Hledáte jednoduchou odpověď na to, jak vytvářet obsah na sociálních sítích? Už nestačí jen pasivně existovat nebo vytvářet obsah, abyste „měli alespoň něco na svém profilu“. Pokud chcete vytvářet smysluplný obsah pro své publikum, zde jsou 3 body, které byste neměli zavrhovat, a jeden extra tip pro každou populární sociální síť.
Autenticita – kdo jsme a proč jsme tady
Ať už se jedná o vaši osobní značku nebo firemní identitu na sociálních sítích, měli byste si odpovědět na otázku, proč tam vlastně přidáváte obsah. Pokud je vaším cílem budování dobrého jména, rozšíření povědomí o značce, získání nových kontaktů nebo přímo zákazníků, jste tam správně.
Každý z těchto motivů může být zastřešen jiným typem komunikace, ale všechny mají společné to, že jsou autentické. Jen vy víte, v čem je vaše podnikání skutečně výjimečné, co děláte jinak a v jakém typu komunikace se cítíte dobře. Pokud máte firmu zaměřenou na výrobu a chtěli byste lidem ukázat proces výroby, jděte do toho.
Pokud jste například právník se zaměřením na obchodní právo, neváhejte do své komunikace přidat nejčastější problémy, se kterými se u klientů setkáváte. Odhalte svým sledujícím zákulisí, nabídněte jim bezplatnou radu nebo se pochvalte úspěchy. Udělejte to způsobem, který je pro vás nebo vaši značku přirozený a pro vaše publikum uvěřitelný. Doby, kdy stačilo čas od času přidat „brandové MEME“, jsou už dávno pryč. Lidé chtějí značky, se kterými mohou souznít a kterým mohou důvěřovat.
Příklad:
Klient potřeboval přidat nový typ autentických příspěvků. Jeho komunikace byla založena na kombinaci grafiky a upravených profesionálních fotografií z jeho vlastní režie, případně fotobanky.
Do jeho komunikace jsme nejprve přidali unikátní fotografie od jeho spokojených zákazníků a později jsme začali přidávat jemně upravené fotografie s naaranžovanými produkty, ale pořízené telefonem (stále s maximálním důrazem na kvalitu), abychom zachytili produkty co nejautentičtěji, tak jak si je fotí zákazníci. A výsledek? Dnes jsou to nejúspěšnější příspěvky, které má na svém profilu.
Pravidelnost – zlaté pravidlo tvorby
Mezi časté chyby, se kterými se setkávám, patří nepravidelná frekvence nebo nárazové publikování. Ani jeden z těchto extrémů není dobrý. Ať už chcete, aby se o vaši komunikaci starala agentura, nebo ji máte ve vlastních rukách, stanovte si realistický cíl, který je pro vás doslova minimem. Například jeden příspěvek týdně.
Dejte si na přípravu dostatek času a dodržujte tuto metu každý týden. Výsledkem bude, že na konci roku budete mít 52 publikovaných příspěvků, a hlavně si vytvoříte návyk. Na jedné straně návyk vás jako tvůrce nebo spolutvůrce a na druhé straně návyk vašeho publika, které si může na komunikaci vaší značky zvyknout.
Pokud máte na komunikaci agenturu, doporučujeme z praxe alespoň 2 příspěvky týdně, což vás udrží více na očích veřejnosti a agentura vám dokáže pomoci rychleji vyhodnotit úspěšnost různých témat.
POZOR! Mějte na paměti, že méně je někdy více. Příliš časté publikování příspěvků u komerčních značek může vést k efektu přesycení a ztrátě engagementu nebo v horším případě ke ztrátě sledujících. Pokud raději vsadíte na jistotu, začněte na dvou postech týdně.
Analýza obsahu – co publikovat a proč
Věnujte dostatek času také analýze vašeho obsahu. To vám pomůže poučit se ze starých chyb, vytvořit lepší obsah pro vaše publikum a ve výsledku tedy i pro vás.
Sledujte, kdy vaše publikum na zvolené platformě nejlépe reaguje na příspěvky – je to ráno, když přijdou do práce a otevřou LinkedIn nebo spíše k večer, když mají náladu objednat si něco k televizi a prochází Instagram?
Sledujte časy publikování a vyhodnocujte je. Dávejte pozor i na různé typy obsahu. Je možné, že příspěvek z veselého pracovního prostředí bude mít větší „tah“ během pracovní části dne na rozdíl od příspěvku o uvedení nové kolekce bot, který by měl větší úspěch mezi 18. a 19. hodinou.
Kromě časů je zde také forma komunikace. Aktuálně nejoblíbenějším typem obsahu je video. Nezapomínejte však také na různé další typy a možnost vytvářet alba, single posty, ankety, odkazy na web, carousely a další. I když aktuálně video kraluje, vaše publikum možná více potěší dobře vyfotografovaný produkt nebo popis služby, kterou vykonáváte na profesionální úrovni.
BONUS
Odměnou pro ty, kteří si článek vůbec přečetli, je jeden tip navíc pro každou sociální síť.
Nebojte se titulkového marketingu. Facebookové publikum se podobně jako všechny ostatní mění. Doba se zrychlila a lidé nyní více reagují zejména na lákavé titulky. Ať už se jedná o odkaz na váš PR článek, webové stránky, nový produkt nebo prostě další příspěvek, snažte se vytvořit co nejzajímavější poutavý titulek a umístit ho na nejviditelnější místo v příspěvku. Například titulek, text na fotografii nebo úvodní věta v příspěvku. Zaručeně přitáhnete více pozornosti.
Snažte se co nejvíce svého obsahu připomínat aktivnímu publiku. Díky příběhům můžete komunikovat každý svůj nový příspěvek pro celou aktivní část vašeho publika. Právě stories jsou způsobem komunikace, který vám pomůže probudit dosud méně aktivní část publika. Výhodou je, že stories můžete používat i ke komunikaci, například v současnosti populární formát Instagram Reels.
Pokud budujete profil své firmě na síti LinkedIn, zapojte do toho i zaměstnance. Komunikace na LinkedIn dává větší prostor lidem než firmám, takže je efektivnější zvolit si například zástupce firmy, kteří budou vytvářet a komunikovat firemní obsah.
TikTok
Tato síť má jistě svá pravidla, ale nikdo se zatím neshodl na tom, jaká přesně jsou. Tip pro TikTok je tedy jednoduchý – vytvářejte spoustu obsahu, hodně komunikujte, a když k tomu všemu přidáte i humor, zaručeně zvýšíte pravděpodobnost úspěchu.