Udržitelnost ve společnosti Zalando
Společnost Zalando je s přibližně 50 miliony zákazníků největším evropským online prodejcem oblečení. V průběhu roku 2021 společnost vyřídila přibližně 250 milionů objednávek. Bezplatné vracení zboží je samozřejmostí a právě touto oblastí se Greenpeace důkladně zabývalo.
V testu, který zveřejnil server onlinehaendler-news.de, bylo u společnosti Zalando objednáno deset kusů oblečení a s pomocí Greenpeace byly instalovány GPS lokátory. Objednávky byly následně vráceny online prodejci.
“V průběhu několika měsíců náš tým vrácené zboží sledoval a hovořil se zaměstnanci center pro vracení zboží společnosti Zalando. Oblečení putovalo po celé Evropě,” uvádí se v jednom ze závěrů výzkumu. Některé kusy cestovaly, dokud se nevybila baterie GPS lokátoru. Urazily nejméně 7 000 kilometrů. “Celkem deset kusů vráceného oblečení urazilo 28 822 kilometrů,” uvedli autoři studie.
Greenpeace nyní obviňuje společnost Zalando z “greenwashingu” a klamání spotřebitelů. Podle organizace si e-commerce gigant buduje zelenou image, ale snaha zastavit klimatické změny je v rozporu se skutečnou praxí.
Zalando vysvětluje obrovské vzdálenosti
Společnost Zalando vysvětlila, že vrácené zboží je převáženo do specializovaných center pro vracení zboží, která se nacházejí v různých částech Evropy. Tam je zboží přebaleno, a pokud je v dobrém stavu, je dále prodáno. Rozhodnutí, kde vrácené zboží skončí, závisí na řadě faktorů.
Pokud lze zboží v daném regionu dále prodat, je převezeno do nejbližšího zpracovatelského centra a poté znovu nabídnuto k prodeji. Pokud však zboží nelze prodat v daném regionu, putuje do jiných, vzdálenějších regionů.