3 min. doba čtení

Retailové obchody se v souboji s e-shopy stále drží

Retailový prodej je v Česku stále hlavní způsob, jak lidé nakupují. Výhradně v kamenných obchodech nakupuje 39 % lidí a běžný nákup jim trvá přibližně 20 minut. Prodejci kromě technologií zjednodušujících nákup využívají také chytré počítání lidí, které dokáže určit věk, pohlaví, nebo kde se zákazníci v rámci prodejny nejčastěji pohybují.

Retailové obchody se v souboji s e-shopy stále drží

Retail se pomalu vzpamatovává z období šetření českých domácností

Podle dat Českého statistického úřadu nakupuje stále 39 % lidí pouze v kamenných prodejnách a nakupování online se stále vyhýbá.  Na internetu se kupují nejčastěji módní doplňky, produkty pro zdraví a krásu, obuv a léky. Češi si zvykli využívat e-shopy především během pandemie covidu, kdy bylo výrazné množství prodejen s tímto druhem zboží zavřeno, a i po uvolnění restrikcí zůstali u pohodlnější varianty nákupu z domova.

Při pořizování potravin se zákazníci ale stále vracejí do kamenných prodejen. Navštěvují je sice méně často, ale o to jsou nákupy větší a maloobchodní tržby během posledních tří měsíců opatrně rostou. Podle dat ČSÚ vzrostly meziměsíčně tržby v retailu během července o 0,1 %, jedná se o třetí meziměsíční nárůst v řadě. Český retail se tak pomalu vzpamatovává z dlouhého období šetření českých domácností.

Týdenní podcast UPdate

Online nakupování jako samozřejmost

Nakupování online považuje většina zákazníků, především v rámci mladší generace, za samozřejmost. Retailové prostředí tak musí nutně reagovat novými způsoby, jak návštěvu prodejny zatraktivnit a zjednodušit.

„Když jste si před deseti lety chtěli koupit něco ze zdravé výživy, byl to jeden malý zastrčený regál někde vzadu, dnes toto zboží stojí na prémiové pozici. Každý rok se přitom zrekonstruuje pět až sedm procent prodejen,“ uvádí Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR).

Výrazným trendem v rámci modernizace nákupů se stala maximalizace udržitelnosti prodejen. Jedná se o modernizaci chladicích zařízení, úsporného osvětlení nebo omezování spotřeby papíru na cenovky a účtenky. Například obchodní řetězec Albert ročně investuje do šetrných opatření stovky milionů korun, uvádí SOCR.

Výrazným faktorem, který zákazníkům umožňuje efektivnější nákup je také přehlednost a rozložení prodejen. Pokud zákazníci najdou své oblíbené produkty bez problémů a v preferovaném pořadí, stráví v obchodě méně času a v důsledku se tak zvyšuje šance, že se do prodejny vrátí. Podle šéfa řetězce LIDL Adama Miszczyszyna se průměrná délka nákupů v maloobchodech se pohybuje kolem 20 minut.

Credit: Jana Follprechtova

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Podnikání s e-shopem nemusí být peklo. Opravdu ne
4 min. doba čtení

Podnikání s e-shopem nemusí být peklo. Opravdu ne

Pokud máte e-shop, určitě to znáte: faktury, kurýři, platby, účetní… V jednu chvíli máte pocit, že místo produktů podnikáte hlavně s papíry. A když si už myslíte, že je vše hotové, zjistíte, že jste na něco zapomněli. Nebo že vám zákazník nezaplatil.

Braňo Šimo Braňo Šimo
CEO, SuperFaktura, s.r.o.
Přečíst článek
Jaký byl Black Friday 2024 na e-shopech od CREATIVE sites? Zajímavá zjištění nás překvapila
5 min. doba čtení

Jaký byl Black Friday 2024 na e-shopech od CREATIVE sites? Zajímavá zjištění nás překvapila

Black Friday a Cyber Monday jsou pro provozovatele e-shopů každoročně velmi důležité, přičemž během nich často padají prodejní rekordy. V posledních letech se však šušká, že tyto nákupní svátky již postupně ztrácejí na popularitě a nemají tak velký smysl. Ale kde je pravda? V CREATIVE sites si připravili průzkum mezi svými klienty a došli k […]

Ivan Cingel Ivan Cingel
COO v CREATIVE sites, CreativeSites, s.r.o.
Přečíst článek
Vrácení zboží způsobuje krizi v e-commerce
3 min. doba čtení

Vrácení zboží způsobuje krizi v e-commerce

Vrácení zboží se stalo nedílnou součástí zákaznické cesty v e-commerce. Je to pohodlný způsob pro zákazníka, avšak výrazný nárůst vratek činí vrásky na čelách prodejců. Například ve Spojeném království se očekává, že objem vráceného zboží v segmentu nepotravinových produktů dosáhne v roce 2024 částky 27 miliard liber.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+