Nákupní zvyky se změnily zejména v posledních dvou letech
Změny v poptávce spotřebitelů a jejich nejistoty, jako je například přerušení dodávky zboží, nadále formují způsob, jakým lidé nakupují. Jedna věc se však v těchto nejistých časech nemění.
?Každý nákup začíná především ze zvědavosti
Nezáleží na tom, zda refinancujete hypotéku, kupujete nábytek nebo jedete na dovolenou. Na začátku nákupního procesu byla pravděpodobně zvědavost, která vás motivovala ke kliknutí na obsah, který vás inspiroval a vyvolal ve vás potřebu či touhu po nákupu.
Podle dat, která zveřejnil Allan Thygesen za Google Global Retail Ads Marketing team, vyhledává až 47 % zákazníků nápady na dárky nebo inspiraci. Zároveň však jen 44 % zákazníků nakupuje na základě počátečního seznamu dárků.
Prohlížení videí, čtení zajímavých receptů nebo blogů, které poskytují rady, to vše pomáhá při rozhodování o nákupu
Až 67 % dotázaných diváků YouTube uskutečnilo nákup v důsledku sponzorovaného obsahu. Videoreklamy pomáhají značkám poskytovat relevantní a přizpůsobený obsah pro publikum ve chvíli, kdy je to zajímá nejvíce.
Až u 64 % amerických nákupů během svátků, které byly realizovány prostřednictvím Googlu, respondenti uvedli odpověď „discovery and inspiration“.
Pokud zákazník hledá inspiraci a prohlíží si fotky, videa nebo čte blogy, je to pro značku velká příležitost, jak zanechat dobrý dojem a zvýšit si vlastní zapamatovatelnost a rozpoznatelnost.
1. Lidé nakupují více než kdykoli předtím
Proměňte příležitostné návštěvníky a nakupující ve stálé zákazníky! Využijte podzimní období k inspiraci potenciálních zákazníků a motivujte je k předvánočním nákupům.
Vhodná marketingová strategie a dlouhodobá a konzistentní komunikace vám přinese opakované nákupy během celého roku – ať už se jedná o produkty pro vlastní spotřebu nebo dárky. Lidé přece nakupují celoročně. Tak proč by to nemělo být zrovna u vás?
2. Nový druh nakupování
Proměňte „vše kupující“ na zákazníky! Pandemie přenesla mnohé zavedené kamenné prodejny do online prostoru. Ty toho chytře využily a nabídly zákazníkům produkty s možností okamžitého odběru nebo doručením do druhého dne. Zatímco před pandemií se firmy rozhodovaly, zda podnikat online nebo offline, dnes už přemýšlejí jen nad tím, zda online nebo kamenná prodejna s e-shopem.
Nákupy zboží, u kterého je uvedena dostupnost „skladem v mé blízkosti“, vzrostla meziročně v USA o více než 90 %. Trendem roku 2022 jsou „intuitivní nákupy“, což znamená, že lidé vyhledávají a nacházejí inspiraci v online i offline světě současně, a to i ve více kategoriích.
V USA lidé nakupují dokonce až v sedmi kategoriích v průběhu dvou dnů.
Tyto nákupy jsou motivovány především uspokojením okamžitého přání zákazníka. Nákupní inspirace se však může objevit kdykoli a kdekoli.
Počet vyhledávání obsahující frázi „otevřený obchod“ se celosvětově zvýšil o více než 400 %.
K oslovení většího počtu zákazníků za účelem intuitivního nákupu je klíčový rozsah sortimentu a rychlost dodání. Ideální je, pokud dokážete uspokojit potřebu zákazníka ihned nebo do následujícího dne.
3. To nejlepší z obou světů
Při budování věrnosti zákazníka je klíčová schopnost přinášet stabilně nízké a férové ceny i vysokou kvalitu zboží a služeb.
Vyhledávání obsahující slovní spojení jako „levné a nejlepší“ se vzrostlo meziročně celosvětově o více než 40 %.
Zákazníci přitom začali výrazně více sledovat recenze produktů než obchodu samotného a reálné uživatelské zkušenosti s produktem, stejně jako produktová videa, která jim pomohou vybrat kvalitnější produkt.
76 % nakupujících v USA chce koupit vysoce kvalitní produkt, který vydrží déle.
Z toho vyplývá, že poptávka zákazníka po nízké ceně nepramení z neochoty utrácet – právě naopak. Zákazník chce nakoupit s rozpočtem, který má k dispozici, co nejkvalitnější produkt.
Závěr:
Cokoli dělá vaše podnikání jedinečným, řekněte o tom svým potenciálním zákazníkům již během toho, jak se rozhodují o nákupu. Propagujte své nabídky – výhody dopravy zdarma, rychlé doručení, vrácení zboží, zboží skladem či možnost vyzvednutí v prodejně.
Zobrazte to v meta popisu ve vyhledávání, v bannerových a video kampaních, na sociálních sítích, ale nezapomínejte ani na další komunikační kanály. Můžete vložit leták s benefity pro zákazníka do balíčku, který mu právě posíláte, můžete mu poslat e-mail s novinkou, kterou jste právě zavedli nebo jednoduše propagovat v kamenné prodejně výhody online nakupování s možností vyzvednutí v prodejně.
Ať už jde o nové zákazníky, intuitivní nákupy nebo ty, kteří si dělají podrobný průzkum všech tří typů zákazníků dohromady, klíčovým aspektem, který vám pomůže pochopit potřeby a touhy vašich zákazníků, je kvalitní datová analýza, marketingová strategie a automatizace kampaní. Díky tomu dokážete co nejpřesněji cílit a doručit obsah zákazníkům právě v době, kdy jej poptávají.