Zajímá mě
10. února 2020

Martina Králiková

Art director v Proficio
10. února 2020

Proč jsou fotky na e-shopu důležité

7 min čtení

Nakupujeme očima. To platí nejen v kamenných obchodech, ale hlavně při nákupu online. Fotografie suplují možnost využít další smysly, především hmat. Je důležité návštěvníkům ukázat nabízené zboží tak, jak reálně vypadá. Nebudou pak zaskočeni jeho vzhledem. Na internetu koluje mnoho vtipů o produktech, které na fotce vypadají jinak než ve skutečnosti. Do této síně slávy se určitě nechcete dostat.

Pozor na proporce

Nemůžete se spoléhat na to, že si uživatel všimne rozměry daného produktu. Pokud se zboží v tomto ohledu vymyká normě, je dobré vyfotit ho tak, aby to bylo zřejmé i bez nutnosti přečíst si jeho popis.

Dobrým příkladem je oblečení. Na věšáku nebo figuríně často vypadá extrémně dobře. Ve zkušební kabince však můžeme být nemile překvapeni. Při nakupování online navíc zkoušení odpadá a časté vratky znamenají pro e-shopy vysoké náklady. Zájemce si oblečení lépe prohlédne, když ho vyfotíte na lidech.

Investice do kvalitních fotografií se skutečnými modely je často vysoce efektivní.

Při fashion produktech je opravdu důležité vyfotit oblečení na modelech, ale pozor na perspektivu! Z obrázků těžko odhadnete konkrétní rozměry. Pro zákazníka je milé a přínosné, když napíšete vedle obrázků také míry modelky.

Jak fotit produktové fotografie

Nejdříve si musíte rozmyslet, jak pojmete fotografie. Budete fotit v ateliéru na bílém podkladu nebo v exteriéru?

Kvůli konzistenci je dobré držet fotografie ve stejném stylu. Fotky na e-shopu jsou součástí image vašeho brandu – myslete na to při prezentaci produktů. Fotografie by měly zapadnout do celkového vizuálního stylu. Při pohledu na e-shop, na váš e-mailing, profily na sociálních sítích a dalších komunikačních kanálech musí být zřejmé, že jde o stejnou značku.

Počítejte také s tím, že fotky budou na webu zobrazeny vedle sebe. Celkový dojem by měl působit sladěně. Ideální je fotit všechny fotky se stejným nastavením a rozestavením světel.

Bílé pozadí je na e-shopech velmi oblíbené, protože dává prostor samotnému produktu a netříští pozornost. Zároveň je velmi jednoduché na přípravu. Na jeho vytvoření si vystačíte s bílým papírem.

Můžete nafotit i tzv. hero shots. Většinou se používají jako úvodní fotky nebo obsah na sociální sítě. Je to ten typ snímků, na kterých je produkt zobrazen v jeho přirozeném prostředí – hodinky na ruce, pero na stole, oblečení na modelce a pod. Takové fotky jednoznačně pomáhají budovat vaši značku. Pokud budete takový typ fotek na e-shopu používat, odlišíte se a zaujmete.

Na první pohled si musí zákazník spojit váš brand s produktem i fotkou jako takovou.

Jak vybrat fotografa a jak mu zadat práci

Vyberte si fotografa, jehož tvorba se vám líbí. O smyslu investice do kvalitních fotografií jsme si už povídali, takže se nerozhodujte pouze na základě ceny. Je důležité, aby se fotograf ztotožnil s vaší značkou a s představou o jejím stylu. Jeho práce vám musí prostě sednout.

Nejlépe uděláte, když se s fotografem setkáte, ukážete mu vaše produkty a vysvětlíte svou představu. Fotograf by měl být invenční a přijít s nápadem, jak dané fotky nafotit. Nechte si poradit, platíte ho za to.

Den focení

Pokud budete při focení, nebo budete dokonce fotit sami, připravte si předem seznam toho, co a jak budete fotit. Rozmyslete si, zda použijete figurínu nebo modela. Neuděláte chybu, pokud si předem promyslíte konkrétní detaily.

Pokud máte na oblečení například vtipnou nebo unikátní cedulku, která může zákazníky zaujmout, řekněte o ní fotografovi. Na první pohled si ji nemusí všimnout.

Během focení si věci ze seznamu odškrtněte nebo si dělejte poznámky pro následující postprodukci. Budete tak mít jistotu, že na nic nezapomenete.

Nejprve si připravte všechny produkty, které budete fotit. Dejte si záležet na tom, aby oblečení nebylo zmačkané, schovejte štítky, nálepky apod. Při skleněných nebo jiných na otisky náchylných produktech vyleštěte povrch.

Zkontrolujte, zda věci nejsou nikde poškozené. Pokud budete produkty přepravovat, zabalte je tak, abyste minimalizovali škody, které může způsobit doprava. Nepovšimnutý a nechtěný detail vám může zbytečně prodloužit čas strávený postprodukcí.

Domluvte se s fotografem, kolik fotek a v jakém stavu vám dodá. Na to myslete hned od začátku. Často se stává, že na to zapomenete, a pak se už k fotkám těžko dostanete.

Ideální je, když budete mít upravené fotografie v plném rozlišení a druhou várku připravenou k nahrání na e-shop.

Fotíme sami

Pokud se rozhodnete fotky udělat sami, zvažte, zda máte s focením potřebné zkušenosti a umíte si správně nastavit expozici.

Předpokládejme, že fotíte na jednolité pozadí. Připravte si pozadí i světlo, případně můžete fotit v přirozeném světle. Před scénu postavte stativ a nachystejte si produkty. Celý produkt by měl být ostrý a fotografie technicky dokonalá. Foťte tedy na co nejvyšší clonu a nízké ISO. Nezapomínejte na detaily, jako například skrýt všechny kabely. Eliminujete tím možnost zakopnutí, posunutí nebo shození techniky.

Než se pustíte do ostré práce, zkuste si na prvním produktu různá nastavení. Tím otestujete správné rozestavení světel a nastavení fotoaparátu.

Fotografie si pak prohlédněte v počítači! Jedině na větší obrazovce se můžete správně rozhodnout, které nastavení je nejlepší a podle něj fotit ostatní produkty.

Myslete na to, že produkty budou na e-shopu vedle sebe, takže zákazník uvidí každou nesrovnalost. Z tohoto důvodu si musíte označit pozici produktu. Já to dělám nejraději pomocí lepicí gumy. Než fotografovaný produkt odeberu, označím si pomocí gumy jeho přesné umístění. Další produkt pak položím na to stejné místo a gumu odstraním. Tak postupuji až do konce.

Při focení více produktů si předem připravte také papírky s jejich názvy, podle kterých je můžete jednoduše identifikovat. Vyfoťte vždy jednu fotku s papírkem i produktem a potom druhou bez jmenovky. Pokud fotíte spoustu věcí za sebou a jsou podobné, je to nenahraditelná pomoc.

Díky papírkům s názvy si nemusíte pamatovat, v jakém pořadí jste produkty fotili a lépe se ve fotkách zorientujete.

Pokud chcete působivější fotky, pohrajte si se stylingem. Ve foto obchodech se dají koupit spreje simulující orosení, které nestéká nebo kostky ledu, které se ani pod osvětlením neroztají. Drobná rada – na simulaci orosení se mi osvědčil glycerin v rozprašovači z lékárny.

Fotky máme, jak je zpracujeme?

Po focení přichází na řadu postprodukce. Nejdříve si stáhněte snímky do počítače a pro jistotu ještě jednou zkontrolujte, zda se vám podařilo nafotit opravdu vše, co jste měli na úvodním seznamu. Teprve po důkladné kontrole se pusťte do zpracování fotek. Máte několik možností.

Placené editory

Adobe nabízí balíček Creative Cloud pro digitální fotografii, který je kompatibilní s Windowsem i Macem. V balíčku je Photoshop, Lightroom a Lightroom CC. K tomu dostanete také prostor na Adobe cloudu. Tento balíček stojí momentálně okolo 12 € na měsíc. Výhodou Lightroomu CC je, že si můžete vyfocené snímky uložit právě na cloud, a pak s nimi pracovat i na mobilu nebo tabletu. Dalším pozitivem jsou tzv. „Presents”. Ty vám umožní upravit si jednu fotku a tuto úpravu pak aplikovat na celou fotosérii.

Pokud vám nevyhovuje měsíční předplatné, nabízí se Affinity Photo, za který zaplatíte jednorázově kolem 51 € a můžete jej používat neomezeně. Existuje také verze pro iPad, kterou koupíte za 14,99 €. Pokud pracujete na Macu, máte na výběr i Pixlmator Pro, za který zaplatíte 16,99 €. Affinity Photo i Pixlmator sice nemají tolik funkcí jako Adobe, pro úpravy fotek na e-shop jsou však zajímavými nástroji, za které nemusíte platit měsíční poplatek.

Free programy

Na úpravu fotek můžete využít také stávající varianty free programů. Jejich použití však není tak komfortní jako u placených produktů a nabízejí značně limitované možnosti. Nejčastěji mají jen základní funkce, jako oříznutí fotky, úpravu jasu, kontrastu nebo sytosti. Některé mají navíc filtry, ty však nedoporučuji používat.

Na e-shopu totiž chcete ukázat co nejvěrnější zobrazení produktu, a to se s použitím filtru neslučuje.

Nejznámější je momentálně Canva ale i Photoshop má „osekanou” online verzi. Dále jsou to Pixlr nebo program Photopea, který dokáže otevřít i psd soubory.

Co bychom na fotkách měli upravovat?

Nejlepší je, pokud na snímku uděláte co nejmenší zásahy. Upravte trošku jas a kontrast, vyretušujte drobné vady výrobku, případně upravte barevnost. Přílišná kreativita není v tomto případě žádoucí, protože chcete, aby si uživatel udělal konkrétní představu o produktu.

Ořezávat fotky, či neořezávat?

To je otázka! Pokud budete fotky pro e-shop ořezávat a odstraňovat z nich pozadí, připravíte je o stíny, které dodávaly fotce další rozměr. Pokud však na webu používáte pozadí, které jde pod úroveň obrázků, raději fotky ořízněte. Šikovný grafik to zvládne během postprodukce i se zachováním stínů nebo odlesků.

Jaké fotky na e-shop nahrát ?

Myslete na rychlost načítání webu, případně na spotřebu dat během načítání všech informací ze stránky. Fotografie tedy nesmí mít desítky MB. Měli byste najít kompromis mezi kvalitou fotografie a její velikostí. Nezapomínejte na to, že uživatelé si budou chtít prohlédnout některé detaily. Dovolte jim zvětšit si fotografii, nebo do alba doplňte odfocené detaily.

Čím více fotek z různých úhlů zákazníkovi nabídnete, tím lepší představu o produktu získá. Nenuťte ho však k nekonečnému prohlížení a nepřehánějte to s množstvím snímků. Dávejte do galerie jen ty fotky, které mají informační hodnotu a produkt dostatečně představí.

Vodoznak – ano, nebo ne? věčná diskuse

Vodoznak sloužil původně na ochranu před ukradnutím snímky a porušením autorských práv. Pokud máte vlastní produkty, které prodávají i vaši partneři, určitě byste jim měly poskytnout fotografie výrobků. Mohou si je umístit na web nebo do katalogů. Je na vás, zda je odkážete na web, nebo jim je dodáte jinou cestou. Pokud je nasměrujete na svůj web, měli byste mít fotky bez vodoznaků.

Pokud prodáváte výrobky někoho jiného a máte od něj fotografie, stejné snímky mají pravděpodobně všichni prodejci. V takovém případě je nebudou od vás krást.

Logicky jde většina vodoznaků přes produkt, aby se nedaly snadno oříznout. Kazí to však dojem z fotky. Snímky z e-shopu pravděpodobně používáte v reklamách, e-mailingu nebo pro feed, kde se pravděpodobně také zobrazí s tímto ochranným prvkem. V praxi se často setkáváme s malými fotkami, přes které vede velký vodoznak (nebo hned několik), k tomu ještě logo a banner. Reklama je tak zbytečně prebrandovaná.

Myslete tedy na celkový vizuál.

Pojmenovávání souborů

Vyvarujte se strojovým názvům fotografií, jako je „IMG_1036.jpg”. Pokud e-shop automaticky nedokáže pojmenovat produkt podle názvu souboru, věnujte tomu čas a soubory přejmenujte ručně. Můžete použít klíčová slova. Váš SEO odborník vám poděkuje a Google vaše produkty snadněji najde. Díky lístečkům s názvy, které jsem zmínila při focení, to pro vás nebude žádný problém.

Alternativní (alt) popisy

Vyplňujte alternativní popisy (alt). Pokud se daný obrázek z nějakého důvodu nenačte, zobrazí se místo něj alternativní popis. Ten se ve vybraných prohlížečích zobrazí, i když se obrázek načte a vy na něj přejdete kurzorem. Je tedy výhodné vyplnit alt políčko popisem, jako například: „Detail 25mm regálu” místo „IMG_2.jpg”.

Na závěr

I když se může zdát, že focení produktů na e-shop je složité, není to tak. Chce si to jen předem promyslet, co od snímků očekáváte, nechat si poradit a postupovat podle logického plánu. Věřte, že vynaložená energie se vám vyplatí. Bez fotek nebo videa to prostě nejde. Přeji vám hodně úspěchů při focení!

Získej novinky jako první

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

 

Autor článku

Martina Králiková

Art director v Proficio

Maťka má pod palcem kreativní tým profíci - šéfuje grafikem, videoprodukci a fotografem

Tento článek přináší

PROFICIO se řadí mezi přední brněnské digitální agentury, svoje klienty má také na Slovensku. Je to jediná Sklik Certifikovaná agentura v Brně a patří mezi 16 klíčových agentur Googlu.

Získej novinky jako první

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.