
Rostoucí trend včasných nákupů
Podle nedávného průzkumu společnosti Gartner plánuje až 32 % amerických spotřebitelů začít s vánočními nákupy mezi červencem a říjnem. Jsme tedy svědky posunu směrem k dřívějšímu nakupování. Pro srovnání, 29 % zákazníků plánuje začít nakupovat v listopadu.
Tato změna v chování představuje pro e-commerce firmy příležitost, jak zákazníky včas zaujmout. Velké obchody jako Amazon a Target již propagují podzimní akce, jako jsou Prime Big Deal Days a Circle Week.
Inflace tlačí na peněženky
Průzkum také hovoří o tom, jak inflace ovlivňuje nákupní chování. Pouze 14 % respondentů plánuje zvýšit své výdaje na vánoční nákupy ve srovnání s loňským rokem. 21 % plánuje více šetřit a 64 % očekává zachování stejné úrovně výdajů.
Podle 75 % respondentů jsou hlavním důvodem vyšších vánočních výdajů spíše vyšší ceny než zvýšení disponibilního příjmu.
Sezóna online nakupování a hybridních služeb v USA
Naštěstí pro elektronické obchodování je nakupování přes internet mezi spotřebiteli stále oblíbené a 20 % spotřebitelů plánuje v letošním roce zvýšit počet svých nákupů přes internet. Kromě toho 57 % respondentů plánuje využívat hybridní nákupní služby, jako je nákup online, vyzvednutí v obchodě (BOPIS), vyzvednutí u zákazníka, doručení ve stejný den nebo zrychlené doručení.
Přestože některé možnosti doručení nejsou v naší oblasti tak rozšířené, mohou sloužit jako inspirace. Je to také připomínka pro e-shopy, že je důležité zajistit viditelnost a dostupnost. Zákazníci se nevzdávají pohodlí a flexibility – zejména v případě vánočních nákupů.
Vrácení zboží
Stále více spotřebitelů, zejména mladších, dává přednost prodlouženým lhůtám pro vrácení zboží, přičemž údaje společnosti Gartner ukazují, že více než 70 % spotřebitelů mladších 40 let by ocenilo pružnější lhůty pro vrácení zboží nad rámec tradiční lhůty 30-60 dnů.
Podniky elektronického obchodování, které během vánoční sezóny nabízejí prodloužené lhůty pro vrácení zboží, by mohly zaznamenat vyšší míru konverze a spokojenosti zákazníků.
Kassi Socha, analytička společnosti Gartner, doporučuje maloobchodníkům, aby začali plánovat vánoční sezónu již v prvním čtvrtletí a průběžně zdokonalovali své marketingové strategie.
“Tato strategie umožňuje marketingovým týmům zohlednit včasné poznatky spotřebitelů a analýzy trhu a zajišťuje, že hypotézy stanovené na začátku roku splní očekávání jejich cílových spotřebitelů,” říká Socha.