Zajímá mě

Co je to MailChimp, jak ho nastavit a používat

7 min čtení

MailChimp je online marketingový nástroj určený k hromadnému rozesílání e-mailových kampaní. Patří mezi ty nejoblíbenější a nejpoužívanější v oblasti e-mail marketingu. Kromě hromadné rozesílky v něm můžete vytvářet také automatické kampaně, pokročilejší segmentaci a personalizaci. MailChimp toho ale umí daleko více než jen posílat e-maily.


Zakládáme nový účet

Na adrese https://login.mailchimp.com/signup/si můžete bezplatně vytvořit nový účet. Stačí projít jednoduchou registrací, kde vyplníte přihlašovací e-mail, login a heslo.

MailChimp k 15. 5. 2019 změnil svůj pricing model a momentálně nabízí čtyři tarify. Jejich srovnání najdete zde.

Jakmile se zaregistrujete a vyberete tarif, pokračujete na úvodní stránku MailChimpu (tzv. dashboard), kde najdete přehled odeslaných kampaní. V levém horním menu jsou zároveň odkazy (Campaigns, Templates, Audience, Reports, Content Studio), které budete často potřebovat, a proto se detailněji podíváme na jejich využití.

V hlavním menu najdete všechny důležité odkazy.

Campaigns

Campaigns, tedy kampaně, jsou tím nejdůležitějším odkazem v MailChimpu. Tady budete začínat při vytváření vašich rozesílek. Klikněte vpravo na tlačítko Create Campaign a vytvořte svou první kampaň.

K vytvoření kampaně vás intuitivně vede tlačítko v pravém horním rohu.

Pamatujte si, že odběratelé více koukají na odesílatele než na samotný předmět.

Na výběr máte ze šesti možností. Nás bude zajímat první možnost – Email, protože chceme odeslat e-mailovou kampaň. Po kliknutí na odkaz si můžete vybrat mezi různými typy e-mailových kampaní:

  • Regular – Jedná se o obyčejnou kampaň, kde vytvoříte grafickou šablonu.
  • Automated – Automatickou kampaň využijete, když chcete poslat například přání k svátku nebo narozeninám, uvítací e-mail, sérii e-mailů, upozornit na opuštěný košík a podobně.
  • Plain-text – Čistý text bez obrázků a bez pokročilého stylování. Klasický, prostý textový e-mail.
  • A/B test – Testování patří k základním nástrojům e-mail marketingu. Testovat můžete předmět, obsah e-mailu, rozložení šablony a nebo třeba jméno odesílatele.

My si nyní ukážeme, jak vytvořit obyčejnou kampaň. Vyberte tedy Regular a zadejte název kampaně. Tento název je interní, uvidíte ho tedy pouze vy. Dále se vám zobrazí přehledný popis kampaně. V něm si zvolíte databázi (audience), na kterou chcete kampaň poslat.

Dále zadáváte odesílatele, a to včetně odesílací adresy. Pamatujte si, že odběratelé více koukají na odesílatele než na samotný předmět. Jméno odesílatele je tedy velice důležité a mělo by vás jednoznačně identifikovat. Stejně tak je důležitá adresa odesílatele. Rovnou zapomeňte na neodpovidat@neco.cz nebo no-reply@neco.cz. Vy přece chcete, aby s vámi vaši zákazníci komunikovali. Nezadávejte tedy e-mail, na který nemohou odpovědět.

Třetí položkou, kterou nastavíme, je předmět a preview neboli preheader text. Předmět musí být jasný a výstižný, neměl by být zbytečně dlouhý. Zapomeňte také na speciální znaky, protože například Seznam tyto znaky penalizuje. Po předmětu zadejte také preview text, který se zobrazí za předmětem. Pokud preview text nevyplníte, zobrazí se první text v šabloně. Je to další místo, které můžete využít k oslovení zákazníka, proto tento prostor využijte na maximum.

Předmět musí být jasný a výstižný, neměl by být zbytečně dlouhý.

Výběr šablony a import vlastní

Jako poslední zbývá vytvořit šablonu kampaně. Klikněte tedy na Design Email. Můžete si vybrat z několika předvytvořených šablon nebo naimportovat vlastní ve formátu HTML – (nově pouze ve vyšší verzi). Nevýhodou HTML šablony je ale to, že ji nemůžete dále editovat přímo v MailChimpu. Řešením je tvorba šablony v MailChimp jazyku, kterou můžete upravovat přímo v editoru.

Vytvoření šablony kampaně vám do budoucna ušetří čas.

Práce v editoru se nemusíte bát. Vpravo máte na výběr jednotlivé bloky (text, obrázek, video a podobně), které jednoduše přetáhnete vlevo, a tím šablonu sestavíte jako skládačku během chvíle. Pokud jste s výsledkem spokojeni, šablonu uložte. Nyní máte vše připravené a můžete odeslat svoji první kampaň. Odeslání kampaně můžete také naplánovat na určité datum. Nezapomeňte testovat den a čas rozesílky.

TIP: Ještě chvilku počkejte! Pro lepší doručitelnost doporučujeme upravit odesílací server. Přihlaste se do MailChimpu klikněte vpravo nahoře na ikonku s vaším jménem a vyberte Account – Settings – Domains – Autenticate u domény se vám zobrazí záznamy DKIM a SPF. Tyto údaje pošlete správci vaší odesílací domény. Zavedením těchto záznamů totiž zvýšíte doručitelnost e-mailů, a to určitě chcete!

Templates

Pod odkazem Templates najdete vytvořené e-mailové šablony nebo si můžete vytvořit úplně novou. Princip je stejný jako u vytváření šablony v kampani, který jsme si popsali výše.

Audience

Pod odkazem Audience najdete svoje uložené kontakty. Máte seznam e-mailových adres vašich zákazníků, na které chcete poslat newsletter? Klikněte vpravo na odkaz Create Audience. Pamatujte ale, že práce s jednou databází (audiencí) je pro vás přehlednější. Proto využívejte tzv. tagy díky, kterým si označíte nové kontakty a vaše databáze bude naprosto přehledná. Počet audiencí také záleží na vašem zvoleném tarifu.

Pamatujte ale, že práce s jednou databází (audiencí) je pro vás přehlednější.

Při vytváření nového listu musíte zadat potřebné informace:

  • Audience name Zde vyplníte název audience. Dejte si ale pozor! Pojmenování totiž mohou vidět i vaši zákazníci.
  • Defaultní e-mailová adresa – Jedná se o adresu, ze které se bude kampaň posílat. Pokud zadáváte jinou doménu, než kterou jste zadali při registraci, tak tuto novou doménu budete muset ověřit.
  • Defaultní jméno odesílatele
  • Popis, kde jste vzali kontakty
  • Údaje o odesílateli – Tato fakta se v kampani nezobrazí, takže je vaši příjemci neuvidí.

Další údaje jsou volitelné. Můžete zde zapnout double opt-in nebo aktivovat GDPR políčka. Double opt-in je systém ověření e-mailové adresy. Například zájemce o odebírání newsletteru do formuláře zadá e-mailovou adresu, na kterou mu dojde potvrzovací e-mail. Jeho adresa se do listu přidá až poté, co potvrdí odkaz v e-mailu. Doporučujeme double opt-in zapnout. Jedině, tak zajistíte, že vaše e-maily budou chodit lidem, kteří o ně mají zájem a prokazatelně se přihlásili. Bez double opt-inu se do databáze můžou dostat i nechtěné e-maily.

Jakmile máte audienci vytvořenou, můžete do ní nahrát nové kontakty. Stačí kliknout na audienci a vybrat záložku Add contacts. Zde si vyberete, jakým způsobem nové kontakty přidáte.

Doporučujeme double opt-in zapnout. Jedině, tak zajistíte, že vaše e-maily budou chodit lidem, kteří o ně mají zájem a prokazatelně se přihlásili.

Reports

V záložce Reports najdete výsledky odeslaných kampaní. V rámci reportingu sledujeme metriky, jako je Open Rate, Click Rate, Bounced a Unsubscribed. Zjistíme také, na jaké odkazy se v kampani nejvíce klikalo a kdo na ně klikl. Pokud máte MailChimp propojený s Google Analytics, můžeme sledovat i konverze a hodnotu transakcí jednotlivých kampaní.

Report kampaně vám ukáže cenná data o příjemcích i kampani samotné.

Skvělé! Teď už umíte vytvořit vlastní kampaň, poslat ji a vyhodnotit. Chcete se naučit v MailChimpu i pokročilejší věci? Čtěte dále.

Propojení s webem a integrace

MailChimp můžete také pomocí modulu nebo pluginu propojit s vaším webem. Tuto možnost podporují nejpoužívanější platformy, jako je například WordPress, Prestashop, WooCommerce nebo český Shoptet.

Díky přímému propojení můžete na web nasadit třeba pop-up okno pro sběr nových kontaktů nebo sbírat pokročilejší, tzv. e-commerce data. To jsou data o uskutečněných nákupech vašich zákazníků a pokud je sbíráte a vyhodnocujete, můžete dále segmentovat nebo personalizovat vaši nabídku.

A jak tedy propojit web s MailChimpem? Přihlaste se a vpravo nahoře klikněte na ikonku vašeho jména a poté na Connected Sites. Zde si vyberete platformu vašeho webu a dále pokračujte podle instrukcí. Nevidíte svoji platformu? Nezoufejte a zkuste googlit. Určitě najdete placený modul, který vám umožní propojit MailChimp s webem. Případně můžete sáhnout také po API (detailněji popíšeme dále).

Díky přímému propojení můžete na web nasadit třeba pop-up okno pro sběr nových kontaktů nebo sbírat pokročilejší, tzv. e-commerce data.

Segmentace

Segmentací se rozumí logické rozdělení vašich kontaktů podle stanovených podmínek. Jedním segmentem mohou být například jen ženy nebo zákazníci, kteří si koupili specifický produkt. Segmentované rozesílky dosahují lepších výsledků ve všech ukazatelích.

Personalizace

Personalizaci dělíme na dvě části, a to personalizaci obsahovou a produktovou. Personalizace není jen oslovení jménem v předmětu a těle e-mailu. Existují i nástroje, které umí doporučit do šablony zboží, které může příjemce newsletteru zajímat. Personalizace zajistí, že se vaše kampaň dostane ke kontaktu, který má o daný obsah skutečný zájem, protože zde existuje nějaká logická vazba.

Personalizace zajistí, že se vaše kampaň dostane ke kontaktu, který má o daný obsah skutečný zájem, protože zde existuje nějaká logická vazba.

Automatické kampaně

V rámci MailChimpu můžete vytvářet také automatické kampaně založené na tzv. triggeru (spouštěči). Spouštěčem může být například přidání nového kontaktu do vaší audience. Jakmile se někdo nový připojí k vaší databázi, je vhodné jej přivítat a zaslat úvodní uvítací e-mail. Vytvořit můžete také celou sérii e-mailů s určitým časovým odstupem.

V MailChimpu můžete posílat i tzv. RSS kampaně. Máte blog s RSS feedem? V tom případě je pro vás tato automatická kampaň ideální. Vždy, když přidáte nový článek na váš blog, kampaň se sama s novým obsahem ve stanovený den a čas odešle.

Další zajímavá automatická kampaň je Opuštěný košík. Tato kampaň vyžaduje napojení na pokročilejší data z e-shopu a budete muset do MailChimpu tahat e-commerce data z vašeho webu. Stačí napojit e-shop na MailChimp pomocí modulu nebo přes API. Toto napojení vyžaduje zásah pokročilejšího uživatele, neváhejte se tedy obrátit na vašeho programátora.

Jakmile se někdo nový připojí k vaší databázi, je vhodné jej přivítat a zaslat úvodní uvítací e-mail.

API

API je určeno pro pokročilejší uživatele – hlavně pro vaše programátory, protože je to rozhraní pro programování aplikace. Můžete si ale prostudovat dokumentaci a přístup k API. Přímo v MailChimpu si v nastavení vygeneruje nový API key (klíč), díky kterému budete přistupovat přímo do prostředí MailChimpu, kde získáte detailnější náhled do aplikace, než když se přihlásíte přes klasické rozhraní.

MailChimp a GDPR

MailChimp umožňuje upravit vaši audienci, tak aby vyhovovala podmínkám GDPR. Nezapomeňte ale na jednu věc. Pokud importujete kontakty, tak je na vás, abyste zajistili příslušný právní základ (např. souhlas). Při vytváření nového listu zatrhněte možnost Enable GDPR fields, čímž se do vašeho seznamu automaticky přidají tzv. marketingové souhlasy. Zájemce o odběr si jednoduše zatrhne možnost, co chce dostávat a MailChimp to v systému zaznamená. Uloží se také datum a čas udělení souhlasu.

Pokud importujete kontakty, tak je na vás, abyste zajistili příslušný právní základ (např. souhlas).

Upravit takový formulář si můžete pod záložkou Signup forms, pokud kliknete na daný list. Zde najdete možnost Form builder, kde můžete formulář jednoduše nastylovat a upravit.

Když si nevíte rady

O MailChimpu by se toho dalo napsat daleko víc, ale pro základní používání vám tento návod určitě pomůže. Doporučuji vám prostudovat si nápovědu, která je přehledná a pro začátky skutečně nápomocná. Dalším místem, kde vám poradí, je facebooková skupina MailChimp Answers. V případě, že hledáte pomoc od experta, obraťte se na skupinu MailChimp Experts, kde najdete naši marketingovou agenturu.

Autor článku

Luboš se od roku 2013 věnuje e-mail marketingu. Hledá způsoby, jak co nejefektivněji budovat vztah mezi klientem a zákazníkem. Zužitkovává u toho svoje znalosti z tvorby webů a online marketingu.

Tento článek přináší

PROFICIO se řadí mezi přední brněnské digitální agentury, svoje klienty má také na Slovensku. Je to jediná Sklik Certifikovaná agentura v Brně a patří mezi 16 klíčových agentur Googlu.

Získej novinky jako první

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.