7min. doba čtení

Personalizovaný e-mail

„Ahoj, {{jmeno}}. Jsme rádi, že jste se připojili k odběru newsletteru. Rádi bychom Vám nabídli v následujícím měsíci následující produkty ve slevě.“ Obdrželi jste někdy podobný e-mail (e-maily) z webové stránky, kde jste se nedávno přihlásili k odběru novinek nebo realizovali nákup? 

Personalizovaný e-mail

Chtěli jste odebírat zajímavé novinky o zajímavé online službě, nebo jste po realizovaném nákupu produktu přes e-shop částečně zklamáni a nevíte, zda jste vůbec měli svěřit své údaje právě této společnosti? Toto je příklad neúspěšně nastaveného e-mailu s nefunkčním dynamickým (personalizovaným) obsahem.

Ať už jste developer, který vytvořil svou aplikaci jako malý start-up, nebo naopak obchodník s již zavedenou a rostoucí značkou, potřebujete mít dobře fungující newsletter. Vaši klienti přece čekají na potvrzení objednávky, limitované nabídky nebo tipy na efektivnější využívání vašich online služeb.

V případě, že jste marketingová agentura, můžete je informovat o novinkách, svých úspěších či odborných článcích, které jste publikovali na svém blogu. Nedovolte vašim zákazníkům, aby si vybrali vaši konkurenci, nebo na vás zapomněli.

Co je personalizovaný e-mail?

Personalizované e-maily jsou e-mailové zprávy přizpůsobené konkrétnímu příjemci. Jsou považovány za součást automatizovaného marketingu. Jsou vytvářeny pomocí specifických šablon, které se díky dynamickému obsahu stávají individuálními (personalizovanými).

Jméno, lokalita, datum narození nebo nákupní chování zákazníka v e-shopu – téměř každý z těchto parametrů se u jednotlivých zákazníků liší a může ovlivnit typ informací obsažených v e-mailové zprávě.

Právě dynamický obsah slouží k personalizaci e-mailů. Takto vylepšený e-mail můžete obohatit o údaje uživatele nebo dokonce zobrazit různým uživatelům různé informace. Udržujte své  skutečné, získané zákazníky u svého byznysu.

Oslovení v uvítací větě

První ze zmíněných možností vám umožňuje zahrnout nebo nahradit informace o uživateli v šabloně. Výše uvedené se realizuje pomocí proměnných (některé formy symbolů nebo slučovacích značek).

Nejběžnějším příkladem je odeslání newsletteru na seznam odběratelů, a právě přes symboly vložení jejich křestních jmen do uvítací věty. V tomto případě použijete jednu šablonu a přidáte například značku “{{jméno}}” pro přizpůsobení. Značky se liší v závislosti na typu použitého e-mailového řešení.

“Transakční” e-maily

Tato metoda platí pro hromadné nebo transakční e-maily. V případě transakčních e-mailů přidáte mechanismus řízený událostmi, který funguje podle akcí uživatelů a spouští odeslání konkrétní šablony. Například se zaregistrujete do aplikace a obdržíte uvítací e-mail.

Transakční e-maily se v tomto kontextu netýkají pouze akce nákupu a prodeje produktu. Spouštějí se v případě jakékoli „transakce“. Mohou tedy zahrnovat širokou škálu „transakcí“, například žádost o obnovení hesla, překonání nového rekordu ve vaší běžecké aplikaci nebo přidání nové karty k vašemu účtu. Může jít doslova o jakoukoli akci, která může vyvolat reakci – transakční email.

Marketingové e-maily – newsletter

E-maily tohoto typu jsou známé jako newslettery, typicky rozesílané hromadně. Informují o aktualizaci produktů, nejčastěji se stejným obsahem a doručují se všem příjemcům ve stejnou dobu.

Cílem těchto newsletterů je obvykle doporučit nějaký produkt nebo funkci, případně vzbudit zájem o aktualizaci vašeho předplatného (subscription). Jinými slovy – něco vám prodat z aktuální nabídky.

Personalizace “if – then”

Existuje také pokročilejší typ personalizace – vkládání obsahu. Následující typ personalizace využívá logiku „if – then“ (pokud – pak) a umožňuje vám zobrazit různé části obsahu různým uživatelům. Tímto způsobem zůstává základní šablona stejná, ale obsah konkrétních sekcí se liší.

Tímto způsobem můžete například zveřejňovat aktualizace svého blogu. Pro marketéry se zobrazí seznam článků publikovaných v kategorii „marketing” a pro vývojáře „o vývoji”. Přitom hlavní téma newsletteru – „aktualizace produktů” spolu s hlavičkou a patou obsahu zůstanou stejné.

Typy personalizovaných e-mailů a proč je chcete

Považujeme za samozřejmost vidět naše jména při oslovení v newsletterech nebo být informováni o podrobnostech naší objednávky v e-mailových potvrzeních. Rozvoj digitálních trendů nám přináší možnosti, jak automatizovat zasílání zpráv na individuální úrovni. Existuje relativně nový pojem  – behaviorální marketingová automatizace.

Proč by vás měl tento pojem zajímat? Získání nového zákazníka vás stojí více úsilí než udržení stávajícího. Správně implementované procesy automatizace v personalizovaných e-mailech  mají za následek spokojené zákazníky. Jsou dalším důležitým aspektem úspěchu vašeho online produktu.

Týdenní podcast UPdate

Jak můžete lépe zacházet se svými zákazníky posíláním správných personalizovaných a automatizovaných e-mailů sepíšeme alespoň v těch nejdůležitějších bodech:

Uvítací e-maily

Odešlete přátelské pozdravení – potvrzení o vytvoření účtu, aby váš nový zákazník věděl, že registrace proběhla úspěšně. Bude tak pokračovat ve využívání vašich služeb.

V případě nákupu na e-shopu takto nezapomene na vytvořený účet a při příštím nákupu nemusí vyplňovat adresu pro doručení a další informace.

Pro lepší personalizaci vám postačí křestní uživatelské jméno. Jeho poloha, preferovaný jazyk, případně zařízení mohou pomoci s hlubší personalizací obsahu v newsletterech.

Uvítací e-mail od společnosti po dokončení první objednávky.

Registrační e-maily

Registrační e-mailové zprávy jsou širokou skupinou e-mailů, které jsou většinou určeny ke zvýšení spokojenosti zákazníků během procesu registrace. Osvědčeným postupem je zasílání série e-mailů, které uživateli pomohou lépe se seznámit například s mobilní aplikací, účtem na webovém portálu nebo e-shopem.

Aktivovat si tak čerstvě vytvořený účet pomocí různých typů verifikace (e-mailový link, SMS) a vytěžit z něj v dalším používání maximum.

Potvrzovací e-mail po registraci na coursera.org.

E-maily k výročí

Proč neoslavit narozeniny vašeho zákazníka formou e-mailu? Výročí zákazníků mohou být nabídnuta spolu se slevou. Narozeniny nemusí být jedinou časovou podmínkou. Měření loajality a délky setrvání u vašich služeb spojeného se slevou (například po uplynutí jednoho roku), lze považovat za výhodný benefit pro obě strany.

Pokud podnikáte v elektronickém obchodě, možnosti motivovat zákazníky k nákupu jsou omezeny pouze vaší představivostí. Navrhněte jim slevy k narozeninám, mezinárodnímu dni cyklistiky, letní promo akci…

Nemáte k dispozici detailní údaje svých zákazníků? Pokud jste při spuštění e-shopu neměli zapracovanou položku „datum narození“ k vyplnění a zavedli ji později, nezoufejte. Nabídněte zvýšení slevy na základě důslednosti vyplněných údajů v zákaznickém profilu. Váš zákazník tak bude mít důvod jej vyplnit a vy získáte celý repertoár možností pro budoucí personalizaci e-mailových zpráv.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Aktualizace produktů, sortimentu

Sbíráte připomínky zákazníků k vašim službám? Ptali se vaši uživatelé na chybějící funkci a vy jste ji právě začlenili? Uchovávejte tento typ informací v databázi a informujte o zapracování a aktualizaci. Pokud vaše funkce v online službě nebo aplikaci řeší problémy uživatelů, rádi za ni zaplatí.

Pokud například prodáváte oblečení, můžete na základě preferencí (nebo chování) vašich zákazníků zasílat oznámení o přidání nové kolekce. Nabídněte jim tak (pánské, dámské kolekce, sportovní nebo volnočasové) oblečení.

Notifikační e-mail informující o aktualizacích virtuálních měn na coinbase.com.

Zprávy na základě předchozího nákupního chování.

Pokud si váš zákazník jednou koupil sako ve vašem internetovém obchodě, je méně pravděpodobné, že si o měsíc později koupí další. Je to však dobrá příležitost nabídnout mu další pestrý výběr kravat, manžet a košil z různých materiálů.

Nebo pokud propagujete online platformu s určeným limitem a váš uživatel se blíží k vyčerpání měsíčního limitu, je čas nabídnout mu rozšíření (upgrade).

E-mail obsahující kód na slevu zaslaný po vyplnění formuláře.

Časově omezené nabídky

Vaši zákazníci si nedávno prohlíželi několik produktů na vašem e-shopu, ale neuskutečnili nákup. Případně je vložili do košíku, ale nerealizovali nákupní proces do konce. Nabídněte jim na uvedené produkty slevu s omezenou dobou trvání.

Časově omezená nabídka bezplatné služby po dobu 12 měsíců.

Aktualizace newsletterů nepočká

Uvedli jsme jen několik příkladů e-mailů zaměřených na konkrétní uživatele vaší online služby nebo zákazníky e-shopu. Nenechte se svazovat nástrojem, který právě používáte, a hledejte řešení. Buďte kreativní a neustále vytvářejte nové způsoby, jak obohatit, ale také vyvážit e-mailovou komunikaci.

Sdílet článek
iFocus
Tento článek ti přináší

iFocus

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Každý druhý e-mail na Seznamu je marketingové sdělení
5min. doba čtení

Každý druhý e-mail na Seznamu je marketingové sdělení

Informační a komunikační technologie se vyvíjejí stále rychlejším tempem. Zatímco v minulých dekádách sloužil e-mail primárně k běžné one-to-one komunikaci, dnes se z něj stává významný obchodní nástroj. Analýza, kterou připravila společnost Ecomail ve spolupráci se Seznamem, ukazuje, že 54 % e-mailů tvoří na Seznamu právě marketingová sdělení.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+