
Tradiční společnosti ve světě rychloobrátkového zboží pomalu prohrávají svůj boj. Sledování trendů a přizpůsobení obchodních modelů jsou klíčové pro udržení konkurenceschopnosti.
Posun od základních potřeb
Indové utrácejí více peněz za zboží dlouhodobé spotřeby než za potraviny. Tento trend naznačuje posun od základních potřeb ke spotřebě, která zlepšuje život.
Rostoucí aspirace spotřebitelů, zejména mladých lidí, jsou dány demografickou strukturou Indie. Nákupní košíky se plní jiným zbožím a nápoje, zpracované výrobky a další položky dostávají přednost před tradičními obilovinami a luštěninami.
“Údaje, které byly shromážděny po desetileté přestávce, nabízejí pohled na nákupní trendy v páté největší ekonomice světa a nejlidnatější zemi. Jednoduše řečeno, Indové utrácejí více za to, co chtějí, než za to, co potřebují. To je varovné znamení pro mnoho nadnárodních i místních indických společností vyrábějících rychloobrátkové zboží, které vyrábějí základní zboží, jako je mýdlo nebo zubní pasta, a které v současné době trápí zpomalení prodeje,”. zmínky Menaka Doshiho pro Bloomberg.

Zdroj: Bloomberg
FMCG v krizi
Soukromá spotřeba tvoří většinu indického HDP (téměř 60 %), ale spotřeba zboží dlouhodobé spotřeby se v posledních třech letech nezvýšila. To naznačuje, že se mění způsob nakupování. Společnosti vyrábějící rychloobrátkové zboží v Indii začínají ztrácet v boji o podíl na trhu a výdaje na dopravu a zboží dlouhodobé spotřeby převažují nad výdaji na služby a zábavu.
“Soukromá spotřeba Indie se stále rovná pouze třetině čínské a desetině americké. Očekáváme, že s rostoucími příjmy a růstem spotřebitelské ekonomiky se bude nakupovat více,” uvedl. píše Doshi.
Ke změně preferencí přispívá kromě demografického vývoje také nedostatek inovací, upřednostňování zisku před růstem ze strany velkých společností a zvýšená konkurence na trhu. Postcovidový život v Indii podpořil bohatou spotřebu, ale výrobky pro masový trh se neprodávaly. Dařilo se odvětvím, jako jsou šperky, automobily, hotely a další luxusní zboží.
Zrychlení se očekává v oblasti telekomunikací. Na národní úrovni probíhají práce na modernizaci veřejné dopravy – zejména letištních hal a nádraží.