9 min. doba čtení

Jak vytvořit úspěšný online kurz v 5 jednoduchých krocích?

Online kurz je perfektní forma, jak předávat své zkušenosti a ještě tím přilepšit svému finančnímu rozpočtu. Jak vytvořit úspěšný kurz? Kromě správně vybraného tématu je důležitá také strategie a plán. Kdo je vaše cílovka? Je o vybrané téma zájem? Jak svůj kurz prodat? Jak jej vylepšit a posunout ještě o úroveň výš? To všechno se dozvíte v článku.

Martin Semerád Martin Semerád
Marketing SimpleShop
Jak vytvořit úspěšný online kurz v 5 jednoduchých krocích?
Zdroj: Depositphotos

Nad otázkou vlastního online kurzu neváhejte

Pro tvorbu online kurzu obvykle nepotřebujete žádnou certifikaci, licenci ani titul. Záleží ovšem na vašem oboru. Většinou online kurzy tvoří lidé, kteří své znalosti získali prostřednictvím neformálních školení a sebevzdělávání. Samozřejmě, pokud chcete svému kurzu dodat „punc“ odbornosti, který můžete doložit například certifikátem či jiným dokumentem, mohou to pro vás být plusové body.

Než se vrhnete do zpracovávání online kurzu, odpovězte si na tyto otázky:

  • Mám znalosti, které by mohly být užitečné i ostatním?
  • Dokážu lidem předat něco, co by si rádi vyzkoušeli?
  • Existují další lidé, které tento obor zajímá?
  • Mám nějakou dovednost, kterou většina lidí nemá?

Pokud si na některou z otázek odpovíte: ano, pusťte se do tvorby online kurzu. S velkou pravděpodobností totiž máte světu (nebo alespoň České republice) co nabídnout.

1. Téma, které zajímá nejen vás, ale také vaše publikum

Jako téma kurzu si zvolte to, ve kterém se sami vyznáte, nebo vás baví. Učíte angličtinu nebo jste machři v programování? Vytvořte online kurz angličtiny nebo programování.

Zároveň nezapomínejte ani na to, aby téma zaujalo vaše publikum. Musíte cítit, že s vámi vybrané téma rezonuje. Jen tak ho dokážete zpracovat natolik poutavě, že vtáhne i vaše kurzisty. Pokud si zvolíte téma, které vás „nebere“, bude to na celkovém výsledku znát. Navíc je pravděpodobné, že se vám brzy omrzí.

Sdílejte své know-how v tématu, ve kterém je vám dobře

Popřemýšlejte o zkušenostech, dovednostech a talentech, které máte. Baví vás kuchtit? Připravte online kurz o vaření. V tématu, které si pro online kurz vyberte, nemusíte být profesionál. Důležité je, že jste v něm dosáhli úspěchů. Ostatně mezi nejúspěšnější témata se obvykle řadí ta, která se považují za koníček.

Pamatujte, že: pokud máte téma rádi, jste v něm dobří, máte v něm zkušenosti a téma naplňuje také potřebu někoho jiného, máte nejlepší předpoklady pro to, abyste svoji odbornost zpeněžili.

Mluvte o tom, co je aktuálně trendy

Váš online kurz nemusí být nutně zaměřený na váš koníček. Rozhodnout se můžete pro téma, které rezonuje společností. I v tomto případě je nutné, abyste se v oboru vyznali a hlavně sledovali trendy. Zajímejte se o to, co v poslední době lidi zajímá, co vyhledávají a co jim chybí. Podělte se s nimi o svůj náhled na věc.

Toto zaměření se neobejde bez obsáhlé rešerše zdrojů, které se s tématem pojí. Musíte se ponořit do hloubky tématu, chápat jej, umět jej předat a ještě k němu mít vlastní názor, případně zkušenost.

Chcete být úspěšní? Toto byste měli vědět

Ať už si vyberete jakékoliv téma, přidanou hodnotou budou vaše osobní zkušenosti a příběhy, které kurzu dodají na kvalitě. Důležité jsou také vaše znalosti a dovednosti v oblasti. Pokud se budete prezentovat jako odborník, zvýší to důvěryhodnost kurzu.

Abyste svým kurzem zaujali, rozhodně se vám vyplatí vymyslet název, který tzv. chytne. Z názvu by mělo být co nejvíce zřejmé, na koho se online kurz zaměřuje a co se na něm naučíte. Čím přesnější název bude, tím větší je pravděpodobnost, že se do kurzu přihlásí lidé, které přesně toto téma zajímá.

Srovnejte například:

  • Jak se stát copywriterem?
  • Jak začít s copywritingem současnosti s využitím technologie AI?

2. Máte svůj kurz komu nabídnout?

Jakmile si vyberte téma online kurzu, zjistěte, zda o něj bude zájem. Nic vás nebude frustrovat více, než když zjistíte, že jste hodiny strávili přípravou kurzu, o který není zájem.

Před samotnou realizací se pusťte do průzkumu trhu. Díky tomu zjistíte, zda je po vašem tématu poptávka. Položte si 3 základní otázky a zjišťujte na ně odpovědi:

  1. Vyhledává se vaše téma? Mají o něj lidé zájem? – Pomozte si nejrůznějšími nástroji, které vám pomohou identifikovat, jak moc je vaše téma frekventované a žádané, prozkoumejte sociální sítě a zjistěte, co nejčastěji lidé v souvislosti s vaším tématem řeší.
  2. Dokáže váš online kurz vyplnit mezeru na trhu? – Zkoumejte konkurenci ve vašem oboru. Co se lidé už mohli naučit a co nového jim můžete svým kurzem přinést vy?
  3. Budou lidé ochotní za váš kurz zaplatit? – Zjišťujte, zda řešení problému, které nabízíte v kurzu, bude pro zájemce natolik atraktivní, že za něj zaplatí. Vyzkoušejte také formu předprodeje svého kurzu, tak zjistíte, zda má cenu kurz vůbec tvořit. Nezapomeňte se podívat také na konkurenci. Pokud jsou lidé ochotni zaplatit jim, je pravděpodobné, že zaplatí i vám.

Nepodceňujte konkurenci

Před vypuštěním svého vymazleného online kurzu do internetového světa si zjistěte, jak je na tom konkurence. Zjistěte, co zákazníkům nabízí, čeho si zákazníci váží a co jim naopak chybí, jaká je forma a struktura kurzu nebo jaká je cílová skupina konkurence. Nevěšte hlavu, pokud zjistíte, že je ve vašem oboru velká konkurence.

Snažte se v tomto oboru najít oblast, kterou konkurence nepokrývá. To bude váš „háček“ pro potenciální kurzisty. Udělejte z této oblasti přednost svého kurzu. Určitě se vám bude lépe prodávat kurz, který lidem přinese něco navíc než kurz, který je stejný jako desítky či stovky ostatních.

3. Kdo je vaše cílová skupina?

Znalost cílové skupiny je alfou a omegou vašeho úspěchu. Co si pod pojmem cílová skupina představit? Jde o skupinu lidí, kteří si s největší pravděpodobností budou chtít váš online kurz koupit.

Pokud budete vědět, pro koho kurz připravujete, velice vám to usnadní jeho přípravu. Proč?

  • Budete znát motivaci k nákupu svého zákazníka.
  • Budete vědět, jaké problémy řeší.

Je důležité, abyste své publikum neboli cílovou skupinu poznali co nejlépe. Tyto znalosti vám totiž velice usnadní nejen vymýšlení obsahu, ale také formu zpracování kurzu, způsob propagace, cenotvorbu, jazyk komunikace atd.

Co byste měli o své cílové skupině vědět?

  • Jaké používá komunikační kanály (sociální sítě, televizi, rozhlas, tištěné materiály).
  • Čím se živí?
  • Co ji zajímá?
  • Jaký je její věk?
  • Jaký je průměrný příjem?
  • Proč by si váš kurz vybrala?
  • Jaký má v tématu vašeho kurzu přehled?
  • Kolik bude ochotná za takový kurz zaplatit?

4. Jak budete svůj online kurz prodávat?

Pokud váš online kurz nebude zdarma, ale rozhodnete se ho prodávat, je potřeba si pro prodej vybrat takovou prodejní platformu, která bude odpovídat vašim nárokům a zároveň bude jednoduchá a přívětivá pro vaše zákazníky.

Správně vybraná prodejní platforma vám může výrazně zjednodušit prodej online kurzu. Jak by měla vypadat jednoduchá a efektivní platforma pro prodej online kurzů?

  • Je uživatelsky přívětivá – snadno se v ní orientujete nejen vy, ale také vaši zákazníci. Sami si dokážete nastavit procesy, které jsou pro prodej nezbytné.
  • Zbytečně z vás neždímá peníze – za její „provoz“ platíte přiměřenou částku. Pokud kurz neprodáte, nemusíte platit žádné poplatky. V případě, že prodáváte, je provize za prodej přiměřená.
  • Spárujete ji s dalšími nástroji podnikání – je možné ji napojit například na banku, fakturační systém, e-mailingové nástroje atd.
  • Má spolehlivou zákaznickou podporu – pokud si s něčím nevíte rady, má platforma zákaznickou podporu, která váš problém vyřeší v co nejkratším možném čase a v jazyce, kterému rozumíte.

5. Dejte o svém projektu vědět a sledujte, jak se mu daří

Nebyla by škoda strávit hodiny času přípravou a pak přijít o zisk jen proto, že jste svůj online kurz dostatečně nepropagovali? Nezapomeňte svému projektu udělat pořádnou reklamu. Proto se vyplatí znalost marketingového prostředí. Právě marketing totiž váš produkt dostane k vaší cílové skupině.

Jak můžete svůj kurz propagovat?

  • Dejte o něm vědět e-mailovou marketingovou kampaní.
  • Promujte ho na sociálních sítích.
  • Udělejte mu místo na svých webových stránkách nebo blogu.
  • Zapojte do propagace správně vybrané influencery.
  • Nabídněte ho v komunitě, která sdružuje vaši cílovou skupinu.

Nejefektivnější propagace je taková, která odpovídá vaší cílové skupině. Proto se zamyslete nad tím, které propagační kanály ji oslovují, jaké zpracování má nejraději (grafika, videa, články, Stories atd.), jakým jazykem mluví, na kterých sociálních sítích se pohybuje atd. Pokud máte dostatečný rozpočet, zaplaťte si reklamu třeba na Facebooku nebo ve vyhledávači Google.

Zpětná vazba jako vítaná pomoc

Abyste zjistili, jak si s vaším online kurzem stojíte, v čem vyniká a co naopak kurzistům chybí, vyplatí se vám zpětná vazba. Díky získaným datům budete moci svůj kurz vyšperkovat a posunout ho ještě o úroveň výš.

Zpětnou vazbu můžete získávat během kurzu, ale také po jeho dokončení. S analýzou vám pomohou nejen internetové dotazníky, ale také například nástroje pro získání dat z marketingových kampaní. Jde například o Google Analytics, Facebook insights a další.

Pamatujte, že za úspěšným online kurzem stojí nejen vaše znalosti a dovednosti, ale také správně zvolené téma, znalost cílové skupiny, potřebná propagace a poučení ze zpětné vazby.

Sdílet článek
Martin Semerád
Marketing SimpleShop

Pracuji na marketingu systémů SimpleShop a Vyfakturuj.cz a moje velká vášeň je studovat chování lidí hlavně při komunikaci mezi sebou.

SimpleShop
Tento článek ti přináší

SimpleShop

SimpleShop je specialistou pro prodej online produktů, jako jsou e-booky, online kurzy, školení, členství, vstupenky nebo vouchery, na vlastních webových stránkách. SimpleShop nabízí řadu chytrých funkcí a napojení. Jsme napojeni na 12 českých a slovenských bank, 6 e-mailingových systémů, 6 platebních bran, 4 redakční webové systémy. Vývojáři určitě ocení API a možnost upravit si prodejní formulář podle svých představ.

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Proč při tvorbě blogů vždy citovat odborníky?
4 min. doba čtení

Proč při tvorbě blogů vždy citovat odborníky?

Současná situace na trhu není díky využití umělé inteligence pro copywritery nejrůžovější. Každá firma si dvakrát rozmyslí, zda se jí vyplatí investovat do kvalitního textu od odborníka, nebo zda jí postačí text generovaný umělou inteligencí. Aby se tato profese udržela na výsluní, potřebuje nadstavbu v podobě něčeho, co AI zatím nabídnout nemůže. Ptáte se, co […]

Andrea Bercik Andrea Bercik
Přečíst článek
Síla korektury při tvorbě kvalitních textů
3 min. doba čtení

Síla korektury při tvorbě kvalitních textů

Korektura je jednou z nejdůležitějších fází tvorby kvalitních textů pro různé formy komunikace. Nejde jen o odstranění gramatických chyb a pravopisných nedostatků z webových stránek a blogů, ale týká se i tištěných propagačních materiálů a dokonce i knih. Díky korektuře bude váš text bez chyb, přehledný a důvěryhodný.

Denisa Hajdúková Denisa Hajdúková
Copywriter
Přečíst článek
Proč investovat do kvalitního psaní: Dlouhodobé výsledky pro váš blog a web
4 min. doba čtení

Proč investovat do kvalitního psaní: Dlouhodobé výsledky pro váš blog a web

Kvalitní obsah má především schopnost přeměnit návštěvníky vašich webových stránek na zákazníky. Pokud se rozhodnete investovat do kvalitního psaní a využijete služeb profesionálních textařů, můžete počítat s výrazným a měřitelným dopadem na zvýšení návštěvnosti vašich stránek a také na zlepšení vašich obchodních výsledků. V následujícím textu vám proto představíme 5 nejdůležitějších výhod kvalitního obsahu pro […]

Denisa Hajdúková Denisa Hajdúková
Copywriter
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+