6min. doba čtení

Jak vytvořit komunikační strategii pro vaši společnost?

Podnikat bez strategie je jako plavit se na dřevěném voru a doufat, že vás vítr sám od sebe zavěje až na slunečnou Havaj. S vlastním životem byste tak neriskovali, ale svoji firmu bez mrknutí oka necháte protloukat se bez strategie. Změňte to tady a teď. Lepší příležitost už nebude.

Jak vytvořit komunikační strategii pro vaši společnost?

Co všechno je komunikační strategie?

Odpověď na tuto otázku je dost obšírná, proto bychom se spíše měli zeptat, co není komunikační strategie. Není to zaručený způsob, jak dostat firmu na výsluní. Stejně tak to není krátkodobá ani levná záležitost.

Komunikační strategie, která plní svůj cíl, musí být citlivě nastavená se zřetelem na vizi firmy, její ambice a cílovou skupinu. Komunikační strategie je všechno, co se vaší firmy týká, a to od nejstaršího instagramového příspěvku až po reklamní poutač za několik tisíc.

Stanovte si cíl

Stanovení cíle je krok, který při tvorbě komunikační strategie nesmíte přeskočit. Díky jasně definovanému cíli dokážete zjistit, co potřebujete. Ne každá značka musí na sociálních sítích prezentovat svoje produkty. Pokud je pro vás důležitější vytvořit si se svými sledovateli vztah založený na důvěře a upřímnosti, sdílejte s nimi svoje rady, názory a úspěchy. Neexistuje jediný správný cíl.

Učte se od jiných

Rozumný člověk se poučí ze svých chyb. Úspěšný podnikatel se poučí z chyb svých konkurentů. Nestyďte se pověsit jim na paty a pozorně sledovat, jak se v online i offline světě chovají ke svým zákazníkům. Může to být pro vás cenná zkušenost.

Analýza konkurence je důležitou součástí komunikační strategie. Před tím, než se definitivně rozhodnete, jaký obsah a jakou formou budete se svými zákazníky komunikovat, prošmejděte sociální sítě své konkurence. Dozvíte se, jaký typ obsahu spadá do vašeho sektoru a jakými kanály může být zprostředkovaný lidem. Proniknutí do komunikační strategie konkurence vám pomůže nastavit takovou strategii, která bude jedinečná a jednoznačně odlišitelná.

Komunikace není jen o slovech. Jsou to například i barvy. Každá barva symbolizuje něco jiného. Barevná identita pomáhá vyjadřovat hodnoty firmy. Dejte si záležet, aby barvy ve vašem logu, na pracovních uniformách, obalech vašich produktů a v příspěvcích, kterými se snažíte navázat spojení s vaší cílovkou na sociálních sítích, srozumitelně vyjadřovaly dojem, který se pokoušíte vytvářet. Také tady vám pomůže analýza konkurence. Máte rodinnou cukrárnu? To, jaké barvy se zákusky souvisí, zjistíte nejsnáze tak, že se povrtáte v sociálních účtech ostatních cukráren.

TIP: Při komunikaci se zákazníky buďte vždy slušní a trpěliví. Když to situace vyžaduje, omluvte se a snažte se, aby byl zákazník spokojený.

Kdo jsou moji lidé?

Už to tu zaznělo. Cílová skupina nebo zkráceně „cílovka“. Je to skupina lidí, která čeká v cíli, aby vám po vítězství pogratulovala? Ne. Ona je tím cílem. Vy jako podnikatel musíte udělat všechno pro to, abyste ji získali. Ne vždy je to slíznout med, ale se správnou komunikační strategií to zvládnete.

Na to, abyste se svojí cílovkou mohli efektivně komunikovat, musíte v první řadě vědět, kdo ji tvoří. Jak to zjistit? Jednou z možností je, že si jeden po druhém prohlédnete všechny sociální profily lidí, kteří u vás nakoupili. Protože nežijeme v době kamenné, předpokládáme, že nechcete analyzováním své cílovky ztratit svoje mládí.

Naštěstí existují sociální sítě se svými metrikami a statistikami. Demografické údaje o vašich fanoušcích (a snad i zákaznících) získáte v průběhu několika vteřin.

Svoji pozornost zaměřte především na pohlaví a věk. Pokud máte ke svým zákazníkům o něco blíže, možná se vám podaří zjistit i jejich finanční stav a zájmy. To všechno jsou klíčové údaje, bez kterých komunikační strategie nikdy nemůže fungovat na 100 %.

Komunikace se zákazníky

Konečně se dostáváme k tomu, jak správně komunikovat se zákazníky. Někdy se budete muset kousnout do jazyka nebo si sypat popel na hlavu, ale v konečném důsledku to vždy stojí za to. Seriózní přístup je důkazem, že jste odborník a elita.

Komunikace se zákazníky se odvíjí od údajů, které se vám o nich podařilo nashromáždit. Uvolněný styl s tykáním se hodí pro mladší cílovku, ale není to jediné kritérium. Záleží i na způsobu, jakým chcete, aby se vaše značka prezentovala.

Chcete působit jako dobrý kamarád, se kterým byste bez váhání hodili řeč, nebo seriózní profesionál, který svůj vztah k cílovce buduje na základě zkušeností a odbornosti? To už je na vás. Slova, jakými budete k vaší cílovce promlouvat, o identitě vaší firmy mnohé prozradí. Volte je proto s rozvahou.

Závěr

Strategie. Pevně věříme, že jste si po přečtení tohoto slova nepovzdechli: a nač? Komunikační strategie je hybnou silou úspěchu každé firmy. Podívejte se kolem sebe. Každá firma, která to někam dotáhla, má jasně definovanou komunikační strategii. Nic se neděje náhodou. Na improvizaci není ve světě byznysu prostor.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
4min. doba čtení

Tipy na šikovné online nástroje pro cílení vaší reklamy

Ano, všichni známe a pravděpodobně i řešíme firemní účty na Facebooku, Instagramu a LinkedIn. TikTok je vzhledem k průměrnému věku uživatelů poněkud kontroverznější, ale při rozumném používání je to velmi účinný marketingový nástroj s více než miliardou aktivních uživatelů. Sociální sítě jsou ve světě reklamy neprůstřelnou klasikou, ale nejsou zdaleka jedinou platformou, kde se dá […]

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Přečíst článek
12min. doba čtení

Která sociální síť je pro vás a vaši firmu nejvhodnější? Zjistěte, kde se soustřeďuje vaše publikum

Někdy se můžete snažit sebevíc, ale výsledky stejně nebudou takové, jaké byste očekávali. Pokud váš byznys neroste tak, jak byste si přáli, a to i v případě sponzorovaných nebo nesponzorovaných příspěvků na sociálních sítích, možná publikujete na špatném místě a ve špatný čas. 

Peter Habánek Peter Habánek
Managing Director v Bragama
Přečíst článek
5min. doba čtení

Jak může neuromarketing pomoci vaší firmě?

Obchodníci si lámou hlavu nad tím, jak přesvědčit zákazníky k nákupu. Existuje mnoho případových studií, jak pozitivně ovlivnit chování spotřebitelů. Dokážeme někdy nahlédnout do hlavy zákazníka? Už teď nám může hodně říci neuromarketing.

Přečíst článek