Zajímá mě
18. srpna 2020

Sonja Sedláková

Branding & Performance Specialist ve Vivantina
18. srpna 2020

Jak zjistit, kterým sociálním sítím věnovat čas, energii a peníze

5 min čtení

To, zda by firma měla být na sociálních sítích, už není otázkou, kterou si majitelé firem či marketéři kladou. Všem je nám tak jaksi jasné, že bez „sociálu“ to nepůjde. Mnohé firmy se však do komunikace na sociálních sítích pouštějí bez rozmyslu, bez stanovení cílů, bez strategie či bez toho, aby vzali do úvahy i jiné sítě než Facebook. V tomto článku se budeme věnovat hlavně poslednímu bodu – na které sociální sítě se soustředit, aby komunikace přinášela výsledky.

Cíle pro sociální sítě

V první řadě je třeba si odpovědět, proč vlastně chcete být jako firma na sociálních sítích (to, že jsou tam všichni, není dostatečným důvodem). Jiné cíle si může klást e-shop s ponožkami, restaurace či finanční konzultant – rozdíl je v segmentu B2C a B2B, v tom, zda firma poskytuje zboží, nebo služby.

Vaším hlavním cílem bude pravděpodobně prodat co nejvíc produktů nebo služeb, zkrátka dosahovat zisk. Při marketingových aktivitách je třeba si tento cíl rozdělit „na drobné“ a na základě strategie se věnovat vybraným kanálům, prostřednictvím kterých můžeme oslovit potenciální zákazníky v různých nákupních fázích (model SEE-THINK-DO-CARE).

Na sociálních sítích můžete oslovit převážně lidi z nákupní fáze „SEE“ s přesahem do „THINK“, také z fáze „CARE“. Promlouváte tedy k lidem, kteří o vás ještě nevědí, případně vás začínají registrovat, a také vašim stálým zákazníkům, které si chcete udržet.

Mezi cíle, které jsou pro sociální sítě splnitelné, patří například: zvýšení povědomí o značce (případně i o daném tématu, pokud jste v něm průkopníkem), zvýšení návštěvnosti webu či budování komunity (aktivní fanoušci). S pomocí propagovaných příspěvků či reklamy na sociálních sítích můžete podpořit samotný prodej, kontaktování se zájmem o službu či návštěvnost provozovny.

Příspěvky by měly být vyvážené ve smyslu cílů i obsahu tak, aby přinášely užitek vám i fanouškům. Pokud něco prodáváte, nebojte se o tom mluvit a vhodně to odprezentovat. Zároveň myslete na to, co by v rámci vašeho segmentu zajímalo lidi, a poskytněte jim i přidaný obsah – články, soutěže, inspirace atd.

Jak vybrat sociální sítě

Pokud už víte, čeho chcete komunikací dosáhnout, můžete se přesunout k rozhodnutí, na které sociální sítě se soustředit. Doporučujeme vybrat si 2, maximálně 3 hlavní sítě, na kterých budete jako firma figurovat. Pokud nemůžete pro každou síť nabídnout unikátní obsah, kvůli kterému se vás vyplatí sledovat, bude to plýtvání časem vašich zaměstnanců a také zklamáním pro potenciální zákazníky.

Charakter produktu

Podívejte se v první řadě na charakter vašeho produktu či služby. Je určená pro široké masy, nebo konkrétní publikum? Podnikáte v B2C nebo B2B segmentu? Je to vizuálně poutavý produkt, nebo ho budou popisovat spíše články? To všechno napovídá, kde najdete publikum a jakým způsobem mu můžete svůj produkt odpropagovat.

Kde se nacházejí vaši zákazníci

Měli byste dostatečně dobře poznat svoji cílovku. Počínaje pohlavím a věkem, konče běžně stráveným dnem či koníčky – poznejte svoje ideální zákazníky co nejlépe.

Nejlepší je vypracovat persony, tedy podrobné popisy stereotypních zákazníků, kteří by měli odrážet realitu.

Pokud např. prodáváte nábytek, jedním z vašich zákazníků může být administrativní pracovnice Petra s průměrným platem, která na Facebook chodí převážně během pracovní doby a přečte si články, které ji zaujmou. Přes oběd si proběhne Instagram, kde se jí zobrazují fotky oblíbených blogerek a známých, a v neděli večer si doplní nástěnku na Pinterestu, kde si ukládá nápady na DIY výzdobu bytu. Na všech uvedených sociálních sítích můžete nabídnout relevantní a unikátní obsah, kterým si postupně získáte pozornost i srdce svých zákazníků.

Jinak se samozřejmě bude chovat manažer firmy, kterému můžete nabídnout školení zaměstnanců. Jeho pozornost získáte zřejmě na LinkedInu, ale také infografikou či dobrým článkem sdíleným na Facebooku.

Silná konkurence naznačí vhodné sociální sítě

Indicií, na které sociální sítě se soustředit, může být i vaše konkurence, kterou tak nemáte rádi. Pokud však dělá dobře to, co dělá, pravděpodobně už našla kanály, které se vyplatí.

V každém případě však doporučujeme jít vlastní cestou a nekopírovat slepě obsah nebo náměty. Jednak pro vás nemusí fungovat stejně a také to sníží hodnotu vaší značky, která bude pouze kopií silnějšího konkurenta.

Jaký obsah jste schopní tvořit?

Další nápovědou, na které sítě se zaměřit, může být váš vlastní obsah. Ten, který je pro vás nejpřirozenější, jste schopní ho pravidelně a kvalitně vytvářet a sedí vašemu produktu. Mohou to být fotky produktů, lifestylové fotky s modely, moderní flat-laye atd. Pokud máte k dispozici fotky ve špatné kvalitě nebo výlučně fotobankový materiál, na Instagramu například nepochodíte.

Pokud umíte natáčet recenze elektroniky nebo cvičení s fitness trenéry, a to pravidelně a v dobré kvalitě, nebojte se jít na YouTube. Zkrácené verze videí si najdou místo na Facebooku či Instagram TV, kde však dbejte na doporučené formáty (čtvercové video či video na výšku, zobrazované hlavně na mobilních zařízeních).

Zajímavá témata, články a rozhovory můžete uveřejňovat téměř všude, kde můžete přihodit link – tedy na Facebooku, LinkedInu či Twitteru. Když můžete články zpracovat i do mluvené podoby, nevynechejte ani Spotify nebo jiné streamovací služby.

Zohledněte vaše specifika

Pokud je vaše podnikání mezinárodní nebo se soustředíte na konkrétní země, nezapomeňte na lokální sociální sítě, které u nás sice neznáme, ale jinde jsou masově využívané (např. ruská VKontakte).

Také když máte specificky zaměřený produkt nebo službu, pro kterou existuje komunita na třeba menší, ale o to relevantnější sociální síti či portálu, určitě ji nevynechejte. Příkladem může být Modrý koník pro maminky nebo Sashe pro handmade značku.

Shrnutí sociálních sítí

Na závěr ještě shrnu specifika nejpoužívanějších sociálních sítí na Slovensku, které vám mohou pomoci se rozhodnout, kde se vám vyplatí komunikovat.

Facebook

Nejpoužívanější sociální síť celosvětově i na Slovensku, prostřednictvím které můžete zasáhnout lidi z různých segmentů, ať už jsou vaše produkty či služby jakékoliv. Vhodným obsahem jsou sdílené obrázky, grafiky, videa, články a další.

Instagram

Vizuálně zaměřená sociální síť, kterou využívají stále převážně mladí (tam počítáme i třicátníky. ;)) Uspějete s kvalitním vizuálním či video obsahem, doporučujeme naplno využívat i Stories a propojit komunikaci s influencer marketingem.

LinkedIn

Sociální síť dobře známá hlavně manažerům, CEO či klíčovým zaměstnancům firmy. I marketingová komunikace na této sociální síti je účinná hlavně prostřednictvím zaměstnanců, proto kromě firemní stránky doporučujeme budovat relevantní síť pomocí profilů reálných osob. Propagace je aktuálně možná pouze v angličtině, což může být omezením, když chcete propagovat například firemní článek psaný ve slovenštině.

YouTube

Na YouTube můžete plnohodnotně komunikovat i jako firma, je však nutné poskytnout poutavý, originální a pravidelně publikovaný obsah, který podpoří vaši značku. Nemusí to být pro každého, ale pokud můžete firmu propojit s tímto obsahem, může komunikace přinášet dlouhodobé výsledky.

Twitter

Tato sociální síť není u nás využívaná tak intenzívně jako například v Americe a cílovka je spíše technicky či informačně zaměřená. Pro většinu firem komunikace na Twitteru nemá velký přínos, do úvahy ho můžete vzít, pokud jste třeba zpravodajský portál, případně se vyjadřujete k aktuálním tématům. Pouze se sdílením obsahu moc nepochodíte, je nutné sledovat trendy, komunikační větve a zapojovat se do diskuzí. Ideální obsah? Krátké statusy – „tweety“, které mohou zahrnovat odkazy na články či obrázky (důležitým však zůstává text).

Pinterest

Pro někoho velká neznámá, pro někoho často navštěvovaný portál. Na Pinterestu oslovíte častěji ženy, populárními tématy jsou DIY, svatby nebo bydlení. Pokud tady najdete svoji cílovku, směle do toho. Hlavním obsahem jsou obrázky a videa.

TikTok

TikTok je poměrně nový fenomén a využívaný je zatím mladší skupinou lidí (tentokrát myslíme skutečně mladších – hlavně děti a teenagery). Pokud je váš produkt určený právě této cílovce, do povědomí vás mohou dostat vtipná či zajímavá krátká videa.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Sonja Sedláková

Branding & Performance Specialist ve Vivantina

Skloubuje znalosti z mediálních studií s vášní pro vizuálne. S radostí tvoří strategie a obsah pro sociální média, jindy zlepšuje organiku webů. Jednou je hlavou v oblacích obrázků, jindy v číslech, ale vždy nohama pevně na zemi. Ve volném čase se věnuje focení, knihám a seriálům.

Tento článek přináší

Jsme agilní marketingová agentura zaměřená na PPC, SEO, analytiku a marketingové strategie. Premier Google Partner. Aktuálně pomáháme našim klientům na 8 trzích.