6min. doba čtení

Poznejte významné evropské e-commerce jednorožce

S investováním do start-upů je to jako na horské dráze. Epidemie na chvíli všechno zpomalila, ale loňský rok tomuto segmentu rozhodně přál. Přestože jsou investoři v současné situaci obezřetnější a získání investic bude složitější, portál The Next Web očekává překonání rekordní hranice již letos a investice do start-upů na úrovni 100 miliard eur. 

Poznejte významné evropské e-commerce jednorožce

Vděčnými objekty pro investory jsou stále fintech start-upy, společnosti z oblasti elektroniky, použitého oblečení a rozvozu potravin. Kromě Londýna, který je tradičním domovem nových start-upů, brexit inspiroval společnosti k výběru svého sídla v evropských metropolích jako je Paříž, Berlín nebo Amsterdam.

Přinášíme seznam devíti evropských start-upů, do kterých investoři vložili desítky milionů eur

Jde se o e-commerce jednorožce, tj. soukromé společnosti s hodnotou nad 1 miliardu dolarů:

Klarna je švédský poskytovatel služeb typu „kup teď, zaplať později“. Minulý rok byla společnost oceněna na 46 miliard dolarů, čímž se stala nejhodnotnějším fintech start-upem v Evropě. Nedávno oznámila propuštění 10 % ze svých 7 000 zaměstnanců, protože se snaží získat nové finanční prostředky ve výši přibližně 1 miliardy dolarů. Analytici očekávají, že její ocenění klesne na zhruba 30 miliard dolarů. Náklady společnosti na půjčky prudce vzrostly v důsledku globálních hospodářských turbulencí. Její roční provozní ztráty se v roce 2021 téměř zdvojnásobily na 487 milionů dolarů. Společnost Klarna tvrdí, že se chce zaměřit spíše na ziskovost než na expanzi. Společnost působí na 20 globálních trzích a má 150 milionů zákazníků. 

Back Market se sídlem ve Francii prodává profesionální renovovanou elektroniku ve 13 zemích: Francie, USA, Německo, Velká Británie, Itálie, Španělsko, Belgie, Rakousko, Nizozemsko, Portugalsko, Japonsko, Finsko a Irsko. Společnost se zaměřuje na produkty Apple, zejména chytré telefony. Zaměstnává celkem 650 zaměstnanců v New Yorku, Berlíně, Paříži a Bordeaux. V lednu letošního roku společnost uzavřela kolo financování série E v hodnotě 510 milionů dolarů, čímž se její hodnota v roce 2022 zvýšila na 5,7 miliardy dolarů. 

zdroj: ecoustics.com

Vinted je marketplace z Litvy pro nákup, prodej a výměnu použitého oblečení, doplňků a bytových dekorací. Jeho hodnota je 5 miliard dolarů, což z něj činí jednoho z nejhodnotnějších jednorožců elektronického obchodu a přímého prodeje spotřebitelům v Evropě. Společnost Vinted byla založena v roce 2008, její ústředí se nachází ve Vilniusu a celkově zaměstnává více než 1 200 lidí v Berlíně, Amsterdamu, Praze a Utrechtu. Působí na 15 trzích Evropy včetně USA a Kanady. 

Flink je německá doručovatelská společnost, za kterou stojí společnost DoorDash se sídlem v USA. Slibuje donášku potravin za ceny jako ze supermarketů, včetně bio ovoce a zeleniny. Službu provozuje v Rakousku, Francii, Nizozemsku a Německu. V polovině května společnost Flink oznámila, že převezme známou francouzskou službu Cajoo. Zároveň Flink tento měsíc získala i finanční prostředky od francouzského giganta Carrefouru, který je významným investorem do supermarketů Cajoo, čímž se hodnota společnosti zvýšila na zhruba 5 miliard dolarů.

Sorare byla založena v Paříži v roce 2018 jako nefungující token fantasy fotbalové hry. Hráči kupují, prodávají, obchodují a spravují virtuální tým s digitálními kartami hráčů. Hra využívá technologii blockchain založenou na Ethereum. V říjnu 2021 získala společnost Sorare v rámci financování série B 680 milionů dolarů (jedná se o největší takovou investici v Evropě vůbec) s celkovým oceněním 4,3 miliardy dolarů. Společnost plánuje zaregistrovat 20 nejlepších fotbalových lig v Evropě a expandovat do dalších sportů. V roce 2021 spotřebitelé na platformě zobchodovali karty v hodnotě více než 150 milionů dolarů. 

Mirakl je cloudová softwarová společnost se společným sídlem v Paříži a Somerville ve státě Massachusetts. Poskytuje tržní platformu pro maloobchody, výrobce a velkoobchody. Hodnota společnosti Mirakl je 4 miliardy dolarů. Zákazníci na marketplaces využívajících její software, utratili v roce 2020 celkem 3,1 miliardy dolarů.

Gorillas je berlínská společnost pro doručování potravin, která slibuje doručení zboží do 10 minut od objednání. Na celém světě má přibližně 700 000 aktivních zákazníků. Všechny dodávky provádějí jezdci na elektrokolech. Před sedmi měsíci společnost získala téměř 1 miliardu dolarů s oceněním 3 miliardy dolarů. Nedávno oznámila, že propustí 300 zaměstnanců ve své centrále a v Itálii, Španělsku, Dánsku a Belgii, a místo toho se soustředí na Německo, Francii, Nizozemsko, Spojené království a New York – celkem 90 % příjmů. 

Společnost ManoMano prodává zahradní nábytek, přístřešky a volnočasové produkty. Se službou ManoManoPro slouží rovněž profesionálním stavebním firmám a prodává významné značky jako jsou Black+Decker, Bosch a DeWalt. Společnost ManoMano byla založena v roce 2013 v Paříži a působí ve Francii, Španělsku, Itálii, Německu, Belgii a ve Spojeném království. V červenci 2021 získala společnost ManoMano 355 milionů dolarů v rámci financování série F od různorodé skupiny investorů, čímž se její hodnota zvýšila na 2,6 miliardy dolarů. 

Společnost Vestiaire Collective, založená v roce 2009, je pařížský marketplace, na kterém se prodává více než 3 miliony luxusních položek. Vestiaire Collective je certifikovaná společnost B Corporation, která se angažuje v oblasti oběhového hospodářství a má kanceláře v New Yorku, Los Angeles, Hongkongu, Soulu a Singapuru a technologické centrum v Berlíně. V září 2021 získala investice ve výši 209 milionů dolarů, které ocenily společnost Vestiare Collective na 1,7 miliardy dolarů.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
2min. doba čtení

Virtuální obchod Lacoste chce měnit e-commerce

Lacoste považuje svůj virtuální projekt za ambiciózní a nabízí pohlcující interaktivní cestu, která podle značky znamená „znovuobjevení elektronického obchodu“. Ať už to znamená cokoliv, Lacoste nastoupila do vlaku, ve kterém už jedou Gucci, Adidas a další.

Redakce Redakce
Přečíst článek