7 min. doba čtení

Užitečné rady pro bezpečnost na internetu

Internet je pro mnohé místem na práci, zábavu, odpočinek a komunikaci s našimi blízkými nebo přáteli. Je také užitečným nástrojem pro vzdělávání. Pokud se chceme při jeho používání cítit bezpečně, je třeba stavět na pevných základech a dodržovat pravidla jeho bezpečného používání. Víc si o tom povíme v našem článku.

Užitečné rady pro bezpečnost na internetu

Surfování na internetu

Prohlížení internetu je jednou z běžných činností, které automaticky děláme každý den, a to nejen na počítači, ale i na mobilních zařízeních, která se v poslední době ohledně surfování na internetu dostávají do popředí. Z obrovského množství webstránek, které po světě existují, je však stále velké procento takových, které je možné považovat za nebezpečné.

Připravili jsme pro vás proto několik základních pravidel, jak se při prohlížení internetu nedat nachytat:

  • pozor na neznámé odkazy – které vás mohou přesměrovat právě na zmíněné nebezpečné webstránky. Snadno se vám také může stát, že si nechtě stáhnete škodlivý software, případně vám nějaký podvodník ukradne citlivý osobní údaj. Naštěstí, každá stránka má svoji URL, která se dá snadno zkontrolovat. Můžete například využít online URL skener od VirusTotal.
  • přítomnost SSL certifikátu – v případě, že na webstránku vkládáte svoje osobní údaje, například když si chcete koupit něco v e-shopu, SSL certifikát je nezbytný. Zaručuje šifrovanou komunikaci mezi vámi a webstránkou, a tím i ochranu zadávaných údajů. V URL ho indikuje předpona https://. Může být také vyznačená zelenou barvou, nebo se vám ukáže ikonka zámku.
  • podezřelá reklama – žádná podezřele výhodná reklama není dobrá. Nic vám na tomto světě nepadne jen tak samo do lůna. Proč by měl být internet výjimkou? Pokud vám někdo nabídne dovolenou za jedno euro nebo auto za jednu SMS, věřte, že jde o podvod – „clickbait“. Klamavá reklama má totiž jediný cíl, a to poškodit každého, kdo na ni klikne.
  • překlepy – mohou být také podezřelé. V současnosti jde hlavně o často zmiňovaný „phishing“, který těží z nedbalosti a nepozornosti uživatele internetu. Webstránkám s překlepem se proto raději vyhněte.

TIP: Když se chcete vyhnout krádeži svých osobních údajů, je dobrým nápadem mít ve vašem prohlížeči bezpečnostní rozšíření. Pokud například používáte Chrome, Microsoft Edge, Firefox nebo Operu, jejich šikovným bezpečnostním rozšířením je Privacy Badger. Nejenže si jím odstraníte reklamy, ale můžete blokovat i nástroje na sledování vaší aktivity.

Hrozba v podobě e-mailů

Samotný e-mail není problém. Problémem je hlavně jeho příloha. Ještě předtím, než si ji otevřete, je na místě se zamyslet, zda je vlastně nějaký důvod pro to, abyste dostali e-mail od příslušného odesílatele. Když důvod nevidíte, rovnou e-mail smažte.

Podezřelé jsou hlavně e-maily, které vyzývají k rychlé akci. Zpozornět byste měli také v případě, když odesílatel, se kterým občas komunikujete, píše najednou úplně o něčem jiném a jiným stylem než obyčejně.

Pochopitelně, obsahem těchto zpráv je příslib určitého benefitu, ať už hmotného, nebo nehmotného. Základním znakem takového podvodného e-mailu je požadování doplňujících informací o vaší osobě. Pokud se vám něco takového naskytne, e-mail raději ihned smažte a hlavně neklikejte na přílohu.

Někdy může být problémem i e-mail s linkem na externí web. Měli byste být proto pozorní i v případě, že se vás bude někdo snažit přesměrovat z e-mailu někam jinam. Je to zejména tehdy, když podezřelému linku bude chybět písmenko, nebo když namísto písmenka bude v linku nula.

Zdroj: unsplash.com

Tímto podezřelým linkem se nejčastěji dostanete na stránku, která se bude nápadně podobat oficiální instituci, nejčastěji bance. Cílem bude vylákat od vás údaje ohledně vaší platební karty. Je třeba si ale uvědomit, že žádná banka nekomunikuje se svými klienty tímto způsobem. Takový e-mail proto ihned smažte.

VĚDĚLI JSTE, ŽE…

…abyste si počítač nebo smartphone nakazili škodlivým kódem z přílohy e-mailu, musíte ji nejdříve otevřít? Přečtením textu e-mailu nic neriskujete. Po otevření webové stránky v prohlížeči se však aktivují všechny kódy související se stránkou na serveru a také škodlivé skripty, které stránka obsahuje, přičemž ty se spustí ve vašem prohlížeči. Řešením je proto spolehlivý antivirus.

Bezpečnost na sociálních sítích

V současnosti jsou sociální sítě na internetu nejoblíbenější formou komunikace, a to nejen u mladých. V online světě je proto důležité dodržovat pravidla jejich bezpečného používání.

V první řadě, podobně jako při e-mailové komunikaci, je třeba odmítat zprávy od neznámých osob a ignorovat neznámé a neidentifikovatelné odkazy ve zprávách. Je třeba také samozřejmě ignorovat divné statusy vašich přátel, které odkazují na neznámé webstránky.

Důležitým pravidlem je také neposílat přihlašovací údaje, hesla nebo PIN kódy, a to například přes Messenger či Viber. Také si na sociální síti rozmyslete, jestli se pochlubíte svým plánem na rodinnou dovolenou s uvedením konkrétního termínu. Může se stát, že si nevědomky pozvete domů zloděje.

Také posílání či ukládání souborů na online úložiště dokáže skrývat nástrahy. Samozřejmě, velcí poskytovatelé cloudu (Apple, Google…) nabízejí slušnou ochranu vašich dat. Existují ale i takové služby, které je překonají, například Sync nebo Tresorit.

TIP: Nezapomeňte pravidelně aktualizovat váš operační systém a software na počítači nebo smartphonu. Kromě nových funkcí totiž softwarové aktualizace často přinášejí i vylepšení bezpečnosti a odstranění známých chyb. Vaše zařízení a software se tak zbaví známých bezpečnostních problémů a zvýšíte si tím bezpečnost na internetu.

Silné heslo

Ještě předtím, než začnete přemýšlet nad silným heslem nebo hesly na webstránky se službami, je samozřejmostí využívání VPN nebo jiného anonymizéra vaší identity. Je to potřebné zejména tehdy, když se připojujete na veřejné (většinou nezabezpečené) Wi-Fi sítě nebo tam, kde si nejste jistí bezpečností připojení.

Pochopitelně, snadno uhodnutelné heslo vám může způsobit celou řadu komplikací, hlavně v souvislosti s krádeží identity. Ani situace, kdy se do vašeho účtu na sociálních sítích dostane někdo jiný, není určitě příjemná. K tomu ještě existuje nespočetné množství aplikací, které vyžadují přístup k fotografiím a poloze zařízení. Všechno spolu v cizích rukách je hotová katastrofa.

Připravili jsme pro vás proto pár pravidel, jak si vytvořit opravdu silné heslo:

  • jedinečnost – je důležité, aby každý účet měl svoje vlastní heslo.
  • délka – všeobecně doporučená minimální délka je 8 znaků, ale čím delší heslo si dáte, tím lépe.
  • přístupová fráze – silné heslo je těžké na zapamatování. Můžete ho však nahradit krátkou větou, na kterou si snáze vzpomenete. Přístupové fráze jsou dokonce často mnohem delší než běžné heslo, které obsahuje jen určitý počet různých znaků. Při ochraně účtů jsou proto silnější.
  • speciální znaky – v hesle by mělo být několik písmen nahrazených speciálními znaky (@, #, $…), případně číslicemi.
  • nepoužívat některá slova – hlavně když je v hovorové řeči často používáte. Vynechat například slova jako „heslo“, nebo jména rodinných příslušníků nebo domácích mazlíčků.
  • žádné opakování – znaků i číslic. Například „1111“ nebo „bcbc“ jsou absolutně nepřípustné. I podprůměrný hacker takovéto heslo odhalí za pár minut.
  • utajenost – nikdy si nenechávejte svoje heslo na volně přístupném místě. Snažte se ho naučit raději nazpaměť.

Závěr

V současnosti je internet častým zdrojem nebezpečenství, ať už jde o útok formou e-mailu, nebo prostřednictvím nějaké lákavé webstránky, na kterou narazíte při surfování. Může vás na ni případně přesměrovat i podezřelý link.

Je proto důležité vyvarovat se klikání na neznámé zdroje a lákavé nabídky v e-mailové schránce brát s rezervou. Každý neprověřený e-mail raději ihned smažte. Namísto toho se na internetu snažte svoje účty chránit silným heslem.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
LinkedIn spouští Boost kampaně. Slibuje rozšíření dosahu a získávání leadů
4 min. doba čtení

LinkedIn spouští Boost kampaně. Slibuje rozšíření dosahu a získávání leadů

Přicházejí LinkedIn Boost kampaně – nová funkce, která firmám umožňuje propagovat příspěvky na generování leadů. Z organických příspěvků se stanou reklamy a rozšíří si dosah. Jak přistoupit k novému nástroji a jak jej efektivně jej využít? Podíváme se na to, co novinka přináší a jak ji spustit. Výhodou je, že je přístupná globálně a můžeme […]

Redakcia Redakcia
Přečíst článek
Politické reklamy a telekomunikace mění dynamiku reklamních investic v USA
4 min. doba čtení

Politické reklamy a telekomunikace mění dynamiku reklamních investic v USA

Trh digitální reklamy v USA čeká v letošním roce výrazný růst. V čele výdajů stojí telekomunikační služby, maloobchod a spotřební zboží. Prezidentské volby se projevují i na reklamním prostoru. Zdá se, že americká reklama si zachovává klíčové investice do sociálních médií a display reklamy. Výdaje dosáhnou rekordních 302 miliard USD, což signalizuje dynamický rok pro […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Kdo se vyzná v digitálním chování Baby Boomers? Leží zde nevyužitá příležitost pro e-commerce
3 min. doba čtení

Kdo se vyzná v digitálním chování Baby Boomers? Leží zde nevyužitá příležitost pro e-commerce

Co se líbí Gen Z? Kde nalezneme Gen Z? Jak oslovit Gen Z? Kolem mladých dospělých se soustřeďuje pozornost v mnoha článcích i přednáškách. Nový report však odhaluje překvapivý trend, který může ovlivnit marketingové strategie. Baby Boomers, generace narozená mezi lety 1946 a 1964, prochází digitální revolucí. A tu mnoho značek zatím přehlíží.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+