7min. doba čtení

Konkurenční strategie v online marketingu

Chcete být nejlepší ve svém oboru? Díky správné analýze protivníka zjistíte jeho silné a slabé stránky. Tato analýza vám pomůže na vaší cestě k úspěchu. Je proto důležité vědět, jak na to. Chcete vědět víc? Čtěte dál.

Konkurenční strategie v online marketingu

Proč je analýza důležitá

Když potřebujete zjistit, jak něco funguje, podívejte se tomu pod povrch. Podrobně prozkoumejte procesy, které daný subjekt vykonává. Proč je firma s podobnými službami na tom lépe než vy? Všechno si vyžaduje detailní pohled na to, co za tím stojí. Důležitost analýzy určuje i fakt, že díky ní přesně víte, co děláte špatně. Budete mít představu o tom, v čem má konkurence navrch. 

Pokud vstupujete na trh bez předešlých zkušeností, víte, kde je díra, kterou můžete vyplnit. Podstatné je poznamenat, že se dozvíte cenné informace i o samotných zákaznících. Proč sahají po konkurenci a co je přitahuje právě k nim? Jen tak budete mít podklady pro vývoj efektivní marketingové strategie.

Co je obsahem analýzy konkurence?

Pro jednodušší pochopení si tuto sekci rozdělíme na dva kroky. Prvním krokem je zjistit, co je potřebné vědět pro to, abychom konkurenci analyzovali. Druhým krokem je odkud informace o konkurenci sehnat. Po sesbírání všech potřebných dat můžete přejít na samotnou analýzu. Potom vám už zbývá jen vymyslet správně zacílenou strategii, která vyplní místo na trhu a raketově předběhne vašeho konkurenta. Bude vás to stát nějaký čas, ale na konci se vám to vrátí.

Co je potřebné vědět?

Dobrá zpráva je, že všechno podstatné, co potřebujete vědět, je kolem vás. Nemusíte proto utratit jediný cent, abyste to zjistili. Vezměte si pero a papír, napište si následující otázky a následně je vypracujte. Berte to jako povinný domácí úkol z průzkumu trhu, jen s tím rozdílem, že když se na něj vykašlete, nedostanete špatnou známku. Zůstanete však stále pod svojí konkurencí. To je dostatečná motivace začít jednat. Přejděme proto na otázky:

  • Jaká je celá řada produktů a služeb, které nabízejí?
  • Jsou jejich produkty nebo služby zaměřené na uspokojení podobných cílových trhů?
  • Jsou moji konkurenti ziskoví, expandují nebo se zmenšují?
  • Jaké jsou jejich marketingové a propagační strategie?
  • Jaké jsou jejich pozitivní a negativní vlastnosti v očích zákazníků?
  • Jak je zákazníci hodnotí z hlediska ceny, kvality, prodeje, image/stylu, hodnoty, uznání jména, podílu na trhu, služeb zákazníkům, místa, pohodlí a dalších?

Potom věnujte svůj čas otázkám mířeným na vaši firmu. Jen tak se porovnáte se svými konkurenty, jak se vám oproti nim daří:

  • Mám konkurenční výhodu? Pokud ano, co to je?
  • Jak hodnotí moje podnikání současní zákazníci ve srovnání s konkurencí?
  • Jak můžu odlišit svoji společnost od svých konkurentů?

Odkud vzít informace?

Jak jsme už uvedli, všechno potřebné je kolem vás. Stačí aktivně hledat a odpovědi na vaše otázky se jasně vynoří. Vaše první kroky by tak měly směřovat za reklamou konkurence. Tehdy získáte přehled, co je zdobí. Dozvíte se jejich cenu a informace o samotném produktu. Pokud jste trochu šikovnější, můžete si vypočítat přibližnou cenu za jejich reklamní kampaň.

Velkým šokem nebo pohlazením ega mohou pro vás být veřejně dostupné databáze. Záleží, zda má konkurence v tržbách mnohem větší náskok před vámi, nebo ne. V této veřejně dostupné databázi si můžete prohlédnout danou firmu a detailní informace o ní. Její závazky, pohledávky, tržby, zisky a mnoho dalšího. Hodí se vám to i v životě mimo podnikání, když si chcete prověřit nějakou firmu. Nejznámější databází firem na Slovensku je Finstat.sk.

Využití lidí ve svůj prospěch

Předešlá část článku byla o zdrojích dostupných z internetu, nyní se však zaměříme na lidi. Na výběr máte ze dvou možností. První možností je zeptat se vlastních zaměstnanců, kteří přišli od konkurence k vám. Vědí, jak to tam chodí. V čem cítí největší rozdíl oproti vaší firmě, klady, zápory a podobně. Motivujte je prémiemi za návrh, co by ve vaší firmě zlepšili.

Druhou možností je spřátelit se s konkurencí. Nemusí být všechno pouze jeden velký konkurenční boj. Možná víte, kam šéf dané firmy chodí rád na kávu, případně kde se jeho zaměstnanci zdržují. Jednoduchou konverzací navážete nové kontakty. Dozvíte se informace, které vás posunou vpřed, a možná se rozhodnete pro spolupráci. Pokud by se uskutečnila například spolupráce ponožek Dedoles a Fusakle, byla by z toho senzace.

Vyplatí se SWOT analýza?

Jde o získání lepšího přehledu o vaší firme. Zjistíte vaše silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby. Swot analýza se však podle nových studií přestává vyplácet pro některé firmy. Berou to jako zbytečné mrhání časem z důvodu, že může příliš zjednodušit typ a rozsah silných a slabých stránek, jakož i příležitostí a hrozeb, kterým společnost čelí. Ignoruje některé silné a slabé stránky jiných společností, které by mohly udělat zásadní rozdíl.

VĚDĚLI JSTE, ŽE…

…SWOT analýza je připisovaná Albertovi Humphreymu, který ji vynalezl v roce 1960? Přišel s definicí, že SWOT je základní přímočarý model. Hodnotí, co firma dokáže a nedokáže dělat, jakož i její potenciální příležitosti a hrozby.

Alternativní verze

Na průzkum trhu je nejčastěji používaná právě uvedená SWOT analýza. Existuje však více alternativ pro získání přehledu o vaší společnosti. Pokud chcete být odlišní a dozvědět se víc, sáhněte po jedné z alternativ. Dáváme vám do pozornosti vylepšenou náhradu, kterou je analýza SOAR, v níž silné a slabé stránky zůstávají. Mění se však příležitosti a hrozby, které jsou nahrazené aspiracemi a výsledky. Dalšími alternativami SWOT jsou PESTEL analýza, analýza pěti sil a analýza HLUKU.

Největší rozdíl mezi SWOT a SOAR je zřetelný. Prvně jmenovaná se zaměřuje na to, kde se společnost nachází. SOAR se zase snaží myslet dopředu, aby řešil potenciál podnikání. Odstraněním slabých stránek a hrozeb se SOAR zaměřuje na pozitivní prvky, které jsou pravděpodobně ovlivněné společností. Samozřejmě vám nikdo nebrání udělat si obě analýzy. Aspoň zjistíte, v čem se skrývají rozdíly. Můžete také vyzkoušet i ostatní varianty.

Zdroj: Vectorjuice / Freepik.com

Co ještě brát do úvahy?

Už teď se zdá, že na vás čeká pořádný kus práce. Když to ale neuděláte vy, udělá to jiná firma a prorazí trhem jako blesk. Potom vám už zbydou jen oči pro pláč, proč jste to neudělali. Věnujte tomu svoji energii a čas, i když se vám do toho nebude chtít. Bude to stát za to. Velkou roli mohou sehrát i následující faktory:

  • Nejlepší je hledat trendy v cenotvorbě, ne momentální nárůst a pokles.
  • Odolají finančním krizím? Jak financují vývoj a zlepšování nových produktů?
  • Jsou schopní ušetřit čas a náklady pomocí šikovných výrobních a dodacích technik?
  • Jak snadno mohou zvýšit výnosy prodejem souvisejících produktů?
  • Jaké druhy vztahů mají s jinými firmami?
  • Jaká je motivace, nasazení a úroveň produktivity zaměstnanců?

Závěr

„Nic nezničí váš pracovní týden víc než uvědomění si, že je úterý místo pátku.“ Jde o populární vtip kolující mezi zaměstnanci. Co ale, když se tento vtip stane i vám? Je to ta nejlepší věc, jaká se vám může přihodit, protože máte dostatek času podívat se na všechny konkurenční společnosti. Nic vám nebrání ponořit se do hluboké analýzy firem.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+