3 min. doba čtení

Francouzský soud udělil Deliveroo pokutu za zneužívání svých kurýrů. Akcie ztratily 70 % hodnoty

Britská společnost na doručování jídla Deliveroo měla ve Francii zneužívat postavení svých kurýrů v období v letech 2015–2017. Z tohoto důvodu dostala nejvyšší možnou pokutu a soud nařídil, aby toto rozhodnutí zveřejnila na své webové stránce během jednoho měsíce. 

Francouzský soud udělil Deliveroo pokutu za zneužívání svých kurýrů. Akcie ztratily 70 % hodnoty

Zaměstnanec ve firmě, ale na volné noze

Ve snaze o dosažení vyšších zisků, které jdou ruku v ruce se snižováním nákladů, je běžnou praxí zaměstnavatelů využívat práci samostatně výdělečně činných osob. Problém nastává, pokud se tato činnost definuje jako závislý poměr nebo pokud pracovníci podléhají právním odpovědnostem bez možnosti využít benefity pracovního poměru.

Podle francouzského práva přiznává status zaměstnance benefity včetně dávek v nezaměstnanosti, sociálního zabezpečení a příspěvků na důchodové zabezpečení.

 Společnost Deliveroo uvedla, že se proti rozhodnutí odvolá.

„Administrativní vyšetřování zkoumalo období od roku 2015 do roku 2017. Následná soudní jednání ukázala, že společnost Deliveroo zavedla téměř trvalý dohled a kontrolu nad prací kurýrů během jejich připojení,“ uvedla soudkyně Sylvie Daunisová. 

To zahrnovalo například přidělování delších časových intervalů, kdy kurýři museli být v pohotovosti, aby společnost měla během víkendu co nejvíce lidí k dispozici. Kurýry, kteří odmítli delší pohotovost, zastrašovali tím, že jim nebude umožněno pracovat pro platformu v následujících týdnech. 

Přestože kurýři byli na volné noze a mohli si vybrat kdy a kolik budou pracovat, soud zjistil, že společnost Deliveroo jednostranně změnila podmínky spolupráce. Šlo o kritéria, na jejichž základě se definovalo zvýšení mzdy, nebo minimální čas, který bylo třeba strávit online, aby bylo možné se kvalifikovat jako kurýr. 

Maximální pokuta pro společnost a podmínka pro bývalé manažery

Dva bývalí manažeři společnosti Deliveroo byli v úterý francouzským soudem odsouzeni k podmíněným trestům odnětí svobody na jeden rok a pokutě 30 000 eur za zneužívání kurýrů pracujících na volné noze. 

Společnost dostala také maximální pokutu ve výši 375 000 eur a rozhodnutí soudu bude muset jeden měsíc zveřejňovat na francouzské domovské stránce Deliveroo.

Společnost Deliveroo ve svém prohlášení uvedla, že „kategoricky zpochybňuje“ rozhodnutí francouzského soudu.

„Rozsudek je v rozporu s předchozími rozhodnutími civilních soudů, která se týkala stejného historického období a která opakovaně konstatovala, že kurýři jsou osoby samostatně výdělečně činné,“ uvedl mluvčí. 

Akcie společnosti Deliveroo od svého uvedení na burzu v březnu 2021 ztratily více než 70 % své hodnoty.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Proč na LinkedIn vsadit na video obsah? Angažovanost roste, algoritmus nahrává
3 min. doba čtení

Proč na LinkedIn vsadit na video obsah? Angažovanost roste, algoritmus nahrává

Pokud jste ještě nezačali využívat video na LinkedInu, pravděpodobně je ten správný čas. Sledovanost videí na platformě loni meziročně vzrostla o 36 %. Navíc video příspěvky generují 1,4× vyšší zapojení ve srovnání s jinými formáty. Chopte se příležitosti a využijte nové informace přímo od LinkedInu.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Značky chtějí soudržnost mobilní strategie, ale bojují s chaosem. Nová data ukazují proč
4 min. doba čtení

Značky chtějí soudržnost mobilní strategie, ale bojují s chaosem. Nová data ukazují proč

Mobily pohlcují polovinu veškeré digitální pozornosti a náklady na získání zákazníka rostou rychleji než rozpočty. Pokud se o mobilní strategii stará každý tým po svém a nikdo ji pevně neřídí, výsledkem jsou nekoordinované kampaně, nejednotný zážitek a promarněné příležitosti. Ve hře není jen engagement, ale i schopnost značky udržet si místo na trhu. Jak tedy […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
U reklam v segmentu zdraví vítězí fakta. Sliby na důvěru nestačí
5 min. doba čtení

U reklam v segmentu zdraví vítězí fakta. Sliby na důvěru nestačí

V roce 2025 utratí značky v segmentu zdraví, farmacie a zdravotnictví v USA za reklamu více než 31 miliard dolarů – což je více než v odvětvích jako telekomunikace, cestování či technologie. I když značky investují miliardy, jen malá část spotřebitelů důvěřuje zdravotnické reklamě více než jiné.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+