Narušení dodavatelského řetězce
Rusko-ukrajinská válka a s ní spojené četné hospodářské sankce by mohly zvýšit tlak na globální dodavatelský řetězec, který se ještě plně nezotavil z Covidu-19.
Vojenská intervence už stihla narušit chod automobilového průmyslu a obchodu s auty nejen v Rusku, ale také v Česku i na Slovensku. Výrobci reagují na nedostatek komponent a logistické problémy, které prodlužují dodací lhůty.Některé společnosti mohou reagovat na rizika spojená s dodavatelskými řetězci navýšením zásob.
Zvýšení nákladů na přepravu
S rostoucími cenami benzinu se zvyšují také náklady na přepravu malých zásilek. Očekávejte proto, že dopravci jako UPS, FedEx a US Postal Service zavedou palivové příplatky nebo zvýší sazby.
Například společnost FedEx si v době psaní tohoto článku již účtovala příplatek za palivo ve výši 14,5 % u expresních služeb a 13,25 % u pozemních služeb.
Velké flotily kontejnerových lodí, jako například Maersk, již upozorňují na zvyšování cen přepravy a příplatků typu „válečné riziko“.
Poptávka spotřebitelů
Válka má potenciál snížit spotřebitelskou poptávku. Zvýšená inflace, růst cen a nestabilní ekonomická situace povedou zákazníky k opatrnosti. Běžní spotřebitelé se v období krize vyhýbají nákupu nepotřebných položek.
Majitelé e-shopů by měli zohlednit tento fakt a přizpůsobit produktové portfolio potřebám zákazníků v nadcházejícím období.
Úvěrové náklady
Válka na Ukrajině posílí inflaci na celém světě. Americký Federální rezervní systém již zvýšil úrokové sazby, ale rostoucí ceny v důsledku války je pravděpodobně ještě navýší. To zvýší úvěrové náklady pro podniky a spotřebitele. Je na místě přehodnotit své úvěrové limity a porozumět, jaký vliv na společnost bude mít zvýšení úrokových sazeb.
Hromadné nakupování
Válka na Ukrajině by mohla zopakovat panické nakupování zboží spotřebiteli a zanechat v supermarketech prázdné regály. Nedostatek způsobený pandemií je pro mnohé nakupující bolestnou vzpomínkou.
Online platformy by mohly zvážit, zda jejich výrobky náhodou nepatří do kategorie „základní sortiment“. Pokud ano, jak by hromadné nakupování ovlivnilo společnost, jejich dodací schopnost, skladové zásoby?