5 min. doba čtení

Třetina Čechů nakoupí zboží, které viděli na sociálních sítích, vedení drží Facebook

Platební a nákupní služba Klarna publikovala velký přehled nákupního chování spotřebitelů napříč světovými zeměmi. V rámci svého průzkumu Shopping Pulse Klarna ve spolupráci s výzkumnou agenturou Nepa zpovídala více než 19 tisíc zákazníků v 18 zemích včetně České republiky, přičemž z každé z nich byl osloven vzorek minimálně 1 000 nakupujících.

Třetina Čechů nakoupí zboží, které viděli na sociálních sítích, vedení drží Facebook
Zdroj: Klarna

Z průzkumu, který se dotazoval na nákupní zvyklosti a preference respondentů během druhého čtvrtletí letošního roku, vyplynulo, že téměř třetina Čechů (28 %) nakupuje výrobky, které viděli na sociálních sítích, přičemž 40 % z nich uskuteční nákup přímo z platformy. Nejoblíbenější sociální sítí pro nakupování je v Česku Facebook.

Podle Průzkumu Klarna’s Shopping Pulse nakupuje více než čtvrtina oslovených Čechů (27 %) alespoň jednou týdně online, a to většinou na počítači (59 %). Na druhém místě jsou mobilní telefony se 35 %. Tím se lišíme od celkového průměru, ze kterého vyplývá, že mobilní telefony letos poprvé předstihly ostatní zařízení a se 47 % jsou nejpreferovanějším způsobem online nakupování. Jako největší výhody online nákupů čeští zákazníci uvádějí jednodušší možnost porovnání cen (87 %), úsporu času (87 %), větší výběr produktů (83 %) a nižší ceny (81 %). 

Týdenní podcast UPdate

Rostoucí vliv sociálních sítí

Více než polovina příslušníků generace Z (53 %) a téměř jedna třetina mileniálů (32 %) si v posledním měsíci koupila zboží poté, co ho viděli na sociálních sítích. Pro generaci Z (62 %) a pro mileniály (64 %) jsou největší inspirací při nakupování samotné značky a generace X nejvíce reaguje na zprávy od prodejců (65 %). Stále větší vliv na mladé mají influenceři, kteří k nákupu inspirovali 39 % zákazníků generace Z a 30 % mileniálů. Nejoblíbenější sociální sítí Čechů pro nákupy je Facebook (64 %), následován Instagramem a YouTubem (oba 32 %), přičemž Facebook preferují čeští mileniálové (68 %), příslušníci generace X (75 %) a Baby Boomers (73 %). Generace Z nakupuje nejvíce na Instagramu (59 %), Facebooku (37 %) a čím dál raději také na Tik Toku (35 %).

Zdroj: Klarna

 Udržitelnost

Význam ekologicky udržitelného chování značek a prodejců je považován za důležitý napříč generacemi. U mileniálů je však vyšší zastoupení, pokud jde o vše od zohlednění dopadu způsobu doručení na životní prostředí při online nákupu až po vyhledávání značek, které jsou ve větší míře etické a udržitelné. Nejdůležitějším aspektem udržitelnosti pro české spotřebitele (40 %) je, zda daná firma nabízí možnost opravy v záruční lhůtě. 36 % zákazníků zajímá, jestli značka používá při výrobě recyklované nebo udržitelné materiály a 28 % Čechů označilo za nejdůležitější aspekt program zpětného odkoupení.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

 Více platebních možností a rozložení platby

Dalším důležitým faktorem při nákupu online, je pro zákazníky větší výběr platebních možností než v kamenné prodejně. Téměř tři čtvrtiny respondentů to uvedlo jako jeden z hlavních benefitů v porovnání s kamennými obchody. Stále oblíbenější jsou tzv. odložené platby (BNPL), které umožňují zboží ihned koupit, ale zaplatit později, případně platbu rozložit na vícekrát.  Průzkum ukázal, že zákazníci ve všech zúčastněných zemích, kromě USA, by tuto metodu preferovali před nákupem prostřednictvím kreditní karty. V Česká republice by tuto možnost využilo 40 % oslovených, oproti 19 % těch, kteří by si vybrali platbu kreditkou. Jako hlavní výhodu (60 %) BNPL uvádějí čeští zákazníci možnost zaplatit plnou cenu za objednané zboží až po doručení a rozhodnutí, zda si je ponechají. Pro 38 % respondentů je důležité, že nebudou mít aktuální nedostatek peněz v případě, kdy by s objednávkou nebylo něco v pořádku. 

Velký nárůst popularity zažívá, podle Klarny možnost okamžitého nákupu oblíbených produktů s rozložením do tří bezúročných plateb hrazených každých 30 dní od nákupu. To ocení s blížícím se začátkem školního roku například rodiče budoucích prvňáčků, jejichž výbava může letos přesáhnout až pět tisíc korun, což pro řadu rodin může znamenat citelný zásah do měsíčního rozpočtu. Podle loňského průzkumu společnosti Sodexo celkem 26 % rodičů uvádí, že jim nebudou stačit peníze na veškeré výdaje spojené se školou a mnoho domácností musí omezit některé kroužky, nakoupit levnější vybavení, využít bazary, nebo pomoc rodiny. Dalších 36 % respondentů uvedlo, že rodinný rozpočet tyto výdaje výrazně pocítí. 

 Klarna aktuálně komunikuje možnost řešení podobných situací ve své právě probíhající back to school kampani, v rámci které mohou zákazníci rozložit náklady na nezbytné nákupy školních potřeb a podzimního oblečení do tří měsíců a mohou tak svým dětem pořídit kvalitnější výrobky, které déle vydrží, bez kompromisu ohledně pořizovací ceny. Kampaň probíhá od 14. srpna do 4. září ve spolupráci s klíčovými obchodními partnery v regionu střední a východní Evropy (CEE).

Další zajímavá čísla z oblasti nákupních a platebních preferencí se dozvíte v reportu, který je k dispozici zde. Více informací o společnosti Klarna pak naleznete na jejím webu.

Tisková správa

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Aukce unikátních .sk domén pokračují od 15. ledna
1 min. doba čtení

Aukce unikátních .sk domén pokračují od 15. ledna

Dne 15. ledna spouští společnost SK-NIC druhé kolo aukcí 1- a 2-znakových .sk domén! Domény jako a.sk, 1.sk nebo bb.sk už mají majitele po prvním kole. 0.sk, x.sk, at.sk a další však stále zůstávají ve hře pro další aukce. Podívejte se na seznam domén, ze kterých budeme vybírat v nadcházejícím kole. Nezmeškejte příležitost stát se […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Slovenská e-commerce konečně v zelených číslech. Rok 2024 vzrostl o 6 %
3 min. doba čtení

Slovenská e-commerce konečně v zelených číslech. Rok 2024 vzrostl o 6 %

Internetové nákupy na Slovensku po dvou letech korekce znovu narostly, a to o výrazných +6 %. Klíčový poslední kvartál dosáhl dokonce růstu až +7 %, což potvrdilo předvánoční dohady, že Slováci nebudou na Vánocích šetřit. Překvapivým skokanem roku jsou solární sestavy, které meziročně narostly o neuvěřitelných +1137 %. Kam směřovala slovenská e-commerce v roce 2024? […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+