4 min. doba čtení

Dejte si pozor na psaní čárek i v online prostoru

Čárky jsou v psané češtině postrachem pro řadu lidí. Často i pro ty, kteří se psaním živí. Bohužel se tomuto obávanému interpunkčnímu znaménku nevyhneme ani v online prostoru, neboť krutě vládne popisům produktů a zákaznické komunikaci.

Dejte si pozor na psaní čárek i v online prostoru

Toto obávané interpunkční znaménko má tři základní neúprosné funkce – vyčleňovat, připojovat a oddělovat. My jsme pro vás sesbírali ty nejčastější nástrahy, které  na vás při přípravě obsahu číhají. Blíže se podívame hlavně na vyčleňování a psaní čárky před nebo a jak.

Čárkami vyčleňujeme výrazy

Za výrazy, které nejsou větnými členy (citoslovce, oslovení, hodnotící částice, kontaktovaé výrazy a vsuvky), se čárka píše.

  • Oslovení: Milý zákazníku, …
  • Hodnotící částice: Bohužel, toto zboží je vyprodáno… Pokud bude zboží dodáno včas, tak jej, chválabohu, můžeme doručit do dvou dnů… a, přirozeně, platba bude možná i…

Pozor! Pokud se hodnotící částice vztahuje pouze na jeden větný člen, čárku nepotřebujeme: Jistě budete mít radost z vánočních slev.

  • Kontaktové výrazy: Prosíme vás, pochopte, že… Víte, snažili jsme se… Představte si, jak zapnete… Jak vidíte, vše jsme doručili… Pomožte nám, prosíme vás, vylepšit naše služby…
  • Vsuvky (parentézy): přinášejí sice závažnou (často subjektivně hodnotící) informaci, ale pro pochopení věty nejsou nezbytné: Tato židle, zvláštnost přímo z Egypta, bude opět v nabídce od ledna… V tomto případě se čárka může nahradit závorkami či pomlčkami.
  • Rozvité výrazy v platnosti větných členů, jako například rektifikační výrazy: Umělá, resp. mírně syntetická látka… Doručíme to dnes, případně zítra.
  • Věty v podřaďovacím souvětí – vedlejší věta se vyčlení od hlavní, případně nadřazené věty: Zaplatíte, kdy se vám to bude hodit… Nabízíme zboží, které právě doručili, a to, které máme skladem… Je bílá, jako v katalogu… Přišli jsme na to, jak spojit…

Nedivíme se, pokud vás už teď bolí hlava – a to jsme se rozhodli vás těmi nejzapeklitějšími případy ani neobtěžovat. Čárky, bohužel (hodnotící částice ?), nejsou o jednoduchosti a minimalismu. Pojďme se ještě podívat, kdy se jim nevyhneme při připojování a odčleňovaní:

  • Čárkou se naznačuje, že bude následovat stejnorodý větný člen, rovnocenná hlavní věta či rovnocenná vedlejší větaMáme v nabídce hračky, vzduchové matrace, postele a… Máme skladem zelenou, modrou, bílou, žlutou a černou variantu… Můžete to využít v domě, na dvoře, před domem, v zahradě, ...
  • Čárka se nedává, pokud postupně rozvíjíme: Bílý nepromokavý gumový vršek.
  • Čárka se dává, jestliže stupňujeme nebo odporujeme: Nezbytným, ba nevyhnutným krokem při objednávání je registrace… Sedačka je těžká, ale okouzlující…
  • Čárkou se odděluje vytyčený, ​​osamostatněny a přičleněný větný člen: Dobré rady, ty při širokém výběru potřebujeme nejvíce…

Připojování a odčleňovanie musí naštěstí trápit hlavně „serióznější spisovatele”. Říkáte si, to je sice hezké, ale kdy dát či nedat čárku před jako a nebo? Vzdáváme se, tady je rychlokurz. 🙂

„Jako”

Čárku píšeme:

  • pokud spojka „jako” uvádí vedlejší větu: Instrukce, jak poskládat stůl, najdete na internetu.
  • pokud spojka „jako” uvádí přístavek: Máme skladem zahradní nábytek, jako sedačky, houpačky a stoly.
  • „tak – stejně jako”, „jak – stejně tak”: Zboží můžete zaplatit převodem předem, stejně tak na místě.

Čárku nepíšeme:

  • při nevětném přirovnání: Nový model je lepší než jeho předchůdce… Dostupné jsou v barvách jako bílá, zelená a žlutá.
  • pokud „jako” stojí za hlavní větou samostatně bez vedlejší věty: Chcete přístroj vyzkoušet sami? Ve videu vám ukážeme jak.
  • pokud „jako” uvádí těsný přívlastek: Zboží jako nábytek a elektronika…

„Nebo”

Čárku píšeme:

  • v případě, že se ve vícenásobném větném členu již použila stejná nebo jiná synonymní přiřazovací spojka (tehdy se píše před druhou a každou další spojkou), např. či – nebo, buď – nebo, nebo – nebo, či v přiřazovacích souvětích, pokud takové dvojité nebo trojité spojky připojují hlavní nebo rovnocenné věty: Ať už se rozhodnete investovat do kvality, nebo se na čas spokojte s…
  • když „nebo” následuje za vsunutou vedlejší větou: Napište nám, co se pokazilo, nebo pošlete video.
  • Pokud „nebo” následuje za přístavkem: Zavolejte nám do zákaznického centra, které je na tomto čísle, nebo nám napište e-mail.

Čárku nepíšeme:

  • Pokud má „nebo” připojovací funkci: Ať už se snažíte zkrášlit vaši domácnost, doplnit zásoby nebo zařídit novou místnost, zaplnit volnou poličku nebo nahradit starý model novým, naše nabídka je vám k dispozici.
  • „Nebo” vyjadřuje vylučovací funkci: Červený nebo modrý.   
Sdílet článek
Tento článek ti přináší

Paravan Interactive

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Jak vytvořit úspěšný online kurz v 5 jednoduchých krocích?
9 min. doba čtení

Jak vytvořit úspěšný online kurz v 5 jednoduchých krocích?

Online kurz je perfektní forma, jak předávat své zkušenosti a ještě tím přilepšit svému finančnímu rozpočtu. Jak vytvořit úspěšný kurz? Kromě správně vybraného tématu je důležitá také strategie a plán. Kdo je vaše cílovka? Je o vybrané téma zájem? Jak svůj kurz prodat? Jak jej vylepšit a posunout ještě o úroveň výš? To všechno se […]

Martin Semerád Martin Semerád
Marketing SimpleShop
Přečíst článek
Proč při tvorbě blogů vždy citovat odborníky?
4 min. doba čtení

Proč při tvorbě blogů vždy citovat odborníky?

Současná situace na trhu není díky využití umělé inteligence pro copywritery nejrůžovější. Každá firma si dvakrát rozmyslí, zda se jí vyplatí investovat do kvalitního textu od odborníka, nebo zda jí postačí text generovaný umělou inteligencí. Aby se tato profese udržela na výsluní, potřebuje nadstavbu v podobě něčeho, co AI zatím nabídnout nemůže. Ptáte se, co […]

Andrea Bercik Andrea Bercik
Přečíst článek
Síla korektury při tvorbě kvalitních textů
3 min. doba čtení

Síla korektury při tvorbě kvalitních textů

Korektura je jednou z nejdůležitějších fází tvorby kvalitních textů pro různé formy komunikace. Nejde jen o odstranění gramatických chyb a pravopisných nedostatků z webových stránek a blogů, ale týká se i tištěných propagačních materiálů a dokonce i knih. Díky korektuře bude váš text bez chyb, přehledný a důvěryhodný.

Denisa Hajdúková Denisa Hajdúková
Copywriter
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+