10 min. doba čtení

Jak vybrat marketingovou agenturu pro spolupráci

Tento článek je určen každému, kdo už někdy přemýšlel nad tím, že svěří marketingové aktivity své společnosti do rukou agentury. Je to moment, kdy člověku přijdou na mysl otázky typu: Je to pro nás vhodné? Vyplatí se mi to? Kolik to bude stát? Otázek a otazníků při řešení této situace může být opravdu nespočet. V článku najdete tipy, které vám mohou rozhodování usnadnit a pomoci s výběrem agentury.

Peter Csemez Peter Csemez
Riaditeľ digitálnej agentúry
Jak vybrat marketingovou agenturu pro spolupráci

Na co mi je agentura dobrá?

Agentura může pracovat jako vysunutá součást vašeho marketingového oddělení. Je to množství lidí, kteří společně mají velký objem zkušeností, které jen tak žádný freelancer nabídnout nedokáže. To je jedna z výhod spolupráce s agenturou.

Spolupráce s agenturou má velkou výhodu v tom, že si tím pronajímáte agenturní lidi s různými specializacemi. Ušetří vám to hodně peněz, protože zaměstnat více profesionálů interně už nemusí být rentabilní.

Při agentuře si v podstatě pronajímáte čas a zkušenosti lidí.

Zapomeňte na to, že si do firmy najmete osobu, která bude umět spolehlivě a zodpovědně obsloužit nejrůznější kanály digitální komunikace – správu facebookové stránky, psaní článků na blog, správu firemního instagramového účtu, nastavení kampaní na Googlu, nastavení Google Analytics, vypracování SEO auditu atd.

Mohu vám zodpovědně říci, že takového člověka jsem zatím během své praxe nepotkal.

Můžete ale najít profesionály, kteří se vyznají v různých formách komunikace. Ti jsou ideálními styčnými důstojníky na straně klienta pro spolupráci s agenturou. Takový člověk dokáže maximálně zefektivnit spolupráci a ušetřit čas, protože je přesně schopen říct, o co vám jako klientovi jde.

Spasí mě agentura?

Agentura vás spasit může. Musíte jí ale důvěřovat a věřit, že její lidé ovládají svou práci a vědí, co dělají. Potom vás nasměrují tím směrem, který je pro vás vhodný.

Velmi důležitým faktorem při odpovědi na výše napsanou otázku je trpělivost. Tu budete potřebovat, stejně jako budete potřebovat důvěru v práci agentury. Digitální marketing není jako mávnutím kouzelného proutku. Není to žádná magie, která přináší okamžité výsledky. I když jsou situace, kdy vám může s dosažením výsledků velmi rychle pomoci.

Ze zkušeností, které mám, vím, že trvá zhruba tři měsíce, než se začnou dostavovat první reálná čísla.

Proto digitální marketing hned nezatracujte, pokud vám od začátku nebude přinášet to, co si od něj slibujete. Dopřejte mu čas, aby začal „plodit ovoce”. Při plnění cílů je důležité mít realistická očekávání. Kromě toho platí jednoduchá poučka – čím více peněz máte k dispozici, tím větší počet smysluplných kanálů můžete využít, a ty vám na oplátku rychleji přinesou očekávané výsledky.

Co udělat před výběrem agentury?

V první řadě si pořádně promyslete, zda agenturu opravdu potřebujete. Agentura vám pomůže, ale na druhé straně je to také časová a finanční investice z vaší strany. Uvědomte si, zda jste ochotni pustit agenturu do svých interních dat, která mohou pro svou práci potřebovat.

Také musíte mít jasný cíl, co chcete spoluprací dosáhnout, za jaký čas to chcete dosáhnout a kolik peněz jste ochotni investovat. Berte na vědomí, že pokud v tom nemáte jasno, tak i agentuře se bude těžko něco rozjíždět. Vzájemná spolupráce nebude mít jasná pravidla. Pokud nebudete vědět, co chcete dosáhnout, je možné, že budete agentury střídat častěji, protože ani ty vám nebudou schopny pomoci.

Doporučuju vám připravit si brief/zadání, které před výběrem pošlete potenciálním kandidátům na spolupráci.

Pokud jste brief nikdy nepsali, můžete se inspirovat na stránce Slovenskej Asociácie Digitálnych marketingových Agentúr (ADMA). Na stránce se nacházejí briefy pro nejčastěji využívané oblasti digitálního marketingu. Klidně se inspirujte nebo stahujte.

Pokud jste na většinu otázek odpověděli kladně, jste ochotni podstoupit takovou změnu a připraveni investovat váš čas, důvěru a peníze, můžete přistoupit k výběru agentury.

Při rozmýšlení o výběru se podívejte na ilustrační obrázek, protože ten zobrazuje realitu. Vy sami se musíte rozhodnout, které dva body z trojúhelníku budete preferovat, resp. které odpovídají vašim požadavkům a možnostem. Nezapomeňte, že je nemožné a nereálné vyžadovat od agentury všechny tři body. Když se na obrázek podíváte z obecné roviny, tak zjistíte, že to je aplikovatelné v podstatě na cokoli v rámci obchodu a služeb. Zřejmě se i váš byznys řídí tímto trojúhelníkem.

Pokud nejste ochotni akceptovat fakt, že vám agentura může splnit jen dva ze tří bodů, potom si marketingové aktivity raději zkuste zajistit interně.

Zdroj: www.rapidbi.com

Jak vybrat marketingovou agenturu?

Začnu tím, jak si ji nevybírat. Nedívejte se primárně na cenu. Pokud se konkrétní služby nazývají v jednotlivých agenturách stejně, neznamená to, že se za nimi skrývá úplně totéž. Pokud rozhodnete na základě ceny, můžete dopadnout tak, že budete porovnávat hrušky s jablky.

Jak si ji tedy máte vybírat? Doporučuju postupovat podle těchto bodů:

  1. Sedí mi agentura typově? Jsou tam lidé, kteří rozumí tomu, co děláme a jak to děláme? Cítím se s nimi dobře? Jsme přece lidé a vztahy jsou to nejdůležitější. Proto se rozhodněte pro agenturu, vedle které se budete dobře cítit. Je to dobrý předpoklad pro úspěšnou spolupráci.
  2. Má reference z vertikály, ve které podnikám? Pokud ano, tak vám mohou rychleji pomoci. Nebudou dělat kroky, při kterých mají vyzkoušené, že v dané vertikále nefungují. Alespoň částečně si tak kupujete know-how, které už využili v praxi.
  3. Preferujete osobní kontakt? Vybírejte si agenturu z vašeho města nebo z blízkého okolí. Mítingy se sice už v dnešní době řeší i vzdáleně přes různé aplikace, ale pocit z osobního kontaktu se tak snadno nahradit nedá.
  4. Nabízený rozsah služeb. Je dobré, pokud vám jedna agentura zajistí co nejvíce služeb z určité oblasti. Jelikož jsme v oblasti digitálního marketingu, usilujte o agenturu, která vám pokryje všechny oblasti, které potřebujete využívat. Komunikace s různými agenturami/lidmi může způsobit, že se v tom časem ztratíte. Pokud ne, i tak budete určitě potřebovat více času na komunikaci. Pokud máte hodně volného času, klidně můžete zadat každou činnost někomu jinému. V tom případě ale musíte být silní ve vedení projektů, aby to bylo možné ustát.

Na co si dát pozor?

Hlavně na to, abyste nekoupili zajíce v pytli. Dívejte se na zkušenosti agentury, nikoli na množství certifikátů, kterými se v dnešní době ohání každý. Dejte na svůj vlastní dojem, který jste z komunikace a setkání s agenturou měli.

Jak si nastavit spolupráci?

Možností je několik, ale nejdůležitější je si správně definovat startovní pozici. Vůči ní pak můžete porovnávat následující období. Je také žádoucí, abyste měli konkrétní KPI (Key Performance Indicator), které chcete sledovat. Tento parametr si můžete doladit přímo s agenturou, která vám k tomu dá svůj názorz vlastních zkušeností.

Dále to je model spolupráce a odměňování. Je několik možností a záleží už jen od agentury, jakým způsobem funguje. Může jít o „fíčka” (agenturní poplatky), které si účtují za služby; plošné měsíční odměny, které zahrnují všechny poskytnuté služby; hodinové sazby; procento z proinvestovaných peněz; platbu za dosažený výkon; případně může jít o kombinaci různých typů odměňování.

Platba za výkon se vám může jevit jako nejvhodnější forma spolupráce, ale v tom případě musíte mít stránku nastavenou tak, že se nějaký výkon dá reálně vyhodnocovat. Tento způsob odměňování vás však může v určitém okamžiku stát víc peněz než spolupráce postavená na „fíčkách” či hodinové sazbě. V naší agentuře se na úvod spolupráce vyhýbáme tomuto modelu zpoplatnění, protože málokdy máme k dispozici dostatečné množství relevantních dat, podle kterých bychom mohli takový model nastavit.

V tomto případě začínáme s určitým testovacím provozem a s testovacím obdobím, které nám zajistí dostatek informací.

Když už jsou dohodnutá pravidla, přijde na řadu způsob reportování, který může být nastaven různými způsoby. V případě menších věcí je to měsíční report, který může, ale nemusí, být spojen se setkáním/telefonátem. Při živějších věcech, které se vyvíjí dynamičtěji, se může reportovat týdně nebo dokonce každý den. Také v tomto případě může být reporotování spojeno se setkáním/telefonátem.

Pokud dostáváte jenom e-maily, ujistěte se, že všemu z reportu rozumíte. Není totiž nic horšího, než když nerozumíte tomu, jak na tom jsou vaše kampaně. V tom případě se nebojte ozvat, aby vám odpovědná osoba vysvětlila vše, co je v reportu obsaženo. Je důležité mluvit stejným jazykem, aby komunikace fungovala a mohla se rozvinout vzájemná chemie.

Tato fáze je také o souhře agentury a klienta. Bez feedbacku klienta na činnost agentury, která je vykazována v reportu, nebude agentura vědět, zda jde dobrým směrem a úpravy v kampaních bude dělat podle sebe.

Proto nezapomínejte dávat zpětnou vazbu a klást otázky.

Velkým plusem pro agentury je také informace o tom, jak se hýbe váš byznys během marketingových aktivit. Některé ukazatele vidí agentura přímo z dat, které má k dispozici, ale ne vždy tomu tak je, a potom je tato informace velmi důležitá.

Výhody a nevýhody spolupráce s agenturou

Nevýhody spolupráce s agenturou:

  • Může to být finančně náročnější. Připravte se na to, že to nejsou 3 ani 5 tisíc korun.
  • Těžší způsob kontroly
  • Pomalejší reakční čas
  • Neznalost vašeho byznysu a způsobu fungování

Výhody spolupráce s agenturou:

  • Velké množství zkušeností
  • Ušetření času i financí
  • Rychlejší nastartování změn a dosažení výsledků
  • K dispozici jsou odborníci na různé oblasti digitálního marketingu
  • Nezaujatost a strategický nadhled
  • Lepší cenové podmínky v případě nákupu lokálních digitálních médií

Pár slov na závěr

Proces, který jsem popsal není žádná raketová věda. Pokud se budete řídit alespoň částečně tím, co je napsáno výše, chybu určitě neuděláte. Přinejhorším ztratíte pár měsíců, než spolupráci předáte někomu dalšímu. Na druhé straně ale budete zkušenější, a to je k nezaplacení.

Poslední rada na závěr. Sami si vyzkoušejte některé marketingové platformy, abyste získali alespoň přibližný obraz o tom, jak fungují a jaké dovednosti si vyžadují. Pokud je budete umět alespoň trochu obsloužit, hned se budete na práci agentury dívat změněnou optikou.

Držím vám palce, ať už si agenturu pro spolupráci vyberete, nebo ne.

[Xyz-ips snippet = “Newsletter”]

Sdílet článek
Peter Csemez
Riaditeľ digitálnej agentúry

Ředitel digitální agentury paravan interactive, která patří mezi nejstarší agentury působící v digitálním marketingu. Držitel titulu Master in Digital Marketing z prestižní IEBusiness School.

Tento článek ti přináší

Paravan Interactive

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Google rozšiřuje cílení pro Demand Gen kampaně
2 min. doba čtení

Google rozšiřuje cílení pro Demand Gen kampaně

Google aktualizoval Demand Gen kampaně. Přibyde optimalizované cílení na konkrétní věkové skupiny nebo pohlaví. Nová funkce přinese přesnější kontrolu nad tím, kdo vidí vaše reklamy, což je důležité pro efektivní cílení Googlu na konkrétní demografické segmenty.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Proč jsou tržiště v USA populární?
3 min. doba čtení

Proč jsou tržiště v USA populární?

Nová studie společností Digital Commerce 360 a Bizrate Insights ukazuje zajímavé vzorce toho, jak lidé v USA nakupují online. Průzkum, kterého se zúčastnilo 1 017 lidí, odhaluje motivace, preference a obavy spotřebitelů při nakupování na online trhu.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+