7min. doba čtení

Nové metody vyhledávání v Google

Ke starým známým psaným klíčovým slovům nově přibyly i další metody. Vyhledávání už není jen o napsání názvu dané věci. Pro ulehčení života přišel Google i s hlasovou metodou. Díky ní se nepotřebujete dotknout klávesnice. V případě, že si chcete najít obrázek, pomůže vám k tomu obrázková metoda.

Nové metody vyhledávání v Google

Textová (klasická) metoda

„Vyhledejte na Googlu nebo zadejte webovou adresu“. Tento text se zobrazuje v kolonce v aplikaci Chrome. Pozná ho snad každý, kdo má Google ve slovenském jazyku a aspoň jednou použil uvedený prohlížeč. Všechno, co následně musíte udělat, je vložit text, který popisuje název hledaného výrazu.

Tato metoda je tady od roku 1998, kdy Google vznikl. Od té doby se vyhledávání postupně vylepšovalo, až dospělo do té fáze, jakou známe dnes. Zadaný pojem jsme schopní vidět někdy i za méně než vteřinu, přičemž výsledky jsou algoritmicky tříděné, abychom mohli dostat nejrelevantnější odkazy. S tímto úzce souvisí pojem SEO.

Co je SEO a jak souvisí s Google?

SEO je zkratka z anglického spojení „Search Engine Optimization“. Jde o optimalizaci webu pro vyhledávače. V praxi to znamená, že člověk, který dělá SEO, se snaží, aby byla webstránka optimalizovaná. Potom ji Google posoudí za kvalitní. Díky tomu ji umístí na co nejvyšší příčky na Google.

Google používá různé boty, které za ten čas, co něco odešlete, proskenují všechny webstránky. Zároveň je roztřídí podle relevantnosti. Například při vyhledávání pojmu „pes” se za méně než vteřinu proskenuje a vybere více než 300 000 000 výsledků. Všechny jsou relevantní a obsahují klíčová slova. V tomto případě je klíčové slovo pes.

Čím víc jste specifičtí, tím méně výsledků

V případě, že chcete být víc specifický, můžete přidat víc klíčových slov. Když napíšete do Google pojem „velký pes“, počet stránek bude více než 15 000 000. Boty znovu proskenovaly webstránky a za méně než vteřinu našly několik milionů výsledků, které potom roztřídily podle nejlepších. U pojmu „velký pes pro děti“ dostanete už len 8 500 000 výsledků. Čím víc podrobností, tím víc vyselektovaných stránek.

Nejlepší stránky pro Google jsou takové, které mají kvalitní obsah. Když jsou spolu s kvalitou použitá i klíčová slova, po kterých je velká poptávka, docílíte přirozeného nárůstu počtu návštěvníků. Nestačí mít na stránce 100krát uvedená slova „velký pes“. Jde o kvalitu obrázků, zpětných odkazů na jiné stránky nebo video. To všechno přidá na kvalitě jednotlivé stránky.

Hlasová metoda

Co je vlastně základ celého hlasového vyhledávání? Je to schopnost rozeznat lidskou řeč a zkonvertovat ji do psané podoby. Na základě toho se mohou odvíjet všechny ostatní příkazy. Kromě hlasové metody, kterou najdete v prohlížeči, fungují na podobném způsobu i virtuální asistenti, například u Amazonu je to Alexa, u Apple Siri, Bixby u Samsungu a podobně.

VĚDĚLI JSTE, ŽE…

… až 25 % vyhledávání v Google je prováděno hlasově? Je to hlavně během určité činnosti, kdy používání klávesnice nebylo vhodné. Z 25 % je to hlavně řízení auta (více než 50 %), během pobytu venku (více než 20 %), sledování televize (7,5 %) a podobně.

Po vyslovení vaší otázky nebo příkazu a následovného zkonvertování do psané podoby nastane analýza textu. V něm se systém snaží rozpoznat všechny příkazy a otázky, které jste vyslovili. Hned potom následuje použití externích zdrojů dat, z nichž jsou čerpané informace. Následně jsou tyto informace zpracované do snadno pochopitelné verze, která se dostává přímo k uživateli.

Jak hlasová metoda ovlivní SEO

Změny nebudou drastické, ale bude je cítit. S pokročilou dobou přicházejí i pokročilé technologie. Co to znamená pro běžné uživatele? Že do svého mobilu, počítače nebo asistenta mohou hovořit jako k člověku. Určitě jste to zachytili na internetu nebo jste si to i sami vyzkoušeli. Když se zeptáte člověka na čas, odpoví vám, kolik je hodin. Když se na tu samou otázku zeptáte Siri od Apple, odpoví vám stejně jako člověk.

Z toho vyplývá, že SEO se bude zaměřovat na přizpůsobení lidské řeči. Vyhrávat budou ti, kteří si svoje klíčová slova definují podrobněji. Tak, jak bylo uvedeno při příkladu se psy, větší šanci, že se prodávaný produkt prodá, mají konkrétnější klíčová slova. Například slovní spojení „krátká ženská sukně modrá“ má větší šanci na úspěch než jen slovo „sukně“.

Mezi nejčastěji vyhledávaná klíčová slova budou patřit například: moci, být, dělat, tvořit. Dále to budou přídavná jména jako: nové, jednoduché, lehké. V otázkách to budou: kdo, které, kdy, kde a jak, které jsou obvykle vynechané. Marketéři musí zajistit, aby obsah mohl poskytovat přesné a relevantní odpovědi na hlasové vyhledávání.

Obrázková metoda

Obě předešlé možnosti vyhledávání byly o textu. Otázkou tak zůstává, jak dokáže Google prohledávat obrázky bez zadání jediného slova? Jednoduše. Žijeme v natolik pokročilé době, že algoritmus se to dokáže naučit. Představte si to jako s očima. Ani vy jste kdysi neuměli číst, jen jste rozeznali jakési černé znaky na bílém papíru. Skenovali jste očima text a obrázky.

Stejně tak skenuje algoritmus vámi zadaný obrázek a porovná ho s ostatními obrázky. Když algoritmus najde třeba i jen malou shodu nebo podobnost, uzná to jako výsledek. Následně se všechny shodující výsledky dají do takové podoby, jak je poznáme. Podobně jako u obou metod ani u této to netrvá více než vteřinu.

Vyhledávat obrázky není možné přes klasickou stránku google.sk, ale přes images.google.cz. Tady máte možnost všech tří metod. Pro obrázkovou metodu stačí zvolený obrázek přetáhnout do vyhledávacího políčka, případně kliknutím na ikonu foťáku, kde máte možnost přiložit obrázek nebo vložit jeho URL adresu.

Jak obrázková metoda ovlivní SEO

Obrázky, podobně jako videa, přidávají na kvalitě článku. Kromě toho, že jsou příjemným rozptýlením od množství textu, pomáhají čtenářům pochopit článek. Je možné, že díky nim se čtenáři rozhodnou o komentování nebo sdílení. To všechno vám jen hraje do karet z pohledu SEO. Obrázky musí být nejen správně zvolené, ale musí také splňovat jednotlivé kroky, aby mohly sklidit úspěch:

  1. Když nemáte vlastní fotky, sáhněte po fotobankách
  2. Dbejte na správný formát jako JPG nebo PNG
  3. Menší obrázky = rychlejší načítání webstránky
  4. Alt text a Title tags

Title tags se používá na zadání názvu obrázku. Měl by být stručný a měla by být k němu přidaná i klíčová slova. Title tags informují čtenáře, jaké informace se na stránce nacházejí. Také slouží i pro nástroje vyhledávání.

Alt text slouží pro lidi, kteří používají čtečku obrazovky. Používají ho i internetové nástroje, které obrázek snáze rozpoznají. Správné vyplnění by mělo sestávat z podrobnějšího názvu obrázku a klíčových slov.

Závěr

Zaujala vás některá z metod tolik, abyste si ji vyzkoušeli? Případně vyzkoušeli jste si už hlasovou metodu ve svém vozidle? Kdo ví, s jakými dalšími metodami se možná už za pár měsíců nebo let setkáme. Jedno je ale jisté: Google se tím snaží ulehčit každému z nás život a ušetřit čas.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+