
Patrick Finlay, generální ředitel společnosti The Category Management Company, poukazuje na dvě studie, které se zaměřily na generaci Z a její důraz na udržitelnost. Ze studie společnosti Barclaycard vyplývá, že 82 % příslušníků generace Z se o udržitelnost zajímá. Další výzkum společnosti First Insight potvrdil, že 75 % dává při rozhodování o nákupu přednost udržitelnosti před značkami (49 %).
„Mezi nedávné příklady ekologických iniciativ patří inovace papírových lahví společnosti Frugalpac, výběr vín Aldi a gin Greenall’s,“ poznamenal Finlay. „Dokonce i přerušený experiment společnosti Asda s doplňováním a opětovným používáním ukazuje ochotu experimentovat a učit se.“
Finlay říká, že zavedení smysluplných strategií udržitelnosti bude vyžadovat čas. Hlavní maloobchodní hráči usilují o dosažení nulových interních emisí do roku 2035. Otázkou je, zda tradiční rozšíření sortimentu bude vzhledem k ekologickým očekáváním generace Z dostačující.
Věří, že vytváření trvalé hodnoty vyžaduje odvážné a dlouhodobé investice, zejména v nejistých dobách. Současně upozorňuje, že mladší generace, které jsou ekologicky uvědomělé, se budou při nákupu rozhodovat na základě svých hodnot, aniž by očekávaly, že budou platit vyšší cenu.
„Náš průmysl potřebuje, aby maloobchodníci a dodavatelé byli lídry a inovovali,“ uvádí Finlay. „Stále experimentujeme, podobně jako Asda s experimentem doplňování – plánujeme, zavádíme, učíme se a zdokonalujeme. Zůstat relevantní znamená přizpůsobovat se trendům a jednat podle nich, učit se z úspěchů i neúspěchů.“
Tato transformace vyžaduje disciplínu při vytváření dlouhodobých strategií a vizí jednotlivých kategorií. V důsledku toho musí dodavatelé a maloobchodníci posílit směřování a hodnotu kategorie, včetně důrazných ekologických iniciativ. Spotřebitelé tak budou mít více důvodů k nákupu.