5 min. doba čtení

Jak vytvořit komunikační strategii pro vaši společnost?

Podnikat bez strategie je jako plavit se na dřevěném voru a doufat, že vás vítr sám od sebe zavěje až na slunečnou Havaj. S vlastním životem byste tak neriskovali, ale svoji firmu bez mrknutí oka necháte protloukat se bez strategie. Změňte to tady a teď. Lepší příležitost už nebude.

Jak vytvořit komunikační strategii pro vaši společnost?

Co všechno je komunikační strategie?

Odpověď na tuto otázku je dost obšírná, proto bychom se spíše měli zeptat, co není komunikační strategie. Není to zaručený způsob, jak dostat firmu na výsluní. Stejně tak to není krátkodobá ani levná záležitost.

Komunikační strategie, která plní svůj cíl, musí být citlivě nastavená se zřetelem na vizi firmy, její ambice a cílovou skupinu. Komunikační strategie je všechno, co se vaší firmy týká, a to od nejstaršího instagramového příspěvku až po reklamní poutač za několik tisíc.

Stanovte si cíl

Stanovení cíle je krok, který při tvorbě komunikační strategie nesmíte přeskočit. Díky jasně definovanému cíli dokážete zjistit, co potřebujete. Ne každá značka musí na sociálních sítích prezentovat svoje produkty. Pokud je pro vás důležitější vytvořit si se svými sledovateli vztah založený na důvěře a upřímnosti, sdílejte s nimi svoje rady, názory a úspěchy. Neexistuje jediný správný cíl.

Učte se od jiných

Rozumný člověk se poučí ze svých chyb. Úspěšný podnikatel se poučí z chyb svých konkurentů. Nestyďte se pověsit jim na paty a pozorně sledovat, jak se v online i offline světě chovají ke svým zákazníkům. Může to být pro vás cenná zkušenost.

Analýza konkurence je důležitou součástí komunikační strategie. Před tím, než se definitivně rozhodnete, jaký obsah a jakou formou budete se svými zákazníky komunikovat, prošmejděte sociální sítě své konkurence. Dozvíte se, jaký typ obsahu spadá do vašeho sektoru a jakými kanály může být zprostředkovaný lidem. Proniknutí do komunikační strategie konkurence vám pomůže nastavit takovou strategii, která bude jedinečná a jednoznačně odlišitelná.

Komunikace není jen o slovech. Jsou to například i barvy. Každá barva symbolizuje něco jiného. Barevná identita pomáhá vyjadřovat hodnoty firmy. Dejte si záležet, aby barvy ve vašem logu, na pracovních uniformách, obalech vašich produktů a v příspěvcích, kterými se snažíte navázat spojení s vaší cílovkou na sociálních sítích, srozumitelně vyjadřovaly dojem, který se pokoušíte vytvářet. Také tady vám pomůže analýza konkurence. Máte rodinnou cukrárnu? To, jaké barvy se zákusky souvisí, zjistíte nejsnáze tak, že se povrtáte v sociálních účtech ostatních cukráren.

TIP: Při komunikaci se zákazníky buďte vždy slušní a trpěliví. Když to situace vyžaduje, omluvte se a snažte se, aby byl zákazník spokojený.

Kdo jsou moji lidé?

Už to tu zaznělo. Cílová skupina nebo zkráceně „cílovka“. Je to skupina lidí, která čeká v cíli, aby vám po vítězství pogratulovala? Ne. Ona je tím cílem. Vy jako podnikatel musíte udělat všechno pro to, abyste ji získali. Ne vždy je to slíznout med, ale se správnou komunikační strategií to zvládnete.

Na to, abyste se svojí cílovkou mohli efektivně komunikovat, musíte v první řadě vědět, kdo ji tvoří. Jak to zjistit? Jednou z možností je, že si jeden po druhém prohlédnete všechny sociální profily lidí, kteří u vás nakoupili. Protože nežijeme v době kamenné, předpokládáme, že nechcete analyzováním své cílovky ztratit svoje mládí.

Naštěstí existují sociální sítě se svými metrikami a statistikami. Demografické údaje o vašich fanoušcích (a snad i zákaznících) získáte v průběhu několika vteřin.

Svoji pozornost zaměřte především na pohlaví a věk. Pokud máte ke svým zákazníkům o něco blíže, možná se vám podaří zjistit i jejich finanční stav a zájmy. To všechno jsou klíčové údaje, bez kterých komunikační strategie nikdy nemůže fungovat na 100 %.

Komunikace se zákazníky

Konečně se dostáváme k tomu, jak správně komunikovat se zákazníky. Někdy se budete muset kousnout do jazyka nebo si sypat popel na hlavu, ale v konečném důsledku to vždy stojí za to. Seriózní přístup je důkazem, že jste odborník a elita.

Komunikace se zákazníky se odvíjí od údajů, které se vám o nich podařilo nashromáždit. Uvolněný styl s tykáním se hodí pro mladší cílovku, ale není to jediné kritérium. Záleží i na způsobu, jakým chcete, aby se vaše značka prezentovala.

Chcete působit jako dobrý kamarád, se kterým byste bez váhání hodili řeč, nebo seriózní profesionál, který svůj vztah k cílovce buduje na základě zkušeností a odbornosti? To už je na vás. Slova, jakými budete k vaší cílovce promlouvat, o identitě vaší firmy mnohé prozradí. Volte je proto s rozvahou.

Závěr

Strategie. Pevně věříme, že jste si po přečtení tohoto slova nepovzdechli: a nač? Komunikační strategie je hybnou silou úspěchu každé firmy. Podívejte se kolem sebe. Každá firma, která to někam dotáhla, má jasně definovanou komunikační strategii. Nic se neděje náhodou. Na improvizaci není ve světě byznysu prostor.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Cookies se neruší. Google mění svou strategii a umožní uživatelům větší kontrolu nad soukromím
4 min. doba čtení

Cookies se neruší. Google mění svou strategii a umožní uživatelům větší kontrolu nad soukromím

Téma ochrany osobných údajov na internete sa rieši čoraz viac. Ústredným bodom tejto diskusie je vývoj Privacy Sandbox – iniciatívy zameranej na posilnenie ochrany súkromia a zároveň zachovania personalizovaných reklám. Sľubuje nielen ochranu súkromia používateľov, ale aj zabezpečenie toho, aby digitálny reklamný ekosystém zostal živý a efektívny.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Co ukazují globální trendy z Asie a Tichomoří?
4 min. doba čtení

Co ukazují globální trendy z Asie a Tichomoří?

Nedávná zpráva společnosti KPMG o nákupních zvyklostech a trendech v asijsko-pacifickém regionu poskytuje cenné poznatky, které mohou využít české a slovenské společnosti zabývající se e-commerce. Navzdory geografickému zaměření studie chování a preference spotřebitelů ukazují trendy, které jsou relevantní celosvětově. Jejich pochopení může firmám pomoci přizpůsobit se a prosperovat.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+