5 min. doba čtení

Výsledky průzkumu E-shop Barometer 2023: Slovenské e-shopy meziročně rostli, koncem roku očekávají vyšší tržby

V posledních letech se odvětví e-commerce potýká s několika problémy. Letošní výsledky jsou však navzdory skromným očekáváním překvapivě optimistické.

Výsledky průzkumu E-shop Barometer 2023: Slovenské e-shopy meziročně rostli, koncem roku očekávají vyšší tržby

V posledních letech se odvětví e-commerce potýká s několika problémy. Letošní výsledky jsou však navzdory skromným očekáváním překvapivě optimistické. Více než tři čtvrtiny respondentů potvrzují růst nebo stabilní situaci oproti předchozímu roku, a to i díky účinnějším kampaním nebo zvýšenému zájmu spotřebitelů. To je patrné z výsledků 8. průzkumu E-shop Barometr, který provedla agentura ui42 ve spolupráci s KPMG na Slovensku na vzorku 107 respondentů.

V meziročním srovnání je cítit závan optimismu

Po konzervativních očekáváních z loňského roku, kdy jen něco málo přes 10 % e-shopů zaznamenalo meziroční růst tržeb a 36 % stagnaci, přicházejí pro e-commerce dobré zprávy. Více než tři čtvrtiny respondentů nyní ví, že již zaznamenaly růst nebo jsou na stejné úrovni jako v předchozím roce. Výrazný růst tržeb (26 % – 50 %) hlásí 17 % e-shopů a o něco nižší (méně než 25% růst) téměř polovina z nich. Důvody, proč e-shopy rostou, jsou podle průzkumu efektivnější kampaně, větší zájem o produkty a služby a také vyšší průměrná hodnota nákupu. Ty e-shopy, které zaznamenaly meziroční pokles tržeb, uvedli, že byl nižší než 25 %.

Problémy s cashflow a značné investice do reklamy

Po uplynulom roku, kdy e-commerce z velké části zasahovala inflace, nedostatek tovaru a rostoucí ceny energií, v roce 2023 vstupují do hry další faktory. Nejvíce e-shopů, téměř 40 %, označilo za největší problém cashflow. V těsném závěsu se potýkali s nedostatkem zájmu o své prodejní portfolio. Oproti předchozímu roku však v tomto ohledu došlo k pozitivnímu obratu, přičemž celých 53 % e-shopů považuje pokles zájmu o produkty/služby za největší problém v roce 2022.

I přesto slovenské e-shopy pokračovaly v investičních aktivitách. Většina z nich směřovala, jak je zvykem, do reklamy a komunikace. Hovoříme o více než 75 % respondentů. Dalšími velkými položkami v pořadí byly lidský kapitál, změny v prodejním portfoliu a investice do CMS (řešení pro správu obsahu e-shopu), všechny zhruba na třetině. 

Aby si e-shopy i nadále udržely své zákazníky, téměř 62 % z nich si velmi zakládá na kvalitě produktů. Více než polovina se snaží zlepšit zákaznický servis, včetně reklamací, a téměř polovina samotné řešení – přehledný a funkční e-shop.

Co odráží přípravy na TOP sezónu roku a Black Friday?

Poslední kvartál roku je v e-commerce rušné. Průzkum opět ukázal, že e-shopy letos očekávají vyšší růst tržeb než v roce předchozím. Zatímco v roce 2022 největší podíl respondentů očekával mírný pokles tržeb, v roce 2023 se misky vah přiklonily na stranu mírného nárůstu. V míře až 25 %, tedy čtvrtina respondentů a téměř 17 % ještě odhaduje více než 25% růst. 

Průzkum také odhalil překvapivou skutečnost, že pouze polovina respondentů se připravuje na Vánoce a Black Friday nebo Cyber Monday speciálními akcemi nebo kampaněmi. Za hlavní událost roku je označila méně než desetina respondentů. 28 % e-shopů se zaměřuje na celoroční provoz, kterému přizpůsobuje i propagační akce a kampaně. 

„V ui42 jsme v posledních letech zaznamenali rostoucí zájem e-shopů o zlepšení celkové nákupní zkušenosti. Ať už se jedná o zákaznickou podporu, lepší UX nebo relevantní doporučení produktů. Nakonec to potvrzuje i průzkum, ve kterém až 28 % e-shopů uvedlo, že se zaměřují na celoroční provoz svého podnikání,“ uvedl Robo Háger, marketingový ředitel společnosti ui42.

Pozitivní výsledky se odrážejí i v ambicích expandovat do zahraničí.

Více než 60 % e-shopů v průzkumu vyjádřilo ambici rozšířit své podnikání na zahraniční trhy, přičemž více než 33 % z nich tak plánuje učinit v příštím roce. Druhá polovina z nich zatím nemá konkrétní představu.

V porovnání s loňským rokem se snížil i podíl těch, kteří zvažují prodej nebo nástupnictví (přibližně 25 % respondentů).

„Ambice expandovat do zahraničí a očekávání růstu tržeb odrážejí pozitivní rok v oblasti elektronického obchodu. Navzdory tomu, že e-shopy měly pro letošní rok konzervativní očekávání, téměř 80 % respondentů uvedlo, že tržby meziročně vzrostly nebo se nezměnily. Ani vysoká míra inflace v uplynulém roce výrazně neoslabila spotřebitelskou poptávku a neodradila e-shopy ani od investic do reklamy, lidských zdrojů či technologií,“ hodnotí Ivana Mazániková, partnerka KPMG na Slovensku odpovědná za sektor maloobchodu..

O průzkumu

Průzkum E-shop Barometr 2023 provedla společnost KPMG na Slovensku ve spolupráci s agenturou ui42 formou online dotazníku na vzorku 107 respondentů, tentokrát za účasti partnerů E-commerce Bridge a Shoptet. Respondenty byli zástupci slovenských e-shopů nabízejících širokou škálu produktů a služeb pro koncové spotřebitele a firmy. Mezi respondenty byli zástupci zavedených i začínajících e-shopů. Sběr dat probíhal v listopadu až prosinci 2023.

Celý průzkum naleznete zde: E-shop Barometer 2023 (kpmg.com)

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Jak automatizace od AN systems změnila expedici a řízení zásob v outdoorovém retailu
3 min. doba čtení

Jak automatizace od AN systems změnila expedici a řízení zásob v outdoorovém retailu

Největší outdoorový specialista v České republice HUDYsport se před deseti lety rozhodl pro modernizaci svých procesů. Ve spolupráci se společností AN systems nasadil v roce 2015 komplexní ERP systém, který propojil velkoobchod, maloobchod, e-shop a skladové hospodářství do jednoho funkčního celku. Výsledkem je efektivnější a rychlejší expedice, lepší řízení zásob a vyšší spokojenost zákazníků.

Viktor Veteška Viktor Veteška
CEO, An systems.sk, s.r.o.
Jak může AI změnit spolupráci s malými a středními tvůrci
3 min. doba čtení

Jak může AI změnit spolupráci s malými a středními tvůrci

Většina značek si pod spoluprací s influencerem stále představí klasický barter nebo placený post. Pravděpodobně na jeho vytvoření nějakou dobu čekaly, připomínkovaly ho a v pozadí bylo očekávání, že byl vytvořen manuálně. Jenže tvůrčí scéna se mění. Umělá inteligence už neformuje jen algoritmy platforem, ale i samotný obsah. Ačkoli v Česku a na Slovensku zatím […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Personalizace na plné obrátky: Jak AI mění digitální reklamu v reálném čase
5 min. doba čtení

Personalizace na plné obrátky: Jak AI mění digitální reklamu v reálném čase

Personalizace se stala normou, zároveň však u spotřebitelů roste poptávka po autentické a transparentní komunikaci. Zákazníci chtějí relevantní obsah, který působí přirozeně a nenarušuje jejich soukromí. Přehnaná personalizace může vzbuzovat nedůvěru, zatímco vyvážený přístup pomáhá budovat vztah se značkou.

Dávid Krumpár Dávid Krumpár
Head of Performance, Lighthouse Media Solutions
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+