5 min. doba čtení

Výsledky průzkumu E-shop Barometer 2023: Slovenské e-shopy meziročně rostli, koncem roku očekávají vyšší tržby

V posledních letech se odvětví e-commerce potýká s několika problémy. Letošní výsledky jsou však navzdory skromným očekáváním překvapivě optimistické.

Výsledky průzkumu E-shop Barometer 2023: Slovenské e-shopy meziročně rostli, koncem roku očekávají vyšší tržby

V posledních letech se odvětví e-commerce potýká s několika problémy. Letošní výsledky jsou však navzdory skromným očekáváním překvapivě optimistické. Více než tři čtvrtiny respondentů potvrzují růst nebo stabilní situaci oproti předchozímu roku, a to i díky účinnějším kampaním nebo zvýšenému zájmu spotřebitelů. To je patrné z výsledků 8. průzkumu E-shop Barometr, který provedla agentura ui42 ve spolupráci s KPMG na Slovensku na vzorku 107 respondentů.

V meziročním srovnání je cítit závan optimismu

Po konzervativních očekáváních z loňského roku, kdy jen něco málo přes 10 % e-shopů zaznamenalo meziroční růst tržeb a 36 % stagnaci, přicházejí pro e-commerce dobré zprávy. Více než tři čtvrtiny respondentů nyní ví, že již zaznamenaly růst nebo jsou na stejné úrovni jako v předchozím roce. Výrazný růst tržeb (26 % – 50 %) hlásí 17 % e-shopů a o něco nižší (méně než 25% růst) téměř polovina z nich. Důvody, proč e-shopy rostou, jsou podle průzkumu efektivnější kampaně, větší zájem o produkty a služby a také vyšší průměrná hodnota nákupu. Ty e-shopy, které zaznamenaly meziroční pokles tržeb, uvedli, že byl nižší než 25 %.

Problémy s cashflow a značné investice do reklamy

Po uplynulom roku, kdy e-commerce z velké části zasahovala inflace, nedostatek tovaru a rostoucí ceny energií, v roce 2023 vstupují do hry další faktory. Nejvíce e-shopů, téměř 40 %, označilo za největší problém cashflow. V těsném závěsu se potýkali s nedostatkem zájmu o své prodejní portfolio. Oproti předchozímu roku však v tomto ohledu došlo k pozitivnímu obratu, přičemž celých 53 % e-shopů považuje pokles zájmu o produkty/služby za největší problém v roce 2022.

I přesto slovenské e-shopy pokračovaly v investičních aktivitách. Většina z nich směřovala, jak je zvykem, do reklamy a komunikace. Hovoříme o více než 75 % respondentů. Dalšími velkými položkami v pořadí byly lidský kapitál, změny v prodejním portfoliu a investice do CMS (řešení pro správu obsahu e-shopu), všechny zhruba na třetině. 

Aby si e-shopy i nadále udržely své zákazníky, téměř 62 % z nich si velmi zakládá na kvalitě produktů. Více než polovina se snaží zlepšit zákaznický servis, včetně reklamací, a téměř polovina samotné řešení – přehledný a funkční e-shop.

Co odráží přípravy na TOP sezónu roku a Black Friday?

Poslední kvartál roku je v e-commerce rušné. Průzkum opět ukázal, že e-shopy letos očekávají vyšší růst tržeb než v roce předchozím. Zatímco v roce 2022 největší podíl respondentů očekával mírný pokles tržeb, v roce 2023 se misky vah přiklonily na stranu mírného nárůstu. V míře až 25 %, tedy čtvrtina respondentů a téměř 17 % ještě odhaduje více než 25% růst. 

Průzkum také odhalil překvapivou skutečnost, že pouze polovina respondentů se připravuje na Vánoce a Black Friday nebo Cyber Monday speciálními akcemi nebo kampaněmi. Za hlavní událost roku je označila méně než desetina respondentů. 28 % e-shopů se zaměřuje na celoroční provoz, kterému přizpůsobuje i propagační akce a kampaně. 

“V ui42 jsme v posledních letech zaznamenali rostoucí zájem e-shopů o zlepšení celkové nákupní zkušenosti. Ať už se jedná o zákaznickou podporu, lepší UX nebo relevantní doporučení produktů. Nakonec to potvrzuje i průzkum, ve kterém až 28 % e-shopů uvedlo, že se zaměřují na celoroční provoz svého podnikání,” uvedl Robo Háger, marketingový ředitel společnosti ui42.

Pozitivní výsledky se odrážejí i v ambicích expandovat do zahraničí.

Více než 60 % e-shopů v průzkumu vyjádřilo ambici rozšířit své podnikání na zahraniční trhy, přičemž více než 33 % z nich tak plánuje učinit v příštím roce. Druhá polovina z nich zatím nemá konkrétní představu.

V porovnání s loňským rokem se snížil i podíl těch, kteří zvažují prodej nebo nástupnictví (přibližně 25 % respondentů).

“Ambice expandovat do zahraničí a očekávání růstu tržeb odrážejí pozitivní rok v oblasti elektronického obchodu. Navzdory tomu, že e-shopy měly pro letošní rok konzervativní očekávání, téměř 80 % respondentů uvedlo, že tržby meziročně vzrostly nebo se nezměnily. Ani vysoká míra inflace v uplynulém roce výrazně neoslabila spotřebitelskou poptávku a neodradila e-shopy ani od investic do reklamy, lidských zdrojů či technologií,” hodnotí Ivana Mazániková, partnerka KPMG na Slovensku odpovědná za sektor maloobchodu..

O průzkumu

Průzkum E-shop Barometr 2023 provedla společnost KPMG na Slovensku ve spolupráci s agenturou ui42 formou online dotazníku na vzorku 107 respondentů, tentokrát za účasti partnerů E-commerce Bridge a Shoptet. Respondenty byli zástupci slovenských e-shopů nabízejících širokou škálu produktů a služeb pro koncové spotřebitele a firmy. Mezi respondenty byli zástupci zavedených i začínajících e-shopů. Sběr dat probíhal v listopadu až prosinci 2023.

Celý průzkum naleznete zde: E-shop Barometer 2023 (kpmg.com)

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Meta představuje nové nástroje pro e-commerce: Omnichannel reklamy, AI a nová umístění
3 min. doba čtení

Meta představuje nové nástroje pro e-commerce: Omnichannel reklamy, AI a nová umístění

Meta zavádí nové nástroje a vylepšení reklamních nástrojů zaměřená na podporu maloobchodních a internetových obchodů. Společnost nadále investuje do modelů umělé inteligence a rozšiřuje možnosti pro inzerenty, aby maximalizovali prodejní výsledky online i v kamenných prodejnách.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Migrace publisherů do nejnovějšího affiliate systému Dognet 2.0 začala. Čeští inzerenti se mohou těšit na nový systém již za pár týdnů
4 min. doba čtení

Migrace publisherů do nejnovějšího affiliate systému Dognet 2.0 začala. Čeští inzerenti se mohou těšit na nový systém již za pár týdnů

Affiliate síť Dognet po téměř 12 letech úspěšného působení v CEE a na Balkáně připravuje nový systém Dognet 2.0, který posune celou síť na vyšší úroveň. Poslední roky intenzivně pracovali na novém affiliate řešení, které je navrženo tak, aby přinášelo výhody nejen inzerentům, ale i partnerům. Do aktivního vývoje se zapojila také česká pobočka, která […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+