1.Klíčová slova používejte s mírou
Na základě analýzy klíčových slov zvolte hlavní klíčové slovo (key word = KW), které je zároveň tématem článku a 2-3 vedlejší klíčová slova. Hlavní KW by se v článku mělo nacházet minimálně 5krát, z toho 1krát v nadpisu, 1krát v perexu a 2 až 3krát v těle článku (z toho jednou v podnadpisu a jednou v prvním odstavci).
Nepřehánějte to však s frekvencí klíčových slov v článku. Trefně použitá klíčová slova přinesou webu pozitivní výsledky. Naproti tomu přehnané opakování je pro čtenáře nepřirozené a negativně hodnocené algoritmy Googlu.
2.Chytlavý nadpis článku
Vymyslet zajímavý nadpis nemusí být trápení. Proto se zkuste držet několika základních pravidel a půjde vám to snadněji. V nadpisu nazýváme věci pravými jmény, které lidé reálně zadávají do vyhledávání. Ani sem nepatří idiomy ani eufemismy (příklad: napíšeme koupelna, ne „oáza klidu pro tělo i duši”).
Při tvorbě nadpisu se snažíme vzbudit ve čtenáři zvědavost a umístit se ve výsledcích vyhledávání co nejvýše. Obvykle vhodným prostředkem k dosažení tohoto cíle je vložit do nadpisu hlavní KW.
Jak na dobrý nadpis?
- používejte čísla – 5 způsobů, jak ušetřit a dostat rodinný rozpočet pod kontrolu
- používejte příslovce vzbuzující zájem – Jak získat studentskou půjčku? Vše se dá vyřídit online nebo Proč je spoření zapotřebí? Důležitá je pravidelnost
- nabízejte tipy – 4 užitečné tipy, jak ušetřit peníze během koronakrize
Nadpis se může klidně skládat ze dvou krátkých vět. Nicméně musí být stručný, chytlavý a výstižný. Doporučená délka nadpisu je přibližně 50 až 100 znaků včetně mezer. Rozsah znaků můžete kontrolovat například prostřednictvím stránky wordcounter.net.
Ten pocit, když konečně vymyslím dobrý nadpis
3.Perex jako trailer k filmu
Cílem perexu (podtitulu) je čtenáři v krátkosti představit téma. S ohledem na to jej doporučujeme psát na závěr, když už je článek hotový. Vhodná strategie je vysvětlit titulek úplně a následně nabídnout novou otázku s příslibem vysvětlení v těle článku.
Další možností je čtenáři poskytnout krátký (a zajímavý) úryvek z textu bez vysvětlování kontextu. Krátká ukázka může člověka motivovat přečíst si celý článek, podobně jako když vidí trailer k filmu. A na závěr nezapomeňte přidat CTA (výzva k akci).
Výzva k akci je krátký apel vyzývající čtenáře k provedení určité akce (dočtení článku do konce). Můžete použít slovní spojení jako například Více se dozvíte v článku nebo Řešení naleznete v článku.
Perex by měl obsahovat hlavní KW i za cenu, že se bude rovněž opakovat v nadpisu. Můžete také použít další varianty klíčového slova, které by lidé mohli zadávat do vyhledávání. Podtitul má mít délku 120-160 znaků včetně mezer.
4.Tělo článku
Standardní délka těla jsou 1-2 normostrany (pomůcka normostrana.sk). Text strukturujte pomocí podnadpisů a krátkých odstavců. Délka odstavce by však neměla mít více než 3-5 řádků. Vyhněte se proto dlouhatánským 15řádkovým odstavcům. Zvýrazňujte rovněž důležité pasáže a klíčová slova, zároveň se snažte nepřehánět to se zvýrazňováním.
Je vhodné použít různé prvky k upoutání pozornosti čtenáře jako například bodový seznam, tabulky, grafy či obrázky. Díky nim bude článek vizuálně atraktivnější. Využívejte zpětné odkazy sloužící k budování interního a externího linkbuildingu.
Článek můžete uzavřít tím, že pointu zopakujete ještě jednou. V závěru máte prostor pro nenucenou reklamu. Například můžete přidat kontakt + další způsoby zjišťování informací (Facebook, Instagram, Youtube) a motivovat čtenáře k využití služeb.
Rychlé tipy pro psaní:
- pište jednoduše – jako pro žáky sedmého ročníku
- používejte méně negativních vět
- krátké věty jsou cesta – žádná krkolomná souvětí
- škrtejte, škrtejte a ještě jednou škrtejte (zkraťte článek nejvíc, jak jen se dá)
- vždy si po sobě zkontrolujte text (i dvakrát) – zejména jména, data, názvy
- když to nejde, dejte si kávu (nebo čaj). Změňte činnost (kreslete si, jděte na procházku)
- vyspěte se na to
Takto strukturovaný článek byste asi nechtěli číst
Takto je to lepší
5.Média k článku
K blogu se standardní délkou 300 až 500 slov doporučujeme přidat minimálně tři obrázky vystihující obsah textu. Pozor, na obrázky ale musíte mít práva. Můžete čerpat volně použitelné obrázky z fotobank jako například pexels.com, pixabay.com, freeimages.com či unsplash.com. Ideální šířka obrázku je 1200 px.
Nebojte se využít volně dostupné zdroje umožňující embedování (Youtube, Instagram, Twitter). Ideální jsou vlastní fotografie.
6.Nejčastější chyby v blozích
Mýma očima prošlo množství článků a často se opakovaly stejné chyby. Zde jsou některé z nich:
- tečka na konci nadpisu
- mezera mezi koncem věty a otazníkem
- text nebyl členěn na krátké odstavce
- příliš složité věty a souvětí, ve kterých se každý ztratí
- slovní vata, klišé a trpný rod
- silná slova a superlativy – nejlepší, všechno, každý
- čechismy a moravismy – drandit, dědina, šalina…
- jednou tykání, jednou vykání
- příliš mnohokrát použitá slova vám/vás (někdy dokonce s velkým V -> článek není osobní dopis)
Jak zpozorovat slovní vatu?
Slovní vata nepřináší nové informace ani přidanou hodnotu. Používá se zejména v hovorové řeči. Často jde o zbytečná přídavná jména, básnické otázky, jednoduše balast. Příklad: Ptáte se, proč tomu tak je? Další příklady slovní vaty: však, avšak, tento, tato, také, ta atd. Lidé na slovní vatu vůbec nemají čas.
7. Nadpis a popis pro vyhledávače
Po dokončení článku doporučujeme vytvořit meta nadpis a meta popis pro vyhledávače. Vkládají se do speciálních pluginů v redakčním systému nebo přímo do prostředí systému. Informujte se u svého správce webu, nebo si prostředí trochu proklikejte a najděte prostor pro meta tagy v administraci.
Meta nadpis se většinou shoduje s hlavním nadpisem článku. Pokud je to nutné, trochu ho zkraťte. Na závěr můžete přidat název stránky. Ideální délka je 50-60 znaků s mezerami. Meta popis stručně popisuje obsah článku. Jeho úkolem je podnítit člověka ke kliknutí ve vyhledávači. Ideální délka meta popisu se stále mění. Zkuste se držet v rozpětí 150-160 znaků.
V rámci redakčního systému WordPress máme nejraději plugin Yoast SEO.
TIP: Při tvorbě článku mějte na paměti, že jej píšete pro reálné lidi, ne pro vyhledávače. Zaměřte se na tvorbu kvalitního obsahu. Přineste informace, které lidi opravdu zajímají. Takový článek lidé s radostí přečtou do konce.
Článek je nyní připravený a vy můžete vesele kliknout na tlačítko publikovat 🙂