4 min. doba čtení

Jak správně tvořit online kurzy: rozhovor s Janou Valentovou

Jana Valentová je expertka na online kurzy a zakladatelka projektu Online Kurzy Jednoduše. Její claim “Váš online kurz snadno, rychle a levně” mluví za vše. Za svojí kariéru si Jana vyzkoušela pozice účetní, finanční ředitelky a v tuto chvíli je na pozici interního auditora. Ve zbylém čase se věnuje konzultacím ohledně online kurzů nebo tvořením vlastních kurzů. Jana zkušeně provede začátečníky celým procesem tvorby prvního online kurzu od vymyšlení tématu, přes formu kurzu a technické nastavení webu, po oslovení publika a finální prodej kurzu.

Martin Semerád Martin Semerád
Marketing SimpleShop
Jak správně tvořit online kurzy: rozhovor s Janou Valentovou

Pojďme se tedy podívat na to, jak správně tvořit online kurzy. 

Co zhodnotit před začátkem vytváření kurzu?

Jak správně zvolit téma vašeho online kurzu?

Jednoznačně mluvit s vaším publikem, pokud ho máte. Případně si najít skupiny lidí třeba na Facebooku, abyste viděli, co řeší, v čem vidí problém, na čem se zasekávají a s čím vy můžete své cílové skupině pomoct.

Další možnost, kterou je možné jednoduše využít, je vyhledávač Googlu, jinak nazývaný našeptávač. Začnete psát téma vašeho kurzu do vyhledávače na Googlu a budete sledovat, co napovídá. To, co Google ukazuje, jsou nejčastější věci, které lidé hledají. Pokud tedy budu hledat téma online kurzu, do vyhledávače napíšu “online kurz” a nechám Google, aby mě doplnil. A to jsou témata, která můžete zpracovat.

Jak je to s budoucími studenty kurzů? Na co musíme myslet při plánování komu budeme kurz prodávat?

Další částí nutnou ke zvážení při tvorbě kurzu je zhodnocení úrovně publika. Je to velice důležitá část, která vám pomůže naplánovat obsah kurzu a jazyk odpovídající úrovni vašich studentů. Největší chyba, které se tu lidé mohou dopustit, je ta, když jako instruktor mluvíte o pokročilých věcech, přitom vaše publikum potřebuje slyšet úplné základy. 

Příklad rozdílných náplní online kurzu o tvoření online kurzů
Pro začátečníky Pro pokročilé
  • Jak vybrat téma kurzu?
  • Jak si efektivně vytvořit strukturu kurzu?
  • Jak kurz natočit?
  • Prodej kurzu
  • Základy placené propagace
  • Optimalizace textů pro SEO
  • Bonusy ke kurzům
  • Použití Performance Max kampaní v propagaci
  • Pokročilé natáčecí techniky
  • Zakomponování live lekcí do kurzů

Doufám, že je rozdíl jasný. Oba případy pojednávají o přípravě online kurzu, ale každý je zaměřený pro jinou cílovou skupinu sledujících.

Plánování

Jaké jsou formy kurzů? Co je možné připravit?

Online kurz může být v podstatě cokoliv, co lze předat nějakou digitální cestou. Může to tedy být:

  • video,
  • audio stopy,
  • texty – e-mailový kurz,
  • pracovní listy/checklisty,
  • videoprezentace,
  • animovaná videa – doodly.

Formu kurzu je nutné zvolit odpovídající k tématu kurzu. Jsou témata, která si spíše žádají určité formy kurzu. Například kurz vyšívání bude ideální spíš ve videu, abyste mohli ukázat správnou techniku. Na druhou stranu pro kurz výslovnosti angličtiny se klidně hodí jen audio stopy. Pokud jde o kurz copywritingu, skvělý formát je právě psanou formou v e-mailech nebo pracovních listech, kde uvidíte všechno rozepsané.

Jak dlouho trvá tvorba online kurzu?

Těžko říct konkrétní dobu trvání. Častým a opakovaným problém se stává, že si lidé nenaplánují dostatek času na realizaci, a potom nestíhají, jsou ve stresu a občas po dokončení kurzu i padnou nemocní z velké dávky stresu. Takže záměrně počítejte s tím, že vám proces tvorby zabere více času, než si původně myslíte. Dejte si prostor pro neočekávatelné situace a na to, aby vše, co děláte, mohlo být kvalitní a ne pouze rychlé. Proces tvorby je malinko stres, ale měla by to také být radost.

Kolik lidí si můj kurz koupí?

Je důležité pamatovat, že váš kurz si zakoupí zhruba 3 – 6 % lidí. Ale toto procento se počítá pouze z lidí, kteří projeví vážný zájem o váš kurz. Není to 3 – 6 % všech vašich sledujících, ale těch, co využijí vámi nabízené možnosti produktu nebo služby zdarma.

Jak vám s tímto pomáhá SimpleShop?

Já jsem SimpleShop začala používat hlavně kvůli prodejním formulářům. Věděla jsem, že si to nechci dělat “sama na koleni”. SimpleShop jsem si vybrala hlavně kvůli vyhovujícím cenám pro začátečníky. Věděla jsem, že budu mít pomalý rozjezd. A navíc jsem na SimpleShopu objevila členské sekce. To bylo skvělé, protože jsem sama vytvořila několik kurzů, které mám jimi zabezpečené. Díky tomu nemusím na webu řešit další technické věci. Mám řešení, které mi takhle obstará více věcí najednou.

Velmi mi vyhovuje, že je SimpleShop opravdu jednoduchý. Všechno jsem zvládla sama a když něco nevím, podívám se do nápovědy, která je také skvělá.

I vy si SimpleShop můžete vyzkoušet na simpleshop.cz.

|

Sdílet článek
Martin Semerád
Marketing SimpleShop

Pracuji na marketingu systémů SimpleShop a Vyfakturuj.cz a moje velká vášeň je studovat chování lidí hlavně při komunikaci mezi sebou.

SimpleShop
Tento článek ti přináší

SimpleShop

SimpleShop je specialistou pro prodej online produktů, jako jsou e-booky, online kurzy, školení, členství, vstupenky nebo vouchery, na vlastních webových stránkách. SimpleShop nabízí řadu chytrých funkcí a napojení. Jsme napojeni na 12 českých a slovenských bank, 6 e-mailingových systémů, 6 platebních bran, 4 redakční webové systémy. Vývojáři určitě ocení API a možnost upravit si prodejní formulář podle svých představ.

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
SK-NIC a aukce .sk domén, která se již nikdy nebude opakovat (Peter Bíro, SK-NIC)
1 min. doba čtení

SK-NIC a aukce .sk domén, která se již nikdy nebude opakovat (Peter Bíro, SK-NIC)

Dosud nevídaná akce se chystá na českém internetu! Národní registrátor domén SK-NIC se chystá uvolnit domény, které se dosud nedaly registrovat. Byly jednoduše historicky blokovány a nikdo je nevlastní. Ať už se jedná o domény jako 1.sk, 7.sk, a.sk a mnohé další, nyní si je budete moci v aukci vydražit. Jak to celé bude probíhat, […]

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Přečíst článek
Trendy v reklamních preferencích, Proč se nespoléhat na „last click“ a TEMU | MUDROVAČKA 09/2024
1 min. doba čtení

Trendy v reklamních preferencích, Proč se nespoléhat na „last click“ a TEMU | MUDROVAČKA 09/2024

Štěpán se vrátil do horkého křesla mudrovačky a věru že bylo o čem! V zářijových novinkách jsme si prošli například aktuální trendy v reklamních preferencích, Temu jako druhou nejnavštěvovanější e-commerce platformou, problémy se správou produktových informací u B2B firem, YouTube novinky ai proč se nespoléhat na „last click“? To vše a ještě mnohem víc v […]

Michal Moricz Michal Moricz
Executive Director v Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bloom Robbins míří na obrat 10 milionů eur. Jak na úspěšný byznys s vlastní značkou? (Adam Cvik, Bloom Robbins)
1 min. doba čtení

Bloom Robbins míří na obrat 10 milionů eur. Jak na úspěšný byznys s vlastní značkou? (Adam Cvik, Bloom Robbins)

V našem studiu jsme tentokrát neměli jen nového hosta, ale také moderátorku. Do Ecommerce Bridge přijela ostřílená marketérka Adriana Hurbych, CMO značky Footshop. V rozhovoru se dozvíte, jak postupovat při byznysu s vlastní značkou, co musíte udělat, abyste uspěli v záplavě konkurence, v čem jsou výprodeje výhodné a v čem naopak, nebo jaké plány mají […]

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+