Alibaba je zrcadlem čínské digitální ekonomiky
Čínský internetový gigant Alibaba Group Holding vykázal za první čtvrtletí svého finančního roku 2023/2024 lepší než očekávané výsledky. Jeho tržby vzrostly o celých 14 % navzdory zpomalení čínské ekonomiky, kterému napomohlo zpomalení domácí spotřeby.
Tržby skupiny za tři měsíce do konce června 2023 vzrostly na 234,16 miliardy jüanů (29,63 miliardy eur), zatímco analytici předpokládali, že dosáhnou 223,75 miliardy jüanů. Čistý zisk meziročně vzrostl o 51 % na 34,3 miliardy jüanů. Upravený zisk před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA) vzrostl o 27 % na 52,05 miliardy jüanů a překonal odhady 44,77 miliardy jüanů.
Společnost Alibaba je klíčovým hráčem v čínské digitální ekonomice a provozovatelem velké online nákupní platformy. Výsledky skupiny jsou proto považovány za barometr domácí spotřeby.
Údaje ze začátku tohoto týdne ukázaly, že spotřebitelské ceny v Číně v červenci meziročně klesly o 0,3 %. Takzvaná deflace představuje hrozbu pro širší ekonomiku, protože spotřebitelé mají tendenci odkládat nákupy v naději na další snížení cen.
Výsledky společnosti Alibaba přicházejí v době, kdy zahajuje největší restrukturalizaci ve své historii. Plán, který společnost představila na konci března, zahrnuje rozdělení skupiny na šest samostatných subjektů. Kromě cloud computingu a elektronického obchodu patří Alibaba mezi klíčové hráče v širším čínském technologickém ekosystému, působí v oblasti logistiky, médií, zábavy a umělé inteligence. Rozhodnutí o rozdělení následuje po dvou letech zásahů regulačních orgánů proti čínskému technologickému sektoru, včetně zastavení primární veřejné nabídky akcií finanční dceřiné společnosti Alibaba Ant Group v Hongkongu v roce 2020.