuje jiným aplikacím přístup k vašemu účtu bez toho, abyste museli zadávat heslo.

Když si tedy chcete nastavit propojení vašeho webu s účtem MailChimp, budete si nejdříve muset vygenerovat svůj klíč API. Uuživatelé WordPressu s povoleními správce mohou vytvářet a zobrazovat svoje vlastní klíče API. Samozřejmě mohou také vidětť klíče API ostatních uživatelů daného účtu.

Postup je následovný:

  • Klikněte na tento odkaz – nasměruje vás na váš účet MailChimp pro generování API klíče.
  • Zkopírujte už existující API klíč nebo klikněte na „Create“ (vytvořit nový).
  • Klíč pojmenujte popisně, abyste věděli, která aplikace ho používá.

TIP: MailChimp disponuje i sdílecími funkcemi na sociálních sítích a díky API klíči dokáže bezproblémově spolupracovat s Facebookem, Twitterem nebo Google Analytics.

Také poskytuje širokou škálu drag-and-drop šablon pro kreativní zpracování samotného designu newsletteru.

Jak rozeslat newsletter

Když chcete rozeslat svůj newsletter, musíte ho nejdříve vytvořit. Naštěstí MailChimp má velmi příjemné uživatelské prostředí, díky kterému to je doslova hračkou. K dispozici je množství předvolených šablon, ale můžete si navrhnout i svoji vlastní.

Stejně tak je jednoduché i ovládání. Stačí si jen jednoduše volit obsahy, které chcete zahrnout do svého mailu a myší je přenést do šablony. Potom už jen změňte barvy, doplňte texty a můžete rozesílat.

Jak však začít? Žádný strach, na vytvoření newsletteru budete potřebovat jen pár kliků. Stačí kliknout na tlačítko „CAMPAIGN“, které se nachází v horním panelu. Potom na „CREATE CAMPAIGN“, kde si vyberete položku „E-MAIL“. Tu si můžete vybrat buď „Regular Campaign“, kde si budete vytvářet váš nový newsletter, nebo „Triggered“, kde si vytvoříte uvítací e-mail.

Na rozeslání newsletteru vám už potom ve vrchním menu stačí kliknout na „Campaigns“ a vybrat si ze seznamu kampaň, kterou jste si právě založili. Potom klikněte na „SEND“ a následně na „SEND NOW“, čímž se kampaň odešle.

Samozřejmě ještě předtím je třeba mít připravenou databázi kontaktů. Můžete je vkládat buď ručně pomocí tlačítka „Add a subscriber“, nebo si je můžete importovat z TXT, CSV či XLS.

Statistiky a vyhodnocení newsletteru

Také zobrazování různých reportů a statistik je v MailChimpu velmi jednoduché. V každé kampani máte totiž možnost „View Report“, kde základní informací je počet e-mailových adres, na které byl newsletter odeslaný.

Další užitečné statistické informace jsou následovné:

  • Open rate – informace o tom, kolik % adresátů newsletter otevřelo.
  • Click rate – míra kliknutí. Jde o počet kliknutí dělený celkovým počtem adres, na které byl newsletter odeslaný.
  • Souhrnná statistika – dozvíte se zde informaci o celkovém počtu otevření newsletteru (Opened). Najdete tady i údaj, kolikrát bylo na něco v e-mailu kliknuté. Důležitým reportem je i počet e-mailů, které nebyly doručené, případně i kolik lidí se vám odhlásilo z odebírání newsletteru.
  • Celkový počet kliknutí – a to i v rámci opakovaných kliknutí na newsletter.

Testovat a na základě toho rozesílat newslettery se vám určitě vyplatí. Nevěřili byste, jak velký vliv na počet odběratelů a zda si na váš e-mail kliknou, má správně zvolený předmět e-mailu. Správné optimalizování tohoto textu se dá dosáhnout jedině testováním a následným sledováním statistických reportů.

Závěr

E-mail marketing pomocí newsletteru ještě stále patří mezi nejpoužívanější formy reklamních kampaní. Na výběr máte z množství platforem, z nichž je na Slovensku nejpoužívanější právě MailChimp. Je to hlavně z důvodu jednoduché registrace a intuitivního ovládání.

Také propojení vašeho e-shopu s MailChimpem je jen na pár kliků. Tady je důležité zejména vygenerování si svého API klíče. Samozřejmě nezapomeňte si každou svoji kampaň statisticky vyhodnocovat.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
6min. doba čtení

Jak vám může pomoci správně navržený e-mailový podpis

V době bannerové slepoty je poměrně obtížné upoutat pozornost správného publika komerční informací. A přitom existuje způsob, který může být až překvapivě účinný. Průměrný zaměstnanec v administrativě pošle 40 e-mailů denně. (zdroj: earthweb.com a Internet Live Stats). To je více než 9 000 e-mailů ročně na zaměstnance v administrativě. Větší část e-mailů sice odesíláme opakovaným […]

Vilém Arbeit Vilém Arbeit
CEO Sharkani
Přečíst článek
6min. doba čtení

Proč využívat e-mail marketing? Tady je 6 největších výhod

Newslettery jsou nám všem dobře známé. Pravidelně plní naše poštovní schránky a ačkoliv jsou lidmi mnohdy považovány za “zbytečné”, je jejich rozesílka dle spousty marketingových manažerů stále nejefektivnější formou digitální komunikace. Proč tomu tak je? A jak vám správný e-mailing může dopomoci k ještě lepším výsledkům vašeho podnikání a budování kvalitního vztahu s vašimi zákazníky? […]

Eva Jakešová Eva Jakešová
Junior Marketing Specialist
Přečíst článek
9min. doba čtení

Užitečné rady pro bezpečnost na internetu

Internet je pro mnohé místem na práci, zábavu, odpočinek a komunikaci s našimi blízkými nebo přáteli. Je také užitečným nástrojem pro vzdělávání. Pokud se chceme při jeho používání cítit bezpečně, je třeba stavět na pevných základech a dodržovat pravidla jeho bezpečného používání. Víc si o tom povíme v našem článku.

Redakce Redakce
Přečíst článek