
Špatně sestavený tým je třetím nejčastějším důvodem, proč start-upy selhávají. Vždycky říkám, že start-up je především o zakladateli, který mu musí velmi dobře rozumět. Jak již bylo řečeno, měli byste si ujasnit, kdo vám ho pomůže dále budovat. Základem úspěchu je silný tým složený z lidí, jako jste vy, nebo dokonce chytřejších.
Mým mottem je: „Velikost tvého týmu musí odpovídat velikosti tvého snu.” Není vždy snadné se ho držet, ale jasné hodnoty ti pomohou nezabřednout do zbytečností, které tě připravují o čas a peníze.
Sama jsem nějaký čas hledala správný přístup ke složení a vyskládání svého týmu a často to bylo opravdu náročné. V určité fázi budování Digitoo mi pomohla kniha o budování týmu od zakladatele Netflixu, ale postupem času jsem si pravidla nastavila sama. A ta se mi osvědčila.
Tak jak na správné sestavení týmu ve start-upu? Nebo jinak, čím se řídím už 4 roky:
1. Začni u sebe. Věř své vizi a vášni a lidé tě budou následovat. Jinak to nepůjde. Podívej se na video zaměstnanců Apple, jak už před 20 lety nabíral Steve Jobs. Celý proces měl 8–9 kol a v posledním zavřeli uchazeče do zasedací místnosti, kde před něj postavili nový prototyp počítače. Pokud se o něm se zájmem nezačal bavit a „ohmatávat ho“, nevzali ho. Takto zjistíte, jestli bude s vámi sdílet vaši vášeň.
2. Rockstars vs. Superstars. Nauč se, jak zjistíš skutečnou kvalitu kandidáta. Pravdou je, jak to popisuje Kim Scott ve své knize Radikální otevřenost, že potřebujete oba typy lidí – rockové hvězdy, které vašemu týmu poskytnou stabilitu, ale také ambiciózní superhvězdy.
3. Měj jasno v tom, jaké hodnoty mají mít lidé ve tvém týmu. Ideální je, pokud si je napíšeš a budeš si je při náboru připomínat.
4. Jasně definuj jejich pracovní náplň a očekávání, která od jednotlivých lidí máš. Opět, napiš si je. Velmi důležité je nedělat v tomto směru kompromisy. Toto jsou tvé priority. Tečka. Neber k sobě lidi, kteří je nesplňují.
5. Pokud máš pro lidi jasně definovanou náplň práce a přijmeš skvělého člověka, nezapomeň se náplní i nadále řídit. Znám spoustu start-upů, kde tým pohořel právě na rozdělení úkolů. Pokud nejsou mezi lidmi jasně rozděleny pravomoci, všichni dělají všechno, ale všechno ve špatné kvalitě. Dochází k tomu, že přetěžuješ schopné lidi, které můžeš znechutit či dovést k vyhoření.
6. Buduj brand start-upu, pomůže ti to s náborem skvělých lidí.
7. Na inzeráty, např. na LinkedIn, odpovídej do hodiny. I těm, které odmítáš. Je to tvoje vizitka.
8. V inzerátech si ujasni styl komunikace, o kterém víš, že zaujme. Pozor, tento styl ti musí být blízký. Když jsme například hledali člověka do oddělení Customer Care, tak jsme v inzerátu uvedli: „Hledáme srdce Digitoo. Někoho, kdo se postará o naše klienty.“ Přihlásila se nám Sandra se slovy: „Já chci být vaším srdcem pro vaše zákazníky.“ Stalo se. Je jím dodnes.
9. Laťku měj nastavenou vysoko. Nabírej jen ty nejlepší. Důvěřuj své intuici, ale schopnosti kandidátů si dobře prověř.
10. Networkuj. Mluv s lidmi o tom, jakého člověka potřebuješ do týmu. Pomohou ti.
11. Neboj se ukrást někoho od konkurence. Může to trvat několik měsíců, ale výsledek nakonec často stojí za to.
12. Vyhazuj rychle. Špatný zaměstnanec čerpá tvé peníze. Start-up je totiž jako sportovní tým – slabších nebo toxických lidí se zbav hned. Stačí jeden nebo dva takoví lidé a rychle budeš mít v týmu velký problém.