Co je tedy hnací silou prudkého nárůstu online nakupování? Odpověď spočívá v kombinaci příznivých podmínek, inovativního podnikání a digitálně zdatného obyvatelstva. Díky vysoce rozvinuté infrastruktuře je Litva schopna poskytovat bezproblémové online nakupování, kterému se mnoho jiných zemí nevyrovná.
Jak se píše ve zprávě EMBANK: “Do roku 2024 zpráva poukazuje na nejméně jednu oblast, kde se Evropa může vyrovnat Litvě. Litva má ze všech zemí EU nejvyšší podíl online podniků (39 %). Litva nyní předstihla Švédsko (38 %) a Dánsko (37 %), zatímco Rumunsko a Lucembursko mají nejnižší preference elektronického obchodování (po 13 %).”
Litevský e-commerce však není jen o technologii, ale také o lidech. Trh online obchodování v této zemi se vyznačuje vysokou úrovní digitální gramotnosti – 95 % obyvatel má přístup k internetu. Online nakupující v zemi utratí v průměru 800 EUR na osobu ročně.
Zásadní roli v úspěchu e-commerce v Litvě hraje vládní politika. Poskytováním daňových pobídek a podporou iniciativ, které podporují inovace, vláda podpořila růst začínajících podniků a podnikání. To vedlo ke vzniku nových platforem elektronického obchodu, z nichž mnohé získaly mezinárodní uznání.
Rozmach elektronického obchodování v Litvě představuje příležitosti pro expanzi a růst. Díky své strategické poloze mezi západní Evropou a východem nabízí země ideální centrum pro společnosti, které chtějí proniknout na obrovský spotřebitelský trh v regionu. Kromě toho je Litva díky vysoce kvalifikované pracovní síle a konkurenceschopným nákladům na pracovní sílu atraktivní destinací pro investice.
Výhody pocítí i spotřebitelé. Díky širokému sortimentu výrobků za konkurenceschopné ceny mohou zákazníci nakupující online využívat větší pohodlí a flexibilitu. Rozšíření elektronického obchodování také podporuje konkurenci mezi maloobchodníky, což podporuje inovace a zlepšuje služby zákazníkům.
Vedoucí postavení Litvy v oblasti elektronického obchodování svědčí o progresivním přístupu země k digitálnímu obchodování. Vzhledem k tomu, že se podniky a spotřebitelé nadále přizpůsobují tomuto rychle se vyvíjejícímu prostředí, je Litva připravena zůstat lídrem v odvětví elektronického obchodu v Evropě i v příštích letech.