Máte zadání napsat zajímavý text pro velkoobchod s hračkami? Vychrlit dlouhé statě na jakékoli baby téma není pro AI žádný problém. Nicméně vy můžete vytvořit blog, který nebude jen nicneříkajícím souborem řádků k vyplnění prostoru. Oslovte psychologa, pedagoga a konkrétní maminku a vypusťte do světa informace, které jsou autentické, originální a nesou v sobě konkrétní poselství.
Píšete blog pro firmu prodávající fotovoltaické panely? Zkontaktujte se kvůli přímé řeči nejen se samotným prodejcem, ale i s jeho konkrétním spokojeným zákazníkem, oslovte ekologického aktivistu či odborníka na energetické zdroje. Jistěže, bude to trvat déle a vyžaduje to mnohem více úsilí. To je ovšem už daň za kvalitu, se kterou musíte počítat. Suchý výpočet pozitiv instalace fotovoltaických panelů od AI bude najednou ve srovnání s vaším textem nedostačující.
Vypadá to, že současnost si přeje návrat k poctivé novinařině, kdy redaktor chodil i do terénu, osobně komunikoval s respondenty a informace získal z první ruky, nikoli z Googlu. Light texty přenecháme umělé inteligenci, ale „živá“ vyjádření zůstanou alespoň na jistý čas stále naší doménou.
Kde nejrychleji najít odborníky na různé oblasti?
Nemusíte zoufat, je to jednodušší, než si možná myslíte. Existuje řada možností a všechny se nám v praxi velmi osvědčily.
- Platforma Medializuj: Jedná se o bezplatnou službu pro novináře a blogery, kteří hledají citace. Sdružuje řadu odborníků z různých oborů, které si „vyklikáte“ na základě vašeho konkrétního požadavku. Jednoduše jen vytvoříte výzvu s otázkou a popisem článku, na kterém pracujete a následně čekáte, kdo se vám ozve. Nebojte se, i pro odborníka je žádoucí být citován v médiích nebo publikovaných textech, takže se nestává často, že byste neuspěli.
- Sociální sítě: Jsou skvělou živnou půdou plnou odborníků, které je opravdu snadné najít. Velmi užitečné jsou také specifické zájmové skupiny, jejichž členové vám rádi poradí nebo vás odkáží na správného člověka.
- Google: Starý dobrý vyhledávač najde každého, i kdyby nechtěl. Doporučujeme upřednostnit telefonický kontakt před e-mailovým. V krajním případě vás dotyčná osoba odmítne, ale vždy je těžší odmítnout někoho, s kým už si povídáte, než smazat „otravný“ e-mail.
Jak klást efektivní otázky?
Když už máte odborníka k dispozici, neodraďte ho nepřipraveností a neprofesionálním přístupem. Ještě než ho oslovíte, mějte sepsané otázky, se kterými se na něj obrátíte. Udělejte si rešerši více článků z dané oblasti a promyslete si, co vlastně potřebujete slyšet, aby vám to zapadalo do celkového konceptu. Správnými otázkami ho pak dokážete navést požadovaným směrem.
Pokud je respondent právě zaneprázdněn, případně potřebuje nějaký čas na přípravu, pošlete mu následně dotazy e-mailem a poproste ho, aby vám je vypracoval, až si najde čas. Netlačte na něj násilím telefonicky, ovlivnilo by to kvalitu výstupu.
Skvělé je, že jakmile budete mít konkrétní vyjádření, text se vám bude psát mnohem jednodušeji a rychleji, než kdybyste si museli vše nastudovat teoreticky. Bude také působit svěžeji a lidštěji. Vyhrňte si tedy rukávy a zkuste to. I klient velmi rychle pochopí, že čtenost takového blogu je vyšší, reakce pozitivnější a výsledek kvalitnější.