
Průzkum probíhal mezi 650 B2B profesionály ze Spojených států, Spojeného království, Francie a Německa. Zaměřoval se na klíčové oblasti, které si musí B2B firmy osvojit.
Digitalizace mění očekávání
Až 90% B2B firem chce rozšířit svou digitální prodejní strategii během následujících dvou let. Z toho vyplývá, že digitální transformace se stává hlavní prioritou podnikání. Zákazníci v B2B stále více očekávají samoobslužné možnosti, personalizaci a plynulé digitální interakce podobné těm, které zažívají jako spotřebitelé. Mezi oblíbené digitální kanály patří digitální samoobslužné portály, sociální média a produktové weby.

Zdroj: Akeneo
B2B firmy se musí přizpůsobit očekáváním zákazníků, kteří požadují pohodlí a personalizaci podobnou zkušenostem z B2C.
Hlavní výzva: správa produktových informací
Pro e-commerce profesionály zůstává správa přesných a komplexních produktových informací klíčovým problémem. Průzkum identifikoval hlavní body problémů, mezi něž patří aplikace automatizace a AI (37 %), spolupráce v týmu (31 %) či včasné uvedení produktů na trh (28 %).
Přestože jsou technologie jako systémy správy produktových informací (PIM) a AI stále více využívány, 40 % společností stále spravuje produktová data manuálně. Průměrně trvá B2B firmě dva týdny, než shromáždí údaje o produktu pro uvedení na trh, přičemž obohacování dat trvá ještě déle.
Obohacování či doplňování dat nebo Data Enrichment je proces doplňování a zlepšování základních produktových informací o další údaje, které jsou pro zákazníky užitečné nebo důležité. To může zahrnovat přidávání podrobných technických specifikací, recenzí zákazníků, obrázků, videí, návodů, kompatibility s jinými produkty nebo informací o záruce. Cílem je poskytnout zákazníkům kompletní, přesné a atraktivní informace, které jim pomohou při rozhodování o koupi.
Rychlost brzdí předpisy
B2B firmy se potýkají s výzvami v oblasti regulačního dodržování předpisů. Až 99 % respondentů uvedlo problémy s dodržováním předpisů. Mezi hlavní obavy patří řízení dodavatelského řetězce, konzistentnost údajů o produktech a jejich objevitelnost (SEO). Automatizace procesů dodržování předpisů zůstává pro 45 % firem problémem, což často zpomaluje uvádění produktů na trh.
Zkušenost nad zlato
Zaměření se na doručování atraktivních a konzistentních zkušeností s produktem je pro B2B firmy zásadní. Dvě třetiny respondentů uvádějí opakované obchody a konverze jako výhody vysoce kvalitních produktových informací. Klíčový obsah produktů, který zákazníci oceňují, zahrnuje:
- jasně napsané popisy produktů (79 %),
- technické listy (78 %),
- informace o záruce (75 %),
- reference zákazníků (75 %).
Pro e-commerce je udržování kvalitních produktových informací napříč všemi digitálními kanály nezbytné pro udržení spokojenosti zákazníků.
I zde platí, že stejně jako v B2C segmentu se vyplatí sledovat nové vymoženosti, které obohatí nákupní zkušenost. Klasické e-shopy například využívají rozšířenou realitu. Do budoucna je vhodné zvážit i pokročilé digitální technologie.

Zdroj: Akeneo
S digitálními kanály, které již nyní tvoří téměř 50 % příjmů B2B, bude pokračující expanze do omnichannel strategií, integrace IoT a přizpůsobitelná architektura nezbytná pro budoucí růst.