Ti nejlepší copywriteři (často se můžete setkat i se slangovým výrazem kopíci) vystupují sami za sebe. Mají svůj vlastní rukopis, jakési pomyslné detaily své značky, kterých si pozorné oko může všimnout v textech z jejich pera. Výsledkem je často dokonale vystavěný text se smysluplným obsahem, který nepůsobí rušivě nebo dokonce kýčovitě.
Především dokáže čtenáře přitáhnout. Za druhé – a to je důležitější – dokáže udržet čtenářovu pozornost až do konce. Jádrem každého textu je jeho hlavní myšlenka, které by se měl copywriter držet a předat ji v krásné, ale přesto čtivé a srozumitelné formě. Jak napsat stylový článek bez textové vaty? Těchto několik bodů posune vaše texty na vyšší úroveň.
Můžete být intelektuál, ale mějte na paměti cílovku
Chcete své čtenáře o něčem přesvědčit. Abyste to udělali co nejefektivněji, nemusíte znít fantasticky. Důležité je, abyste se drželi základních informací a poskytli je v jazyce, který si příjemce nebude muset překládat. Příliš květnatý jazyk a slova, která by si průměrný čtenář musel přeložit nebo vyhledat ve slovníku cizích slov, mohou zastřít pointu a odvést pozornost jinam.
Vyhněte se vágním prohlášením
Četli jste někdy slova jako významný, obrovský, dvojnásobný… ale nedokázali si představit, co se pod nimi skrývá? To proto, že copywriter použil nejasné a těžko uchopitelné výrazy. Tato tvrzení nevědomky diskreditují hodnotu vašeho textu. Přitom je snadné nahradit je skutečnými fakty a čísly. Jsou přesvědčivější a dodávají textu plastičnost.
Tip: Snažte se v textu uvádět konkrétní čísla a nezapomeňte na zdroj. Nezní věta „dosáhnete v průměru o 80 % lepších výsledků“ přesvědčivěji?
Brand žurnalistika – co to je a proč se jí držet?
Každý copywriter je tak trochu i novinář. Proto vznikl termín brand journalism, který by si měli osvojit lidé pracující s reklamními texty. Brand žurnalisté by také měli poskytovat ověřené a pravdivé informace. Měli by čtenářům pomoci pochopit konkrétní témata, nejlépe společensky nebo kulturně důležitá. Text copywritera nemusí být jen o prodeji. Měl by mít přidanou hodnotu a po jeho přečtení byste měli být informačně bohatší.
Prostudujte si více než jeden zdroj
Pokud píšete jakýkoli copywriterský text, neměli byste čerpat jen z vlastní fantazie. Je rozdíl, pokud od vás zadavatel žádá recenzi konkrétního produktu po jeho vyzkoušení. V každém z nekonečného množství dalších případů byste však v ideálním případě měli uvést několik zdrojů. Dodržujte etický kodex českého Syndikátu novinářů, a kdykoli si nejste jisti, zda neporušujete jeho pravidla, podívejte se do něj. Nezapomeňte, že pokud čerpáte informace ze sekundárního zdroje, měli byste se podívat i na původní zdroj informací.
Tip: Text, ve kterém uvedete více zdrojů, konkrétní údaje, statistiky nebo tvrzení, působí mnohem důvěryhodněji. Vyhýbejte se vatě a raději uveďte konkrétní údaje.
Klíčová slova nejsou na okrasu
Přestože hledání správných klíčových slov nepatří mezi nejzajímavější činnosti copywriterů, je to zásadní součást tvorby kvalitního textu. Vědět, co cílová skupina skutečně zadává do Googlu, je polovina úspěchu. Jaké jsou trendy na vašem trhu? Co už nějakou dobu nefunguje? Jaká slova bych měl použít, abych se umístil na vyšší pozici?
Existuje několik vyhledávačů klíčových slov. Mně se nejlépe osvědčil vyhledávač Key Word Magic od společnosti SEMRUSH. Jednoduše do něj zadám svou zemi a klíčové slovo a mohu procházet výsledky s nejvyšším počtem vyhledávání. Filtr dokonce umožňuje filtrovat výsledky podle několika kritérií, čímž se ještě více přiblížíte k požadovanému výsledku.
Tip: Levý sloupec tohoto nástroje umožňuje uživatelům zobrazit související skupiny klíčových slov.
Vynikající meta popis se vám odvděčí
Při vyhledávání jsou nadpis a meta popis článku tím prvním, co čtenář z vašeho textu uvidí. Měli byste si dát pozor na jejich formulaci. Dodržování pravidel při jejich tvorbě i při celkové formální úpravě textu je alfou a omegou. Vizuálně oddělujte perexy, používejte klíčová slova v nadpisech a podnadpisech, zvýrazněte části textu tučně nebo kurzívou. Kdykoli můžete, ukončete větu a nepoužívejte souvětí. Zaměřte se na všechna metadata, která mohou zvýšit organickou míru prokliku na váš text, a na to, aby Yoast (indikátor příjemnosti / čitelnosti textu na webu) svítil po jeho finální úpravě zeleně.
Vdechněte svému textu duši
Jednoduše řečeno, používejte v textu aktivní hlas. To je jeden z důvodů, proč vás Yoast upozorňuje při zadávání textu na webu. Pasivní věty znějí příliš formálně. Naproti tomu aktivní slovesa působí poutavě a konverzačně. Nebojte se položit čtenáři otázku a přimět ho, aby se nad vaším textem zamyslel.
Vyzvěte je k akci!
Jedním z hlavních cílů copywritingu je posunout čtenáře textu dál – obvykle ke konkrétnímu produktu. Pokud čtenáři přišli na stránku, protože hledali informační obsah, možná budou mít zájem o kliknutí na konkrétní produkt. Zatím jsme nepřišli na lepší způsob než call to action (CTA).
Z hlediska copywritingu to může zlepšit konverzní poměr vašeho textu a návratnost investic do obsahu. Z hlediska SEO může zlepšit zobrazení vaší stránky, snížit míru okamžitého opuštění a vyslat pozitivní signály interakce do společnosti Google.
Zkontrolujte konkurenci
A konečně devátý bod – zkontrolujte, zda něco velmi podobného s (téměř) stejnou informační hodnotou již na blogu nepublikovala vaše konkurence. Pokud ano, zkuste to vzít jako výzvu a přistupujte k textu kreativněji a s novým nápadem. Možná budete příjemně překvapeni kvalitou textu, který dokážete vytvořit.
Věděli jste, že…?
…text je pro prodej klíčový? Sociální média pomáhají s povědomím o značce a rozhodně zvyšují návštěvnost stránky, ale k prodeji produktů potřebujete texty. Steve Coombes ve svém článku pro Awai.com uvedl, že nový copywriterský text může zvýšit konverze až o 64 %. Podle něj je míra prokliků z e-mailových kampaní na text a následně na produkt více než 14 % u každého newsletteru.
…personalizovaná výzva k akci (CTA) je o 202 % účinnější než obecná? Copywriter by proto měl své publikum důvěrně znát. Na základě toho přizpůsobí text jejich očekáváním a potřebám. (HubSpot)
…až 74 % čtenářů věnuje pozornost čárkám a gramatice? Pokud jste si mysleli, že na íčkách nezáleží, musím vás zklamat. Téměř ¾ všech lidí, ke kterým se dostane váš text, budou pečlivě sledovat, pokud použijete nesprávný výraz nebo uděláte chyby v interpunkci a správné přímé řeči. (RealBusiness)
…čtenáři skutečně vstřebají pouze 20 % vašeho textu? Podle této šablony by to znamenalo, že z 1140 slov v mém textu se k vám dostane pouze 228. Proto je opravdu nezbytné zvýraznit důležité části textu tučně. (Nielson Norman Group)
Zdroje, které mě inspirovaly: Danieldoan.net, Etický kódex novinára SSN, Assit-o.com, Semrush.com, Alysonlex.com, Carminemastropierro.com