10 min. doba čtení

Sitemap – co je to, na co se používá, jak ji vytvořit a na co si dávat pozor

Víte, co je to soubor sitemap (mapa stránky) a proč je pro váš web důležitý? Víte, jak ho vytvořit a co má obsahovat? Víte, jak ho používat a jakým chybám se vyhnout? Projdeme si všechny základní informace o sitemapě, které by měl ovládat každý začínající i zkušenější správce webu.

Vladimír Macko Vladimír Macko
Zakladateľ agentúry Marketing For You
Sitemap – co je to, na co se používá, jak ji vytvořit a na co si dávat pozor

Co je sitemap?

Sitemap je soubor, pomocí kterého můžete dávat informace o stránkách, videích, obrázcích či jiných informacích na vašem webu. Tyto informace jsou důležité hlavně pro vyhledávače, jako je Google, Yahoo či Bing. Na Slovensku výrazně převažuje právě Google, v Česku mu silně konkuruje Seznam.

Vyhledávače díky tomuto souboru dokážou prohledávat vaše stránky, objevovat důležité informace, které mohou následně zobrazovat ve výsledcích vyhledávání.

Možná vám stále není jasné, proč je sitemap důležitý. Možná se ptáte: „Co kdybych ho neměl/a, Google nenajde moji stránku a nebude se zobrazovat ve výsledcích vyhledávání?“

Co kdybychom sitemap neměli?

Sitemap není sice povinná součást webu a běžný uživatel tento soubor nevidí. Proč ho potom umísťovat na web? Právě sitemap totiž výraznou měrou pomáhá vyhledávačům dostat se na vaši stránku, najít jednotlivé informace a zaindexovat stránky ve vyhledávači.

Pokud byste neměli sitemap a na stránku by nevedly žádné odkazy a nikomu byste o ní neřekli, tak ani Google by ji zřejmě neobjevil.

Pomocí sitemapu byste Google nebo jiný vyhledávač mohli informovat o existenci vašeho webu.

Základní sitemap obsahuje nejen URL stránky, ale také může být doplněný také o další informace, například čas, jak často se informace mění.

Základní XML feed:

<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>
<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″>
<url>
<loc>http://www.example.com/foo.html</loc>
<lastmod>2018-06-04</lastmod>
</url>
</urlset>

Ve feedu můžete doplnit:

loc : povinný údaj – URL stránky
Lastmod : datum poslední úpravy stránky
changefreq : jak často se průměrně mění obsah na stránce (každý den, týden, měsíc, nikdy)
priority : určuje důležitost stránky v rámci webu, od 0.0 po 1.0 (nejdůležitější stránky), nemá vliv na to, jak často prochází bot stránku

Kdy potřebujete sitemap?

V mnohých případech dokážou vyhledávače objevit váš web a jeho podstránky i bez pomoci sitemapu. Pokud nemáte mapu stránky nebo web není dostatečně propojený pomocí odkazů, může trvat déle, než vaši stránku vyhledávače najdou a zaindexují.

V některých případech dokáže sitemap výrazně pomoct, a to hlavně když:

  • Web je velký – vzniká velká pravděpodobnost, že by Google či jiný vyhledávač přehlédl některé stránky.
  • Web obsahuje mnoho stránek – a ty jsou sice plné obsahu, ale nejsou dostatečně propojené se zbytkem webu. Pomocí sitemapu se k nim vyhledávač dostane.
  • Web je nový – pokud máte nový web, ani vyhledávač o něm neví, pokud na něj nesměřují odkazy. Na základě odkazů dokáže objevit nové stránky. Tehdy pomůže sitemap, které odešlete do vyhledávače.
  • Web obsahuje multimediální obsah – například zprávy Google, videa, obrázky.

Jak vytvořit sitemap?

Pokud ještě nemáte vytvořený sitemap, můžete postupovat pomocí následujících kroků:

1. Vyberte si stránky, které chcete, aby vyhledávače procházely. Tedy stránky, které byste také chtěli, aby navštěvovali lidé z vyhledávání.

2. Vyberte si formát, který budete používat. Možností je víc. Pokud máte programátora, nemusíte se o to starat.

Nejpoužívanějším formátem je formát XML:

<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>
<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″>
<url>
<loc>http://www.example.com/</loc>
<lastmod>2005-01-01</lastmod>
<changefreq>monthly</changefreq>
<priority>0.8</priority>
</url>
</urlset>

3. Vytvořte si sitemap. Jaké jsou možnosti?

  • můžete si ho vytvořit ručně nebo pomocí vašeho programátora
  • úplně jednoduše vám ho však také dokážou vytvořit sitemap generátory
  • pokud používáte systémy jako WordPress nebo Prestashop, sitemap vytvoříte pomocí nainstalovaného pluginu

4. Přidejte nový sitemap do vyhledávače.

Jak sitemap přidat do webmaster tool?

Dříve, než soubor sitemap přidáte do vyhledávače, můžete si ho otestovat, zda je správný a zda neobsahuje chyby. Například v tomto testovači.

Následně ho můžete přidat do vyhledávače:

GOOGLE: https://www.google.com/webmasters/tools/sitemap-list
BING: https://www.bing.com/toolbox/webmaster

Dalším způsobem, jak informujete vyhledávač o svém sitemapu, je, že cestu k souboru dáte do robots.txt

Sitemap: http://example.com/umiestnenie_souboru_sitemap.xml

Nebo můžete využít funkci ping a odeslat požadavek http GET ako: http://www.google.com/ping?sitemap=https://example.com/sitemap.xml

Sitemapy pro obrázky, videa nebo zprávy Google

Pokud web obsahuje multimediální obsah, bot může mít problémy se čtením informací, které obsahuje. To platí například pro obrázky, videa nebo zprávy. Můžete tak vytvořit samostatné sitemapy pro tento obsah:

Základní sitemap pro obrázky

<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>
<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″ xmlns:image=”http://www.google.com/schemas/sitemap-image/1.1″>
<url>
<loc>http://example.com/ukazka.html</loc>
<image:image>
<image:loc>http://example.com/obrazek.jpg</image:loc>
</image:image>
<image:image>
<image:loc>http://example.com/fotka.jpg</image:loc>
</image:image>
</url>
</urlset>

Základní sitemap pro videa

<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″ xmlns:video=”http://www.google.com/schemas/sitemap-video/1.1″>
<url>
<loc>http://www.example.com/videa/vstupni_stranka_videa.html</loc>
<video:video>
<video:thumbnail_loc>http://www.example.com/miniatury/123.jpg</video:thumbnail_loc>
<video:title>Letní grilování steaků</video:title>
<video:description>Alkis ukazuje, jak pokaždé dosáhnout perfektně propečených steaků</video:description>
<video:content_loc>
http://streamserver.example.com/video123.mp4</video:content_loc>
<video:player_loc>
http://www.example.com/videoplayer.php?video=123</video:player_loc>
<video:duration>600</video:duration>
<video:expiration_date>2021-11-05T19:20:30+08:00</video:expiration_date>
<video:rating>4.2</video:rating>
<video:view_count>12345</video:view_count>
<video:publication_date>2007-11-05T19:20:30+08:00</video:publication_date>
<video:family_friendly>yes</video:family_friendly>
<video:restriction relationship=”allow”>IE GB US CA</video:restriction>
<video:price currency=”EUR”>1.99</video:price>
<video:requires_subscription>yes</video:requires_subscription>
<video:uploader
info=”http://www.example.com/uzivatele/jankuchar”>Jan Kuchař
</video:uploader>
<video:live>no</video:live>
</video:video>
</url>
</urlset>

Základní sitemap pro zprávy Google

<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>
<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″ xmlns:news=”http://www.google.com/schemas/sitemap-news/0.9″>
<url>
<loc>http://www.example.org/business/article55.html</loc>
<news:news> <news:publication> <news:name>The Example Times</news:name> <news:language>en</news:language> </news:publication> <news:genres>PressRelease, Blog</news:genres> <news:publication_date>2008-12-23</news:publication_date> <news:title>Companies A, B in Merger Talks</news:title> <news:keywords>business, merger, acquisition, A, B</news:keywords> <news:stock_tickers>NASDAQ:A, NASDAQ:B</news:stock_tickers> </news:news>
</url>
</urlset>

Na co si dávat pozor!

Sitemap je doplněk souboru robots.txt. V souboru robots.txt můžete vyhledávač informovat, které stránky nemá indexovat. Sitemap naopak, které má procházet. Pokud však některé stránky nemáte uvedené v sitemapu, neznamená to, že nebudou indexované. Pokud nechcete nějakou stránku indexovat, vylučte ji v souboru robots.txt.

Sitemap nezaručuje, že budou všechny stránky indexované. Pomáhá k indexaci, ale nezaručuje ji.

Pokud máte rozsáhlý web, rozdělte sitemap na více částí. Jeden soubor může mít nejvíc 50 000 podstránek a maximálně 50 MB.

Sitemap, který sdružuje další sitemapy, vypadá nasledovně:

<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>
<sitemapindex xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″>
<sitemap>
<loc>http://www.website.com/sitemap1.xml</loc>
</sitemap>
<sitemap>
<loc>http://www.website.com/sitemap2.xml</loc>
</sitemap>
</sitemapindex>

Když používáte vícejazyčný web, uveďte informace do sitemapu:

<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>
<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″ xmlns:xhtml=”http://www.w3.org/1999/xhtml”>
<url>
<loc>http://www.example.com/english/page.html</loc>
<xhtml:link
rel=”alternate”
hreflang=”de”
href=”http://www.example.com/deutsch/page.html”/>
<xhtml:link
rel=”alternate”
hreflang=”de-ch”
href=”http://www.example.com/schweiz-deutsch/page.html”/>
<xhtml:link
rel=”alternate”
hreflang=”en”
href=”http://www.example.com/english/page.html”/>
</url>
</urlset>

Často bývá chyba v tom, že se soubor sitemap neaktualizuje a odkazuje na URL, které už neexistují.

Chyb, které mohou vzniknout při tvorbě sitemapu, je mnoho, podívejte se proto na Úplný seznam chyb. Na druhé straně si z toho nemusíte dělat vrásky, protože ve webmaster tool získáte informace, když váš sitemap obsahuje chyby.

Na závěr

Sitemap vám pomůže při indexaci obsahu vašeho webu ve vyhledávačích. Pokud chcete, aby se o vašem webu dozvěděly dříve a rychleji nebo aby rychleji odhalily strukturu webu a jeho obsah, sitemap je skvělý doplněk, který by neměl chybět na každém kvalitním webu.

Sdílet článek
Vladimír Macko
Zakladateľ agentúry Marketing For You

Zakladatel agentury Marketing For You, která nabízí online marketingová řešení. Pracuju v oblasti online marketingu už přes 8 let. Mezi mé specializace patří SEO, AdWords a porovnávače cen.

Marketing-For-You
Tento článek ti přináší

Marketing-For-You

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Live shopping v Německu se rozjíždí. I když velmi pomalu
2 min. doba čtení

Live shopping v Německu se rozjíždí. I když velmi pomalu

Nedávný průzkum společnosti ECC Köln ukázal, že živé nakupování v Německu, známé také jako „live shopping“ či „in-stream shopping“, získává na oblibě. Šest z deseti německých spotřebitelů v současnosti rozumí tomuto pojmu, což je dvojnásob více než před třemi lety. Míra přijetí live shoppingu v Německu je však stále nízká.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Google rozšiřuje cílení pro Demand Gen kampaně
2 min. doba čtení

Google rozšiřuje cílení pro Demand Gen kampaně

Google aktualizoval Demand Gen kampaně. Přibyde optimalizované cílení na konkrétní věkové skupiny nebo pohlaví. Nová funkce přinese přesnější kontrolu nad tím, kdo vidí vaše reklamy, což je důležité pro efektivní cílení Googlu na konkrétní demografické segmenty.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+