5 min. doba čtení

Optimalizujte CTR a získejte více zákazníků

CTR (click through rate) nebo česky míra prokliku, je poměr mezi počtem kliknutí a počtem zobrazení reklamního sdělení. Tento poměr vyjadřuje míru zaujetí potencionálních zákazníků. Čím vyšší bude CTR, tím více lidí se proklikne na detail konkrétního sdělení, a tím více lidí může provést konverzi.

Matej Chyľa Matej Chyľa
Webový návrhář a UX designér v Liquid Design
Optimalizujte CTR a získejte více zákazníků

Jak CTR vypočítáme?

K výpočtu CTR (uvedeného v %) se dostaneme následovně:
CTR = celkový počet kliknutí / celkový počet zobrazení * 100
CTR 3,33% = 5 / 150 * 100

Ukázka reálného CTR pro organické výsledky vyhledávání pro google
(ukázka z google search console): 721 / 39 400 = 0,0183 či 1,8%

Kde se s CTR setkáme?

Zabývat se mírou prokliku má význam všude tam, kde chceme pomocí krátkého sdělení nalákat lidi a přimět je prokliknout se na náš obsah.

Typicky se s ní setkáme:

  • ve výsledcích vyhledávání,
  • u bannerových reklam,
  • u příspěvků na sociálních sítích,
  • v e-mail marketingu.

Míra prokliku je důležitý ukazatel, jak pro organické (neplacené), tak pro placené sdělení. Článek se dále věnuje právě výsledkům organického vyhledávání. Principy, které fungují pro vyhledávače, je však možné aplikovat také na jiné kanály.

Co ovlivňuje míru prokliku?

Míru prokliku můžeme cíleně ovlivnit:

  • viditelností, která souvisí s vizuální výrazností a umístěním sdělení,
  • atraktivitou, či unikátností naší nabídky,
  • povědomím o naší značce,
  • vyvoláním emocí.

Existují však faktory, které jen velmi těžko ovlivníme:

  • konkurence,
  • reálná potřeba zákazníků,
  • sezónnost.

Předtím než začnete optimalizovat

Do optimalizace CTR se můžete pustit systémem pokus – omyl. V řadě případů se můžete jen díky drobnému vizuálnímu odlišení dopracovat k lepším výsledkům. Tento způsob však může být zdlouhavý a v případě konkurenčního prostředí neúčinný. Proto je vhodné k optimalizaci míry prokliku přistupovat systematicky.

Zjistěte, co vlastně lidé chtějí

Víte, co lidé hledají a jaké informace jim dají uspokojivou odpověď? Co je přinutí kliknout? Zjistit to, nemusí být vždy jednoduché, ale pokud tyto informace získáte, budete mít před konkurencí velký náskok.

Získané informace navíc můžete využít kromě CTR optimalizace také k optimalizaci konverzního poměru. A jak na to? Zrealizujte uživatelský výzkum například formou analýzy klíčových slov.

Pro rychlejší přehled konkurence doporučuji využít automatizovanou formu procházení výsledků vyhledávání.

Pro více informací se seznamte s výrazem user intent. Ten se využívá v kontextu pochopení toho, co uživatelé reálně hledají a očekávají ve výsledcích vyhledávání.

Udělejte si přehled o konkurenci

Chcete se odlišit a zaujmout? Potom je dobré vědět, od koho se chcete odlišit.

Na konkurenci je dobré všímat si:

  • Jaké argumenty používá – nízká cena, akce, bezplatná doprava?
  • Jakým stylem komunikuje – je bulvární, je technická, je strohá?
  • Jak se snaží vizuálně odlišit? Využívá rozšíření výsledků vyhledávání?
  • Využívá svoji značku?

Pro rychlejší přehled konkurence zkuste využít automatizovanou formu procházení výsledků vyhledávání. Já pro tento účel používám nástroj marketing miner, konkrétně přehled SERP Analyzer.

Připravte se na vyhodnocení

Mělo by to být samozřejmostí, ale raději to připomenu – před optimalizací si zjistěte a zálohujte hodnoty současných CTR, pokud je to možné pro každý příspěvek nebo dotaz zvlášť. Změny si průběžně zapisujte také s tím, co jste udělali v průběhu optimalizace.

Optimalizace CTR

Pokud víme, co zákazníci hledají, jak se rozhodují a jakým způsobem se prezentuje konkurence, pak můžeme přistoupit k samotné optimalizaci.

Pokud nabídka splyne s ostatními, snižuje se její šance na proklik. Odlišit se můžete úpravami v titulku či popisku:

  • ty můžete odlišit délkou,
  • můžete experimentovat se speciálními znaky (např. ▷ ⋆ •), oddělovači (např. / | ) nebo emotikony.

Pro zvýraznění vašeho obsahu je také možné pracovat se strukturovanými daty (structured snippets). Ta přidají další obsah k vašemu příspěvku ve výsledcích vyhledávání. Rozšířením příspěvku docílíte přidáním fragmentu kódu do zdrojového kódu vašeho webu. Více informací o strukturovaných datech se dočtete v článku od SEO specialisty Marka Hnátka.

Strukturovaná data dokážou vaše příspěvky ve výsledcích vyhledávání výrazně odlišit od těch konkurenčních.

Nalákejte a prodávejte obsahem

Jen viditelný příspěvek nestačí. Potenciálního zákazníka je potřeba zaujmout dostatečně atraktivní nabídkou. Ta musí být jednoznačná a musí z ní plynout jasný přínos pro potenciálního zákazníka. A právě při popisování benefitů vaší nabídky využijte znalost potřeb zákazníka.

Atraktivitu nabídky můžete zvýšit také prostřednictvím:

  • slovíčka zdarma, případně slevy,
  • číslovek, např. ve formě „10 typů…“ nebo „20 % lidí to dělá špatně…“,
  • vzbuzení zvědavosti a položením otázky,
  • vyvoláním emocí – popište pocit, který zákazník získá s vaším produktem,
  • výzvou k akci – udělejte, ušetřte, změňte atd.,
  • využití svoji značky a upozornění na ni.

Použijte jeden argument opakovaně

Dobrý příklad, jak pracovat s argumentací a zlepšit míru prokliku nabízí SEO specialista Martin Šimko. Využil jeden argument u více stránek e-shopu. Začátek každého popisku je unikátní a prezentuje konkrétní podstránku. Naopak druhá část popisků opakuje stejný prodejní argument.

A jakým způsobem se daří zlepšovat CTR vám?

Sdílet článek
Matej Chyľa
Webový návrhář a UX designér v Liquid Design

Webový návrhář a UX designér v brněnském webdesignovém studiu Liquid Design. Získávám informace, navrhuji, optimalizuji a testuji webové stránky, abych zlepšil jejich použitelnost a konverzní poměr.

Liquid Design
Tento článek ti přináší

Liquid Design

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Výkon i bez maximální kontroly: Jak dnes fungují META reklamy?
4 min. doba čtení

Výkon i bez maximální kontroly: Jak dnes fungují META reklamy?

Není to tak dávno, co jsme jako marketéři měli Meta reklamy pevně v rukách. Přesné cílení, manuální nastavení a detailní zásahy. Dnes je ale situace jiná. Meta přebírá čím dál více rozhodnutí a my kontrolu ztrácíme. I když to může někoho znervózňovat, my víme, že právě tento posun často přináší výrazně lepší výsledky než kdykoli […]

Eva Lokajová Eva Lokajová
Social Media Specialist, Visitero
Levné CPM bude nejdražší metrikou roku 2026
5 min. doba čtení

Levné CPM bude nejdražší metrikou roku 2026

Zatímco dosud dominoval tlak na snižování ceny za tisíc impresí (CPM), rok 2026 bude přelomový: levné CPM se změní v nejdražší metriku, kterou můžete jako inzerent sledovat. Programmatic reklama vstupuje do období, které redefinuje způsob nákupu mediálního prostoru. V horizontu 12 až 18 měsíců bude kvalita zásahu rozhodovat o výkonnosti kampaní i dlouhodobém růstu značek.

Alex Prochyra Alex Prochyra
Founder, Zircon Tree
Google recenze: Klíč k důvěře zákazníků a úspěchu ve vyhledávání
5 min. doba čtení

Google recenze: Klíč k důvěře zákazníků a úspěchu ve vyhledávání

Kolikrát jste si naposledy otevřeli Google a zadali „restaurace v okolí“, „autoservis Praha“ nebo „nejlepší zubní ambulance v Brně“? A podle čeho jste se rozhodli, kam půjdete? Pravděpodobně i podle počtu hvězdiček a počtu získaných recenzí. Google recenze představují formu lokálního marketingu, která firmám pomáhá zviditelnit se a budovat důvěru u potenciálních zákazníků. Už nejde […]

Lucia Jankurova Lucia Jankurova
Local marketing expert lead, Basta digital