6 min. doba čtení

Jak na newslettery podle GDPR

E-mail marketing se řadí mezi kanály marketingové komunikace, kterým byste měli v souvislosti s GDPR věnovat zvýšenou pozornost. Za poslední rok bylo na toto téma publikováno nespočet článků a videí. Ale pokud si stále nejste jisti, zda jste nastavili nezbytné procesy v oblasti emailingu správně, bojíte se stížností ze strany odběratelů a následné kontroly úřadů, přečtěte si následující článek. Odpovídáme v něm na nejčastější a zároveň nejdůležitější otázky, které řešíte.

Veronika Dostálová Veronika Dostálová
Marketing manager
 pro Ecomail.cz
Jak na newslettery podle GDPR

Mám databázi kontaktů v pořádku a mohu bez obav posílat newslettery?

U každého kontaktu ve vaší databázi je nutné umět určit právní titul (z jakého důvodu kontakt v databázi máte) a účel zpracování. Mnoho z vás se stále domnívá, že pro potřeby emailingu je nutné vždy získat speciální GDPR souhlas se zasíláním newsletteru. Není tomu tak. Nejčastěji se v email marketingu setkáte s následujícími právními tituly:

  1. Oprávněný zájem

    S tímto právním titulem si vystačíte u aktivních zákazníků, kteří u vás nakoupili minimálně jednou za poslední 3 roky nebo u klientů, kteří s vámi uzavřeli smlouvu. Můžete zde aplikovat tzv. „oprávněný zájem“ propagovat své obdobné výrobky a služby pomocí kanálů přímého marketingu (e-mail, sms). Aktivní souhlas se zasíláním newsletteru není potřeba. I tato skupina odběratelů však musí být řádně informována o způsobu nakládání s osobními údaji, například pomocí odkazu na Zásady zpracování osobních údajů před odesláním objednávky.

    POZOR! Pokud potřebujete osobní údaje svých zákazníků využívat i pro další marketingové účely nebo chcete propagovat také jiné, než obdobné výrobky a služby, bude nutné získat souhlas. Nejčastěji tzv. souhlas s personalizovanou reklamou.


    Zákazník má možnost udělit souhlas s akcemi a slevami na míru, ale může nakoupit i bez souhlasu.

  2. Souhlas se zpracováním osobních údajů

    Do této skupiny většinou patří uživatelé, kteří se dostali do vaší databáze jiným způsobem, ale nikdy se nestali vašimi zákazníky. Typicky to jsoukontakty z pop-up formuláře, soutěže apod. Zde je tedy nezbytné získat souhlas se zasíláním newsletteru.

Sbírám nové kontakty podle pravidel GDPR?

E-mail marketing je velmi účinný marketingový kanál. Snažíte se proto vaši databázi neustále rozšiřovat o nové a „živé“ e-mailové adresy. Zdrojů kontaktů může být mnoho. Na těch nejběžnějších si ukážeme příklady pro souhlas v souladu s GDPR.

Statické a pop-up webové formuláře

Právním titulem pro zpracování je v tomto případě určitě SOUHLAS. U webových formulářů neexistuje jednoznačný vzor pro GDPR souhlas. Rozhodně není vždy nezbytné aktivně zakliknout check box, pomocí kterého uživatel vyjádří souhlas se zasíláním newsletteru. V mnoha případech bohatě stačí aktivně kliknout na tlačítko „Přihlásit se“, „Odeslat“ apod. Dejte si ale pozor na zvolený text, ze kterého musí jasně vyplývat účel zpracování, tedy pravidelné zasílání newsletteru, nikoli zaslání jednorázového e-mailu se slevou na první nákup.

Souhlas je v tomto případě udělen kliknutím na tlačítko „odebírat newsletter“.

E-book a jiné magnety

Udělejte z e-booku, případové studie nebo vzdělávacího videa výhodu pro odběratele. Postupujte podobně jako u slevového formuláře, kdy nabízíteprodukt za plnou cenu nebo se slevou po zadání e-mailové adresy. Nabídněte obsah ke stažení nebo zhlédnutí za poplatek. V případě zadání e-mailové adresy, dostane uživatel výhodu – obsah zdarma. Takto však nabízejte pouze obsah, který má skutečnou hodnotu. V opačném případě by toto jednání mohlo být označeno za obcházení zákona.

E-mailová adresa výměnou za e-book v souladu s GDPR.

U rychloobrátkových e-shopů doporučujeme reaktivovat nejpozději za 3 měsíce od poslední aktivity.

Nákup „bez souhlasu“

V procesu online nákupu máte ke zpracování osobních údajů právní titul„plnění kupní smlouvy“. Tento právní titul je následně nahrazen „oprávněným zájmem“. Souhlas se zasíláním newsletteru zde není potřeba. Vždy však dejte zákazníkovi možnost vznést námitku proti dalšímu zpracovávání jeho osobních údajů. V newsletteru určitě nesmí chybět odkaz pro odhlášení.


U vašich zákazníků nepotřebujete získat souhlas se zasíláním newsletteru.

Nákup „se souhlasem“

Pokud však plánujete využívat k propagaci i další marketingové kanály (např. pro Facebook Custom Audiencies), je souhlas nezbytný a zákazník vám jej musí pod objednávkovým formulářem aktivně zakliknout.

Uživatele je vždy potřeba informovat o tom, jak s jeho osobními údaji zacházíte.

Soutěž

Hojně využívanou marketingovou akcí je soutěž. Kontakty z online nebo outdoorové soutěže můžete využít pouze za účelem organizace soutěže. Pokud si chcete kontakty i nadále ponechat za účelem zasílání newsletteru,musíte účastníky požádat o souhlas zvlášť, a to v čase sběru osobních údajů nebo ihned po skončení soutěže.


U e-mailů ze soutěže je nutné získat souhlas se zasíláním newsletteru.

NEZAPOMEŇTE!

Uživatele je vždy potřeba informovat o tom, jak s jeho osobními údaji zacházíte. Do všech výše zmíněných formulářů proto nezapomeňte umístit odkaz na vaše Zásady zpracování osobních údajů.

Nekopírujte GDPR vzory, pochybné šablony nebo konkurenci.

Musím nastavit double opt-in?

V souvislosti s GDPR je double opt-in, neboli dvoufázové přihlášení, hodně diskutovaným tématem. Nicméně samotné nařízení nastavení kontroly e-mailové adresy to přímo nenařizuje. Určitě zvažte riziko zneužití cizí e-mailové adresy nebo zadaní chybného e-mailu ve vašem podnikání. Obecně lze říct – čím jednoduší je dostat e-mail do vaší databáze, tím spíše si double opt-in nastavte. Typickým příkladem jsou sběrné formuláře na vašem webu.

Vše o double opt-in a jak nastavit GDPR e-maily pro potvrzení odběru se dočtete v tomto článku.

Je nezbytné po 3 letech kontakty reaktivovat?

Rozhodně ne. Především dbejte na to, abyste v databázi nezpracovávali staré a neaktivní adresy a snažte se minimálně 1 krát ročně seznam kontaktů pročistit. Od jaké doby budete osobní údaj považovat za neaktivní důkladně promyslete. Většina e-shopů uvádí dobu 2-3 roky od posledního nákupu. Dobu zpracování určitě uveďte ve vašich Zásadách zpracování osobních údajů. Neznamená to však, že si nastavíte reaktivaci kontaktů až např. na 2 roky a 11 měsíců od poslední aktivity. Taková reaktivace už by pravděpodobně neměla žádný efekt. U rychloobrátkových e-shopů doporučujeme reaktivovat nejpozději za 3 měsíce od poslední aktivity.

A rada na závěr? Nekopírujte GDPR vzory, pochybné šablony nebo konkurenci. Snažte se vytvořit alespoň nejdůležitější textace a dokumenty, jako jsou Zásady zpracování osobních údajů, přesně na míru vašemu podnikání.

Sdílet článek
Veronika Dostálová
Marketing manager
 pro Ecomail.cz

Jako asi hodně markeťáků jsem začínala v reklamce. V posledních letech se pohybuji hlavně v onlinu. Ve společnosti Ecomail.cz mám na starosti marketingovou komunikaci a pečuji o emailing některých klientů.

Ecomail.cz
Tento článek ti přináší

Ecomail.cz

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Google rozšiřuje cílení pro Demand Gen kampaně
2 min. doba čtení

Google rozšiřuje cílení pro Demand Gen kampaně

Google aktualizoval Demand Gen kampaně. Přibyde optimalizované cílení na konkrétní věkové skupiny nebo pohlaví. Nová funkce přinese přesnější kontrolu nad tím, kdo vidí vaše reklamy, což je důležité pro efektivní cílení Googlu na konkrétní demografické segmenty.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Proč jsou tržiště v USA populární?
3 min. doba čtení

Proč jsou tržiště v USA populární?

Nová studie společností Digital Commerce 360 a Bizrate Insights ukazuje zajímavé vzorce toho, jak lidé v USA nakupují online. Průzkum, kterého se zúčastnilo 1 017 lidí, odhaluje motivace, preference a obavy spotřebitelů při nakupování na online trhu.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+