
V posledních letech se odvětví e-commerce potýká s několika problémy. Letošní výsledky jsou však navzdory skromným očekáváním překvapivě optimistické. Více než tři čtvrtiny respondentů potvrzují růst nebo stabilní situaci oproti předchozímu roku, a to i díky účinnějším kampaním nebo zvýšenému zájmu spotřebitelů. To je patrné z výsledků 8. průzkumu E-shop Barometr, který provedla agentura ui42 ve spolupráci s KPMG na Slovensku na vzorku 107 respondentů.
V meziročním srovnání je cítit závan optimismu
Po konzervativních očekáváních z loňského roku, kdy jen něco málo přes 10 % e-shopů zaznamenalo meziroční růst tržeb a 36 % stagnaci, přicházejí pro e-commerce dobré zprávy. Více než tři čtvrtiny respondentů nyní ví, že již zaznamenaly růst nebo jsou na stejné úrovni jako v předchozím roce. Výrazný růst tržeb (26 % – 50 %) hlásí 17 % e-shopů a o něco nižší (méně než 25% růst) téměř polovina z nich. Důvody, proč e-shopy rostou, jsou podle průzkumu efektivnější kampaně, větší zájem o produkty a služby a také vyšší průměrná hodnota nákupu. Ty e-shopy, které zaznamenaly meziroční pokles tržeb, uvedli, že byl nižší než 25 %.
Problémy s cashflow a značné investice do reklamy
Po uplynulom roku, kdy e-commerce z velké části zasahovala inflace, nedostatek tovaru a rostoucí ceny energií, v roce 2023 vstupují do hry další faktory. Nejvíce e-shopů, téměř 40 %, označilo za největší problém cashflow. V těsném závěsu se potýkali s nedostatkem zájmu o své prodejní portfolio. Oproti předchozímu roku však v tomto ohledu došlo k pozitivnímu obratu, přičemž celých 53 % e-shopů považuje pokles zájmu o produkty/služby za největší problém v roce 2022.
I přesto slovenské e-shopy pokračovaly v investičních aktivitách. Většina z nich směřovala, jak je zvykem, do reklamy a komunikace. Hovoříme o více než 75 % respondentů. Dalšími velkými položkami v pořadí byly lidský kapitál, změny v prodejním portfoliu a investice do CMS (řešení pro správu obsahu e-shopu), všechny zhruba na třetině.
Aby si e-shopy i nadále udržely své zákazníky, téměř 62 % z nich si velmi zakládá na kvalitě produktů. Více než polovina se snaží zlepšit zákaznický servis, včetně reklamací, a téměř polovina samotné řešení – přehledný a funkční e-shop.
Co odráží přípravy na TOP sezónu roku a Black Friday?
Poslední kvartál roku je v e-commerce rušné. Průzkum opět ukázal, že e-shopy letos očekávají vyšší růst tržeb než v roce předchozím. Zatímco v roce 2022 největší podíl respondentů očekával mírný pokles tržeb, v roce 2023 se misky vah přiklonily na stranu mírného nárůstu. V míře až 25 %, tedy čtvrtina respondentů a téměř 17 % ještě odhaduje více než 25% růst.
Průzkum také odhalil překvapivou skutečnost, že pouze polovina respondentů se připravuje na Vánoce a Black Friday nebo Cyber Monday speciálními akcemi nebo kampaněmi. Za hlavní událost roku je označila méně než desetina respondentů. 28 % e-shopů se zaměřuje na celoroční provoz, kterému přizpůsobuje i propagační akce a kampaně.
“V ui42 jsme v posledních letech zaznamenali rostoucí zájem e-shopů o zlepšení celkové nákupní zkušenosti. Ať už se jedná o zákaznickou podporu, lepší UX nebo relevantní doporučení produktů. Nakonec to potvrzuje i průzkum, ve kterém až 28 % e-shopů uvedlo, že se zaměřují na celoroční provoz svého podnikání,” uvedl Robo Háger, marketingový ředitel společnosti ui42.
Pozitivní výsledky se odrážejí i v ambicích expandovat do zahraničí.
Více než 60 % e-shopů v průzkumu vyjádřilo ambici rozšířit své podnikání na zahraniční trhy, přičemž více než 33 % z nich tak plánuje učinit v příštím roce. Druhá polovina z nich zatím nemá konkrétní představu.
V porovnání s loňským rokem se snížil i podíl těch, kteří zvažují prodej nebo nástupnictví (přibližně 25 % respondentů).
“Ambice expandovat do zahraničí a očekávání růstu tržeb odrážejí pozitivní rok v oblasti elektronického obchodu. Navzdory tomu, že e-shopy měly pro letošní rok konzervativní očekávání, téměř 80 % respondentů uvedlo, že tržby meziročně vzrostly nebo se nezměnily. Ani vysoká míra inflace v uplynulém roce výrazně neoslabila spotřebitelskou poptávku a neodradila e-shopy ani od investic do reklamy, lidských zdrojů či technologií,” hodnotí Ivana Mazániková, partnerka KPMG na Slovensku odpovědná za sektor maloobchodu..
O průzkumu
Průzkum E-shop Barometr 2023 provedla společnost KPMG na Slovensku ve spolupráci s agenturou ui42 formou online dotazníku na vzorku 107 respondentů, tentokrát za účasti partnerů E-commerce Bridge a Shoptet. Respondenty byli zástupci slovenských e-shopů nabízejících širokou škálu produktů a služeb pro koncové spotřebitele a firmy. Mezi respondenty byli zástupci zavedených i začínajících e-shopů. Sběr dat probíhal v listopadu až prosinci 2023.
Celý průzkum naleznete zde: E-shop Barometer 2023 (kpmg.com)